Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wisselaandrijving onderbouw K rails

Gestart door Varekamp maandag 08 juni 2009, 23:43:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hallo medeforumleden,

Eindelijk ben ik gestart met de bouw van mijn baan. Echter de eerste vragen roepen bij nu op: Ik wil graag een onderaandrijving hebben van de wissels die op het zichtbare gedeelte heb liggen. Nu heb ik al eens een artikel gelezen in het blad Modelspoor en op de site Frosten Online dat daar keurig de aandrijvingen onder de baan worden aangelegd. Nu is mijn vraag wat zijn goede aandrijvingen? Zijn deze ook te sturen met de wisseldecoders van Viessmann (5211) en de besturing van mijn baan gaat via Koploper.
Ik heb gekeken naar de wissels 2264/65 als je daar de handbediening af haalt dan zit er toch een speciale aansluiting aan. Heeft iemand een foto('s) van hoe je dit kan oplossen/vermaken?
Tips zijn van harte welkom. :D

Groeten Ronald
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hallo Ronald,

Heb je wel eens gedacht aan wisselaandrijving met servo ?.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1760.0


Mvg,
Peter
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Beste Ronald,

Märklin heeft "onder de vloer ombouw pakketten", waarbij je de electrische aandrijving onder de baan monteert, deze aandrijving is aan te sturen met Viessmann 5211.

De resultaten zijn niet voor 100% goed met de Märklin aandrijving, zoek maar eens op het forum.

Groet, Anne W
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Citaat van: Anne W op dinsdag 09 juni 2009, 23:16:21
De resultaten zijn niet voor 100% goed met de Märklin aandrijving,

Groet, Anne W

Niet aan beginnen krijg je spijt van.
Wisselspoelen van Märklin zijn niet betrouwbaar en de ondervloeraandrijvingset is helemaal een ramp. Ik spreek helaas uit ervaring van beide

Zoek een alternatief zoals Peter (Freak) aangeeft  8)

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hallo Johan,

Ja zoiets had ik ook al gehoord, dat ze niet erg betrouwbaar zijn. Ik wil graag ondergrondse want dan zie de schakelkasten niet.
Ik ga morgenavond (na mijn koopavond) nog even langs de treinenclub om te horen hoe andere clubleden dit doen en met welke systemen ze het beste ervaring hebben.

Ik heb overigens de link bekeken en daar staat ook al veel info op. Ach ik heb nog even om te studeren op de wissels, het gaat immers om het bovenste niveau en daar ben ik nog niet helemaal aan toe.

Groet Ronald
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
de eindafschakeling overbruggen en ze omgekeerd verzonken monteren is de beste oplossing.Als je de eindafschakeling overbrugt (via solderen) zijn ze 100 % betrouwbaar.Bij ons op de club gaan ze zo al jaren mee zonder problemen.Aansturen via een decoder K83 of de viesman alternatief.
Marklin heeft hier ooit een artikel aangewijt in Insider.Ik geloof dat Modelspoormagazine dat ook heeft gedaan.
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Citaat van: bellejt op zondag 21 juni 2009, 00:18:41
de eindafschakeling overbruggen en ze omgekeerd verzonken monteren is de beste oplossing.Als je de eindafschakeling overbrugt (via solderen) zijn ze 100 % betrouwbaar.

Zo heb ik het ook gehad in het verleden. Er zijn mijn 2 aandrijvingen verbrand en de derde zou mij gaan net kunnen redden Zo betrouwbaar vindt ik dat niet.
Nadeel is ook dat als een omgekeerde wisselspoel defect raakt je geen kant op kunt.

Ben overgestapt op servo aandrijving en dat bevalt mij uitermate goed.

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Ik was vorige week donderdagavond nog op de treinenclub en daar geven ze ook het advies om onderaandrijvingen te gebruiken. Sommige hebben Peko en andere hebben ESU. Ik ga nog een keer langs bij iemand om het e.e.a. een goed te bekijken.
Bedankt voor zover voor de tips en als iemand nog een tip of aanraden van.... heeft dan hou ik me aanbevolen.

Groet Ronald
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 21 juni 2009, 08:06:24
Citaat van: bellejt op zondag 21 juni 2009, 00:18:41
de eindafschakeling overbruggen en ze omgekeerd verzonken monteren is de beste oplossing.Als je de eindafschakeling overbrugt (via solderen) zijn ze 100 % betrouwbaar.
Er zijn mijn 2 aandrijvingen verbrand en de derde zou mij gaan net kunnen redden Zo betrouwbaar vindt ik dat niet.
Nadeel is ook dat als een omgekeerde wisselspoel defect raakt je geen kant op kunt.
Waren ze verbrandt doordat er te lang spanning op stond ?. Daar waar ik K-wisselaandrijving gebruik laat ik ze gewoon bovengronds liggen. Kun je er gemakkelijker bij.

Mvg,
Peter
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Bij MSG den Bosch hebben we zeer slechte ervaring met de Marklin wisselaandrijvingen.
Met of zonder afschakeling en zowel  het oude als het nieuwe type.

Wij gebruiken ze dan ook niet meer.

Onder de baan bouwen gaat bij ons goed met de speciale aandrijvingen die we vanuit postsorteermachines hebbn weten te bemachtigen.
Maar met wat inventiviteet kun je elke ander aandrijving hiervoor gebruiken.
De aandrijvingen van Conrad zijn hiervoor prima geschikt.

Wij veranderen de handschakelhandels zodanig dat ze soepel heen en weer gaan en maken dan met een stukje verenstaal een verbinding naar de aandrijving door een gat in de tafel.

Dit werkt 100 % betrouwbaar.

Kijk ook maar eens op onze website www.msgdenbosch.nl en zoek bij de beschrijving van de marklinbaan daar staat er een stukje met foto's over geschreven.

Veel succes ermee,
Hans
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Heb je een directe link naar die pagina ?
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Citaat van: Freak op maandag 22 juni 2009, 09:02:44
Waren ze verbrandt doordat er te lang spanning op stond ?. Daar waar ik K-wisselaandrijving gebruik laat ik ze gewoon bovengronds liggen. Kun je er gemakkelijker bij.

Mvg,
Peter

Was met IB en Koploper. Lijkt er op dat een afschakelcomando op het einde werd gemist.
Ik wilde ze wel bovengronds laten liggen maar dan gebeurde er dit  :shock:


En dat niet alleen bij Roco modellen maar ook HAG en Zwitserse modellen van Märklin De baanschuivers stoten tegen de wisselspoel aan. De SBB stuurstand ontspoort er zelfs soms door. Daarom had ik alle wisselspoelen omgedraaid ingebouwd, ook in het schaduwstation.

Maar goed alle elende is nu voorbij, servo rules  8)

Mvg, Johan
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 22 juni 2009, 17:44:31Maar goed alle elende is nu voorbij, servo rules  8)
Dat soort ellende wordt daar ook mee voorkomen.

Mvg,
Peter
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Peter,

Ik heb nog een vraag over de servo aandrijvingen; deze kan je toch laten schakelen d.m.v. een Viessmann decoder 5213? Ik gebruik zelf een IB en Koploper.

Hoor graag even van je.
Bedankt.

Ronald
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hallo Ronald,

Voor een servo-aandrijving heb je geen schakeldecoder maar een servodecoder nodig.
Zie dit topic:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1760.0

Mvg,
Peter
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hallo Johan,

Ik snap hem, de decoder heeft dus verbinding met je computer (koploper) en die geeft de impulsen door aan je wissels (servomotor). Scheelt weer een decoder van Viessmann aanschaffen.

Bedankt.

Ronald
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Ronald,

Een wissel wordt aangestuurd door een wisseldecoder.
Een servo wordt aangestuurd door een servodecoder.
Beide krijgen zijn informatie van de centrale.

Mvg,
Peter

Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hallo Peter,

Na lang wikken en wegen zou ik ESU servo's nemen, echter ik heb vanmiddag een man gesproken en die raden mij de servo's van ESU af! De Switch-pilot is wel goed, maar hij raadde bijvoorbeeld de servo's van Uhlenbroek aan. Volgens mij kan ik ze dan ook gewoon bestellen bij MB Tronic, waar jij ze ook vandaan hebt.
Andere vraag: Ik rijd met Koploper, dus die Switchpilot moet dus ook opgenomen worden door de centrale net als de magneetdecoders (5211), kan ik deze doorlussen net als de 5211?

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft? Ik lees het antwoord wel.
Bedankt weer tot zover.

Groeten Ronald
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hallo Ronald,

Voor servo’s kun je ook eens op de site van Conrad kijken.
Servo’s kun je over het algemeen overal kopen.
De SwitchPilot kun je, zoals jij het noemt, gewoon doorlussen.

Mvg,
Peter
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Ha bedankt Peter.

Ga morgen de eerste eens ophalen, ANW modeltreinen zit vlak bij mij.

Groeten Ronald
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Dag Mensûh,
Na de zomer ook maar weer de treinenhobby opgepakt. Heb nog steeds HET probleem met sommige Marklinwisselaandrijvingen. Heb 2 jaar geleden het merendeel van de eindafschakelingen verwijderd en de boel met de soldeerbout overbrugd. Werkt sindsdien 99,99% goed ! Had een link op mijn PC staan waar alles op beschreven stond....ook de nieuwere aandrijvingen !! PC vervangen..favourites weg. Wie kan mij aan de 'ombouw'beschrijving van de nieuwere wisselaandrijvingen helpen ?

Hans
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hans,

Weet niet of dit voor de oude of nieuwe spoel is. Volgens mij maakt het niet uit.
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Arjan,

Bedankt voor je reactie. Leuke website overigens. Dit is idd het schema van de 'oude' aandrijving.
Ik kan mij herinneren dat je bij de nieuwe aandrijvingen nog wat elementjes weg moet halen. Ik hoop dat iemand daar nog enige duidelijkheid in kan verschaffen.

Hans
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Gelukkig Nieuwjaar allemaal,

Ik probeer op dit forum nog steeds een voorbeeldje te vinden hoe ik de miniatuurschakelaartjes van de (iets) nieuwere wisselaandrijvingen voor K-rails moet (verwijderen of overbruggen, hoe zat dat ook al weer). Ook met de zoekfunctie biedt het geen soelaas een schemaatje te vinden ofschoon ik zeker weet dat het er een paar jaar geleden op gestaan heeft.
Wie kan mij even helpen ?

Grtzzz,

Hans
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Hallo Hans,

Citaat van: EpocheIII op vrijdag 01 januari 2010, 14:11:01
Ik probeer op dit forum nog steeds een voorbeeldje te vinden hoe ik de miniatuurschakelaartjes van de (iets) nieuwere wisselaandrijvingen voor K-rails moet (verwijderen of overbruggen, hoe zat dat ook al weer
http://www.reiner-rapp-weinstadt.de/4956.html

Mvg,
Peter
Re:Wisselaandrijving onderbouw K rails
Peter,

Helemaal geweldig !

Bedankt voor jullie reacties, mensen.
Voor treiners met klachten, dit is de enige methode die werkt.

Hans