Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vorderingen van mijn treinbaantje

Gestart door Diana zondag 07 juni 2009, 13:27:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vorderingen van mijn treinbaantje
Hallo 3rail forumleden,

Mijn naam is Diana mijn Marklin locomotief 3029, twee lagebakwagons en rails (M) heb ik vanaf mijn negende levensjaar. Met regelmaat heb ik deze, enz., uit de kast gehaald. (Het 'virus' zit dus behoorlijk diep.) Nu pas heb ik mij voorgenomen om een vaste baan te gaan maken. Daar ik een kleine woonruimte heb, zal het een kleine baan worden.

In dit onderwerp zal ik de vorderingen van mijn baan beschrijven

Daar mijn budget beperkt is besloot ik om tweedehandse spullen te gaan gebruiken. Op 16 mei 2009 ging ik voor het eerst naar een Miniatuurtrein- en modelautobeurs, in Haarlem. (Hier heb ik enkele huizen gekocht voor 50 Eurocent per stuk. Een huisje heeft het niet overleefd, omdat ik deze heb gebruikt om de anderen te maken.) Ook heb ik er wat rails bijgekocht.

Uiteindelijk heb ik het volgende besloten; de tijd van mijn baan is ongeveer 1960, ik denk aan zuid Limburg of Duitsland. Het jaargetijde is lente/zomer.

Mijn baan bestaat uit Marklin rails (M); acht 5120 bochten, zes 5106 rechte stukken (waarvan 1 met stroomdraadjes), één wissel en één stootblok. Het geheel komt op een plank van 122 bij 98 cm.

De kant-en-klaar tunnels heb ik aan elkaar verbonden (nog niet helemaal naar mijn zin). Ook wil ik nog een tunnel (misschien zelf maken). Zodat het nog meer lijkt alsof de trein wegrijdt en weer terug komt uit een tunnel.

Op 5 juni 2009 heb ik mijn baan met tape (dubbelzijdig plakband) vastgelegd. Ik heb deze gekocht in een winkel (Marklin), omdat de maat meteen goed was. Ook heb ik gras toegevoegd op de plaat en ruimte gemaakt voor de huisjes, een rivier/beek en een meertje.


De rechterkant wil ik uitbreiden met landbouw. Ook staat hier een station.



Het linker gedeelte van de baan wil ik verder gaan uitbreiden met recreatie.

Aan de achterkant vanuit de tunnel komt een zijspoor met stootblok. Hier wil ik dus een locschuur, iets van industrie, watertoren, enzovoorts.  (nog niet helemaal uitgedacht).

(station)
(gasthaus)

:D
O ja, verwacht niet te snel vorderingen! Ik heb een beperkt budget en werk met tweedehandse spullen werk (en deze wil veranderen in mijn smaak en mijn idee en koop ook nieuwe spullen). Het zal dus wel enkele jaren duren voordat de baan af is.

Groetjes Diana
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
Nou je bent al goed bezig geweest, zelfs verder dan ik op het moment ben.
Ben toch al een maand of 5 bezig.
Die laatste foto is geweldig, met die zonnestralen.

We hebben geduld ga rustig door met je baan, we gaan het allemaal meemaken.
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
Hoi Diana,

Leuk om te lezen dat deze hobby niet alleen door mannen gedaan wordt.

Je schreef het zal wel een aantal jaren duren voordat mijn baan klaar is, dat geeft toch niets.

Als je er maar plezier aan beleeft daar gaat het om, trouwens de meeste banen is een meer jaren plan.

Peter / degeluidsman
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
Citaat van: Diana op zondag 07 juni 2009, 13:27:19
Foto





:D
O ja, verwacht niet te snel vorderingen! Ik heb een beperkt budget en werk met tweedehandse spullen werk (en deze wil veranderen in mijn smaak en mijn idee en koop uiteraard ook nieuwe spullen). Het zal dus wel enkele jaren duren voordat de baan af is.

Groetjes Diana.
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
Citaat van: Diana op zondag 07 juni 2009, 16:49:18
digi-jacques  :D
Wat bedoel je met jouw reactie?

even je foto gelijk zichtbaar gemaakt, wanneer je in een antwoord op het tweede icoontje onderste rij, BBC tags klikt, kun je op deze manier gelijk je foto plaatsen.

