Allemaal bedankt voor de tips,
Ik ga morgen nog een foto maken op de zelfde manier maar dan met daglicht.
Gr Einte
Normaal gesproken is daglicht 5500 graden K, maar dat hangt natuurlijk sterk af van het weer (zon en/of mate van bewolking).
Een stevige flitser zal ongeveer dezelfde temperatuur geven.
Dat lichten wat overstralen is normaal, omdat dat de helderste punten zijn. Zullen dus al gauw wit zijn. Bij een lange belichting in het schemer/donker schakel ik de verlichting dan ook uit na enkele seconden (stroom van de baan).
En voor de rest, hoe wit is de muur. Wit of toch een beetje verkleurd. Vergelijk: wij zien de sneeuw wit, terwijl een foto altijd een blauwe (heldere lucht) of grauwe gloed zal geven (grijze lucht). Of kijk eens hoe de kleuren veranderen in het maanlicht.
And last but not least, hoe is je beeldscherm gecalibreerd.
Succes met je foto, zou proberen het sein op de voorgrond weg te laten of helemaal aan de rand te zetten. Staat nu zo lelijk voor de rode diesellocomotief.
Hallo Pab,
Ten eerste is mijn scherm volgens mij 2 jaar geleden gecalibreerd en het jaar daarvoor ook, tussen door was er nauwelijks verschil in.
Het is een oude compaq beeldbuis monitor.
Mijn broer is ook fotograaf en die is heel krities op dat soort dingen en hij heeft het scherm gecalibreerd.
Hij heeft een programma geinstalleerd en die maak een profiel voor de monitor, en die wordt gemeten door een ijkvoeler midden op je scherm.
En ik dacht gisteren maak wel een foto, niet bij stilgestaan bij zoveel reacties

Normaal let ik er wel op hoe een foto gemaakt word qua indeling en ik wou dat sein op de voorgrond alleen niet op die V60 gelet

Maar nu worden mijn foto's wel heel crities bekeken

dus in het vervolg nog beter opletten

foto's voor de bouw vind ik niet erg belangrijk maar dit soort foto's moet ik nog meer tijd insteken.
Was toch al zo'n 10 minuten bezig voor deze foto er uit kwam.
Morgen weer een kans, nu met mijn zoon naar dominoday kijken.
Gr Einte