Ik zie toch (zoals verwacht) gewoon wikkeldraad ?
Dit spul is van massief koper en heeft een laagje isolerende lak.
Het zit in elke trafo, spoel en elektromagneet. Ook zit het op de bekende oude ankers van M*.
Een massieve draad is natuurlijk gevoeliger voor afbreken dan litze, maar super-kritisch is het nou toch ook weer niet ?
Maar als je de draad beschadigt bij het verwijderen (krabben of zo iets) van een stukje isolatielak komt het probleem wel naderbij.....
Je kan de lak ook er af krijgen door met de soldeerbout te 'bakken'. Kost wel wat meer tijd dan bij normaal solderen en je moet dus de bekende soldeerregels overtreden..... maar je stelt het spul dan niet bloot aan mechanische belasting en maakt geen beschadiging aan de draad zelf.
Verder moet wikkeldraad niet bewegen als het allemaal klaar is, want dan breekt het wel een keer af.
Worden de eindjes te kort dan zal je helaas e.e.a. uit elkaar moeten peuteren en 1 winding er af halen. Dat lukt alleen bij het buitenste of bovenste uiteinde. En de wet van Murphy zegt.....
Dus alles afwikkelen en windingen tellen. Vervolgens nieuw wikkeldraad er op. Is nog steeds gewoon verkrijgbaar hoor.
Ik vreet een bezem (van chocolade) als Einte niet weet waar ik het over heb.
Verder:
Je gaat wel als een speer; de updates volgen elkaar bijna dagelijks op
Hoe kan dat nou ? Hoe heb je nog tijd om het uit te voeren en dan ook nog eens hier te presenteren ?