Let wel op de maximale afmetingen..... :D
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
Nu alleen nog even {img width=800] en dan is de maat ook niet te groot :lol:

Dat eerste { is natuurlijk een [, maar anders kun je het niet lezen en komt er een rood kruisje
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
nu niet meer, helemaal mooi!!!! :D
Re:Vorderingen van mijn ovaaltje
Okay, bedankt!!!
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Plannen gewijzigd!  :D

Op 10 juni 2009 is een vriendin bij mij geweest. We hebben het uitgebreid over de baan gehad, optimaal gebruik van de plank, de trein en het landschap op de baan. Hierdoor zijn mijn plannen gewijzigd.

Mijn lessen
1. Bedenk van te voren goed wat zich op de baan moet afspelen.
2. Plak zaken pas vast wanneer alles naar je zin is dus niet één gedeelte.
3. Bedenk van te voren dat je werkt op schaal, bij mij 1:87
4. Enthousiasme kan een slechte raadgever zijn. (Ik heb leergeld betaald, want een aantal zaken moeten opnieuw worden aangeschaft en gedaan.)

Nieuwe indeling van de baan




Aan de linker voorkant komt ruimte voor industrie.
Aan de rechter voorkant komt ruimte voor landbouw.

In het midden van de baan komt een dorp. (Linkerkant met water recreatie.) Midden in het dorp komt een kerk, deze is van papier (niet afgemaakt) is een voorbeeld.

De boom heeft last van stormschade  :D

Graag een reactie op de twee ontwerpen en suggesties/ ideeen.

Groetjes Diana

Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Enthousiasme is inderdaad een slechte raadgever.
Waar ken ik dat van?
Zonder vallen en opstaan is nog nooit iemand verder gekomen.
Maar je lijkt het nu wel te weten wat wel en wat niet (meer) op je baan.
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Diana,

Met vallen en opstaan leer je het beste.
Ik denk dat we dat allemaal wel kennen.

Gelukkig is er veel steun vanuit het forum om je weer op de goede weg / spoor te krijgen.

P.s. hoe vind de poes het?

Peter / degeluidsman
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
he de poes is niet op schaal 1:87 :D
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Oei die baan word aangevallen door een monster kat  :shock: Hopelijk is er iemand die deze kat de baas kan voor ze alles heeft vernield.  :D
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
 :D :D :D

Hallo,
Die kat is mijn huisdier, Silke.

Graag reacties op de inhoud...
Of bedoelen jullie dat jullie de eerste baan mooier vonden?
Of vinden jullie het niets?
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Ho jawel hoor als begin is dat toch prima. Zelf heb ik maar een ovaaltje liggen met een schaduwstation met 4 sporen thats al. :? Als langdurig werkloze moet ik daar tevreden mee zijn.
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Hallo,
Bedankt voor de reacties!  :D
De poes vindt het interessant en wil alles volgen.

Op 13 juni 2009 ben ik naar de modeltreinenbeurs in Amstelveen geweest.

Ik heb een geslaagde dag gehad en ging met een tas vol spullen weer weg. Die ik ga uitzoeken en een plekje wil geven op de baan.

Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
hoi diana
je treinbaantje ziet er mooi uit
zou zeggen ga zo door
ben zelf ook aan het knutsellen geslagen vandaag .
je moet wat als het regent  :)
groetjes Dennis
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
De start van mijn treinbaan!  :D

Het begin is er, nu verder uitwerken...



Groet Diana
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Mooi hoor.
Veel suc6 verder.

Mvg: Alex
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
hallo Diana

ziet er al leuk uit hoor, het gaat de goede kant op

suc6

grtz Wilfred
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Hey Diana,

Dat begint er al leukuit te zien. Zo zie jemaar dat er van de kleine baantjes ook iets moois gemaakt kan worden.
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Zo te zien heb je er de nodige aandacht aan besteed, Niet te snel want dan ben je zo weer uit klaar met je hobby.
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Je bent al verder dan ik met m'n M baan, ziet er goed uit  :D :D
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
De kat is er zeker dol op :D
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Citaat van: Rieske op woensdag 17 juni 2009, 16:21:09
Zo te zien heb je er de nodige aandacht aan besteed, Niet te snel want dan ben je zo weer uit klaar met je hobby.

Ik hoop dat ik nooit klaar ben met deze hobby!

Momenteel ben ik de huisjes, enzovoorts, aan het pimpen. Ik ben er wat groen aan het toevoegen (gras, struikjes, enzovoorts.) Helaas nog geen foto's, want ik wacht ook op 29 augustus, beurs in houten.
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
klein maar fijn.

tip: zorg dat je baan zoveel mogelijk uit de zon blijft. dit ivm verkleuring enz.

Dennis
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Hallo,
Bedankt voor jullie reactie en tips  :D

Hieronder volgt een kleine up-to-date, met foto's.






Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
oeeeeeeeeeeeeeeeeeee 5120 bochten die zijn leuk ;)
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Hallo Diana, je mag de foto's wel ietsjes groter plaatsen, ze zijn nu nauwelijks te zien.

Groet,
Ronald
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje






Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Deze foto's zien er duidelijker uit, beter dan die kleine :D.

Leuke baan met scenery, misschien kun je een meertje maken in het midden.

Veel succes met de verdere bouw.

peter / degeluidsman.
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Hoi Diana,

Mooi!

Vind wel de oppervlakte nog wat statisch en vlak mbt grasgroei, paadjes etc. misschien wil je hier iets aan doen of komt dat nog. I.i.g. hierbij een paar links met handige tips van andere forummers:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2174.msg73382#msg73382

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=7080.msg220397#msg220397

Groetjes Michel

Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Hallom Diana,

leuk modelbaantje zie dat je al aardig wat gebouwen heb en deze zien er netjes uit heb je goed gedaan maar net wat Michel al aangaf je kan wat weggetjes en ook voor je doederij zijn genoeg tips en ideen om at te gaan toepassen gewoon wat formmen en kom genoeg leuke tips tegen.

En net wat je zelf al aangaf wacht even op 29 augustus in Hoiuten is genoeg te koop maar uit afval kun je oook veel van maken hoeft niet veel geld te kosten bomen kun je zelf maken en ook aan asfaltweg hoef je niet te kopen kun je beter verf kopen kun je meer mee doen en is zeker net zo mooi.

Succes met de aankleding doe rustig aan niet overhaast gewoon plezier er van hebben is al leuk.

Groet Wim.
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Diana,
je bent al leuk bezig. Je hebt het welbekende ovaaltje, en daardoor kun je een beetje beperkt
zijn in de rijmogelijkheden; dat hoeft natuurlijk niet, want je kunt misschien nog een andere aftakking
maken.
Op één van je eerdere foto's viel me op, dat er een soort verdiepte strook liep, waar je misschien
een beekje of een straat had gedacht?  Persoonlijk vind ik dat wel leuk, breekt het vlakke landschap
zoals het er nu uitziet. Maar goed, je gaf al aan, dat je nog zeker niet klaar bent.
Probeer wat oneffenheden in het landschap in te bouwen (verhoging, heggen, omgeploegd land e.d.)
Op de laatste foto zie ik een nieuwbouw(wijkje)  naast een industrieel bouwwerk; dat laatste lijkt
me meer een bouwwerk dat in het buitengebied thuishoort.
Maar desnoods nog een spooraftakking van het spoor naar het depot.
Lekker neuzend in Houten of op andere beurzen kun je heel leuke dingen tegenkomen. Soms zijn
het dan wel dingen, die hier en daar wat reparatie nodig hebben, maar het leuke daarvan kan zijn
dat je dan ook tegelijkertijd met een "eigen smoel" komt.
Rustig verder werken, luister naar raad, maar blijf je eigen einddoel ook voor ogen houden!
Succes, en veel plezier.
M vr gr,

Wim
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
ziet er leuk uit hoor
complimenten
vooral de boerderij vind ik wel leuk
groet robert
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
Bedankt voor jullie reacties en fijn dat jullie de foto?s kunnen zien!  :D

Het is de bedoeling dat er een meertje en weggetjes komen. Door jullie reactie weet ik dat ik op de goede lijn zit.  :D

Bedankt voor de links; duidelijke foto?s, leuke beschrijving en zeker goede voorbeelden. :D

Natuurlijk wacht ik op 29 augustus in Houten, maar zelf maken is ook leuk. :D


Uiteraard blijven reacties welkom :D
Re:Vorderingen van mijn treinbaantje
mooie kerk!*

Dennis
*heb ik ook :mrgreen: