Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

mijn baanplan aangepast

Gestart door hermanus zaterdag 06 juni 2009, 18:41:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mijn baanplan aangepast
hermanus
gast

mijn baanplan aangepast

hierbij mijn baanplan eventueel sugesties of verbetering zijn welkom
Re:mijn baanplan
Wasmi
gast

Re:mijn baanplan
Ziet er goed uit! Als je in het middelste spoor onderaan ipv 2x wissel 24611/24612 een kruiswissel gebruikt, slingeren je treinen niet zo als ze er overheen rijden. Verder is het denk ik ook iets minder duur als je alles bij elkaar optelt, het scheelt je twee 2 kruiswissels ipv 4 gewone, en twee wisselaandrijvingen en decoder aansluitingen (als je digitaal rijdt tenminste). Bovendien heb je ook iets meer 'nuttige' lengte op je middelste spoor.
Re:mijn baanplan
Wim N
gast

Re:mijn baanplan
Hallo Hermanus,

Als je tafel breed genoeg is zal ik in de bochten R2 R3 nemen dit omdat het rijden met langere rijtuigen veel mooie de bocht door komen.

Veel plezier met het uitleggen van de rails.

Groet Wim.
Re:mijn baanplan
wilwol
gast

Re:mijn baanplan
hallo heramus

is het misschien geen goed idee om bochtwissels te gebruiken, en de wisselstraat midden op je peron te laten vervallen en je rangeer sporen op je diagonaal aan te sluiten?

zo is het wel erg moeilijk om blokken te maken als je dat zou willen.
ook kunnen er dan langere treinen op je perons terecht.
en rangeren kan dan zonder de hoofdbaan te storen.



grtz Wilfred
Re:mijn baanplan
Danielrailer
gast

Re:mijn baanplan
Ik vraag me af of je het red met de hoogteverschillen. 3% is max.
idd zoals Wim N zegt zou ik R2 min nemen als radius.
Re:mijn baanplan
hermanus
gast

Re:mijn baanplan
ik heb de baan getekend zoals hij er nu bij ligt.de tafel is 3.25 bij 1.10 dus R2 en R3 gaat niet hou nou nog wat ruimte over want de rails strak langs de kant vindt ik geen gezicht .bij de wissels 612 gaat de baan omhoog en is dan na de bocht 10cm hoger volgens wintrack 5%.  als de trein vertrekt (het sein staat voor de wissel)komen ze met gemak boven.de engelse wissels vindt ik ook wel mooier maar die heb ik nog niet


sorry voor de kwaliteit
Re:mijn baanplan
Danielrailer
gast

Re:mijn baanplan
5% is echt veel te veel. Je locs gaan dan minder lang mee omdat ze gewoon slijten.
Re:mijn baanplan
hermanus
gast

Re:mijn baanplan

ik denk dat dit wel beter is alleen past het niet binnen mijn 1.10
Re:mijn baanplan
wilwol
gast

Re:mijn baanplan
hallo hermandus

past het ook niet als je de 4x 077 weghaald rechts?
wat je dan zou kunnen doen is een 230 bocht parrallel te leggen aan de 130
een soort slinger en net voor de bocht weer terug
zodat een gedeelte van het spoor zichtbaar blijft



grtz Wilfred
Re:mijn baanplan update
hermanus
gast

Re:mijn baanplan update

wat vinden jullie hiervan
Re:mijn baanplan update
kenny1647
gast

Re:mijn baanplan update
Veel beter!!
Gr kenny
Re:mijn baanplan update
echt veel mooier plan misschien een idee om de sporen van het station te verlengen:

en een of meerdere sporen door te trekken naar de buitenbaan



grtz Wilfred
Re:mijn baanplan update
hermanus
gast

Re:mijn baanplan update
hallo                                                             

zo als jullie zien is het plan weer veranderd. Het komt van marklin mag 05.05
heeft iemand een idee om de baan die over de brug gaat compleet dubbel spoor te kunnen maken moet wel binnen de maat blijven
groet manus
Re:mijn baanplan hulp gezocht

zo wil ik het graag hebben alleen de zwarte lijn kom ik niet uit iemand nog een tip
groet manus
Re:mijn baanplan hulp gezocht
SanderdeGoede
gast

Re:mijn baanplan hulp gezocht
Ik heb je baanplan dubbel kunnen maken, zie hier.



Sander
Re:mijn baanplan station dilema
hallo,
sander nog bedankt .
nu ik zit met een keuze welk station ik wil gaan maken



groet manus
Re:mijn baanplan vraag over hoogte
hallo
ik ben er achter gekomen dat je ook met hoogtes kan werken met wintrack
nu heb ik dat geprobeerd op mijn nog te maken baan
de brug over het station heeft een ruimte van 8cm
als de baan klaar is wil ik ook bovenleiding gaan plaatsen
ik weet alleen niet gaat met de hoogte
de baan gaat nu al met 4% omhoog.


groet manus
Re:mijn baanplan hoogte vraag
Lid sinds: 2008

offline
Re:mijn baanplan hoogte vraag
ik ben bang dat het niet gaat lukken  :?

je hebt volgens M* 104,5 mm hoogteverschil nodig bij e-loks (kan iets minder als je het uitdoktert zo dat er geen masten onder het bovenliggende spoor geplaatst moeten worden).
8 cm is te weinig, zelfs voor de rijdraad op zijn laagste punt.

in het baanplan zie ik rechts pakweg 7 raillengtes om van 'boven' naar 'beneden' te gaan, dat moeten er minstens 2x zoveel zijn.

