Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?

Gestart door Laenderbahn027 maandag 15 juni 2009, 18:32:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
William,

Ik zou voor C-rail kiezen.En al het m-rail voor een leuk prijsje aan mij verkopen  :lol: :lol:

Willem-Jan
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Voordat je allerlei modificaties gaat aanbrengen:

Ik heb een demobaan gebouwd met 1 wissel erin (allemaal standaard C-rail, geen modicaties). Deze wissel schakelt 1x per 2 minuten. Ik heb deze al 3 jaar meegenomen naar de DAF Museum dagen en draait  dan telkens 2 dagen (8 uur per dag). De wissel schakelt zonder problemen.

Dus voor je gaat modificeren, probeer het eerst eens uit.
Gemodificeerd materiaal verliest zijn waarde als je het later wil verkopen !

groetjes
Henk
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: digi-jacques op dinsdag 28 juli 2009, 14:09:20
een wissel elektrisch maken kost geen 30 euro hoor, voor deze prijs heb je hem al elektrisch en digitaal.

Hoe doe je dit dan? Immers, 1 wissel kost 16,95, de elecktrische aandrijving 15,95, elektrische aandrijving in combinatie met decoder kost 32,95 (of was het nou 37,95), 2 lampjes kosten 15,95. Grofweg kom ik dan tussen de 55 en 60 euro uit om een wissel digitaal te maken, en ruim 35 euro om hem elektrisch te maken inclusief lampje. De prijzen komen gewoon van de M* prijslijst...

Citaat van: marklinfan op dinsdag 28 juli 2009, 19:13:49
ik denk dat je gewoon het beste met mrails kan blijven rijden en dat combineren met c rails.

als je digitaal wil rijden raad ik je een startset aan.

maar in jou geval zou ik eens kijken of je het echt leuk vind.
als ik jou was zou ik alle locs en wagonnen houden en de locs langzaam ombouwen naar digitaal als je digitaal wil rijden

gr marklinfan

Daar zat ik ook aan te denken... Wel ga ik dan eens neuzen of je analoog met digitaal kunt combineren. Als ik een digitale startset koop, hoe werkt het dan wanneer ik er een analoge loc opzet? Rijdt deze evengoed met Marklin Systems? Moet ik dan apart hiervoor een trafo aansluiten? Staat wellicht al beschreven: ik zal eens zoeken...

Citaat van: w67 op dinsdag 28 juli 2009, 19:34:13
William,

Ik zou voor C-rail kiezen.En al het m-rail voor een leuk prijsje aan mij verkopen  :lol: :lol:

Willem-Jan

Grapjas  8). De rails zijn hoe dan ook van mij pa, dus daar valt weinig aan te verhandelen...

Citaat van: Henk op dinsdag 28 juli 2009, 23:12:18
Voordat je allerlei modificaties gaat aanbrengen:

Ik heb een demobaan gebouwd met 1 wissel erin (allemaal standaard C-rail, geen modicaties). Deze wissel schakelt 1x per 2 minuten. Ik heb deze al 3 jaar meegenomen naar de DAF Museum dagen en draait  dan telkens 2 dagen (8 uur per dag). De wissel schakelt zonder problemen.

Dus voor je gaat modificeren, probeer het eerst eens uit.
Gemodificeerd materiaal verliest zijn waarde als je het later wil verkopen !

groetjes
Henk

De enige modificaties die ik aan zou brengen is het digitaal maken van enkele locs. Voor de rest begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt met modificeren: het gaat mij erom of ik geld, moeite en tijd zal gaan investeren in het her en der opkopen van tweede, derde, vierde enz. -hands M-rails, of meer geld, minder moeite en minder tijd in het volledig omgaan on C-rails.

Ik begrijp uit alle reacties (waarvoor hartelijk dank!) dat de mensen die over zijn op C daar heel tevreden mee zijn, terwijl de "puristen" onder ons heel tevreden zijn met de M rails.

Afhankelijk van wat ik vind op het forum, neig ik op dit moment naar wat marklinfan zegt. Helaas voor Willem-Jan: ik ben een hamster, dus verzamel liever dan dat ik iets weg doe  :wink:...

Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Inmiddels een draadje gevonden waaruit blijkt dat een analoge loc op een digitale baan niet werkt, tenzij je van ongecontroleerd racende locs houdt (nou, liever niet).
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Een analoge loc krijgt op een digitale baan de volle baanspanning en zal dus ook met volle snelheid rijden.

Mvg,
Peter
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 28 juli 2009, 19:16:01
Citaat van: Yeoman op dinsdag 28 juli 2009, 17:40:43
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 28 juli 2009, 16:29:47
...Alles moet kleiner en compacter,en de meeste problemen zie je met de eindschakeling (die men er nu regelmatig uit verwijderd)...

Wat is die eindafschakeling precies? Is dat het hefboompje wat aan de bovenzijde van de wissel zit voor handmatige bediening?

Groeten,
Ton.

Dat zijn 2 kleine schakelaars binnen in de behuizing die de stroom uitschakelen als de wissel is omgeschakeld zodat de spoel niet verbrand.

Het kleine hefboompje haal ik er altijd af, dit scheeld weer wat weerstand.

peter / degeluidsman.

Bedankt Peter,

Weer wat geleerd.

Groeten,
Ton.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hier zie je de schakelaartjes voor de eindafschakeling.
Je kunt ze met een draadje overbruggen, zie rode streepje.


Je kunt ze ook verwijderen en daarvoor in de plaats een draadje plaatsen.


Mvg,
Peter
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
een wissel digitaal maken kan inderdaad al voor 30 euro, weet niet het nummer, maar er is een set met aandrijving, decoder en verlichting voor 29.75 (c-railmaikel)

die onder je wissel en klaar, digitaal en verlicht.

Nu lees ik net dat je in je berekening ook de aanschaf van een wissel meerekent,

tja, dan kom je natuurlijk hoger uit, maar dat begrijp ik niet uit het digitaal maken van een wissel....

een engelse wissel kost 54,95 nieuw, nog niet digitaal.

heb je er nog geen cs bij, reken dan ongeveer 500 euro extra 8) :lol:

Sorry, ff serieus, ik, en waarschijnlijk anderen, ging er vanuit dat je dus al een wissel had die digitaal gemaakt moet worden. in dat geval is het tegen de 30 euro.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: digi-jacques op donderdag 30 juli 2009, 14:36:18
een wissel digitaal maken kan inderdaad al voor 30 euro, weet niet het nummer, maar er is een set met aandrijving, decoder en verlichting voor 29.75 (c-railmaikel)

die onder je wissel en klaar, digitaal en verlicht.

Nu lees ik net dat je in je berekening ook de aanschaf van een wissel meerekent,

tja, dan kom je natuurlijk hoger uit, maar dat begrijp ik niet uit het digitaal maken van een wissel....

een engelse wissel kost 54,95 nieuw, nog niet digitaal.

heb je er nog geen cs bij, reken dan ongeveer 500 euro extra 8) :lol:

Sorry, ff serieus, ik, en waarschijnlijk anderen, ging er vanuit dat je dus al een wissel had die digitaal gemaakt moet worden. in dat geval is het tegen de 30 euro.

Helemaal duidelijk nu, mijn excuses voor de verwarring. Ik dacht dat er wellicht een non-Marklinsetje beschikbaar was wat hetzelfde kon voor de helft van het geld. Je weet maar nooit hier... ;-)! Bedankt!
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Ja het is een dure hobby al die wissels met alle toeters en bellen erop.

