Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

S88: wat nodig en hoe aansluiten

Gestart door cyberbeast41 zondag 07 juni 2009, 11:35:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88: wat nodig en hoe aansluiten
Binnenkort ontvang ik een S88 van een forummember.
Wat heb ik daar allemaal voor nodig? Ik ontvang de decoder en een datakabel (ofzo).
Wat heb ik verder nog nodig om die aan een CS1 aan te sluiten en te laten werken?
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Naast je S88 module en bandkabel heb je niets meer nodig om die op je CS1 aan te sluiten en te laten werken.
Als je de S88 module van AJ gekocht hebt moet je er wel rekening mee houden dat deze alleen geschikt is voor massadetectie.

Mvg,
Peter
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: Freak op zondag 07 juni 2009, 11:58:02
Naast je S88 module en bandkabel heb je niets meer nodig om die op je CS1 aan te sluiten en te laten werken.
Als je de S88 module van AJ gekocht hebt moet je er wel rekening mee houden dat deze alleen geschikt is voor massadetectie.

Mvg,
Peter

En dat betekent?
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: cyberbeast41 op zondag 07 juni 2009, 12:25:14En dat betekent?
En dat betekent is wel een beetje vaag. Wat wil je weten ?.

Mvg,
Peter
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: Freak op zondag 07 juni 2009, 12:41:10
Citaat van: cyberbeast41 op zondag 07 juni 2009, 12:25:14En dat betekent?
En dat betekent is wel een beetje vaag. Wat wil je weten ?.

Mvg,
Peter

In hoeverre die verschilt van de officiële Marklin S88. Wat het verschil is tussen  Marklin en massadetectie? Ingewikkelder?
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
In hoeverre die verschilt van de officiële Marklin S88. Wat het verschil is tussen  Marklin en massadetectie? Ingewikkelder?

Deze verschilt niet van de officiële Marklin S88.
Massadetectie je niet te vergelijken met Marklin.
Er zijn twee typen terugmeldmodules:
Massadetectie op basis van zeg maar massakortsluiting en
Stroomdetectie waarmee stroomverbruikers zoals locomotieven en rijtuigen met verlichting detecteren.

Lees eens e.e.a. hier: http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ
Onder digitaal en dan Bezetdetectie en verder.

Mvg,
Peter
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Ik begrijp er nog steeds niks van.. Ik ga die site eens lezen.
Zo'n dingen zijn moeilijk voor iemand die niks snapt elektriciteit of elektronica.
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
hallo,
een spoor heeft 2 spoorstaven. als je de 2 rails isoleert van elkaar en dan een kabel hangt van dat geïsoleerde spoor naar de S88 decoder. er rijdt een trein over je spoor en door zijn wielstellen "verbindt" hij eigenlijk de 2 spoorstaven met elkaar een geeft een contact aan de S88 dat daar een trein is.

groeten,
Patrick
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Freak maakt het ook onnodig ingewikkeld, ervan uitgaande dat we hier op het 3-rail forum zitten, en jij dus Marklin rails gebruikt, heb je aan een staandaard s88 voldoende, en de klonen van AJ zijn gelijk aan die van Marklin. Vandaar dat het een kloon is.
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: Sprinter op zondag 07 juni 2009, 19:38:32
Freak maakt het ook onnodig ingewikkeld, ervan uitgaande dat we hier op het 3-rail forum zitten
Wat jij vergeet is dat er hier genoeg 3-railers zijn die stroomdetectie gebruiken en geen zijn hebben om van al zijn C-rail een spoorstaaf te isoleren.

Mvg,
Peter
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: Freak op zondag 07 juni 2009, 20:08:46
Citaat van: Sprinter op zondag 07 juni 2009, 19:38:32
Freak maakt het ook onnodig ingewikkeld, ervan uitgaande dat we hier op het 3-rail forum zitten
Wat jij vergeet is dat er hier genoeg 3-railers zijn die stroomdetectie gebruiken en geen zijn hebben om van al zijn C-rail een spoorstaaf te isoleren.

Mvg,
Peter

Mag ik de vraag dan anders stellen?
Wat is de beste optie?
Stroomdetectie of massadetectie?
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Massadetectie, hierbij wordt de gehele trein gedetecteert dus ook een achter gebleven wagon. Bij stroomdetectie wordt alleen een stroomverbruiker zoals een lok of rijtuig met binnenverlichting getetecteert.

