Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?

Gestart door Laenderbahn027 maandag 15 juni 2009, 18:32:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hallo lezers!

Wat een waanzinnig forum is dit, echt waar. De laatste paar weken is het van een aanzienlijke toegevoegde waarde geweest bij mijn overwegingen om weer te beginnen. "Daar hebben we er weer zo één..." hoor ik jullie en masse denken en: groot gelijk. Toch ben ik benieuwd naar jullie advies.

Een korte inleiding: mijn vader en oom hadden vanuit hun jeugd al het nodige aan Märklin-materiaal gespaard: locs, wagons en natuurlijk rails. De eerste herinneringen die ik er aan heb gaan terug naar begin jaren '80, waarbij mijn oom op een zondag naar ons toe kwam, de tafel helemaal werd volgelegd, we een paar uur konden hobbyen waarna alles weer "de doos" in moest...

Toen we verhuisden naar een groter huis en ook ik ouder werd, kregen we veel meer ruimte ter beschikking en kon "de doos" permanent geleegd worden. Mijn vader en oom keken er niet meer naar om; ik daarentegen kon helemaal los. Ik kocht feitelijk alles behalve rails. Slechts heel af en toe kwam er iets bij, maar het was toch vooral aankleding, locs en wagons. Dit ging prima tot halverwege jaren '90 de interesse voor de auto het won van de trein. Alles ging weer terug "de doos" in en bleef daar, sporadisch slechts tevoorschijn komend voor een rondje...

Af en toe een beurs bezoeken mocht niet baten, de auto bleef aan de winnende hand. Wel kocht ik, bij de overgang van M naar C door Märklin her en der nog wat rails. Inmiddels woon ik samen en, alhoewel de ruimte beperkt is, kan ik zeggen dat er ruimte ís. Echter, de belangrijkste reden waardoor de interesse weer gewekt is, is een vakantie van mijn vriendin en ik aan Japan. Zonder al teveel in detail te treden: het hele land lijkt 1 grote modelbaan! Waanzinnig, echt waar, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de rest...

Enfin, bij terugkomst bleef vanalles in mijn hoofd spoken. Een bezoek aan Willie's in Eindhoven maakte het alleen nog maar erger. Daar waar mijn (lees: mijn pa's) vroegere materiaal allemaal analoog was (op een enkele Engelse en meegebogen wissel na, die dan weer door mij was ingebracht), was het waanzinnig om te zien welke vlucht de techniek heeft gemaakt... Hiervan kon je toen alleen maar dromen! Dus, brochures en catalogussen mee genomen en langzaamaan begin ik het één en ander (weer) te snappen en begin ik het steeds interessanter te vinden...

Nu is dus de vraag: wat wordt de volgende stap? Voor mezelf heb ik twee opties:

1. Ik "leen" alle materiaal van het thuisfront en ga volledig analoog nog eens alles opbouwen (landschap laat ik even in het midden) om te kijken hoe lang de aandacht blijft hangen, of ik weer terugzak in mijn auto-fanatisme (die zich in principe beperkt tot veel lezen en Top Gear kijken);
2. Ik haal mijn rollend materiaal op en koop een digitale startset die ik verder ga uitbreiden om zo de hobby tot een niveau proberen te brengen wat ik nooit voor mogelijk had gehouden.

Van zaken als schakelschema's e.d. zoals bijv. horende bij Acido's baan heb ik vooralsnog geen kaas gegeten, laat staan van het volledig digitaal aansturen en automatiseren van een baan, maar het beeld van handmatig rangeren en vervolgens de snel- en goederentreinen automatisch de rest van het traject laten rijden, krijg ik niet uit mijn hoofd...

Dus: wat is jullie advies in deze? Hebben jullie ook al met een dergelijk opnieuw opkomende interesse te maken gehad? Wat is een goede "incubatietijd" (;-)) om in acht te nemen? Wat zijn jullie gedachten na het lezen van dit verhaal? Ik heb een poging ondernomen om iets vergelijkbaars op het forum tegen te komen: verwijzingen naar verhalen/ adviezen die ik over het hoofd gezien heb, zijn ook bijzonder welkom.

Alvast bedankt voor jullie reactie en de tijd die jullie genomen hebben om dit hele verhaal door te lezen ;-). Mijn vriendin verwijt me wel eens "wollig taalgebruik". Valt het op?

William
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
verhaal is duidelijk hoor :D

Het dus niet alleen een keuze tussen rails maar het hele pakket.
Wil je het echt goed aanpakken dan moet je alles verkopen. Dit heeft mijn persoonlijke voorkeur. Je hebt geen beperkingen en kan lekker je gang gaan met je eigen tijdperk en land.

rest je de volgende vragen:
2-rail of 3-rail
analoog of digitaal

ikzelf rijd 2-rail digitaal. bevalt uitstekend.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Danielrailer op maandag 15 juni 2009, 19:02:57

rest je de volgende vragen:
2-rail of 3-rail
analoog of digitaal

ikzelf rijd 2-rail digitaal. bevalt uitstekend.

