Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spoor omhoog laten lopen.

Gestart door Marklin-Gijs woensdag 03 juni 2009, 17:04:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoor omhoog laten lopen.
Marklin-Gijs
gast

Spoor omhoog laten lopen.
Hallo,

Ik ga in de zomervakantie beginnen met m'n eerste scenery op m'n baan. Nu ben ik eerst zoveel mogelijk spulltjes wat ik nodig heb aan het kopen/krijgen :P zodat ik straks gewoon kan doorwerken.

Het is de bedoeling dat het spoor eerst een stuk omhoog gaat, heb daarvoor ongveer een breedte van 1.20. Met een stijgingpercentage van 4 procent is dat maar 4,8 cm, beetje te weinig. Hoe kan ik het beste het spoor omhoog laten lopen ? klimspiraal lijkt me opzicht een beetje te groot worden voor op mijn treinbaan.

Groeten, Gijs  8)
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Hallo Gijs,

Je bent bang dat eenspiraal veel ruimte in neemt maar deze kun je toch wegwerken en dan kan je ook heel veel scenery op kwijt en klim je nooit te snel blijf je stijgingpersentage altijd goed.

Groet Wim.
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Afhankelijk van de reden waarom het spoor omhoog moet lopen kan je er ook over denken om als dat spoor omhoog moet lopen om een ander spoor te kruisen, je dat andere spoor zou kunnen laten zakken. Dus het ene spoor 4,8 cm omhoog en het te kruisen spoor 4,8 cm omlaag.
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Marklin-Gijs
gast

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Het spoor moet omhoog, dan door een berg, en dan komt het spoor uit op een soort dijk, eigenlijk een verhoging waar ik dan een goederen perronetje heb.  :P
Ik snap eigenlijk niet goed wat je bedoelt catzeiler....  :lol:

Groeten, Gijs 8)
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Citaat van: Marklin-Gijs op woensdag 03 juni 2009, 17:04:54
...Met een stijgingpercentage van 4 procent is dat maar 4,8 cm, beetje te weinig...

Gijs,
bedenk dat als je het stijgingspercentage groter maakt, je loc-motor ook sneller verslijt...
Ik leerde in vervlogen tijden: max. 5 %
Maar ja, ik ben dan ook al over de 60...
André.
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Citaat van: train op vrijdag 05 juni 2009, 16:58:53
Gijs,
bedenk dat als je het stijgingspercentage groter maakt, je loc-motor ook sneller verslijt...
Ik leerde in vervlogen tijden: max. 5 %
Maar ja, ik ben dan ook al over de 60...
André.

En vroeger waren de motortjes sterker op hellingen :P
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Marklin-Gijs
gast

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Ik denk dat ik maar gewoon klimspiraal ga doen. :P Mooie grote berg erop en wat wim al zei, daar kan veel scenery op.

Groeten, Gijs  8)
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Ik bedoel dat als je twee kruisende sporen hebt, je ervoor kan kiezen om een spoor de hoogte in te laten gaan en een ander spoor de diepte in. Zo hoeft het stijgende spoor minder te stijgen omdat het te kruisen spoor lager ligt.
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Zorg bij een helling dat je altijd voldoende afvlakt bij het begin en einde helling neem daar voldoende ruimte voor.

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Marklin-Gijs
gast

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Ja, anders gaan de waggonetjes van het treintje af :P Heb een beetje zitten experimenteren met mn lego. :P
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Marklin-Gijs
gast

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Maaakt het uit hoe snel het spoor naar beneden loopt ? 2 klimspiralen word wel veel namelijk....... :lol:
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Citaat van: Marklin-Gijs op donderdag 11 juni 2009, 17:29:14
Maaakt het uit hoe snel het spoor naar beneden loopt ? 2 klimspiralen word wel veel namelijk....... :lol:
is een dalend spoor straks niet mogelijks een klimmend spoor.
Vergeet niet dat ze - als ze te snel dalen - ook uit de bocht kunnen gaan....
mvg  Andre
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Marklin-Gijs
gast

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Het dalende spoor blijft een dalend spoor :P Maar er zitten niet echt bochten in het stuk waar die moet dalen :O
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Kun je boven dan niet een dubbel spoor maken op die dijk,  met aan de ene kant een keerlus en aan de andere kant een dubbele klimspiraal (buitenbochtt klimmen, binnenbocht dalen)????