Je krijgt ook spijt als je van een vlak liggende rail plotseling over gaat naar een rail die een helling van 4% maakt. Dit is een knik die geen enkele trein kan nemen, verwacht ik.

verder ziet het er vreemd uit als je bovenleidingsmasten op zo'n flinke helling zet.....

ik zit trouwens met dezelfde problemen te worstelen, zie eventueel mijn draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16351.msg262134#msg262134
Re:mijn baanplan hoogte vraag
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:mijn baanplan hoogte vraag
Hallo,

Ik heb ook dat probleem gehad met een helling, ik ga nu  naar 11,5 cm met een rail lengte van 306 centimeter, en dat gaat goed.

Kijk maar in mijn draadje, http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16386.50

Gr Einte
Re:mijn baanplan hoogte vraag
hallo

ik heb mijn plan iets aangepast om zo meer lengte te maken om te steigen en te dalen volgens wintrack is alleen de binnenbocht aan de rechterkant iets meer als 4% aangezien dat dat gedeelte wordt gebruikt om te dalen lijkt mij dat geen probleem de rest is rond de 3%


groet manus
Re:mijn baanplan hoogte vraag
SanderdeGoede
gast

Re:mijn baanplan hoogte vraag
Ik heb een variatie gemaakt waardoor je de klim wel kan maken, ik heb ook het 3D plan toegevoegd:




Sander
Re:mijn baanplan hoogte vraag
hallo
hoi Sander in dit gedeelte wat jij verandert hebt zit geen probleem .
het probleem zit hem in het groene gedeelte

ik denk dat als ik net voor de wissels begin dat het allemaal wel gaat maar toch bedankt
groet manus
Re:mijn baanplan hoogte vraag
Door de voorgestelde wijziging van Sander heb je, volgens mij, veel meer lengte om te dalen en te stijgen, waardoor volgens mij het probleem op een zeer goede en doordacht manier is opgelost.
Ik vind het een knappe oplossing van Sander en voorzie inderdaad een hoogte probleem als je geen wijziging in jouw baanplan aanbrengt.
Re:mijn baanplan hoogte vraag
Hallo
mijn bedoeling is om met 4treinen tegelijk te rijden tegen de klok in is dat baan 1
vrij spoor. baan 2 en 3 doormiddel van 2seinen om en om te laten rijden en dan baan 4 met de klok mee. Bij het ontwerp van sander loopt baan 1 over in baan 2 en 3 en is het niet mogelijk om weer op baan 1 te komen ga dit weekend maar nog een beetje puzzelen met wintrack

groet manus
Re:mijn baanplan aangepast
hoi
met jullie tips ben ik hier op uit gekomen


de hoogte heb ik veranderd in 9cm (bovenleiding gaat denk ik niet door $)
hierdoor heb ik meer speling om de spooren te laten steigen
groet manus
Re:mijn baanplan aangepast
Nog even een vraag; Ga je links of rechts rijden? Eigenlijk maakt het niet veel uit, maar je kan altijd voor een richting alleen het onderste stationspoor gebruiken. Anders moet je namelijk bij het verlaten van het station tegen het verkeer in rijden.
Re:mijn baanplan aangepast
hoi veer
de onderste naar rechts en de bovenste3 naar links (zie ergens een afbeelding
hier boven )
http://i30.tinypic.com/rk0dh1.jpg
Re:mijn baanplan aangepast
Ok, duidelijk dan heb je daar goed over nagedacht en levert dat straks geen problemen op.
Ik ben namelijk tijdens het proefrijden er weleens achter gekomen dat ik iets niet kon doen terwijl dat wel de bedoeling was.
Re:mijn baanplan aangepast
hallo
We blijven aan het veranderen maar ik denk toch wel dat dit het zo wordt

als het wat minder weer wordt ga ik met de verbouwing beginnen
eerst maar de benodigde rails kopen
daarna de tafel uitbreiden van 3.25 bij 1.10 naar 3.25 bij 1.30
moet alleen nog goed nadenken hoe ik het ga doen met de hoogte verschillen
ik heb nu namelijk een houten plaat liggen op een frame en het hoogte verschil
verkregen door lego blokjes van mijn zoon te gebruiken ,maar heb al een beetje rond geneusd op dit forum en dit wel gaan lukken zo niet dan vraag ik het gewoon aan jullie
groet manus
Re:mijn baanplan aangepast
Hoe ga jij je wissels besturen????;)
Re:mijn baanplan aangepast
ik heb 4 aandrijfing (74490) voor de wissels en die bedien ik meteen schakelboord (72710) dat zijn er niet genoeg maar die gebruik ik voor de belangrijkste er zitten namelijk wissels tussen die nooit geschakeld zullen worden en anders met de tijd komen er nog een paar bij