Mag ik ervan uitgaan dat je met 2-rail gelijkstroom en met 3-rail wisselstroom bedoelt? Als ik doorga, ga ik namelijk zonder meer verder met Märklin en, op enkele modellen na, zit ik dan vast aan 3-rail. Of ben ik hier opnieuw hopeloos ouderwets aan het redeneren? Nog maar weer eens het forum doorpluizen...
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
ik zal met beide rijden.

deze keuze moet je helemaal zelf maken.
C-rail is praktisch
M-rail nostalgisch ;)

gewoon 3-rail rijden overigens ;)

Dennis
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
als je alles verkoopt kan je de keuze 2-rail 3-rail maken
en ook de analoog vs digitaal. Tenzij je in je locs een decoder laat zetten. Moet dat wel kunnen
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hoi Wiliam,

De keuze zul je zelf moeten maken, ligt natuurlijk ook aan je budget.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan Crail, heb het zelf +/- 12 jaar geleden ingeruild.
Analoog of digitaal ? Ik zou voot digitaal gaan, veel meer mogelijkheden.
Maar ruil je oude lo"c's niet in maar bouw ze om.

Mvg Aart
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hallo William,

mijn advies : C-rails Marklin Digitaal gaan rijden, oude locs ombouwen, m-rails niet weg doen, kan je prima voor een rangeerterrein toepassen 8)

Mvg Gert
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hallo William

Incubatietijd?? Nou, 1 maal met modelspoorvirus geinfecteerd, je raakt het niet meer kwijt.
Je moet die dingen doen waar jezelf achter staat.
Eenmaal een verkeerde beslissing gemaakt, geeft op termijn veel verdriet.

succes met je keuze

groetjes uit beetje krom
cees
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
William,

We kunnen allemaal lange en korte verhalen houden, maar je zal je eigen antwoorden moeten vinden.

In mijn jeugd had ik zelf helaas alleen een opwind treintje. Jaren ben ik jaloers geweest op diverse vriendjes, maar ik heb met veel plezier met hun M* banen gespeeld. 7 jaar geleden heb ik eindelijk mijn eerste M* digitale C-rails startset gekocht. In de jaren daarna heb ik diverse malen gedacht dat ik de verkeerde keuze gemaakt had. Had ik een kleinere schaal moeten kiezen, omdat ik zo weinig ruimte heb? Had ik een ander merk moeten kiezen omdat de loks mooier uitgevoerd zijn? Zijn die rails niet erg lelijk met die pukkels in het midden? Maken die slepers geen vervelend geluid?

Elke keuze die je maakt, heeft positieve en negatieve kanten. Je zal zelf moeten ontdekken welk deel van de modelspoor hobby jou plezier geeft, en wat je minder belangrijk vindt. Ben je daar niet zeker van, dan moet je geen overhaaste beslissingen nemen. Kijk rond wat anderen doen, start een proef project met wat je hebt, en wees voorzichtig met wat je nu koopt. Als je de verkeerde dingen koopt, en ze later weer verkoopt, leg je er dik op toe. Dit is mijn insteek. Maar misschien ben ik wel erg voorzichtig.

Toen ik 7 jaar geleden aan de hobby begon, dacht ik dat er één hobby was, met wat verschillen in smaak. Bij een bezoek aan een modelspoorclub hier in de buurt vertelde mij iemand vol trots, dat hij het afgelopen jaar voor de clubbaan 2000 bomen gemaakt had van waardeloos materiaal. Toen werd voor mij duidelijk dat zijn hobby mijn hobby nooit zou worden.

Succes met het ontdekken van je eigen hobby!

Dirk.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
C-rail of K-rail ?
Schaduw station M-rails?
Digitaal

3rail =D
Gr kenny
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: kenny1647 op maandag 15 juni 2009, 22:19:58
C-rail of K-rail ?
Schaduw station M-rails?
Digitaal

3rail =D
Gr kenny

Alles C-rails.

Beste verbinding en makelijk te gebruiken met massadetectie.

Peter / degeluidsman
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
William,

Sowiso zou ik, gezien jouw achtergrond en jouw emotionele band met het marklin systeem, bij 3 rail blijven. Oude loks kan je (laten) ombouwen of je zet ze in de vitrine en laat ze af en toe eens een rondje rijden, geheel jouw keuze.
Echter, tijden zijn gekeerd en veel materiaal dat in 2 rail beschikbaar is is ook als 3rail beschikbaar (sterker nog: Trix = Marklin, roco = AC + DC), echter ietsjes duurder. Dit hoeft echter nooit echt een probleem te zijn, aldaar modelspoorders over het algemeen niet de slechtste inkomens hebben. :)

Alhoewel de paar 2railers hier zullen roepen dat je naar 2 rail moet overstappen, blijft een feit (roep nou niet dat het niet zo is, ik heb ook ervaring met 2 rail) dat je bij 3rail veel makkelijker even wat kan gaan uitleggen zonder aan de + en - te denken dan bij 2 rail. Ja okee, de pukkeltjes zijn misschien een minpuntje, maar ik stoor mij hier in ieder geval niet aan.

Als ik jou was zou ik lekker je oude metalen rails behouden voor rangeerterreinen en met C rails de rest van de baanopbouw doen. Koop er een startsetje en een paar overlooprails bij en voila, digitaal op je oude zooi :)
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
William,

Alhoewel ik nostalgische herinneringen heb aan M rails (baan van papa) vind ik de C rails toch een hele verbetering.
For what it's worth...  Ik ben maar een beginner...

Ik vond je opmerking over Japan wel interessant. Zelf ben ik al heel veel in Japan geweest (voor het werk).
Het treinsysteem daar is iets waar wij nog veel van kunnen leren. Altijd op tijd, stopt op de centimeter waar hij moet stoppen, als je een train mist is er binnen 5 minuten wel een volgende, alles proper enz.. Om nog maar te zwijgen van de muziekjes op het perron.

Indien Märklin Japanse modellen zou maken dan zou ik een Japanse baan bouwen.

Greetz,
Philip
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Om te beginnen wil ik iedereen hartelijk bedanken voor zijn of haar reactie. Er zitten zeker ideeën tussen die me aanspreken, zoals het gebruik van M-rails voor een schaduwstation en/ of een rangeerterrein. Daar ga ik eens verder over hobbyen in mijn hoofd ;-)...

Het is inderdaad waar dat ik altijd wel met modelbouw bezig bent geweest, alleen was er ineens de overgang naar auto. Op de één of andere manier vind ik auto's nog steeds bijzonder interessant, maar verder een veel te dure en in veel gevallen totaal onhaalbare hobby. Ik heb op het punt gestaan andere schokdempers voor mijn auto te kopen, maar als ik aan dat punt terug denk, ben ik blij dat ik de 800 euro er niet aan uitgegeven heb. Modelsporen lijkt me dan een iets waardevastere hobby...

Dan nog even terug over Japan (of moet ik dat elders vermelden)? Zoals Ferry al aangeeft: het gaat werkelijk tot op de seconde dat een Shinkansen op tijd rijdt. Het is bizar, je moet het meegemaakt hebben om te geloven. Een andere geniale vondst vonden wij de omklapbare rugleuning: nooit meer klagen dat je vooruit of achteruit rijdt, of dat je niet met een groepje van 4 bij elkaar wilt zitten. Nee, gewoon de leuning omklappen en klaar. Zo vreselijk simpel, maar komt maar daar hier op? Nee, helaas... De aangehaalde efficiency op de perrons, de tunnels her en der, de 1-baans bergsporen, de fraaie kopstations, de grote stations waar werkelijk alles in te doen is... Waanzinnig... Vergeet ik echt nooit meer (en de bijna 600 foto's die we daarvoor in moeten plakken helpen daar ook aan mee ;-))!
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
M-rails zou ik nooit in een schaduwstation gebruiken, door de slechte kontakt eigenschappen zal er veel blijven staan.

Het is dan te hopen dat je er makelijk bij komt.

Peter / degeluidsman
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: degeluidsman op maandag 15 juni 2009, 23:08:44
M-rails zou ik nooit in een schaduwstation gebruiken, door de slechte kontakt eigenschappen zal er veel blijven staan.

Het is dan te hopen dat je er makelijk bij komt.

Peter / degeluidsman

Je hebt helemaal gelijk, m'n bericht is aangepast :wink:

Mvg Gert
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: degeluidsman op maandag 15 juni 2009, 23:08:44
M-rails zou ik nooit in een schaduwstation gebruiken, door de slechte kontakt eigenschappen zal er veel blijven staan.

Het is dan te hopen dat je er makelijk bij komt.

Peter / degeluidsman

Beste Peter, dit is beslist niet mijn ervaring, ik durf zelfs te beweren dat er meer haperingen zijn op de C-rail dan op de M-rail, waarschijnlijk doordat de C-rail meer last van stof heeft omdat die op het bovenste niveau liggen.

Met vriendelijke groet,

Jos
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hallo William,

Ik denk dat ik eens lekker een knuppel in je hoederhok ga gooien.... :twisted:

.KIES NIET!.
Je kunt nu een hoop analoog spul met emotionele binding ophalen en mee aan de slag.
Doe dat, en kijk van daaruit of & hoe je verder wilt.

Wij kunnen je vanalles vertellen, en voor ons was dat allemaal waar. Maar hoe het voor jou zal zijn, zul je toch echt zelf moeten ontdekken. Zo te horen zul je vast wel uitkomen op C-Rails, digitaal etc., maar dat hoef je nu toch nog helemaal niet te beslissen?

Ga eerst eens aan de slag met wat je hebt / kunt ophalen. Dan merk je vanzelf wel hoe je verder wilt gaan.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Is ook niet mijn ervaring *(reactie op Jos). Bij het stoppen op M komt dit vaak door al "ouder" vuil, niet door stof.

Ik heb gekozen voor M'rails voor de schaduwstations omdat ik er ook al zoveel wissels van heb. Van de M heb ik alleen wissels, enkele bogen, rechte rails en de passtukjes gehouden. De rest is verkocht van de M-rails.

Zichtbaar gebruik ik K-rails en voor alle grote bogen "ondergronds".

Ik heb trouwens wel C-rails. onder andere voor mijn testbaan. De rest van de C zal ik gaan gebruiken zodra de M-rails op is bij het bouwen. Gaat nog wel even duren.  :mrgreen:

Groeten

Olav
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
William,

ben enkele maanden geleden begonnen met de bouw van mijn baan. Heb gekozen voor C-rail en heb daar absoluut geen spijt van :D Zeer, zeer, zeer betrouwbaar en makkelijk om te bouwen naar massadetectie. Oudere loks die je lief zijn zelf proberen om te bouwen naar digitaal, als je een beetje kunt solderen(en ook dit is te leren) is dit dit goed te doen en spaar je weer het nodige geld uit. Een oude computer als centrale gebruiken en je bent vertrokken, kijk maar eens in mijn draadje :wink:

Groetjes en succes met je keuze, John
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Danielrailer op dinsdag 16 juni 2009, 13:02:33
William,

ben je er zelf al uit?


Ik blijf hoe dan ook 3-railen, om in die termen te blijven. Daarvoor heb ik al de meeste locs en heb er in het verleden geen enkel probleem mee ondervonden. De middenrail geeft het voor mij net de charme, wat M* anders maakt dan vele andere fabrikanten. Kabels wegwerken en dergelijke lijkt me geen probleem, als ik enkele genialen oplossingen op dit forum erop na sla!

Alleen raakte ik op een gegeven moment verward door het feit dat ik geen Mobile Station zou kunnen gebruiken bij 3-rail. Lijkt me sterk, aangezien M* deze toch zelf op de markt brengt. Maar, naar alle waarschijnlijkheid ben ik in de war en wordt de term "Mobile Station" voor meerdere producten gebruikt. Wellicht dat iemand hier kort op kan reageren?
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: digi-jacques op dinsdag 16 juni 2009, 12:29:26
Citaat van: Danielrailer op dinsdag 16 juni 2009, 12:09:39
Williamlees dit maar eens

2-rail 8) :D

tja......, daan..........volgens mij hier nog wel bekend..... :?

praktischer omdat je iedere vorm van je baan kunt leggen bedoel je?
vandaar dat 3-railers bijna altijd zoveel rails op hun plank hebben liggen...

mobile station kan je niet meer gebruiken. Hij lust geen DCC

..............

doe waar jij je lekker bij voelt, en wat je makkelijk lijkt!!

succes

Kleine toevoeging.

Dat de Mobile geen DCC lust is bekend. Echter veel decoders zijn tegenwoordig multi-protocol.  Dat betekent dat er dus best 2-rail modellen bestaan die te gebruiken zijn en je nog steeds de mobile station kan gebruiken, dan wel door aanpassing van een decoder. Want 2- of 3-rail bepaalt niet welk format gebruikt wordt.  :D

Groeten

Olav
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Het mobile station is een bedienings unit waar je met 3-rail tot 10 lokomotieven kunt aansturen. Je kunt er geen wissels mee bedienen of andere zaken.

een (behoorlijk) grotere versie wordt dan het Central station, of bij de Ecos van ESU

hiermee kun je tot een veelvoud  loks aansturen, maar ook wissels, seinen, pendeltreinen (heb je nog wel iets extra's voor nodig, een decoder op de baan) multitractie's maken.

wanneer je een paar loks hebt, welliswaar moeten ze wel digitaal zijn, dan kun je een mobile station prima gebruiken.

Kom je hier erg boven uit, dan blijf je de ene lok wissen, om de andere er in te kunnen plaatsen.

geen probleem om ermee te starten, wanneer je ooit groter groeit met het aantal loks, kun je de Mobile station gewoon inpluggen in een CS of een ECOS, en hem blijven gebruiken.

groet

jacques
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Mijn advies:

Houd het in eerste instantie even op M-rail, schaf een (goedkope) Mobile Station aan en digitaliseer eens een locomotief (of koop een digitale). Dan kun je er even aan wennen en kun je ook goed gefundeerd beslissen of je
1) helemaal digitaal wilt of misschien toch analoog blijft en
2) je M-rails wegdoet en er C-rails voor aanschaft.

Zelf heb ik alleen maar M-rails (uit nostalgische maar ook prijstechnische overwegingen). Ben ook 'herintreder' en heb 2 jaar terug een MS aangeschaft om digitaal een beetje te 'wennen'. Nu zijn de meeste van mijn locs digitaal en gebruik ik een 6021 om te besturen (vind ik fijner bedienen, lijkt ook meer op de 'ouderwetse' trafo's!).

Groetjes en succes met de keuze,
Kiezel :)
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
met het risico om te verzanden in een voor william moeilijk te begrijpen discussie,

met mijn cs met esu update rijd ik alle decoders, door elkaar en geen probleem

k- rail heeft ook een laag railprofiel, en zoals eerder al beschreven, ook de hoge bedding kun je mooi wegwerken, met iets meer moeite, maar prima te doen.

realistisch is altijd moeilijk, je moet nu eenmaal in het model concessies doen, afstanden tussen stations, hoogtes, rijlengtes, we hebben niet allemaal een overdekte hal ter beschikking om echt realistisch te bouwen, Puko's zijn er 1 van.

Ben blij dat je tevreden bent met je MM, want ik herinner me nog een lang topic waarin je absoluut niet wist wat je zelf voor bediening moest kopen, dus je weet zelf hoe lastig het is om een keus te maken, en hoe belangrijk het is om een objectief antwoord te krijgen op je vragen

en nogmaals, goedkoper op sommige fronten, duurder op andere, het is een kombi van gevoel. Moet ik betalen voor iets meer bedrijfs gemak, vind ik dat geen probleem. Koop ik iets goedkoper, maar heb ik nog bijkomende kosten? word ik iets minder blij, gevoel dus

groet

jacques
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
William,

Als je weer warm bent en nog niet je railkeuze hebt kunnen maken, ga voor de gein eens langs bij één of meerdere modelspoorzaken en laat je eens adviseren over C rails en K rails, pak het eens beet, kijk in de catalogus hoe compleet het railprogramma is, vertel hoe je het wilt gebruiken, klik het eens in elkaar en leg het naast elkaar.

Daan:
Op het moment van schrijven is 33,6% van al jouw berichten in dit topic geplaatst. Vind je niet dat je een beetje doordraaid? Deze forummer heeft emotionele gevoelens bij Marklin en wenst bij Marklin te blijven, probeer hem dan niet met doordrammen op andere gedachten te brengen.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Draadje geschoond van alweer eens een altijd-weer-de-kop opstekende 2rail vs 3rail discussie, die inderdaad helemaal er niet toe doet in dit draadje. Daan - wees gewaarschuwd ;)

William,

Ik zou ook eerst eens lekker de spullen ophalen wat je nog hebt. Koop een startsetje met een Mobile Station van marklin (of koop een losse mobile station met aansluitrail, en een digitaal locje op de beurs in Houten, of via Marktplaats o.i.d.) Probeer inderdaad te ontdekken, waar voor jou het plezier in zit van de modelspoorhobby. Ik zou nooit de oude analoge locs van je pa wegdoen, die toch emotionele waarde hebben. Ikzelf heb de meeste lol aan het digitaliseren van de baan, en de baan met de PC te besturen.

Succes met je keuze!
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
William,

Je hoeft niet bang te zijn om digitaal te rijden op M-rails. Dit werkt ! Ik heb een grote baan waarop digitaal gereden wordt (de electrische wissels worden analoog gestuurd).

C- en K-rail zijn mooier (technisch gezien) echter het vergt een grote investering om alles te vervangen. Dit kan later ook als je definitief terug bent in de hobby.

Het ombouwen van oude loc's is mogelijk, maar eerlijk gezegd gebruik ik mijn oude omgebouwde locs het minste. Omdat de modernere digitale toch fijner rijden.

Mijn advies is een digitale startset aan te schaffen met 2 digitale locs (of zelf een set samen te stellen). Met 1 loc heb je geen voordeel van digitaal.

Een tweedehands digitale centrale (bv Marklin 6021) is ook een optie mits je zeker weet dat deze werkt (of garantie krijgt van de leverancier).

