Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Aansluiten van kermisattracties...

Gestart door modelspoorruinen maandag 06 november 2006, 18:56:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten van kermisattracties...
modelspoorruinen
gast

Aansluiten van kermisattracties...
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik meer dan 15 volledig werkende Faller kermisattracties.

Wie kan me een tip geven hoe deze aan te sluiten op 1 stroomgroep, zodat ik met 1 druk op de knop alles aan kan zetten.

wat voor travo heb ik nodig, want de ene attractie geeft aan 10 volt, de andere 12-16 volt en weer 1 alleen 16 volt.

De verlichting van de attracties regel ik via een aparte travo.

Bedankt alvast!

Groet, Oscar

Re: Aansluiten van kermisattracties...
Hallo Oscar


Nou de verlichting is geen probleem lees ik. :)

dus gaan we verder naar het motor of electronica gedeelte van de attracties
Van al je attracties die je hebt doe je de motortjes bij elkaar ( geel en bruin )
Mocht je ook attracties hebben met electronica besturing
Dan doe je de voedende kant ook bijelkaar ( deze attracties hebben een bepaald verloop , dus een pulsje en deze doet zijn "eigen" rondje zeg maar )
Als je zowel de motortjes als de electronica bij elkaar op een trafo hebt gedaan ( met daar tussen een schakelaar ) dan zouden ze moeten werken als je de schakelaar omzet.
Behalve degene met een stukje electronica, die moet je zelf een puls geven om deze zijn "rondje" te laten doen

Zorg er wel voor dat je een goede trafo hebt met genoeg vermogen
Als je Faller attracties hebt werken deze altijd / meestal op 12 - 16V ~/=


hoop dat je hier wat aan hebt

Gr. Frans
Re: Aansluiten van kermisattracties...
Beste Frans,

zou een 16v travo van faller dan voldoende zijn voor alle attracties of moet ik een 32v van marklin travo nemen?

Groet, Oscar
Re: Aansluiten van kermisattracties...
Hallo Oscar

Ik zou voor die van 32VA gaan
Ik zelf heb nog die oude trafo's ,die van 10 VA , 30 VA en een lichttrafo van 50 VA
Want in neem aan dat je het niet laat bij die 15 kermis attracties  :P
Ik begon ook zo, eerst 1 en later nog maar 1 , en ja zo blijf je door gaan
dus die 50 VA trafo komt heel goed van pas ( heb ze nog niet op de baan staan hoor )

Gr. Frans

Re: Aansluiten van kermisattracties...
Oke bedankt,

en inderdaad, heb nog 4 attracties in de doos staan die nog gebouwd moeten worden!

Ik ga het proberen, mijn intentie van de vraag was of het kwaad kon om een wat zwaardere travo te gebruiken, maar uit je antwoord maak ik op dat niet het geval is!

Groet, Oscar
Re: Aansluiten van kermisattracties...
Hallo Oscar

Inderdaad het maakt niet uit wat voor trafo je gebruikt ( mits hij maar 12V - 16V ~/= is )
je kan,  zeg maar : "Vast op de toekomst voorbereid zijn"  :D
En dan kan je beter alvast een wat zwaardere trafo nemen
je kan ook een lichtere nemen , maar dan moet je er later weer een bij doen en dan nog een enz.

Hoop dat je aan deze info wat hebt

Gr. Frans
Re: Aansluiten van kermisattracties...
1 druk op knop en alles draait en werkt. Hmm zou persoonlijk meerdere "knopen" plaatsen. Alles in 1 keer lijkt mij niet zo natuurlijk en zelfs erg saai. Is ff wat meer werk. Maar als je je pretpark een beetje random in blokken verdeeld, kun je met dezelfde atrakties meer variatie brengen. Per blok of een paar blokken draaien of alle blokken draaien te gelijk.

Groeten,

Sytse
Re: Aansluiten van kermisattracties...
Hoi sytse,

is ook inderdaad mijn bedoeling, alleen wil ik dit het liefst via de PC of de CS doen, maar heb geen idee hoe dat moet (en of het al kan)

Groet, Oscar
Re: Aansluiten van kermisattracties...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Aansluiten van kermisattracties...
Beste Oscar,

Ik denk dat dat heel goed mogelijk is. Wat je daarvoor nodig hebt is een interface tussen de computer en de kermisattracties.
Als al digitaal rijdt (en overweegt met de computer de baan te gaan besturen) dan zou je enkele schakeldecoders kunnen inzetten om de attracties aan en uit te zetten.
(De voeding voor de attracties kan uit een gewone trafo)

Ook als je (nog) niet met de computer bestuurt kun je hiervoor een paar schakeldecoders inzetten. Wellicht plaats je ze bovendien in een "wisselstraat". Dan schakelen ze met een druk groepsgewijs.

Als beide opties nog niet gebruikt worden, dan zou je eens bij Conrad (www.conrad.nl ) moeten kijken. Die hebben enkele modules waarmee je at-random lichten kunt schakelen. Als je in plaats van de lampjes enkele relais opneemt (12-16V, enkelpolig, om of aan/uit) kun je daarmee de attracties weer aanzetten.

John
Re:Aansluiten van kermisattracties...
beetje laat maar goed.
Ook ik kom langzamerhand met dit probleem te zitten
ik heb een

Rainbow
zweefmolen
Insider
Reuzenrad(zonder motor)

deze moet ik binnenkort aansluiten aangezien de draadjes heel kort zijn heb ik geen idee hoe dit moet. Zelf heb ik geen verstand van electro dus het probleem ziet het hierin.
De trafo die ik heb is deze>>


ik heb gezien dat mensen schakelkastjes hebben? Hoe werk dit, hoe duur?
welke moet ik dan nemen als er binnenkort nog 2 attracties bij komen.
Hoe verleng ik de draadjes die nu aan de attracties zitten??
Wie o Wie kan mij helpen
Re:Aansluiten van kermisattracties...
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:Aansluiten van kermisattracties...
MM. je moet hem met de koperdraadjes van de stekkers ertussen klikken en dan kan je hem gebruiken, en op de rest van je vragen weet ik geen antwoord :(
Re:Aansluiten van kermisattracties...
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Aansluiten van kermisattracties...
Bij de trafo die je gebruikt heb je een zg 16V licht-uitgang (geel + bruin) en een regelbare uitgang (0-16V + 24V overspannning = rood + bruin).

Het kan wel, maar het is niet aan te raden voor de Faller-kermisattracties de regelbare uitgang te benutten, vooral door het onbedoeld 24V-overspanning geven.

Je steekt van de aansluitdraden een van isolatie ontdaan stukje koperdraad in de gaatjes van de transformator-aansluitingen. Daarvoor moet je gekleurde busjes wat indrukken totdat het gaatje zichtbaar is.

Voor het aansluiten van meerdere attracties maak je een koppeling en verlengsnoertje.
De koppeling kan een eenvoudig kroonsteentje uit de bouwmarkt zijn. Je hebt minstens 2 draden dus ook twee schroefsetjes nodig.
Voor het verlengen van de aansluitdraden kun je ook een stukje kroonsteen benutten.

Gebruik voor je eigen gemak wel de kleuren bruin en geel, en houd deze kleure strikt gescheiden.

John