Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco 44338 (SBB AB NPZ)

Gestart door Re460 dinsdag 26 mei 2009, 21:32:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Hallo leden,

Ik ben op zoek naar een SBB-rijtuig in NPZ-kleuren (blauw/lichtgrijs met gele deuren)uitvoering AB. Samen met een BDt-stuurstand wagen moet dit een korte pendeltrein gaan vormen. Ik kan volgens mij kiezen voor een HAG of een Roco (44338).
Wat is wijsheid in deze???? :?

Er moeten dus AC-assen in passen en er moet een sleper onder kunnen voor de binnenverlichting. Het rijgedrag op K-rail moet natuurlijk wel goed zijn.
Ik zal op mijn toekomstige baan wel deels R1-bochten moeten toepassen (ruimtegebrek) dus dit moet wel kunnen. Is de Roco wagen niet 30,3 cm?
HAG is 27,2 cm, past dus wel door R1.
Gaarne jullie tips en adviezen.
Groet,
Erwin
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Hoi Erwin,

Tja wat is wijsheid. Ik zou persoonlijk voor de Roco gaan. Deze is mooier, gedetailleerder en meestal een stuk goedkoper dan de Hag versie. Ook heeft de Hag wat problemen met r1 bochten. Het gaat wel, maar niet van harte......

De Roco wagon is trouwens 278 mm lang, geen 303 mm. De Roco kan je zonder al te veel moeite een sleper onder zetten. Bij Hag kan dit volgens mij ook wel vrij eenvoudig. Voor beide zijn AC assen te koop.

Er zijn overigens verschillende uitvoeringen van de Roco EW-II AB in NPZ uitvoering te koop geweest. Ik heb onlangs toevallig een excel sheet gemaakt met Roco EW-II en EW-IV wagons, dus heb ik ze hieronder eventjes voor je verzameld.

44338 (1)      AB 50 85 39-33 524-2
44338 (2)      AB 50 85 39-33 518-4
44338 (3)      AB 50 85 39-33 536-6
44338 (4)      AB 50 85 39-33 100-9
44338AKU      AB 50 85 39-35 097-7               Nieuwe deuren
44338BAR      ABR 50 85 84-35 003-9             'Colibri Bar' / Nieuwe deuren
44339           AB 50 85 39-33 503-6               De heeft rode deuren in plaats van gele

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes,
Menno


Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Kleine aanvulling.

Hag heeft enkel de EW-I rijtuigen gemaakt, Roco de EW-II's. Bijna hetzelfde en ze kunnen beide bij de RailTop BDt.

De Hag nummers die gemaakt zijn:

442                 AB 50 85 30-35 209-7                   AC assen
443                 Zelfde als 442 maar dan met DC assen

496                 AB 50 85 30 35 207-1                   AC assen / Nieuwe deuren
497                 Zelfde als 496 maar dan met DC assen

Groetjes,
Menno
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Hoi Menno,

Dank voor de reactie. HAG loopt dus niet goed door R1, doet de Roco dit wel goed? Ik begreep dat de HAG-versie zwaarder is en dus betere rijeigeneigenschappen heeft. Dit is zeker bij een pendeltrein belangrijk.
Roco schijnt vrij licht te zijn en dus grotere kans op ontsporing.
Al met al weer een lastige keuze.
Groet,
Erwin

Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Hoi Erwin,

Hag zou ik niet aanraden door R1 bochten. Bij mij loopt het wel, maar de draaistellen lopen aan tegen de metalen behuizing. Dat maakt een vervelend geluid en de assen blokkeren hierdoor soms.
De Roco's zou ik niet weten, die heb ik zelf niet, maar ik verwacht geen problemen. Zelfs Roco 303mm rijtuigen rijden zonder al te veel moeite door een R1 bocht.
De Hag wagons hebben een metalen kap, daardoor zijn ze een stuk zwaarder. De Roco's hebben een kunsstof kap, maar ik weet dus niet hoe zwaar die zijn. Kijk, verzwaren kan natuurlijk altijd als er problemen ontstaan door het lage gewicht.

Groetjes.
Menno
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Dank je wel Menno, heb je net een PB gestuurd. Aanlopende wielen moet je niet hebben, dus dan maar de Roco 44338.
Groet,
erwin
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Zojuist op ebay  een Roco 44338 aangekocht. Prijs was 23 euro.
Niet gek voor een nagenoeg nieuw rijtuig.
Het is niet een HAG geworden. Komt puur door de problemen in R1-bochten.
Samen met de Railtop BDt moet het een pendeltrein gaan vormen samen met een Re 4/4 II (rood of groen).
Moet nog wel binnenverlichting in en Ac-assen er onder (weet iemand het nummer?). Wil er eigenlijk led-verlichting in bouwen en deze schakelen met een nog te plaatsen decoder in de Railtop BDt.
Moet nog even kijken welke spanningsgeleidende koppelingen in kan gebruiken. Misschien kan er wel een massa sleper onder een Roco-rijtuig?.
Groet,
Erwin
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Hoi Erwin,

Netjes hoor, 23 Euro is een hele mooie prijs!
AC assen zijn Roco nummer 40196. Ze zijn per twee verpakt.

In de RailTop BDt is een 8-polige contrastekker aanwezig waar je zo een functiedecoder met 8-polige stekker in kan prikken. Lekker makkelijk :)

Massasleper kan altijd wel onder een rijtuig. Ze zijn meestal vrij eenvoudig in te bouwen. Ik weet echter niet precies hoe dit bij een Roco gaat.
Makkelijker is het om gewoon een 2-polige stroomvoerende koppeling te nemen. Deze zijn er van vele fabrikanten. Pas wel op welke je kiest. Sommige gaan makkelijk in en uit elkaar, maar maken niet altijd even goed contact. Andere zitten juist erg stevig in elkaar en zijn niet makkelijk los te maken, maar zijn wel weer 100% electrisch betrouwbaar.
Ik heb er zelf lang mee zitten stoeien en ben druk bezig mijn eigen 2-polige stroomvoerende koppelingen te maken op basis van een Roco universeelkoppeling, omdat de koppelingen die ik wil gewoonweg niet bestaan...

Er lopen verder diverse draadjes op dit forum over stroomvoerende koppelingen. Misschien handig om die eens te bekijken.

Suc6!

Groetjes,
Menno
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Vond bij Zuba-tech in CH een Roco 44338 in BAR uitvoering. 1 Raam is hierbij geblindeerd en er staat een grappige afbeelding op de zijkant. Prijs was 26,-
Ben benieuwd of deze nog beschikbaar is.
Ze versturen vanuit de EU en hebben een duitse bankrekening. Heb je dus alleen verzendkosten, euro of 12,-
Misschien zijn er meer liefhebbers?
Groet,
Erwin
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Erwin,

Je hebt een PB.

Gr Joost
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Citaat van: Re460 op vrijdag 05 juni 2009, 21:13:02
Vond bij Zuba-tech in CH een Roco 44338 in BAR uitvoering.

Hehehe, je bent niet de enige :P

Dit is de Colibri Bar uitvoering trouwens.

Groetjes,
Menno
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Hoi Menno,

ja gaat me toch niet vertellen dat je deze ook hebt besteld?
Groet,
Erwin
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Heeft Joost voor mij gedaan :D
Heb trouwens nog meer besteld daar :P

Groetjes,
Menno
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Inmiddels is mijn 44338BAR van Roco in Alkmaar aangekomen.
Mooi model. Zit een zakje (kleine) onderdelen bij.
Onderdeeltjes moeten nog worden vastgelijmd.
Welke lijm kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Heeft iemand nog tips hoe je het beste deze onderdelen bevestigd?
Heb er zelf geen echte ervaring mee.
Graag wat tips.
Groet,
Erwin
Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Kroko14253
gast

Re:Roco 44338 (SBB AB NPZ)
Hoi,

Ik gebruik meestal een kleine pincet voor zulke kleine onderdeeltjes. Meestal kun je ze monteren, door het onderdeeltje er voorzichtig in het gat te duwen. Soms is er lijm nodig, maar veelal niet.

mooi rytuig, hoor. Veel plezier ermee.

Harry