Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Altijd licht

Gestart door wilbertb zondag 14 juni 2009, 20:41:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Altijd licht
Lid sinds: 2007

offline
Altijd licht
Hoi,

Ik ben in het bezit van een Gottardo TEE. Dit treinstel heeft als voordeel dat de voorste stroomafnemer zorgt voor de stroomvoorziening van de trein. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat je altijd voor een sein stopt, of je nu voor- of achteruit rijdt. Nadeel is dat dan ook de binnenverlichting uitgaat, de omroep niet meer werkt, enz.

Omdat ik op mijn huidige baan toch altijd vooruit rij, zat ik te denken kan de binnenverlichting niet geschakeld worden via de achterste stroomafnemer.

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van de stroomvoorziening in een dergelijk treinstel. Het blijft natuurlijk wel de wens om de verlichting aan en uit te kunnen schakelen.

Ik hoor het graag.

Groet,


Wilbert
Re:Altijd licht
Freak
gast

Re:Altijd licht
Hallo Wilbert,

Gaat het alleen om de binnenverlichting ?, want deze wordt normaal ook via de decoder geschakeld.


Mvg,
Peter
Re:Altijd licht
Lid sinds: 2007

offline
Re:Altijd licht
Helaas zitten de binnenverlichting, front- en sluitverlichting allemaal op dezelfde uitgang van de decoder. Als de front- en sluitverlichting blijven branden bij een stopsectie zou natuurlijk netjes zijn.
Re:Altijd licht
Freak
gast

Re:Altijd licht
Hallo Wilbert,

Een gedachte. Het probleem is natuurlijk dat indien de decoder spanningloos wordt ook de functies wegvallen. Wat je zou kunnen doen is de (binnen)verlichting geheel losmaken. Met de front/sluitverlichting een bi-stabiel relais mee in/uitschakelen. De verlichting via diodes aftappen van de slepers en het relais schakelt de binnenverlichting.

Mvg,
Peter
Re:Altijd licht
Lid sinds: 2007

offline
Re:Altijd licht
Ik zal de motorwagen morgen eens open maken.

Van de stuurrijtuigen lopen 4 draden naar de motorwagen. Waarschijnlijk is er 1 voor de sleper. Blijven er 3 over. Omdat de binnenverlichting gelijk met de front- en sluitverlichting mee gaat ben ik bang dat ze een "handige"schakeling bedacht hebben die mij nu tegen gaat werken.

Wordt vervolgt.
Re:Altijd licht
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Altijd licht
Ik blijf dit even volgen.

groet Jac.
Altijd licht (Stuurrijtuig)
Lid sinds: 2007

offline
Altijd licht (Stuurrijtuig)
Zoals gisteren gezegt ben ik vandaag begonnen met het open maken van de rijtuigen.
Als eerste een stuurrijtuig waarvan er twee zijn.


Bovenop de verlichtingsprint, de aansluiting met de stroomafnemer(met een weerstand van 22 ohm) en duidelijk te zien de draden naar de front- en sluitverlichting. Oranje, geel en grijs. Boven de draden zie je trouwens de 3de frontled :)


Aan de achterzijde de connector met vijf contacten die door heel de trein heen loopt. De bruine draad is de massa draad die aan het draaistel zit.

Goed, dit geeft hoop.Even de draden en print bekeken en dit zou de aansluiting van de connector moeten zijn

1. Sleepcontact
2. Frontverlichting
3. Binnenverlichting
4. Sluitverlichting
5. Massa

Op naar de Motorwagen
Re:Altijd licht
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re:Altijd licht
Beste Wilbert

Nieuwsgierigheidje

Rijd je digitaal met spanningloze baanvakken?

Volgens mij is een van de meerwaarden van digitaal rijden dat je om de trein te laten stoppen niet meer een geschakeld stuk hoeft te maken.

Of heb ik het verkeerd?
Re:Altijd licht
Freak
gast

Re:Altijd licht
Hallo Wilbert,

Dat geeft zeker hoop.
Nog een correctie, het is geen weerstand maar een spoeltje van 22μH.
Deze wordt bij meerdere speciale decoders van Marklin gebruikt

Mvg,
Peter
Re:Altijd licht
Lid sinds: 2007

offline
Re:Altijd licht
Hoi Koos,

Ja, mijn baan is "volledig" digitaal.  Maar omdat ik met een volledig bloksysteem werk heb ik er op dit moment voor gekozen om met spanningsloze sein secties te werken.
Re:Altijd licht
Lid sinds: 2007

offline
Re:Altijd licht
De motorwagen,

Met de tip van Peter van gisteren had ik vandaag al lopen denken over de aanpassing over het relais in combinatie met de decoder. In gedachte heb ik de schakeling al helemaal uitgewerkt.

De motorwagen is net als het stuurrijtuig op eenvoudige wijze open te maken, twee schroeven aan de onderzijde en de metalenkap is in een keer te verwijderen.

Daar trof ik toch iets anders aan dan verwacht :)


Op het eerste zicht een lange print met wat aansluitingen.


De foto van bovenaf laat duidelijk zien dat de print toch aardig vol met componenten zit.

Tja dat was niet helmaal wat ik verwacht had, zeker niet als je de motorwagen van de zijkant bekijkt.


Nog twee kleine printen, waarschijnlijk een voor het geluid de andere lijkt een relatie met de motor te hebben. Verder nog wat losse diode's.

Ik zal vannacht nog eens nadenken over de te kiezen oplossing.
Mocht iemand een hoge mate van herkenning hebben dan hoor ik het graag!!
Re:Altijd licht
Freak
gast

Re:Altijd licht
De lange print heeft het nummer SE0705110 ?.
Het ene printje is de decoder, de andere is de soundmodule, luidspreker is 22mm 32 Ohm.

Mvg,
Peter
Re:Altijd licht
Lid sinds: 2007

offline
Re:Altijd licht
Ja het nummer van de lange print is SE0705110.
Motorwagen
Lid sinds: 2007

offline
Motorwagen
Vandaag de bovenste print van de motorwagen eens wat beter bekeken.

Daar zijn de volgende zaken opgevallen:
-De print bevat een relais dat zorgt dat de voorste sleper voor de stroomvoorziening zorgt.

-Omdat de motorwagen midden in de trein zit moeten de reizigers door de motorwagen heen kunnen lopen. Daarvoor is een gangpad gemaakt. :) Dit gangpad wordt doormiddel van 5 of 6 leds verlicht.

Ik zal de print wat moeten "modificeren" om een en ander goed werkend te krijgen.

Wordt vervolgd.

Re:Altijd licht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Altijd licht
Beste Wilbert,

En met wat voor centrale rijd je volledig digitaal?

Groet, Anne W
Re:Altijd licht
Freak
gast

Re:Altijd licht
Citaat van: Anne W op woensdag 15 juli 2009, 22:42:03En met wat voor centrale rijd je volledig digitaal?

Citaat van: wilbertb op maandag 15 juni 2009, 22:05:01Ja, mijn baan is "volledig" digitaal.  Maar omdat ik met een volledig bloksysteem werk heb ik er op dit moment voor gekozen om met spanningsloze sein secties te werken.
Er is gekozen is voor spanningsloze secties.

Mvg,
Peter