Mvg,
Peter
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Heb ik toch voor het goede gekozen, gelukkig.
Met in gedachte die achter gebleven wagon, de tijd van hotseknots ligt ver achter me. Hoop ik.
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: Freak op zondag 07 juni 2009, 20:34:50
Massadetectie, hierbij wordt de gehele trein gedetecteert dus ook een achter gebleven wagon.

Mvg,
Peter

Alleen niet op een wissel daar is geen S88 op aan te sluiten behoudens het slank wissel

Mvg, Johan
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
als je bij c-rail het lipje van de rechte spoor doorsnijdt moet het lukken.
ben er mee bezig geweest

alles is mogelijk* 8)

Dennis
*kabouters niet inbegrepen
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
@ Peter,

Peter,

Is het voldoende om bij K-rail de plastic raillasjes van Fleischmann te gebruiken zonder doorslijpen van rails om secties te isoleren en daarna aan te sluiten op de s88? Of is het doorslijpen van rails hoe dan ook noodzakelijk?

Groet,

Veen
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten

Fleischmann isolatielas 6433

Mvg, Johan
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Hallo Johan,

Gezien de foto hoef ik niet te slijpen. Klopt dit?

Groet,

Veen
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Hi Veen, dat klopt.

Draad is alleen aan de metalen railllas te solderen. Aan de ralstaaf zelf valt niet te solderen is van RVS niet gaan knoeien met S39 en zo dat is rotzooi

Mvg, Johan
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Veen,

Johan heeft al het antwoord gegeven.

Mvg,
Peter
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Hallo Johan en Peter,

Bedankt voor de reacties en tip.

Groet,

Veen
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Zover zijn we dan. het pakketje is vandaag aangekomen.
Ik heb die platte stekker en de S88.

Hoe sluit ik dit nu aan? Op de S88 zijn er 2 plaatsen waar de platte stekker inpast. En hoe verbindt ik de rest? Er zijn aan de andere kant van de S88 20 plaatsen waar een draadje in kan. Wat doe ik er mee? Soldeer ik dan die draadjes rechtstreeks aan de rails?

Aiai, het is zwaar voor een nitwit. Geen wonder dat weinig mensen zich nog aan modelspoor wagen.
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Aan de zijde waar decoder s88 staat te samne met de nummering 9 t/m 16. daar steek je de zespolige stekker in zodat de draden naar onder wijzen. De andere zijde steek je op dezelfde manier in de interface of de centrale.
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Beste Cyber,

Ga volgende week zaterdag even in Houten kijken bij de Raptor demo baan, daar kun je goed zien hoe het S88 systeem met massadetectie werkt.

Groet, Anne W
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: cyberbeast41 op donderdag 20 augustus 2009, 19:33:05
Hoe sluit ik dit nu aan? Op de S88 zijn er 2 plaatsen waar de platte stekker inpast. En hoe verbindt ik de rest? Er zijn aan de andere kant van de S88 20 plaatsen waar een draadje in kan. Wat doe ik er mee? Soldeer ik dan die draadjes rechtstreeks aan de rails?
Welke S88 modules heb je, die van AlbertJan ?.

Mvg,
Peter
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: Freak op donderdag 20 augustus 2009, 23:27:45
Citaat van: cyberbeast41 op donderdag 20 augustus 2009, 19:33:05
Hoe sluit ik dit nu aan? Op de S88 zijn er 2 plaatsen waar de platte stekker inpast. En hoe verbindt ik de rest? Er zijn aan de andere kant van de S88 20 plaatsen waar een draadje in kan. Wat doe ik er mee? Soldeer ik dan die draadjes rechtstreeks aan de rails?
Welke S88 modules heb je, die van AlbertJan ?.

Mvg,
Peter

ja
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 09 juni 2009, 22:42:59
Hi Veen, dat klopt.

Draad is alleen aan de metalen railllas te solderen. Aan de ralstaaf zelf valt niet te solderen is van RVS niet gaan knoeien met S39 en zo dat is rotzooi

Mvg, Johan

Wat overigens goed werkt is het volgende voor K-rails

je neemt een draad die bestaat uit meerdere tieren (draadjes in de kern van de draad). Nadat je de isolatie een stukje hebt verwijderd, draai je de draad tussen je vingers zodanig dat de tieren om elkaar gedraaid zitten. Normaal kan je de tieren zo uit elkaar plukken, door het draaien wordt deze als het ware "een vaste kern".

