Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????

Gestart door stoom donderdag 11 juni 2009, 23:29:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Hallo ik ben m rails aan het verzamelen om een baan van meer dan 1 km lengte te maken
C rails viel af "kost een vermogen bij deze lengte"
Aangezien ik het wel leuk vind om een baan te bouwen met alles erop en eraan maar een baantje van 2 op 3 meter niet echt leuk vind en ook gelukkig  de ruimte heb om een grote baan te zetten (10 op 12mtr met diverse niveau´s en bergen e.d) Ondertussen heb ik al een 800 meter aan rails en een 140 tal wissels,12 spoorweg overgangen,draaischijf e.d aangeschaft

Mijn vraag is hoe kan ik het beste alles digitaal laten gaan
Want krijg veel negatief van de M RAILS te horen dat de schakelrails niet betrouwbaar is e.d.
Is er een andere betere (BETROUWBARE)manier misschien
Wie heeft hiermee ervaring en kan mij tips geven over schakelen en terugmelders e.d
Eigenlijk alle GOEDE tips en die betrekking hebben op de m rail zijn welkom
Ook b.v hoe deze rails makkelijk schoon te maken van verf en roest, geluiddemping e.d zijn welkom
Omdat ik liever geen fouten wil gaan maken bij deze grote baan wil ik graag de raad van mensen die hiermee gewerkt hebben of nog mee werken 
In het totaal komen er een 170 a 200 wissels en seinpaaltjes en een 50 tal  ontkoppelrails  in voor en nog een draaischijf  een rolbrug  e.d
welke ik ook digitaal moet maken
Er moeten ook een 60 tal treinen op rijden (waarvan er 42 er al digitaal zijn)
Ik weet niet of dit alles van belang is maar ik denk hoe meer informatie des te duidelijker het misschien is  
Zoek dus een manier om dit alles betaalbaar (BETROUWBAAR) digitaal te maken en via de computer te sturen
Solderen,spuiten,knutselen e.d is voor mij geen probleem
Ik heb zelf nog niet veel ervaring met treinen en rails want heb een groot gedeelte uit een erfenis gekregen
Dit was c rails en digitaal met veel treinen maar ben dus nu overgestapt op m rails
Vandaar dat ik graag raad krijg van mensen die alles weten over de m rails en wat je er allemaal mee kan doen en en verbeteren en de trucjes die je kan toe passen
Zijn er nog oude rotten in het vak???????



         
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
M-rails rule!! 8)

- Wel de railstaven en puko's goed schoonmaken en schoonhouden! Is eigenlijk het allerbelangrijkst, zeker met digitaal bedrijf. Maar dan is het goed mogelijk!
- Met deze lengte aan rails zou ik wel een stofzuigerwagon (Lux) overwegen
- Als je rails hebt waar echt al roest op zit (op de railstaven zelf) gebruik deze dan niet (roest eraf schuren is maar een tijdelijke oplossing).
- Schakelrails zijn niet altijd even betrouwbaar inderdaad. Je kunt ze vaak wel met enig geduld nog aardig goed afstellen maar kans op 'plakken' houd je altijd (dat hij niet terugveert naar de middenstand). Door het plastic asje met het palletje andersom te zetten kun je ze zo maken dat hij iets betrouwbaarder wordt maar dan ben je de richtingsafhankelijkheid kwijt.
- Massadetectie met M-rails is nauwelijks mogelijk omdat je alleen de 5115 en 5116 hebt (recht en R1) en de 5145 setjes (halve onderbroken rail). Omdat je geen contactproblemen wil is massadetectie in geval van M-rail ook niet altijd fijn (je hebt dan immers maar 1 spanningdragende railstaaf i.p.v. 2). Dat geldt trouwens ook voor de bediening van je overwegen (die op basis van massa op de 2e rail gesloten worden).
- Wissels en ontkoppelrails zijn, hou oud ook, meestal nog goed te gebruiken c.q. gangbaar te maken. Bijna onverwoestbaar / onverslijtbaar, tenzij er echt roest aanwezig is (vaak veroorzaakt door bv. niet juist aangebrachte soldeerverbindingen of door verf).
- M.b.t. geluidsisolatie werken de standaard dempers van Marklin heel aardig. Dit zijn van die rubberen voetjes die je onder iedere rail schroeft. Wel enorm veel werk trouwens. En je moet dan ook duizenden van die dempers hebben voor een kilometer rails... :shock:

HEEL VEEL SUCCES MET DIT MEGA-M-RAIL-PROJECT! :D

Groetjes,
Kiezel :)

Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Hallo Stoom,

Voor massa detectie kan je ook de 5105 gebruiken.
En nog heel veel succes met realisatie van je baan :)

                                                                                 Mvg. Bernard
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Ik zou zelf de schakelrails van de m-rails niet gebruiken maar voor stroomdetectie gaan met de viesmann 5233.

http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5233-01-NL.pdf
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Ik gebruik 5233 voor K-rails. Dit werkt inderdaad uitstekend.

Olaf
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Hallo Stoom

Voor M rail is stroomdetectie zoals eerder opgemerkt een van de betere opties.
Ik gebruik het ook voor Mrails, ik schat zo'n 500 meter lengte
Stroomdetectie kan je zelf solderen, 4 a 5 componenten en de terugmelders zijn geodkopere alternatieven dan de viessman, howeel de viseman zijn geod en betreoubaar.
Schakelrails wordt een absolute teleurstelling, ik heb het 20 jaar geleden gebruikt, maar de betrouwbaarheid van terugmelding was minder dan 80%, voor automatisch rijden moet dit 100% betrouwbaar zijn en dat is in geval van Mrail alleen stroomdetectie. De massadetectie rails van Mrail zijn (nog) steeds relatief duur en "lelijk" om te zien.
Geluiddemping van Mrail heb ik in de afgelopen 30 jaar gebruik gemaakt van
- ondertapijt (was te stoffig)
- ondertapijt groene platen (soort zachtboard)
- lichtblauwe kleur polystyreen platen ook voor onder tapijt of parket
Alle 3 dempen ze prima, het ondertapijt was fantastisch maar te stoffig en niet regelmatig van dikte.
Roestige M rails zeker als het is rond de middenleider gewoon weggooien
verf eraf halen gewoon niet aan beginnen lukt toch niet, wegwerken in landschap of in schaduw opstelsporen wegwerken.
Gewoon schoonmaken in een sopje (vuil als los vuil zand etc) en drogen op de kachel of de zon.
Digitaal rijden gaat verder uitstekend met Mrail, nooit probblemen mee gehad.
Veel succes met de bouw, 10 jaren plan?? (100 meter per jaar??

Groeten van Teun
PS als er 40 treinen rondrijden nodig me dan eens uit.
PS2 voor de digitale besturing overweeg eens een RAPTOR, alles in een.
geen PC nodig geen software nodig, overigens zal voor zo'n grote digitale baan de marklin interface (6051) wel een gigantische flessehals zijn (die is nodig icm PC en software)
De raptor is een digitale centrale, waar de terugmelders en de boosters direct op aangelsoten kunnen worden. Via raptor kan je de gegevens van je baan direct invoeren.

Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Ik ben net nieuw lid, ben net begonnen met een baan van M rails met de ouderwetse besturing, en digitaal rijden  :)


Ik vind het leuk dat er noch steeds mensen zijn die de M rails gebruiken  :D :D
Gr Einte
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Hallo Stoom.
Allereerst van harte welkom op ons gezellige forum waar ook heel veel te leren valt!
En dan natuurlijk de plannen voor een hele grote baan met M-rails.
Toch wel heel gedurfd om tegen (bijna) alle vooroordelen over M-rails in een grote baan te willen gaan bouwen.
Zelf heb ik 53 jaar geleden ook een vrij grote baan met M-rails gehad en dit reed altijd voortreffelijk en ook erg betrouwbaar.
Maar dat waren wel allemaal nieuwe rails en wissels en de treinen reden gewoon (snoeihard) analoog.
Een aantal jaren geleden heb ik een herstart gemaakt vanwege alle nieuwe digitale mogelijkheden maar i.c.m. de  2e hands aangeschafte M-rails ging dit erg moeizaam, dus ben ik toch maar overgestapt op C- en K-rails.

Nu is het best mogelijk om met M-rails een grote digitale baan te gaan maken maar het kost wel extra bloed, zweet en tranen. (lees, veel extra werk, geestelijke inspanning en overwinnen teleurstellingen)

En heb je het eenmaal goed voor elkaar dan heb je wel iets waar je jaren met veel plezier mee bezig kunt houden.

Probeer wel om uitsluitend met M-rails en wissels te werken die in vrijwel perfecte staat zijn, roest in je M-rails is practisch een doodsteek voor voor het functioneren en rijden op de baan.

Heel veel succes met de bouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
1000 meter.......... :shock: :shock: :shock:

durf het bijna niet te vragen......, maar heb je een baanplan hiervan????? :shock: :D

succes in ieder geval!! ben heel benieuwd hoe dit eruit gaat zien...

jacques
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Ben ik ook wel benieuwd naar! (ik ben al blij, dat ik aan de 70 meter kom, incl schaduwstation).

En hoe goed is kurk als geluidsdemping bij M-rails? Rollen kurk zijn niet zo heel duur.

Roy
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Oei, wel een mega project !

Ook ik heb mijn C-rails verkocht om daar M-rail van te kopen.
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
De seinen die je gaat gebruiken , stammen die ook uit het " M-Rail tijdperk " ?

Willem-Jan
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Dag stoom,

Zelf heb ik een baan van een goeie 100m, waarvan de helft uit m-rails en de andere helft uit C-rails bestaat.
Ik rij digitaal met een 6021 (dus geen computer) en schakel analoog (ttz de treinen doen dit voor mij).
Bij de m-rails gebruik ik mbt rails enkel nog de contactrails (5115 en 5116) voor schakelingen. De echte m-schakelrails 5146 en 5147 zijn inderdaad veel te onbetrouwbaar in die zin dat de mechaniek op de duur blijft haperen. En daar kun je niet zomaar bij, althans bij mijn baan.
Ik heb ook enkele viessmaan reed-contacten geplaatst en ik moet zeggen dat ik daar heel tevreden over ben. Dit systeem werkt (tot nog toe) feilloos.

Verder wens ik je veel succes met de baan. Ter info: ik ben ook al 8 jaar bezig (mijn baan 9m x 2,5m) en het einde nadert. Ik hoop het resternde deel (lees winterlandschap) volgend jaar af te werken, zodat mijn 10-jaren plan gehaald wordt.

groetjes uit belgiË

Guy
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
c rails is echt niet zo duur hoor
je moet de adressen weten waar je het koopt
ik koop me c rails namelijk bij een duitser in houten en dat scheelt veel geld op de dealer.

maar ik vind m rails niet slecht alleen jammer dat de er maar 2 of 3 radiussen mee zijn
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Ik wens je heel veel succes met dit megaproject. Ik ben zelf begonnen met M rail van mijn vader, die ik nog steeds heb. Echter gebruik ik ze alleen nog voor het kleine opstelterrein, de rest is allemaal C rails. Iedere keer als ik een paar dagen niet gereden heb en ik ga rijden moet ik alle M rail schoonmaken, bij C rail hier geen last van, soms een hapering na lang (meer dan een week) stilstaan, maar na 1 rondje weer probleemloos.

Als je echt 1000 rails nodig hebt en je komt daarmee bij een officiele dealer, is de kans heel groot dat er wel wat te regelen valt. Anders proberen bij het museum/de fabriek(?) zelf in Göppingen.

Is die 1000 meter echt baanlengte of inclusief schaduwstations en dergelijke?
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
ha stoom.
mooi project, spreekt me aan. Ik rijd uit puur nostalgische overwegingen ook op M rails volledig digitaal. Ik heb ongeveer 50m rails liggen denk ik, 60 wissels, 15 seinpalen en 30 massa terugmeldrails. Ik heb nu 10 digitale treinen gelijktijdig rijden in volledig automatisch bedrijf: van die 10 zijn er ook nog 2 dubbellocs in tractie, dus eigenlijk 12 totaal. Het werkt nu perfect, maar er zijn wel een paar punten van aandacht:
alle condensatoren / ontstoringsrails e.d. narigheid uit de rails slopen voor je gaat aanleggen (naderhand zoek je je kleurenblind)
veel voedingspunten opnemen in je baan
ik werk met de CS2 en 1 booster 60173. Ik schat dat jij bij die baan minimal 3 booster gaat nodig hebben. Let op hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt: de CS2 en alle booster baanvakken moeten volledig gescheiden zijn zowel massa als plus! het is dus wel zaak vooraf te bedenken hoe je je baan in 4 baandelen gaat opslitsen. met dus ook 4 aparte massas! Ook alle lampjes en schakelvoedingstrafos moeten dus mee gescheiden worden, evenals handdrukknopjes, magneetdecoders etc. Alleen de S88 terugmeldbus niet, dat kan ook niet, er is maar 1 aansluitpunt aan de CS2. De S88 hoeft niet aan massa (zelf gebruik ik overigens viesman 5211 magneetdecoders en 5217 terugmelddecoders, werkt prima.

Een schuuurblokje doet wonderen tegen roest. als je dan een redelijk droge kamer hebt en vaak genoeg rijd heb je geen problemen, de baan gaat steeds beter rijden. Als ik een tijdje niet gereden heb dan schuur ik voordat ik begin alle massadetectierails even op, dat de signalen in elk geval binnenkomen. Die rails met die plastic hefboompjes moet je weggooien, dat is echt niks. De massadetektierails met 1 geisoleerde spoorstaaf werkt echt perfect. misschien lastig om ze op de kop te tikken nu.

Nou, succes ermee!
Frank
   
   
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Wat een mega project. :shock:
Hoe groot is de ruimte waar je dit gaat bouwen :?:

Gr.
René
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Citaat van: Einte op vrijdag 12 juni 2009, 17:44:03
Ik ben net nieuw lid, ben net begonnen met een baan van M rails met de ouderwetse besturing, en digitaal rijden  :)


Ik vind het leuk dat er noch steeds mensen zijn die de M rails gebruiken  :D :D
Gr Einte

Ik ben nu al een poosje bezig, alweer aan mijn 2e baan, veel ervaring gekregen.

Maar nooit meer een update of foto's van dit mega project  :?

Gr Einte

Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Nou dat word wel een giga project.
Ik hoop als je begint dat je ons op de hoogte houd.

Tony
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Misschien op zoek naar begin en eindpunt :roll: :mrgreen:

Mvg Gert
Re:Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Hij is nog steeds de rails aan het tellen... B)

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Hallo allemaal

Sorry voor de late reactie maar ik ben hier volop aan het verbouwen
Alles ligt hier in meer als honderd dozen te wachten op de nieuwe ruimte waarin alles zijn plaatsje kan vinden
in een special gebouwde kelder voor o.a dit alles
De ruimte die ik dan heb ik is 18 op 8 meter met een plafond hoogte van 3 meter
Dit omdat het geheel de baan dus op een soort van verlaagd plafond wordt gemonteerd
De tafel kan in zijn geheel elektrisch omhoog worden getrokken d.m.v kabels en dan is de onderkant van de baan (tafel) gewoon een plafond en houd ik ongeveer 2,2 tot 2,4 mtr over
Ik heb dan een 50 cm aan bouw hoogte voor de treinbaan
Zo kan ik de ruimte voor meerdere doeleinden kan benutten
Want om alleen een kelder te maken voor deze  hobby is wel erg duur (zou de vrouw ook niet goedkeuren hihihi)
Ik heb nog wat andere hobby´s e.d die ook in deze ruimte een plaats moeten vinden
T.z.t zal ik al de foto´s wel plaatsen
Dus vanaf het begin tot ......
Het zijn op het moment alleen maar foto´s van de bouw van de kelder dus dat heeft weinig nut om deze hier te plaatsen
het zal ongeveer nog een jaar gaan duren voordat ik weer kan gaan beginnen met de baan snik snik
tot die tijd kan ik mij bezig houden met bouwen en af en toe wat vliegen (een andere hobby van mij)

Mensen met goede ideeën wat betreft de bouw van de baan e.d zijn altijd welkom
Ik kan nu nog alle kanten uit 


Groetjes en tot later



   
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Massadetectie werkt goed, als je aan de contactrails kunt komen en dat een optie vindt. Persoonlijk werk ik met stroomdetectie en dat bevalt ook prima en vereist geen bijzondere rails. Ieder heeft zijn eigen voorkeuren dus beschouw het maar als een mogelijk alternatief t.o.v. massadetectie.
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Hoi Stoom.
Leuk om te lezen dat jouw plannen (uit 2009) nu daadwerkelijk uitvoering gaan krijgen!
De grootte van de baan zal jou toch wel voor een aantal problemen gaan plaatsen, zelfs een kleinere M-rail baan die digitaal bereden gaat worden heeft al wat extra aandacht nodig, vooral omdat M-rails en wissels, ondanks hun robuustheid, toch na zoveel jaar trouwe dienst extra onderhoud nodig heeft.

Ook de grootte van het geheel, die ook nog opgehesen moet kunnen worden, vereist een bijzonder stevige (en dus zware) basis, je hebt (bijna) constructie tekeningen en berekeningen nodig om dit geheel mooi en betrouwbaar te kunnen hijsen en laten zakken.

Natuurlijk zijn hier allemaal oplossingen voor te vinden dus, zodra er al iets van een ontwerp is, laat de vragen maar komen en hopelijk kunnen wij daar een passend antwoord op geven.

Veel succes met de bouw van je kelder.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
zou het niet makkelijker zijn bijvoorbeeld een deel van 4 m X 8 m voor de baan te reserveren ? Heb je nog een massa ruimte over en hoef je niet telkens die baan omhoog te halen.Vergeet niet dat je onder de baan ook nog rekken kan maken.
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Citaat van: stoom op vrijdag 27 juli 2012, 13:49:21
De ruimte die ik dan heb ik is 18 op 8 meter met een plafond hoogte van 3 meter

Hallo Stoom,  Dat SCHREEUWT om foto's .....  :P    Maar dat schreef je al, ze zijn in aantocht.
Fijn dat je na zo lang wachten kan beginnen! Ben benieuwd naar je andere hobbies als de ruimte daar mee moet concureren.

vriendelijke groet,
Michiel
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
wat een meters en ruimte heb je ter beschikking. ik ben al blij met 7 bij 3 meter haha

ben benieuwd naar de foto's

gr john
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Citaat van: Golfer op vrijdag 27 juli 2012, 15:52:59
Citaat van: stoom op vrijdag 27 juli 2012, 13:49:21
De ruimte die ik dan heb ik is 18 op 8 meter met een plafond hoogte van 3 meter

Hallo Stoom,  Dat SCHREEUWT om foto's .....  :P    Maar dat schreef je al, ze zijn in aantocht.
Fijn dat je na zo lang wachten kan beginnen! Ben benieuwd naar je andere hobbies als de ruimte daar mee moet concureren.

vriendelijke groet,
Michiel

Hallo michiel

Bedankt voor de reactie

Ikmoet alles optakelen ivm mijn andere hobby´s
Er moet namelijk ook drie motoren in, 6 delta vleugels, een parapante met motor, en een ultralight vliegtuig, en er een paar wagens in de winter in stallen (oldtimer en sportwagen)   
en ik moet natuurlijk hier kunnen sleutelen e.d
maar het zal eventueel in 3 delen omhoog kunnen ,maar daar ben ik nog niet geheel uit
dit omdat het precies in elkaar moet passen
misschien met paspennen werken
het totaal zal maximaal ongeveer één ton wegen en dit wordt opgetrokken met een elektrische motor dus dat kan geen probleem zijn 

mvg stoom

(ik heb de naam stoom aangenomen omdat 90% van de treinen stoomtreinen zijn die op de baan gaan rijden en een paar oude diesel treinen)
Re: Zijn er nog oude rotten in het vak die alles van m rails weten ???????
Ik heb besloten om alles met stroom detectie te maken en de wissels en veel andere dingen met servo´s te sturen
Dit is goedkoop, veel mogelijkheden ,natuurlijker en betrouwbaar
verder wil ik alles via de computer gaan besturen
Welk programma (voor een baan van deze grote met al zijn wissels e.d.hiervoor het beste is weet ik nog niet
Verder heb ik bijna geen problemen met de m rails omdat ieder los stukje rails rechtstreeks aangesloten wordt op de stroomdraden 2,5 mm die aan de onderkant de gehele rails volgen wordt aangesloten
En dit heeft ook nog veel meer mogelijkheden
mvg