Ik heb net weer het een en ander besteld en dan loopt het bedrag snel op als je bij de wissels en toebehoren aankomt :D :D.

peter / degeluidsman.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hoi,

Eén van de balangrijkste verschillen tussen C en M vind ik de geometrie. Het is je wellicht opgevallen dat in het C-railprogramma geen opvulstukjes voorkomen zoals M-rail die kent. Dat komt doordat C-rail een hele strakke geometrie heeft.

Als je je daaraan houdt, bijvoorbeeld door je baanplan op de computer te ontwerpen, zul je ontdekken dat het allemaal tot op de millimeter nauwkeurig uitkomt en past. Bij M-rails kun je nog wat 'wringen' maar bij C-rail is dat er absoluut niet bij doordat deze veel strakker op elkaar aansluiten. Een gat van een centimeter is dan ook nauwelijks te overbruggen in C.

Een baanplan ontworpen voor M zul je dan ook compleet opnieuw moeten ontwerpen voor C. Doe je dat zorgvuldig, dan kom je zoals gezegd exact uit en heb je een baan die perfect ligt, hetgeen het risico op ontsporingen fors vermindert.

Overigens gebruik ik zelf alledrie de railsoorten: C voor het zichtbare deel van de hoofdbaan, K voor hetschaduwstation (omdat het stiller is en massadetectie zeer eenvoudig toe te passen is, bovendien zijn de K flex rails ideaal om de boel passend te krijgen) en ik heb een klein stationnetje in M aangelegd uit nostalgische overwegingen en om te besparen op de kosten voor wissels aldaar.

Martijn ;-)

Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Afgelopen weekend heb ik de startset 29532 aangeschaft. Het was even slikken, maar ik moest en zou zelf ervaren hoe het zit met onder meer de C rails. Aangezien ik daarover dit topic heb gestart, zal ik ook alleen daar op ingaan.

Nou, ik moet zeggen: ik ben zwaar onder de indruk! De rails zitten ontzettend degelijk aan elkaar en zijn uitzonderlijk strak te leggen. Dat is iets waar ik in M altijd de grootste moeite voor moest doen. Het materiaal voelt ook degelijk aan: nu schuift alles mee (daar waar voorheen de hele zaak nog al eens scheefgetrokken werd). Op dit moment is dat nog een pré, maar straks, mocht er meer volgen, dat is dat een ander verhaal...

Het materieel loopt verder uitstekend over deze rails: daar waar bij M nog wel eens iets mis ging, gaat dit erg soepel bij C. Echter, mijn ervaringen bestaat, as we speak, uit 2 meegebogen wissels en 1 rechterwissel, dus misschien is het nog een tandje te vroeg...

Om een meer dan eerlijk vergelijk te maken tussen C en M heb ik ook 2 overgangsrails gekocht, alleen ik vrees dat die in de tas van mijn vriendin zitten. En laat die nu net in het buitenland zitten deze week! Je verzint het niet...

Komend weekend zal ik zeker in Houten zijn om te kijken en wellicht ook te kopen. Wat me ook zeer bevalt is de opmerking van Acido: goed nadenken over je plan en dan past het allemaal tot op de millimeter. Als perfectionist op sommige vlakken kan ik dat meer dan waarderen (uiteraard niet alle vlakken, want ik hoor al mensen denken dat ik dan beter met K aan de slag had kunnen gaan...)!

Nu op naar het "Plan" in C, eens kijken of ik uit deze geo-puzzel kom...
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hee, zo ben ik ook begonnen!
Ik had enkel de mazzel al 3 loks met Delta/Digital elektronica te bezitten.

Tipje van hier: Koop 2 extra boogwissels, 2 extra R1 bochten, 2 24077 railstukjes, 6 R2 bochten en 3 172 + 3 188's (dat is toch de lengte van het rechte stuk? Dan kan je een extra rondje leggen, altijd leuk! :)
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Goed nieuws! De verloopstukken zitten in de H&M zak  :D (want die is nog in Nederland). Snel weer even hobbyen...
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Mooi mooi! Dacht al, dat klopt niet, treinen in de handtas van een vrouw :lol:
Oja, niet vreemd kijken als je je loks de eerste ritten over M rails moet duwen! heb ik ook last van, zelf al na een paar dagen. :o
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Heb het andersom getest, de oudjes van mijn pa op de nieuwe rails...