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Citaat van: Marklin-Gijs op dinsdag 16 juni 2009, 22:15:59
Het dalende spoor blijft een dalend spoor :P Maar er zitten niet echt bochten in het stuk waar die moet dalen :O

begrijp je niet.
in het grootbedrijf rijdt men ook soms op het "tegenspoor"
en anderzijds zo'n spiraal heeft toch bochten....
Andre
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Citaat van: train op vrijdag 12 juni 2009, 15:16:00
Citaat van: Marklin-Gijs op donderdag 11 juni 2009, 17:29:14
Maaakt het uit hoe snel het spoor naar beneden loopt ? 2 klimspiralen word wel veel namelijk....... :lol:
is een dalend spoor straks niet mogelijks een klimmend spoor.
Vergeet niet dat ze - als ze te snel dalen - ook uit de bocht kunnen gaan....
mvg  Andre


Ik heb ook spiralen op mijn spoorbaan

Deze zijn voor alleen dalend spoor. Klimmen met deze treinen gaat overigens ook. Uitgebreid getest en er loopt niets uit. Ook niet met volle snelheid.

Hoogte verschil is 20 cm







Groet


Jos
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Citaat van: train op vrijdag 12 juni 2009, 15:16:00
Vergeet niet dat ze - als ze te snel dalen - ook uit de bocht kunnen gaan....
mvg  Andre


Als de boog goed ligt in een gelijkmatige stijgingspercentage dan loopt er niks uit. Ik heb zelfs een combinatie van gebogenwissels in een boog op de helling liggen. Daar loopt op volle snelheid in beide richtingen er niks uit!


Gebogen wissels verwerkt in een 3% helling.

Mvg, Johan
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Oei Johan, wat zie ik hier. :shock:



Eruit, servo's heerschen. :wink:

Gr, Ben.
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Citaat van: ATSF2 op woensdag 17 juni 2009, 23:00:39
Citaat van: train op vrijdag 12 juni 2009, 15:16:00
Citaat van: Marklin-Gijs op donderdag 11 juni 2009, 17:29:14
Maaakt het uit hoe snel het spoor naar beneden loopt ? 2 klimspiralen word wel veel namelijk....... :lol:
is een dalend spoor straks niet mogelijks een klimmend spoor.
Vergeet niet dat ze - als ze te snel dalen - ook uit de bocht kunnen gaan....
mvg  Andre


Ik heb ook spiralen op mijn spoorbaan

Deze zijn voor alleen dalend spoor. Klimmen met deze treinen gaat overigens ook. Uitgebreid getest en er loopt niets uit. Ook niet met volle snelheid.

Hoogte verschil is 20 cm
Groet


Jos

Hey Jos

foto's zien er heel erg goed uit
ik weet dat je al verder bent dus binnenkort kom ik zeker weer ff kijken hoe het er nu bij staat

Ga zo door

Groeten Martin
Re:Spoor omhoog laten lopen.
Blausee-Mitholz
gast

Re:Spoor omhoog laten lopen.
Citaat van: spoorman op donderdag 18 juni 2009, 08:04:57
Oei Johan, wat zie ik hier. :shock:



Eruit, servo's heerschen. :wink:

Gr, Ben.

Hi Ben, ik was al bezich hoor alleen het vraagt een andere oplossing kijk maar even hier

Mvg, Johan

P.s. betreft een oudere foto, van servo's had ik toen nog niet gehoord  :wink: