Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?

Gestart door MM. woensdag 03 juni 2009, 10:45:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe maak jij je gras op de baan?
ik gebruik de noch static gras

11 (12.1%)

Ik gebruik een eigen gemaakte statisch gras maker

33 (36.3%)

ik gebruik een gras mat

15 (16.5%)

ik plak het op met houtlijm en dan strooien

23 (25.3%)

Anders, ik zet het hieronder!

9 (9.9%)

Totaal aantal stemmen: 49

Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Er zyn al veel berichten met gras maar het echte bericht wat ik zoek kan ik niet vinden dus bij deze de poll.

Voor mijn modelbaan wil ik graag gras gebruiken dat is ook logisch want het hoort op elk landschap het is niet te missen!
Nu wil ik graag weten wat jullie allemaal doen. En grasmaker is duur maar levert een mooi resultaat op. Ook een vliegenmepper ombouwen heb ik gezien en aangezien ik niet technisch ben..... :oops:

Bij deze hoop ik wat tips op de te kunnen doen om het straks zelf te uitvoeren.
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
ik gebruik gewoon strooisel, houtlijm en een zeefje.
Dus op de ondergrond wat houtlijm smeren en met behulp van een zeefje het strooisel uitstrooien :D je moet het wel een paar keer doen want niet al het gras plakt van de eerste keer.
Oohja, je kan uiteraard geen houtlijm meer op het bestrooide gras doen, dus daarvoor gebruik ik haarlak, werkt prima; makkelijk te gebruiken, je ziet niet dat het over het gestrooide gras heen is gespoten en het plakt goed :D  erna wat aandrukken met een doek en Kees is klaar :D :D

succes met het maken van je gras :D ! Groeten, Peter
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Ik gebruik een gras maker destijds gekocht bij MoBeWe in Duitsland voor 45 ?. Helaas dit bedrijfje bestaat niet meer. Op de gras maker staat de vermelding X-tools.
Ik ben er uitermate content van.

Guy
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Hallo,

Heb op de grasmaster van Noch gestemd waarbij ik hier nog geen gras mee heb aangebracht alleen op de rotswand maar heb daarbij wel het losse zeefje gebruikt om met een vinger wat uit te strooien.

Ga volgende week met de grasmaster aan de gang om een spoordijk en dan weet ik meer.

Groet Wim.
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Ik doe het met houtlijm en dan strooi ik het rustig op het plekje tot een mooi laagje is.
Daarna doe ik er haarspray over zodat het blijft zitten.

Groetjes,

Antal
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Ik heb bij Jaap Vriend een omgebouwde vliegenmepper aangeschaft die als grassmaster fungeert. Werkt prima, zolang je maar niet te ver van het te bestrooien land weggaat met de grasmachine.

Mvg,
Martin
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Ik werk op de "ouderwetse" manier met een ballon en een wollen sjaal,
Met de sjaal de ballon statisch maken en dan boven het gras houden.....
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Mijne Heren,

Wat mij opvalt is dat niemand het over de ondergrond heeft, en dat is uiteindelijk het aller belangrijkste.
Hoe doen wij het?? wel als volgt.

Zorg dat de ondergrond op kleur gebracht is dat wil zeggen wat is de bodem gesteldheid is het

Zandgrond===zorg ervoor dat de ondergrond een zandkleur heeft.
Vetteklei=====zorg voor een donkergrijze ondergrond.
Natte plek in het land==zorg voor een wat bruinachtige ondergrond.
Als de ondergrond dus opkleur is kan je hier en daar wat grove graspolletjes maken of evt een paar mols hoopjes, dit alles in onverdunde hout lijm niet te zuinig zijn met de lijm.
Laat je grasveld niet op een golfveld gaan lijken kijk goed in de natuur hoe het er echt uitziet dan kom je geloofwaardig over.
Bij een te geringe kleeflaag (houtlijm) zitten de gras vezels niet echtvast, wil je snel werken kan het ook direct in de nog natte verf van de grondkleur.
Wij werken ook met een eigen gemaakte graslegger waar Martin het al over had, en die hebben we nog steeds in voorraad voor inlichtingen stuur een PB en we komen er samen wel uit.
Hopenlijk hebben alle toekomstige grasleggers hier wat aan.