:shock:

Ik ga de komende dagen toch eens de M rails grondig reinigen, want het verschil is enorm...

Wel krijg ik zo nu en dan (niet iedere ronde) bij de wissels een vonkje. Kan dit te maken hebben met de oude slepers onder het oude materiaal?
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Ik heb enkele wagonnetjes (blikken donderbussen) die een heel kort slepertje hebben en die doen ook aan vonken. Komt omdat de rail niet meer van plastic is, maar ook van metaal.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hallo William.
Het blijft een lastige keuze.
Zelf heb ik jaren geleden, ook als herstarter van Märklin, ook enorm getwijfeld.
Dus eerst ook met de M-rails aan de gang en toevallig ook de 4000 personen wagonnetjes met sleper eronder getest, daarna gelijk besloten om de permanente baan met C- en/of K-rails te gaan bouwen.
Na de aanschaf van de 1e digitale mega startset 29820, helemaal dol enthousiast over de gebruiks vriendelijkheid en stroom zekerheid van deze rails, vooral omdat ik de eerste (testbaan) al zeker tientallen keren uit-en in elkaar hebt gezet!
Uiteindelijk heb ik toen besloten om de nog nieuw te bouwen permanente baan te bouwen met een combinatie van C-rail (alles wat niet zichtbaar is) en K-rail voor alles dat in het zicht ligt.
Voor de M-rails komt er een apart gedeelte op of buiten deze baan om ook de oude analoge locs nog eens lekker ouderwets (jeugd sentiment) hun rondjes te laten rijden.

Ook zoals Martijn (Acido) dit heeft gedaan is dit een prachtige toepassing.
Doe alleen (nog) niets weg voordat je 100% zeker je keuze gemaakt hebt! :!: :idea:
Het zou zonde zijn om dit prachtige oude materiaal weg te doen indien je hier later nog een bestemming voor zou hebben.

Succes met je keuze.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Bij 2-Rail kun je geen simpele Keerlus maken zonder dat daar nog van alles achterkomt
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: AlbertJan op dinsdag 25 augustus 2009, 12:16:10
Voor de M-rails komt er een apart gedeelte op of buiten deze baan om ook de oude analoge locs nog eens lekker ouderwets (jeugd sentiment) hun rondjes te laten rijden.

Ook zoals Martijn (Acido) dit heeft gedaan is dit een prachtige toepassing.
Doe alleen (nog) niets weg voordat je 100% zeker je keuze gemaakt hebt! :!: :idea:
Het zou zonde zijn om dit prachtige oude materiaal weg te doen indien je hier later nog een bestemming voor zou hebben.

Succes met je keuze.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoi AlbertJan,

Bedankt voor je reactie! Zoiets wat jij en Martijn hebben ga ik denk ik ook doen (ooit). Verkocht wordt er niets, want zoals eerder aangegeven: de rails is voor het overgrote deel van pa ;-).

Dan aan YC52000:
Waarom deze 2-rail opmerking hier? Dit topic is alleen 3-rail. Ik heb Marklin en blijf bij Marklin en ga niet de overstap maken naar welk 2-rail systeem dan ook (tenzij gedwongen door, zeg, een faillisement ofzo).
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
oops,,,,,Bij Pagina 1 werd er nog gepraat over 2 en 3 rail
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: YC52000 op dinsdag 25 augustus 2009, 13:19:22
oops,,,,,Bij Pagina 1 werd er nog gepraat over 2 en 3 rail

dus de volgende keer eerst even het hele topic eens doorlezen voor je antwoord :wink: