Dit ontwerp ziet er speels uit, dat mag ik wel. Sommigen zullen misschien zeggen dat het niet realistisch is, maar daar trek ik me weinig van aan. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Een stijging van 3,2% zal wel gaan, aangezien er toch geen al te lange treinen zullen rijden. Bij dit ontwerp is een trein van een meter al veel, en dat zullen de meeste locs wel zo'n helling op krijgen. Punt van aandacht is wel dat die stijging zo te zien voor een groot deel in sterk gebogen trajecten zal liggen. Dat geeft extra wrijving, waardoor de loc harder moet werken dan bij eenzelfde stijging bij een flauwe boog. Toch verwacht ik nog steeds dat de meeste locs daar sterk genoeg voor zijn. Er is ook een iets vergrote kans op ontsporingen, met name bij lange rijtuigen: daar zouden de buffers in de binnenbocht in elkaar kunnen haken. Kwestie van uitproberen tijdens het bouwen, en zonodig iets aanpassen. Of minder lange rijtuigen.
Bij 8 cm hoogteverschil neem ik aan dat je geen electrische treinen wilt laten rijden. Met diesels en stoom zou het net moeten passen, als je er maar voor zorgt dat de brug waarop de bovenste rails ligt plaatselijk niet te dik is.
Zijn de bergen op te tillen of iets dergelijks? Zo niet, wat doe je dan als er een probleem is met een trein in een tunnel? Is er een toegang van onderen of van opzij?
120 cm afstand van de rand is veel, maar als je ervoor zorgt dat je hier en daar op de baan kunt steunen, moet je er overal nog wel bij kunnen komen. Een andere optie is de hele baan op wielen te zetten, dan kun je hem verplaatsen en zodoende is de afstand van de rand nooit meer dan 60 cm. Dit zou mijn keuze zijn als ik dit zou bouwen.
Over de bereikbaarheid van het schaduwstation heeft Ronald al heel zinnige opmerkingen gemaakt. In het plaatje is het schaduwstation niet zichtbaar, dus kan ik het niet goed beoordelen, maar ik deel zijn zorgen. Als ik bij een baan als deze een schaduwstation zou ontwerpen, zou ik zo'n 20 cm hoogteverschil willen, liefst nog wat meer.
Laat je overigens vooral niet ontmoedigen. Er zijn dan wel wat pijnpunten, ik denk dat het allemaal wel op te lossen is. Nu is het nog mooi op tijd om daar over na te denken, beter dan nadat je al een groot deel van de baan hebt gebouwd.