ha stoom.
mooi project, spreekt me aan. Ik rijd uit puur nostalgische overwegingen ook op M rails volledig digitaal. Ik heb ongeveer 50m rails liggen denk ik, 60 wissels, 15 seinpalen en 30 massa terugmeldrails. Ik heb nu 10 digitale treinen gelijktijdig rijden in volledig automatisch bedrijf: van die 10 zijn er ook nog 2 dubbellocs in tractie, dus eigenlijk 12 totaal. Het werkt nu perfect, maar er zijn wel een paar punten van aandacht:
alle condensatoren / ontstoringsrails e.d. narigheid uit de rails slopen voor je gaat aanleggen (naderhand zoek je je kleurenblind)
veel voedingspunten opnemen in je baan
ik werk met de CS2 en 1 booster 60173. Ik schat dat jij bij die baan minimal 3 booster gaat nodig hebben. Let op hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt: de CS2 en alle booster baanvakken moeten volledig gescheiden zijn zowel massa als plus! het is dus wel zaak vooraf te bedenken hoe je je baan in 4 baandelen gaat opslitsen. met dus ook 4 aparte massas! Ook alle lampjes en schakelvoedingstrafos moeten dus mee gescheiden worden, evenals handdrukknopjes, magneetdecoders etc. Alleen de S88 terugmeldbus niet, dat kan ook niet, er is maar 1 aansluitpunt aan de CS2. De S88 hoeft niet aan massa (zelf gebruik ik overigens viesman 5211 magneetdecoders en 5217 terugmelddecoders, werkt prima.
Een schuuurblokje doet wonderen tegen roest. als je dan een redelijk droge kamer hebt en vaak genoeg rijd heb je geen problemen, de baan gaat steeds beter rijden. Als ik een tijdje niet gereden heb dan schuur ik voordat ik begin alle massadetectierails even op, dat de signalen in elk geval binnenkomen. Die rails met die plastic hefboompjes moet je weggooien, dat is echt niks. De massadetektierails met 1 geisoleerde spoorstaaf werkt echt perfect. misschien lastig om ze op de kop te tikken nu.
Nou, succes ermee!
Frank