Als je in Houten koopt, vraag dan wel de naam van de winkel (bonnetje/rekening!) zodat je bij problemen terug kunt gaan.

Een modelspoor zaak is duurder, maar is uit serviceoogpunt toch aan te bevelen.  Zoek er wel een die in de buurt ligt, zodat je eenvoudig terug kan als het nodig is.

Sommige modelspoorzaken hebben ook tweedehands materiaal.

groetjes en succes
Henk
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Ik rij met C-rail wisselstroom natuurlijk
Maar ik heb ook met de andere rails gereden, beviel prima maar c-rail is mooier. Het nadeel van c-rail is dat er wel gemakkelijk een stukje van afbreekt :cry:

Gr BMW-Fan
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: BMW-Fan op dinsdag 16 juni 2009, 17:09:13
Ik rij met C-rail wisselstroom natuurlijk
Maar ik heb ook met de andere rails gereden, beviel prima maar c-rail is mooier. Het nadeel van c-rail is dat er wel gemakkelijk een stukje van afbreekt :cry:

Gr BMW-Fan

volgens mij heb je dan 'oude' c-rails
Ik weet niet of het nog zo is, maar je kon ze inruilen
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Danielrailer op dinsdag 16 juni 2009, 17:20:43
Citaat van: BMW-Fan op dinsdag 16 juni 2009, 17:09:13
Ik rij met C-rail wisselstroom natuurlijk
Maar ik heb ook met de andere rails gereden, beviel prima maar c-rail is mooier. Het nadeel van c-rail is dat er wel gemakkelijk een stukje van afbreekt :cry:

Gr BMW-Fan

volgens mij heb je dan 'oude' c-rails
Ik weet niet of het nog zo is, maar je kon ze inruilen

Oude (van voor 2004) rail hebben daar inderdaad redelijk veel last van, nieuwe niet (of nauwelijks) meer. K-Rails trouwens ook, maar die worden meestal meteen vastgelegd.

Omruilen kan nog steeds (rechtstreeks bij Märklin DE), maar daar dat is helaas niet meer gratis.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Na het lezen van alle commentaren (zowel voor als na de "sweep" door Sascha) staat de vlag er inmiddels als volgt voor:

1. Ik heb met mijn pa overlegt (de eigenaar van het grootste gedeelte van de rails plus trafo) en ik mag de verzameling in bruikleen overhevelen naar Eindhoven. Dat geeft mij de mogelijkheid om het één en ander te sorteren (van hem/ van mij) en vervolgens met de M-rails weer eens wat nieuwe plannen te maken.

2. De beurs in Houten ga ik zeker met een bezoek vereren (augustus, toch?)! Tegen die tijd hoop ik een aantal railplannen verder uitgewerkt te hebben (opnieuw met M). In de tussentijd ga ik me suf zoeken hier op het forum en jullie vereren met vragen, evenals in de modelbouwwinkel hier in Eindhoven om weer redelijk op de hoogte te raken van het digitale hoe-wie-en-wat.

3. Afhankelijk van hoe "arm" ik van de beurs terug kom en hoe ver ik ben met het herontdekken van de hobby (mooi gezegd door iemand eerder in dit draadje) ga ik verder met M, stap gedeeltelijk of geheel over op C.

Op dit moment ga ik dus voor het advies van de meesten: eerst weer even M, kijk hoe het allemaal loopt, en van daaruit borduren we verder.

Allemaal hartstikke bedankt voor de vele reacties: dit is wel het meest levendige forum waar ik tot nu toe bij aangemeld ben! Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop (baanplannen, aankopen: jullie kennen ze wel ;-))! Maar nu eerst: slapen...
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
 :mrgreen:
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: William027 op dinsdag 16 juni 2009, 23:55:29

Op dit moment ga ik dus voor het advies van de meesten: eerst weer even M, kijk hoe het allemaal loopt, en van daaruit borduren we verder.


Ik rij ook m rail, je hebt wel een paar voordelen de wissels doen het altijd hoogstens het veertje kapot of lampje doet het niet.
De seinen werken ook altijd, soms even bijstellen.
Heb alles via marktplaats gekocht en bijna alles werkt goed, super degelijk spul.

Kijk hier maar op mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.0
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Einte op vrijdag 19 juni 2009, 22:52:11
Citaat van: William027 op dinsdag 16 juni 2009, 23:55:29

Op dit moment ga ik dus voor het advies van de meesten: eerst weer even M, kijk hoe het allemaal loopt, en van daaruit borduren we verder.


Ik rij ook m rail, je hebt wel een paar voordelen de wissels doen het altijd hoogstens het veertje kapot of lampje doet het niet.
De seinen werken ook altijd, soms even bijstellen.
Heb alles via marktplaats gekocht en bijna alles werkt goed, super degelijk spul.

Kijk hier maar op mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.0

Zal ik zeker eens doen!

Inmiddels heb ik "de doos" overgeheveld van Limburg naar Brabant. Nu even ergens een beetje tijd vinden en dan ga ik weer eens een baan uitleggen. Om te beginnen slechts rails, nog geen scenery. Ik heb al wel een plan in mijn hoofd, eens kijken of ik dat op papier/ scherm kan krijgen om te vragen wat jullie ervan vinden... Ik hou jullie op de hoogte! Blijft geweldig trouwens, die jaren '70 verpakkingen van de locs en wagons  8)...
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: William027 op zaterdag 20 juni 2009, 20:20:26
Citaat van: Einte op vrijdag 19 juni 2009, 22:52:11
Citaat van: William027 op dinsdag 16 juni 2009, 23:55:29

Op dit moment ga ik dus voor het advies van de meesten: eerst weer even M, kijk hoe het allemaal loopt, en van daaruit borduren we verder.


Ik rij ook m rail, je hebt wel een paar voordelen de wissels doen het altijd hoogstens het veertje kapot of lampje doet het niet.
De seinen werken ook altijd, soms even bijstellen.
Heb alles via marktplaats gekocht en bijna alles werkt goed, super degelijk spul.

Kijk hier maar op mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.0

Zal ik zeker eens doen!

Om te beginnen slechts rails, nog geen scenery. Ik heb al wel een plan in mijn hoofd, eens kijken of ik dat op papier/ scherm kan krijgen om te vragen wat jullie ervan vinden...

Gewoon een tafel maken naar je ruimte die hebt, en dan gewoon gaan uitleggen en rijdend uitproberen.  :D :D
Gr Einte
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.0
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Hoi  William,

Sucees met het uitpakken en hou ons op de hoogte.

Groetejes
Henk

P.S een tevreden M-rail rijder
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Zoals jullie gezien hebben, ben ik ook bezig met een baanplan te ontwerpen. Op zich staat de basis in mijn hoofd nu wel vast (zie andere draadje van me). Ik heb de basis uitgelegd en ben er ook achter gekomen dat het net, maar dan ook net zou moeten kunnen passen (wat natuurlijk al veel beter is dan net niet  :D). Probleem is alleen dat ik met geen mogelijkheid met mijn pa's rails toe kom, maar ik wil wel door, want alleen al loc 3000 een paar rondjes laten rijden was genoeg om nog enthousiaster te worden  :D :D!

Nu zijn er natuurlijk meer dan genoeg M-rails via marktplaats en ebay te koop. Alleen lees ik hier op het forum ook dat er meerdere problemen zijn met bijvoorbeeld 2e-hands schakelrails en dergelijke. Daarnaast dien ik niet alleen recht en bocht bij te kopen, maar ook vrijwel alle wissels (mijn pa heeft alleen handmatig bediende wissels gekocht destijds, hij was niet zo ambitieus zullen we maar zeggen). Wordt toch een kostbaar grapje (maar een C-wissel electrisch maken komt ook op > 30 euro per wissel... Daar schrok ik wel een beetje van, en dan is het nog niet eens een paar en niet digitaal! Ook lees ik dat C-rails veel mooier lopen, veel minder kans op ontsporingen en dergelijke. Dat was me al opgevallen bij verschillende banen: de C-rails liggen zo strak recht, dat krijg je bij M amper klaar...

Kortom, de plannen gaan vooralsnog door (ik ben de aanbiedingen van M in de gaten aan 't houden), maar wellicht koop ik ook een leuke startset in C, dan kan ik en daaraan ruiken, en gelijk digitaal eens snuffelen, plus dan wordt het enthousiasme voor (een voor mijn doen) grote baan ook een beetje in de kiem gesmoord (of juist helemaal niet).

Reageren mag, al realiseer ik me dat ik eigenlijk alleen maar mijn gedachten met jullie aan het delen ben...

Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
een wissel elektrisch maken kost geen 30 euro hoor, voor deze prijs heb je hem al elektrisch en digitaal.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: digi-jacques op dinsdag 28 juli 2009, 14:09:20
een wissel elektrisch maken kost geen 30 euro hoor, voor deze prijs heb je hem al elektrisch en digitaal.

En dan zit de verlichting er ook nog bij :D

Ik zeg                                doen :) :)

peter / degeluidsman.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Wisselspoelen voor C-rail en ook K-rail) zijn niet berouwbaar. Op dit forum zijn diverse draadjes over te lezen. Weet waar je aan begint!

Mvg, Johan
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 28 juli 2009, 15:13:51
Wisselspoelen voor C-rail en ook K-rail) zijn niet berouwbaar. Op dit forum zijn diverse draadjes over te lezen. Weet waar je aan begint!

Mvg, Johan

heb de mijn toch aardig mis gebruikt, tot nu to geen problemen.....

ben er van overtuigd dat de manier van ermee omgaan ook meespeelt, maar dat is koffiedik kijken....... :lol:
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Ook ik heb geen problemen ondervonden met mijn aandrijvingen.

Wel wel zijn bij mij de eindschakelaars eruit.

Tot nu toe nog nooit een probleem gehad :D :D

peter / degeluidsman.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 28 juli 2009, 15:13:51
Wisselspoelen voor C-rail en ook K-rail) zijn niet berouwbaar. Op dit forum zijn diverse draadjes over te lezen. Weet waar je aan begint!

Mvg, Johan

Waarom doen wissels van M rails het soms al 30 tot 40 jaar,  :shock: :shock:
met alleen een nieuw veertje en of lampje.
Daar ben ik heel benieuwd naar.

Gr Einte
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Einte op dinsdag 28 juli 2009, 16:12:48
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 28 juli 2009, 15:13:51
Wisselspoelen voor C-rail en ook K-rail) zijn niet berouwbaar. Op dit forum zijn diverse draadjes over te lezen. Weet waar je aan begint!

Mvg, Johan

Waarom doen wissels van M rails het soms al 30 tot 40 jaar,  :shock: :shock:
met alleen een nieuw veertje en of lampje.
Daar ben ik heel benieuwd naar.

Gr Einte

Moet je naar de bouw kijken en naar de grote van de spoel.
Alles moet kleiner en compacter,en de meeste problemen zie je met de eindschakeling (die men er nu regelmatig uit verwijderd).

Maar ik heb net alle M - rail weggedaan , en heb er totaal geen spijt van.
Geef mij maar C-rail ,rijd lekkerder - rustiger - en ontspoort veel minder dan M.
Neh geen seconde spijt van afschijd M rail.

Mvg: Alex
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 28 juli 2009, 16:29:47
Citaat van: Einte op dinsdag 28 juli 2009, 16:12:48
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 28 juli 2009, 15:13:51
Wisselspoelen voor C-rail en ook K-rail) zijn niet berouwbaar. Op dit forum zijn diverse draadjes over te lezen. Weet waar je aan begint!

Mvg, Johan

Waarom doen wissels van M rails het soms al 30 tot 40 jaar,  :shock: :shock:
met alleen een nieuw veertje en of lampje.
Daar ben ik heel benieuwd naar.

Gr Einte

Moet je naar de bouw kijken en naar de grote van de spoel.
Alles moet kleiner en compacter,en de meeste problemen zie je met de eindschakeling (die men er nu regelmatig uit verwijderd).

Maar ik heb net alle M - rail weggedaan , en heb er totaal geen spijt van.
Geef mij maar C-rail ,rijd lekkerder - rustiger - en ontspoort veel minder dan M.
Neh geen seconde spijt van afschijd M rail.

Mvg: Alex

Ik heb m'n rails goed uitgelegd, en goede rails gebruikt, er ontspoort nooit een trein  :)

Gr Einte
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Dat je goede rails moet hebben is een vereiste.

Maar wens je veel suc6 met je M-rail.
Mvg: Alex
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 28 juli 2009, 16:29:47
...Alles moet kleiner en compacter,en de meeste problemen zie je met de eindschakeling (die men er nu regelmatig uit verwijderd)...

Wat is die eindafschakeling precies? Is dat het hefboompje wat aan de bovenzijde van de wissel zit voor handmatige bediening?

Groeten,
Ton.
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
ik denk dat je gewoon het beste met mrails kan blijven rijden en dat combineren met c rails.

als je digitaal wil rijden raad ik je een startset aan.

maar in jou geval zou ik eens kijken of je het echt leuk vind.
als ik jou was zou ik alle locs en wagonnen houden en de locs langzaam ombouwen naar digitaal als je digitaal wil rijden

gr marklinfan
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Advies gevraagd: blijven bij M of switchen naar C?
Citaat van: Yeoman op dinsdag 28 juli 2009, 17:40:43
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 28 juli 2009, 16:29:47
...Alles moet kleiner en compacter,en de meeste problemen zie je met de eindschakeling (die men er nu regelmatig uit verwijderd)...

Wat is die eindafschakeling precies? Is dat het hefboompje wat aan de bovenzijde van de wissel zit voor handmatige bediening?

Groeten,
Ton.

Dat zijn 2 kleine schakelaars binnen in de behuizing die de stroom uitschakelen als de wissel is omgeschakeld zodat de spoel niet verbrand.

Het kleine hefboompje haal ik er altijd af, dit scheeld weer wat weerstand.

peter / degeluidsman.