Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Spanning en massa

Gestart door Gerrit H. zondag 14 juni 2009, 18:28:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spanning en massa
Lid sinds: 2009

offline
Spanning en massa
Hallo,
daar ben ik weer eens. Ik heb inmiddels veel geleerd van het forum o.a. de stroomvoorziening d.m.v. een ringleiding en het bloksysteem. Beide heb ik nu aangelegd wat een heel werk was want ik moest helemaal opnieuw beginnen met de electrificatie. Ik heb drie stroomkringen rond mijn zolder lopen met ieder hun eigen ringleiding en een bloksysteem met drie blokken in stroomkring 1 en met drie seinen 7188. En het functioneerd ook nog. Dan nu de vragen. * Als ik stroomkring 1 aansluit op de trafo dan branden ook de wissellampjes in de andere stroomkringen, is dit wel goed of moet ik de massa (rails) ook isoleren van de andere stroomkringen?
* De rails van stroomkring 1 bestaat uit ong. 25 meter rails en diverse wissels waarvan ik er 4 van in een wisselstraat schakel. De schakeling van de seinen laat te wensen over, de impuls via de railschakelaar kantelt de schakelaar van de seinen net niet ver genoeg door. Kan het zijn dat de trafo te licht is (10VA van Marklin) of gaat het sein te zwaar? * Kan ik een zwaardere trafo inzetten en wat doet deze meer dan de huidige?
Bedankt alvast.

Gerrit H.
Re:Spanning en massa
Hallo Gerrit,

CiteerAls ik stroomkring 1 aansluit op de trafo dan branden ook de wissellampjes in de andere stroomkringen, is dit wel goed of moet ik de massa (rails) ook isoleren van de andere stroomkringen?
Vraag is wat voedt stroomkring 1 ?, alleen een bepaald gedeelte voor de rijspanning of zitten daar ook nog alle wissellantaarns op aangesloten.

CiteerDe schakeling van de seinen laat te wensen over, de impuls via de railschakelaar kantelt de schakelaar van de seinen net niet ver genoeg door. Kan het zijn dat de trafo te licht is (10VA van Marklin) of gaat het sein te zwaar? * Kan ik een zwaardere trafo inzetten en wat doet deze meer dan de huidige?
Hoeveel seinen worden tegelijkertijd door de railschakelaar geschakeld. De 10VA trafo vervangen door een zwaardere kan nooit kwaad.

Mvg,
Peter
Re:Spanning en massa
Lid sinds: 2009

offline
Re:Spanning en massa
Hallo peter,

Trafo 1 voed stroomkring 1 (ong. 25 m.) inclusief 7a8 wissels plus hun lampjes, plus 3 hoofdseinen en er rijden dus 2 treinstellen op.
voor de voeding en massa heb ik installatiedraad gebruikt van 2,5mm2 ook voor de gele draad. Alles is gesoldeerd.
Re:Spanning en massa
Hallo Gerrit,

De massa (rails) hoef je niet te isoleren
De verlichting wordt uit trafo 1 gevoed, dus het is wel goed.

Mvg,
Peter
Re:Spanning en massa
Lid sinds: 2009

offline
Re:Spanning en massa
Oke Peter, bedankt voor de inlichtingen. Ik denk dat ik een zwaardere trafo plaats.

Gerrit