Daarna steek je deze draad in een raillas voordat je de volgende rails erop aansluit. Dan steek je de volgende rails erin. Het draadje zit dus geklemd in de raillas. Let wel dat de railas strak sluit voordat je dit doet.

Boor een gaatje zo dicht mogelijk bij de draad waarmee je de draad onder de tafel kan brengen.

Als het goed is, zit de draad vast. Uiteraard moet je er niet aan trekken. met andere woorden, zorg ervoor dat de draad niet onder spanning staat. Als je de draad eruit trekt met de rails gemonteerd weet je waarom.  :lol:

Overigens kan je zo makkelijk meerdere draden verdelen over dat gedeelte waar de detectie plaats moet vinden.

En ik vermeld wel, dat ik dit alleen toepas voor extra massa aansluitingen daar ik electronische detectie gebruik. Groot voordeel is dat ik dit op heel veel plekken kan toepassen. In mijn geval heb ik massaaansluitingen tussen elke zes railstukken aan beide zijden. En natuurlijk geen lastige soldeertechnieken nodig. ik pas dit al jaren lang naar volle tevredenheid toe.

Bedenk wel dat ik geen ervaring met deze methode heb als massadetectie.

Daarbij opmerkend dat Märklin ook een directe aansluitmogelijkheid biedt voor massa. Maar die kan je natuurlijk ook omgekeerd gebruiken. Nummer is 7500.

Tot slot, mits de laatste wagen altijd met een sluitlicht is uitgerust en dus een stroomverbruiker is, heeft de stroomdetectie eigenlijk hetzelfde voordeel als massadetectie. Namelijk dat er iets gedetecteerd wordt als er iets los is gekomen van de trein.  :D

Groeten

Olav
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Hallo Fabrice.
Daar ik meende dat jij geen schema had ontvangen, heb ik eerst het gescande aansluitschema doorgestuurd.
Nu begrijp ik dat een schema voor jou niet zomaar te lezen is.

Dus nu een geschreven aansluitschema voor de S88.
(copyright by Peter (Freak)  :lol:)

CiteerLeg de print zodanig dat de twee 6-polige connectoren naar beneden wijzen.
Links is JP1, rechts JP 2.
De bandkabel komend van de centrale wordt aangesloten op JP2 (pin 1 zit rechts).
Op JP 1 (pin 1 zit rechts) wordt de volgende S88 module aangesloten.
Aan de bovenkant zitten de aansluitingen van de ingangen verdeeld in 4 blokken met elke 5 aansluitingen. De aansluitingen zijn van links naar rechts:
Massa, ingang 13 - 16.
Massa, ingang 9 - 12.
Massa, ingang 5 - 8
Massa, ingang 1 - 4

Daarbij moet je natuurlijk de bezetmeldingen aansluiten op een geïsoleerd railstuk, maar daar kun je op ons forum al genoeg over vinden.
Ook op de site van Riny staat dit bijzonder duidelijk beschreven en gefotografeerd.

Veel succes met je eerste schreden op het gebied van het automatiseren van jouw modelspoor! 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:S88: wat nodig en hoe aansluiten
Ok, dit zal wel werken. Thnks

edti: vervolg van eeuwenoud draadje

Ik heb dit aangesloten:
Uit de losse pols getekend.
- Aan rail 1 en rail 7 heb ik niks verandert.
- Rail 2: Contact 1 van de S88 op lipje van de rail aangesloten. Het bruggetje doorgeknipt en een rood marklin-driehoekje tussen rail 2 en rail 3 geklemt.
- Rail  3 niks aan verandert.
- Rail 4: niks aan verandert.
- Rail 5: De stroomdraden van de CS2.
- Rail 6: Contact 2 van de S88 op lipje van de rail aangesloten.  Het bruggetje doorgeknipt en een rood marklin-driehoekje tussen rail 5 en rail 6 geklemt, op de dezelfde kant als rail 2 en rail 3.
- Rail 7: niks aan verandert.
Verder zijn er geen rails verbonden.
Ik werk met massa-detectie.

Als ik de pendellocomotief start, rijdt hij gewoon door en stopt niet aan contact 2.

Voor ik verder verknip aan mijn c-rails nog dit:

-Moet ieder bruggetje van rail 3, 4, 5, en 6 geknipt worden zodat deze geen stroom meer doorgeven?
-Moeten er op iedere rail zo'n driehoekje geklemt worden langs dezelfde kant van de rail?