Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

2 rail en 3 rail op een baan.

Gestart door sbbmarklin donderdag 05 februari 2009, 17:48:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2 rail en 3 rail op een baan.
Goeden middag,

Zijn er hier ook lezers die zowel 2 rail en 3rail op een Baan rijden. En wat zijn de bevindingen.

Gr Arnout.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
ik ben het plan plan, maar wacht even af wat er met marklin gaat gebeuren
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Ik ben dus niet de enigste met die gedachten.

Gr Arnout.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Martijn Tiebie
gast

Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Ik ben lid van modelspoorclub Zaanstad, en die heeft de stroomcircuits gescheiden. Er kunnen dus zowel gelijk - als wisselstroommodellen op de baan.
Hier de link: www.modelspoorclubzaanstad.nl

Groetjes Martijn
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Hallo Martijn,


Mooie baan. Maar zo bedoel ik het niet. Ik bedoelde K Rail gebruiken en afwisselend gelijk en wisselstroom rijden op de zelfde rail.

Ik heb er wel eens over gelezen over een baan naar voorbeeld van het traject hilversum - utrecht.

Gr Arnout.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Bij k-rail wissels zijn de linker en rechter spoorstaaf electrisch doorverbonden. Dit is gedaan in een biels. Zul je dus moeten onderbreken. Daarnaast: 2-rail wielen zijn anders van flenshoogte en breedte als 3-rail wielen. Al met al zou ik er niet aan beginnen.

Gr, Ben.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Citaat van: spoorman op donderdag 05 februari 2009, 20:18:50
Bij k-rail wissels zijn de linker en rechter spoorstaaf electrisch doorverbonden. Dit is gedaan in een biels. Zul je dus moeten onderbreken. Daarnaast: 2-rail wielen zijn anders van flenshoogte en breedte als 3-rail wielen. Al met al zou ik er niet aan beginnen.

Gr, Ben.


Bij mijn rails niet hoor.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Citaat van: ATSF2 op donderdag 05 februari 2009, 20:25:54
Bij mijn rails niet hoor.
Ik heb het over wissels. :?
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Huubmaaskant heeft dat gedaan bij zijn project Waldberg, misschien eens mailen ?
www.floodland.nl/aim

Robbert.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt. Huub had op Waldberg een mogelijkheid zowel analoog als digitaal te rijden op één en dezelfde k-rail baan door deze omschakelbaar te maken.

Gr, Ben.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Wahaha, leg mij eens uit hoe je dan een 2200 van roco erop kan laten rijden...
Zonder sleper... Huub heeft het zelf verteld aan me.

Robbert.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Hoi,

ook moet alle assen geisoleerd worden om dit tegelijk te laten rijden.
Dit omdat anders de wisselstroomassen kortsluiting maken.

Wordt wel erg veel ombouw werk dan 8).

Groetjes Sander
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
We zijn nog niet zo lang geleden verhuisd en ik heb nog geen vaste baan. Maar ik heb hier al wel mee geëxperimenteerd in ons vorige huis.

Het gaat inderdaad goed, zolang je geen kruiswissels gebruikt. Bij de nieuwste K-wissels (zeg maar vanaf eind jaren 90) zijn de rails helemaal electrisch gescheiden, doordat ze een plastic puntstuk hebben. Oudere K-wissels hadden een metalen puntstuk. Ook deze zijn te gebruiken, maar dan moet je het puntstuk met een Dremel slijpertje in tweeën slijpen. Ik zal binnenkort wel een foto plaatsen van zo'n verbouwde wissel. (De spullen zitten nog in kratten, dus die moet ik even opzoeken).

Märklin locs en rijtuigen hebben hogere flenzen op de wielen, waardoor ze minder snel ontsporen. Maar als je de baan heel zorgvuldig aanlegt, kan alles er gewoon op rijden. Mijn treinen waren altijd samengesteld uit verschillende merken en dat ging gewoon goed.

Wat de stroomvoorziening betreft: ik ben er heel voorzichtig mee en schakel altijd maar één stroomsoort aan. Ik weet niet hoe mijn M* systems mobile station gaat reageren en ik vind het spul te duur om daarmee te experimenteren.  :shock:

Hier een filmpje gemaakt tijdens de opbouw van mijn toenmalige baan. Je ziet een Fleischmann BR103 over een M* baan rijden met wissels er in.

http://www.flickr.com/photos/21772011@N07/3256568982/

Groet,
Peter
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
De vraag is eerder, waarom zou je al die moeite doen hé ?
Je neemt een gelijkstroom model en steekt er een sleper onder, da's toch véél simpeler dan je rails hiervoor voorzien ?
En met een beetje degelijke digitale centrale, kan je zowel DCC als Motorola formaat aan, decoder wisselen hoeft dus ook al niet meer ...
En intern soldeer je de draadjes van de linker en rechter stroomafnemer samen, en er moeten ook al geen
andere assen meer onder.


groeten,
Kris
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Ik vermoed dat Kris gelijk heeft als hij zegt dat het veel moeite is, als je baan er al grotendeels op is voorberied misschien niet maar anders lijkt het me een tijdrovende oplossing :(

Mathijs
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Tja Kris, je hebt gelijk. Voor moderne locs zal dit wel gelden.

Alleen heb ik slechte ervaringen met ombouwen. Ik heb vroeger ooit een 2200 van Roco om proberen te bouwen. Maar om daar een sleper onder te zetten was heel veel werk en bovendien ontspoorde alles bij de eerste de beste wissel. Bovendien moest er een draaistel worden verbouwd, omdat in beide draaistellen aandrijving zat. In het draaistel waar de sleper onder kwam, moest deze er dus uit. En dan blijft er niet veel trekkracht meer over.....

Dus probeer ik het maar op deze manier. Ook een beetje electrisch hobbyen zo.

Groet,
Peter
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Citaat van: pvroode op donderdag 05 februari 2009, 21:30:43
Bij de nieuwste K-wissels (zeg maar vanaf eind jaren 90) zijn de rails helemaal electrisch gescheiden, doordat ze een plastic puntstuk hebben.
Peter,

Kijk eens goed naar je wissels, je ziet 2 bielsen met een plastic puko (die lage). Hierin loopt de doorverbinding van linker naar rechter spoorstaaf........

Citaat van: Robbert op donderdag 05 februari 2009, 21:25:57

Wahaha, leg mij eens uit hoe je dan een 2200 van roco erop kan laten rijden...
Zonder sleper... Huub heeft het zelf verteld aan me.
Wat een lol. :? Dit was een stukje havenspoor.....

Gr, Ben.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Met K-rail en slanke wissels is dit geen enkel probleem. Die zijn al sinds het begin electrisch gescheiden. Sommige korte 2 rail loks stokken op de wissels doordat niet alle stukken van spanning voorzien worden. Als je er bijvoorbeeld van die Fleischmann wissel ijzertjes tussen zet dan werkt het prima.(van die "denkende" wissels)
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Maar je ziet toch op het filmpje dat de Fleischmann loc het gewoon doet. Hij rijdt gewoon over de wissel. Dan is er geen sprake van kortsluiting, toch?
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Zozo,

Dat zijn een hoop reacties.

De fundering van deze ideen komen voort uit het feit dat Marklin failliet is of gaat door starten. Aangezien we dan voor mogelijke problemen komen te staan hoe  we die  dan gaan op  lossen.

Maar laten we hopen dat dat niet nodig is.

Gr Arnout.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Citaat van: spoorman op donderdag 05 februari 2009, 21:00:58
Citaat van: ATSF2 op donderdag 05 februari 2009, 20:25:54
Bij mijn rails niet hoor.
Ik heb het over wissels. :?

K rail

Slanke wissels niet, maar de scherpe wissels wel!!!!!!!

Groet

Jos
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Jaren terug (wanneer weet ik niet meer precies) heb ik hiermee als modelspoorclub Veenendaal op Eurospoor gestaan.

We (lees ik)  hadden een simpele schakelkast gemaakt waarmee we blok voor blok met de hand konden om schakelen tussen 3-rail en 2-rail.
Tevens hadden we een schakeling voor digitaal (doormiddel van Intellibox) en conventioneel.

Het heeft die dagen zonder noemenswaardige problemen gefunctioneerd.
De bedoeling was dit automatisch te maken maar door omstandigheden ben ik vertrokken bij MSC Veenendaal.
Wat de stand van zaken nu exact is weet ik niet.

Misschien daar eens je licht opsteken. (www.modelspoor.nl)

Groeten Marco
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Citaat van: ucsdcom op donderdag 05 februari 2009, 21:49:42
Met K-rail en slanke wissels is dit geen enkel probleem. Die zijn al sinds het begin electrisch gescheiden.

Citaat van: pvroode op donderdag 05 februari 2009, 21:53:22
Maar je ziet toch op het filmpje dat de Fleischmann loc het gewoon doet. Hij rijdt gewoon over de wissel. Dan is er geen sprake van kortsluiting, toch?

Jullie hebben gelijk. Ik moet mijn reactie even bijstellen. :oops:

Er is via de bielsen van k-rail wissels een verbinding gelegd maar niet tussen linker en rechter spoorstaaf maar tussen de resp. spoorstaven van het doorgaand en afbuigend spoor. Excuses voor de wellicht ontstane verwarring.

Gr, Ben.
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Citaat van: pvroode op donderdag 05 februari 2009, 21:46:20
Tja Kris, je hebt gelijk. Voor moderne locs zal dit wel gelden.

Alleen heb ik slechte ervaringen met ombouwen. Ik heb vroeger ooit een 2200 van Roco om proberen te bouwen. Maar om daar een sleper onder te zetten was heel veel werk en bovendien ontspoorde alles bij de eerste de beste wissel. Bovendien moest er een draaistel worden verbouwd, omdat in beide draaistellen aandrijving zat. In het draaistel waar de sleper onder kwam, moest deze er dus uit. En dan blijft er niet veel trekkracht meer over.....

Dus probeer ik het maar op deze manier. Ook een beetje electrisch hobbyen zo.

Groet,
Peter

Ik heb het voordeel dat ik met stoomtreinen rij, ik kan altijd wel een sleper kwijt onder de tender op die manier ...

groeten,
kris
Re: 2 rail en 3 rail op een baan.
Citaat van: sbbmarklin op donderdag 05 februari 2009, 23:24:47
De fundering van deze ideen komen voort uit het feit dat Marklin failliet is of gaat door starten. Aangezien we dan voor mogelijke problemen komen te staan hoe  we die  dan gaan op  lossen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je je geen zorgen hoeft te maken.

In het geval dat M* gewoon doorgaat, al dat niet in afgeslankte vorm, met produceren, hoef je dus geen technische hoogstandjes uit te halen om je baan om te bouwen naar 2- en 3-rail.

In het andere geval dat het voor M* echt ophoudt, denk ik dat andere fabbrikanten hier op inspringen en 3-rail varianten gaan uitbrengen, zoals Roco dat nu al doet.

Mijn reden om 2- en 3-railbedrijf te gaan voeren is omdat ik in de tijd dat M* nog nauwelijks of geen Nederlandse modellen had en ik die wel wilde hebben, ik besloten heb om de 2-rail versies van die Nederlandse modellen aan te schaffen (Roco 500 (Hippel), 1100, 2200, Holland Rail 2400, Lima hondenkop en koploper, enz.). Dan zou ik een baan gaan maken met zowel gelijkstroom- en wisselstroomrails, die van elkaar gescheiden aangelgd zouden worden.
Sinds de K-rails kan het op één soort rails (met lichte beprekingen) en kan het idee dus verder uitgewerkt worden.

Ik zal foto's en filmpjes plaatsen van de opbouw, maar dat gaat nog even duren. Ik ben nu met het onderstel bezig.....

Groet,
Peter
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
Beide rijstromen ondersteunen betekent toch dat je per blok een draadje extra trekt, als je analoog aanstuurt?
Ik had een soortgelijk probleem met Zwitsers materieel, had daarom ook gelijkstroom locs van Lima,  Metropolitan en Kleinbahn, en dus ook een gelijkstroomtrafo naast de Marklin trafo's. Aanvankelijk splitste ik de baan ook: M-rails voor Marklin, Roco voor gelijkstroom, tot iemand me voortekende op een bierviltje hoe het wel kon, mits met K-rail.
Ik ben ook nog bezig met de onderbouw, maar het probleem wordt vroeg of laat serieus. Ik begrijp hieruit dat slanke kruisingen, kruiswissels en boogwissels vermeden moeten worden, of aangepast.
Misschien is loc-ombouw dan toch handiger. Maar bstaan die omschakeldingen nog voor analoog?
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
je kan ook PECO rails gebruiken met puko's, maar moet 2 en 3 rail gescheiden blijven of kan het over de zelfde rails, nu ook de centrale van marklin zowel 3-rail als 2 rail kan aansturen?

het is een ingewikkelde karwei
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
hoi,

ikzelf rij 3-rail en mijn vriend 2-rail, samen gaan wij een grote baan ontwerpen, en sommige stukken zullen 2-rail of 3-rail zijn. Bepaalde stukken willen we ook maken voor de twee systemen (groot centraal station).

Dus wij hebben daar ook al over nagedacht, en liefst nog in kombinatie met koploper. Ik heb dit al gevonden.

http://www.aswinkrol.nl/elektronica/printplaten/2-3-rail.php

Tips en triks zijn altijd welkom

groeten

Wim
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
zijn deze prints alleen geschikt voor marklin k-rails? en niet bv rocoline of peco? of eventueel fleischmann profi met puko's onder gebracht?
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
ik had begrepen dat deze prints bruikbaar zijn op 3-rails, zoals marklin, maar bij conrad vind je een punt contacten rail, om onder elke 2-rail te leggen. (lima, piko enz...) en zodoende een 3-rail te maken.

https://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flN0YXRlPTMzODIwMDUyODY=?direkt_aufriss_area=SHOP_B2C_ModelRailway&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub15&aktiv=15&navi=oben_1

Mvg
Wim
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
dus eigenlijk 3-rail om te zetten naar 2 rail? conrad heeft puntcontacten, alleen kijken hoe het met de wissels zit en of je bv profirails van fleischman kan gebruiken, vooral ook de wissels. In de rechte stukken kan je gaatje boren en de puntcontact erin steken.
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
Lid sinds: 2009

offline
Re:2 rail en 3 rail op een baan.
Goedenavond,

Ik lees dat het mogelijk moet zijn om op redelijk eenvoudige wijze een 2-rail loc om te bouwen, zodat hij op het 3-rail wisselstroom systeem kan rijden.

Wat zijn precies de stappen die hiervoor genomen moeten worden?
OK, ik begrijp dat er een sleper gemonteerd moet (kunnen) worden.
Wat moet er verder aan bedrading en isolatie veranderd worden?
Is dit system toepasbaar voor zowel analoog alsmede ook voor een digitaal systeem?
Zijn er wijzigingen aan de motor noodzakelijk?
Zijn er nog andere voetangels en klemmen waarop ik zou moeten letten?

Voor mij zou dit een enorme uitkomst zijn, omdat ik een aantal Hamo-locs bezit, en ik uiteindelijk besloten heb om naar een 3-railsysteem te te gaan.


Ik ben me ervan bewust dat ik een heleboel vragen tegelijk stel, maar ik ben nogal een leek op dit gebied en wil geen al te grote kleunen begaan die gemakkelijk voorkomen hadden kunnen worden.


Alvast bedankt voor jullie reacties.
m.vr.gr.

Vic