Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lengte van perrons

Gestart door Rutger maandag 08 juni 2009, 23:14:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lengte van perrons
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Lengte van perrons
Over een maandje gaan we verhuizen en als alles in het "nieuwe" huisje klaar is, kan er eindelijk een modelbaan(tje) komen. Op voorwaarde dat we er onder genoeg kwijt kunnen, is er een zolderkamertje voor beschikbaar  :D.

Tot die tijd is het ontwerpen van mogelijke modelbanen misschien wel net zo leuk als het bouwen zelf. Ik ben van plan om een vier-sporig station te maken, maar hoe lang moeten de perrons worden?

De meeste personentreinen die ik heb (zoals de Rheingold en de 7-delige TEE) hebben 9 raildelen van 18cm nodig, dus 162cm in totaal. Diagonaal zou dit precies passen (met wat wissels er bij):


(de rest van het ontwerp is overigens nog helemaal open)

Het is fijn dat de treinen precies op het perron passen, maar erg realistisch is dit misschien niet. Meestal is er een hoop restruimte.

Hoe hebben jullie dit aangepakt en hoe lang zijn jullie perrons?
Re:Lengte van perrons
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Lengte van perrons
Ik zit ook nog in de ontwerpfase en heb ook een 7 delige TEE.
Mijn oplossing is het probleem te omzeilen. Mijn station wordt voor een
kleine stad waaraan de TEE en andere intercity-achtigen domweg aan
voorbij flitsen.
Mijn stationsgedeelte wordtdriesporig. Het middenspoor is bestemd
voor doorgaande (goederen) treinen. Beetje afgekeken van de situatie
in Haarlem tussen spoor 1 en 3a. Spoor 2 ligt dus in het midden en wordt daar
meestal benut door werktreinen en rangeerders.
Re:Lengte van perrons
Laat je treinen dan niet stoppen, maar laat ze voorbij het station rijden.

Beter een leuke baan dan alleen station dat toch veel te klein is voor een TEE trein.

Re:Lengte van perrons
Lid sinds: 2008

offline
Re:Lengte van perrons
Hoi,

Je kan de stations laten beginnen met bochtwissels, dat bespaart nog ruimte. Ik houd perrons van 11 tot 12 rechte rails aan omdat ik met 7 wagons + loc wil rijden of lange goederentreinen. Ieder zijn keus wat je belangrijk vindt. Hoe meer mensen je vraagt hoe meer meningen je krijgt. Persoonlijk zou ik de draaischijf aan laten sluiten op het station en de achterkant gebruiken voor je paradebaan.

Olaf
Re:Lengte van perrons
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Lengte van perrons
Het bovenste deel van het plaatje, vanaf 1/3 van de bocht bij het station tot aan de draaischijf wordt waarschijnlijk niet zichtbaar vanwege een bovenlangs lopend lijntje. Het stationsgedeelte wordt dus als het ware ook het paradedeel.

Overigens vind ik het wel belangrijk dat de treinen kunnen stoppen op de perrons. Alleen maar langs laten rijden lijkt me toch net een beetje jammer.
Re:Lengte van perrons
Lid sinds: 2008

offline
Re:Lengte van perrons
Rutger,

Het station als parade laten fungeren is niet leuk omdat ze niet op snelheid rijden. Ik zou ondanks het zijspoortje toch de paradebaan zichtbaar maken. Vandaar mijn voorstel om dat op dat lange rechte stuk te doen waar je nu de draaischijf op hebt aangesloten. Wat je ook kan doen is een zogenaamde hondebot opstelling te maken. Rechtsboven na het station laat je naar onder gaan voor het schaduwstation. Links onder gaat naar boven waar je in de berg de andere kant van de hondekop plaatsvindt.

Succes verder.

Olaf
Re:Lengte van perrons
de Hoeve
gast

Re:Lengte van perrons
Hallo Rutger!

de oplossing die ik voor mijn eigen baan heb gekozen, is: een losse paradebaan met eigen schaduwstation van vijf sporen. Het paradebaanvak wekt de illusie van een doorgaande hoofdlijn. lange treinen dus van wel 3 meter lang of nog meer.

vervolgens bouw ik daarbovenop een lokaalspoorbaan waar ik naar hartelust kan rangeren en spelen met een stationnetje vol sfeer met bijbehorende korte treinen.

voor jouw opstelling stel ik voor een extra spoor als paradebaan voor het station langs te leggen, met een viersporig schaduwstation achter de getekende spiraal langs. de getekende baan op hoger niveau leggen en berijden met korte treinen.

succes,
Hessel