Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?

Gestart door Patricks123 woensdag 10 juni 2009, 16:18:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Hallo allemaal

Ik wist niet precies waar ik dit topic t beste kon plaatsen maar ik denk dat het hier het beste past.
Zou iemand mij kunnen vertellen als gelijkstroom wagons ook op wisselstroom kunnen? Ik heb gelezen dat er verschil zit in de wielen, maar wat is exact het verschil?

Hoop dat iemand mij dit kan vertellen.

Alvast bedankt
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Gelijkstroomwielen hebben zijn van elkaar geïsoleerd, te zien aan (meestal) een verdikking op de as.
Meestal, mits je nieuw spul koopt, zijn de gelijkstroomwielen gratis in te wisselen voor wisselstroomwielen.

Qua rijden maakt het niet zoveel uit als de afmetingen allemaal exact hetzelfde zijn. Wel maakt het uit als je met massa-detectie gaat rijden.

Groeten

Mark
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Kijk eens naar de maat B in deze normen:

http://www.morop.org/de/normes/nem310_d.pdf
http://www.morop.org/de/normes/nem340_d.pdf

Dan zie je dat die maat bij Märklin iets kleiner is dan bij wielen voor 2-rail. Je moet de wielen dus iets dichter bij elkaar op de as schuiven. Bovendien zijn de flenzen van 2-rail wielen iets lager dan bij Märklin.
En je hebt geen massadetectie omdat de wielen geïsoleerd zijn. Maar dat had Mark ook al gezegd.
Dus als je de mogelijkheid hebt dan zou ik de assen omruilen.
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
De afstand tussen de wielen is 0,3 mm kleiner dan bij gelijkstroomwielen.
Bij andere merken kun je de gelijkstroom wielen vervangen door wisselstroomwielen. Bij Roco en andere worden ze zelfs gratis omgewisseld.

Mvg,
Peter
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Wielen kopen is nog een vrij prijzige aangelegenheid.
Ik heb aardig wat spul van Roco rondrijden en gelukkig was dat idd gratis (het omwisselen dan he :D)

gr

Mark
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Op c-rails rijden de meeste wagons met gelijkstroomwielen goed. c-rails heeft een code 90.

Omwisselen is dan niet nodig op m-rails is dat echter wel het geval en ook op k-rails kan je problemen krijgen. m en k rails hebben een code 100 profiel.

Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
hieruit kan k dus opmaken dat alle gelijkstroom wagonnetjes die ik 2de hands aangeschaft heb even onder handen moet nemen.
ik rij idd op m-rails zoals eerder genoemd

bedankt voor de reacties!
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Citaat van: Davy op woensdag 10 juni 2009, 18:10:27
c-rails heeft een code 90.

m en k rails een code 100 profiel.
Davy, wat heeft de railcode er nou mee te maken of zo'n wiel er wel of niet goed op rijdt?
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Citaat van: Patricks123 op woensdag 10 juni 2009, 19:20:48
hieruit kan k dus opmaken dat alle gelijkstroom wagonnetjes die ik 2de hands aangeschaft heb even onder handen moet nemen.

3-rail wielen in de winkel of op een beurs kopen (Houten: ?1 pst), de 2-railers te koop zetten op dit forum of BNLS, altijd wel vraag naar. Zo hou je de kosten beperkt.

Gr, Ben.
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Je kunt met roco waggonnetjes dus gewoon op je marklin baan rijden ? Tenzij je met massa detectie werkt...

Groeten, Gijs  8)
Re:Gelijkstroom wagons op wisselstroom analoog baan?
Of ruilen he.
Pas ook 16 stuks gelijkstroom geruild voor wisselstroom.
Scheeld een hoop geld,kost alleen een speciale envelope en postzegel.
Goedkoper dan 16 euries.... :lol:

Mvg: Alex