Groeten Jaap   
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Lid sinds: 2009

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Okee er word al lekker gereageerd mensen! :lol:

de houtlijm smeren, dan zie ik zo busje voor me waar het lijm uitkomt en dan krijg je van die lijnen, volgends mij is het dan handig dat je het vlak gaat strijken anders krijg je allemaal stukken wel lijm/geenlijm hobbelig enzo. :$

Verder.. Welk gras gebruikt iedereen dan??
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
ja inderdaad :D het is best handig om het uit te strijken, was ik even vergeten te vermelden :D doen dus!
en als het gaat over een groot oppervlak doe je ook best stuk voor stuk, want tegen dat je op het einde bent is de lijm al droog (ik zeg het maar uit ervaring  :D :lol: )

Ik heb voor mijn diorama de grassen van Busch gebruikt, zie even hieronder naar mijn diorama voor het resultaat ;)
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Bedankt Jaap,

Voor de uitleg hier zal ik zeker veel aan hebben, zal later even kijken naar ed ondergrond van de spoordijk. :) :)

Groet Wim.

Waren trouwens mooie setjes die je te koop had liggen op de bomenwerkshop,
zelfs met batterijen en een zakje strooisel.
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Beste 3Railcollega's,

Voor het (maken van) gras heb ik ook ff rondgekeken. Ik heb ook getest met een gepimpte vliegenmepper, maar dat beviel me niet zo.
Ik heb daarom gekozen voor Heki Wildgras. Dat is niet goedkoop, maar gelukkig heb ik maar een kleine modelbaan en dan is het wel te doen: Klik hier

Belangrijk nadeel van Heki Wildgras is dat het lastig is om naderhand nog gaten te boren. Het gras vreet zich om de boor heen en dan trek je een pluk los.
(Dat is met een beetje voorzichtigheid, geduld en handigheid trouwens wel grotendeels te voorkomen).

Met vriendelijke groet,

Tom
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Hoi grasmakers,

Ik heb nog niet zo'n mooie statische grasmaker en dat gaat mij nog best af.

Allereerst net als vriend beschrijft, schilderen van de ondergrond en dan het gras met behulp van een fles (plastic schudden voor gebruik) het gras er op spuiten.
ook dan staat het gras netjes overeind, daarna goed naar de natuur kijken en variatie aanbrengen met diversen lengtes gras en allerhande strooi materiaal ook wat kleur schakeringen aanbrengen.
Zorg dat het geen eentonig tapijtje wordt en klaar ben je.

Groetjes Bert
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Lid sinds: 2009

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 04 juni 2009, 21:50:37
Hoi grasmakers,

Ik heb nog niet zo'n mooie statische grasmaker en dat gaat mij nog best af.

Allereerst net als vriend beschrijft, schilderen van de ondergrond en dan het gras met behulp van een fles (plastic schudden voor gebruik) het gras er op spuiten.
ook dan staat het gras netjes overeind, daarna goed naar de natuur kijken en variatie aanbrengen met diversen lengtes gras en allerhande strooi materiaal ook wat kleur schakeringen aanbrengen.
Zorg dat het geen eentonig tapijtje wordt en klaar ben je.

Groetjes Bert


spuiten met een plastic fles??? :?
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Jawel spuiten met een plastic fles dat gaat als volgt.
Neem een fles van een bekend of onbekend afwas middel (wel leeg natuurlijk).
Maak de opening aan de bovenzijde groter ca 8 mm.
Doe wat gras strooisel in de fles, goed schudden dan wordt het statisch.
Houtlijm aanbrengen en het gras er op schudden, spuiten.

Dat is alles Bert :)
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
MM,

Dat kan ook vezels in de fles doen en schudden maar dan wordt het ook staties, maar met mijn omgebouwde kan ik meer gericht werken het is maar wat je wil.

Groeten jaap
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Ik gebruik gewoon de standaardzakjes van faller, kan je veel mee doen, in een bakje verschillende soorten en alles door elkaar strooien, plantjes. En ik doe net als Antal het eerst met houtlijm (onverdund anders blijft het niet goed plakken) daarna gewoon wat erover strooien, uiteraard verschillende kleuren, geen graspriet is hetzelfde :lol: en dan hairspray erover spuiten
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Aangezien mijn baan alleen nog gedroomd is, heb ik niet echt ervaring
met het tuinieren.
Vraag me af of het een idee zou zijn om in een strooiflacon een klein
ballonnetje te doen (waterballon is ca 4 cm). FF flink schudden en dan
hopen op statische werking.....
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Lid sinds: 2009

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
ik zat ook nog te denken, puur als je schud word het statisch?
en je moet eerst ondergrond verven, dan houtlijm en dan gras maar dann verdwijnt toch de ondergrond?
want houtlijm is wit? en dan zie je de bruine ondervlak bijv. niet meer  :?
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Het effect van het verven van de ondergrond is dat je ook kale plekken in de je grasveld kunt hebben. Houtlijm is weliswaar wit, maar het droogt 'onzichtbaar' op. Je krijgt dan gewoon de ondergrond weer te zien.

Mvg,
Martin
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Ik gebruik noch gras.
Eerst spuit ik de ondergrond in met spuitlijm!!>>strooi ik het gras er met zo'n geel busje van noch op het hout.
Soms verf ik de ondergrond bruin want dan kan je het heel dun doen.

Mijn tip is om spuitlijm van Bison te gebruiken(Kanje gewoon bij de bouwmarkt kopen)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

grt. railrunnen1
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
ik verf de ondergrond bruin (licht) (gewone grond) en grijs (bergstukken) daarna breng ik wat dunnen houtlijm op, doe wat Heki gras in een busje met wat gaatjes aan de bovenzijde, en schudden en knijpen maar, de grasvezels blijven niet mooi rechtop staan, maar om wat ruiger gras te krijgen, doe ik druppeltjes houtlijm op die plekken en duw er wat grofgras (wederom Heki) in en af en toe een plukje gras met bloemen (noch) ertussen en je krijgt mooi gras. daarnaast als het gras wat geler moet zijn, de topjes na droging strijken met wat ocker verf. Ik ben zelf zeer tevreden, kijk maar eens bij landendriehoek of je het wat vindt. zo'n grasmaster is mooi maar ook erg duur, en zo kan het ook. succes
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Idd die bodem is het belangrijkste (voor mijn werkwijze).

Ik gebruik roofmate (platen pu schuim dus) om daar mijn landschap mee te bouwen.

Als er een keer een demo dag is wil ik het wel eens laten zien. Vind het zelf tot nu toe de moiiste manier van landschap en gras maken.

Materialen: Silfloor en soms ook Heki wild gras (zonder klopboor machine  :P).

Kees-Jan
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Lid sinds: 2009

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
heeft er iemand ervaring met conrad strooipot?
Het model is niet duur en moet dus een goed effect geven?

Klik


Edit Gerard: link ingekort
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Mix ook verschillende soorten gras door elkaar, anders krijg je een soort golf Green.

Verder de ondergrond goed kleuren, die zie je er toch goed doorheen uit bepaalde hoeken.

Gr Joost
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Lid sinds: 2009

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Citaat van: Joost B. op zondag 14 juni 2009, 15:20:11
Mix ook verschillende soorten gras door elkaar, anders krijg je een soort golf Green.

Verder de ondergrond goed kleuren, die zie je er toch goed doorheen uit bepaalde hoeken.

Gr Joost

ik neem aan dat dit geen reactie is op mijn vraag als iemand ervaring heeft met de strooipot van conrad?
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Hallo,

Er wordt hier veel gesproken over het kleuren van de ondergrond :idea: Zelf heb ik dit echter niet gedaan en uit welke hoek ik ook kijk: geen MDF meer te zien. Dit kleuren lijkt dus niet perse nodig te zijn als je met een goede laag strooimateriaal werkt ;) Zowieso begras ik de plaat in minimaal twee sessies (lagen) om meer relief te krijgen. Voor mij persoonlijk werkt verdunde houtlijm gieten, strooien en afzuigen met de stofzuiger op standje 'laag' het beste :idea: En dan dus 2 of 3 keer.



Je wilt het gras overigens ook niet overal te veel overeind hebben staan :idea: Doe je dit bijvoorbeeld vlak naast een Preisertje dan zie je dat zelfs de kleinste vezels al snel tot heup-hoogte komen :lol:

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Poll; Hoe maak jij je gras???
Citaat van: MM. op zondag 14 juni 2009, 15:13:59
heeft er iemand ervaring met conrad strooipot?
Het model is niet duur en moet dus een goed effect geven?

MM, je link werkt niet, alleen bij jezelf.

Gr, Ben.
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
dan kan je volgens mij ook gewoon een kruidenpotje gebruiken (dat best leeg is :D ;) ) daar zitten toch ook zulke gaten is.. heeft volgens mij hetzelfde effect!?

groeten, Peter
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Citaat van: ^Rook op zondag 14 juni 2009, 16:26:20
Hallo,

Er wordt hier veel gesproken over het kleuren van de ondergrond :idea: Zelf heb ik dit echter niet gedaan en uit welke hoek ik ook kijk: geen MDF meer te zien. Dit kleuren lijkt dus niet perse nodig te zijn als je met een goede laag strooimateriaal werkt ;) Zowieso begras ik de plaat in minimaal twee sessies (lagen) om meer relief te krijgen. Voor mij persoonlijk werkt verdunde houtlijm gieten, strooien en afzuigen met de stofzuiger op standje 'laag' het beste :idea: En dan dus 2 of 3 keer.



Je wilt het gras overigens ook niet overal te veel overeind hebben staan :idea: Doe je dit bijvoorbeeld vlak naast een Preisertje dan zie je dat zelfs de kleinste vezels al snel tot heup-hoogte komen :lol:

Vriendelijke groet,

Rolf

welk gras gebruik je dan, vlokken..
Noch/Busch???

gr Jeffrey
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Ja, dat gras van Rolf ziet er goed/prachtig uit.
Vind eigenlijk wel dat alles wat ik hier tegen kom op het forum van 'n hoog niveau.
Er valt voor mij veel te leren op het forum.
Dus voorla foto's plaatsen, kan ik van genieten en van leren.
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Voor gras liever geen vlokken gebruiken, deze zijn meer geschikt voor bijvoorbeeld dicht gebladerte in combinatie met ander materiaal. Voor gras gebruik ik twee kleuren vezels van Heki maar zolang je maar vezels gebruikt zit je goed :idea:

Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Citaat van: PeterBrz op zondag 14 juni 2009, 19:15:27
dan kan je volgens mij ook gewoon een kruidenpotje gebruiken (dat best leeg is :D ;) ) daar zitten toch ook zulke gaten is.. heeft volgens mij hetzelfde effect!?

Het gaat niet alleen om de gaten maar ook om static. Daarom is de strooipot van kunststof.

Gr, Ben.
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Na ja.. plastic buis statisch maken en je hebt hetzelfde effect ;)
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Ik geloof niet dat je het helemaal snapt..... :?
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
@Jeffrey

er zijn in dit draadje een heleboel tips en praktijkervaringen gegeven over grasstrooien.
Maar om even je vraag te beantwoorden: waar Baureihe103 het heeft over een "plastic
flesje"  en Railrunner1 over een "geel busje van noch"  bedoelen ze m.i. wat jij bedoelt.
Alleen is de plastic fles een zelfbouw en is het gele busje van noch (waarschijnlijk) exact
hetzelfde als wat jij bij Conrad gevonden hebt.
Door het schudden in een plastic omgeving worden de grasvezeltjes wat statisch, en door
ze daarna uit de strooibus (of fles)  te "schieten" (gewoon pompen met die hap) komen
ze wat rechtop te staan in je lijmvlak.
De Nochbus (of Conradbus)  bevalt mij iets beter dan een zelfbouw van bijv. afwasmiddel,
maar dat komt wellicht doordat ik een minder geschikte soort fles had.
Gewoon even uitproberen. En met dat ding van Noch (Conrad) kun je je niet direct een
buil vallen, financieel gezien.
Succes.
M vr gr,

Wim

Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Citaat van: WAJ Janse op maandag 15 juni 2009, 10:42:11
@Jeffrey

er zijn in dit draadje een heleboel tips en praktijkervaringen gegeven over grasstrooien.
Maar om even je vraag te beantwoorden: waar Baureihe103 het heeft over een "plastic
flesje"  en Railrunner1 over een "geel busje van noch"  bedoelen ze m.i. wat jij bedoelt.
Alleen is de plastic fles een zelfbouw en is het gele busje van noch (waarschijnlijk) exact
hetzelfde als wat jij bij Conrad gevonden hebt.
Door het schudden in een plastic omgeving worden de grasvezeltjes wat statisch, en door
ze daarna uit de strooibus (of fles)  te "schieten" (gewoon pompen met die hap) komen
ze wat rechtop te staan in je lijmvlak.
De Nochbus (of Conradbus)  bevalt mij iets beter dan een zelfbouw van bijv. afwasmiddel,
maar dat komt wellicht doordat ik een minder geschikte soort fles had.
Gewoon even uitproberen. En met dat ding van Noch (Conrad) kun je je niet direct een
buil vallen, financieel gezien.
Succes.
M vr gr,

Wim



He wim,

precies zo dacht ik ook. En als je eenmaal tevreden ermee bent dan ben je goed geslaagd voor 4,00! haha
Als het hetzelfde effect heeft als zo dure noch gras maker dan scheelt dat weer.
Bedankt voor je reactie.

gr Jeffrey
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
zelf vandaag een vliegenmepper veranderd in een grasmaster, maar om nou te zeggen dat het beter werkt dan het oude noch busje mmmm. of doe ik wat verkeerd?. maar het koste me maar 4,- euro dus dat mag wel.

Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Dat van Conrad ziet eruit als een talkpoeder fles :P
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Als je van Heki strooisel koopt zit het ook in van die grote tubes met een strooikop erop. Werkt top!  :D
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Citaat van: Twentefan op dinsdag 16 juni 2009, 15:54:42
Als je van Heki strooisel koopt zit het ook in van die grote tubes met een strooikop erop. Werkt top!  :D

Niet per definitie :idea: Ik koop Heki vezels in zakjes en heb juist die tubes nog nooit gezien :)
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Gister opgehaald bij locomotion..

Noch busje (dat gras busje precies dezelfde als van conrad)
en twee kleuren gras vezels..

Nu heb ik al een klein voor stukje geprobeerd,
de ondergrond geverfd.. maar nu!
moet ik de houtlijm verdunnen?
Of niet? gewoon houtlijm erop uitsmeren en dan strooien..
of zeggen jullie eerst de houtlijm verdunnen?
en hoe verdun ik dit met water?
:lol:
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Als je dit topic wat je zelf gestart hebt nu even door scrollt vind je al je vragen beantwoord. :wink:

Gr, Ben.
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Citaat van: spoorman op zondag 05 juli 2009, 11:04:07
Als je dit topic wat je zelf gestart hebt nu even door scrollt vind je al je vragen beantwoord. :wink:

Gr, Ben.

nou ik kan niet vinden HOE mensen hun hout verdunnen!
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Citaat van: MM. op zondag 05 juli 2009, 11:26:14
Citaat van: spoorman op zondag 05 juli 2009, 11:04:07
Als je dit topic wat je zelf gestart hebt nu even door scrollt vind je al je vragen beantwoord. :wink:

Gr, Ben.

nou ik kan niet vinden HOE mensen hun hout verdunnen!
Goed lezen.

50 % Water en 50 % Hout lijm
om niet verdunnen want anders blijft het niet overal goed plakken
Gr kenny
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Ikzelf heb mn eigen statische grasmaker gemaakt. Kosten zijn hooguit een paar Euro en het werkt perfect!

Gr Joost
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Bij een strooipot denk ik aan een lesbi zwarte piet  :shock:
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Behangerslijm en dan gras goed dekkend aanbrengen. :D
Re:Poll; Hoe maak jij je gras??? ervaring conrad strooipot?
Citaat van: ^Rook op zondag 14 juni 2009, 16:26:20

Je wilt het gras overigens ook niet overal te veel overeind hebben staan :idea: Doe je dit bijvoorbeeld vlak naast een Preisertje dan zie je dat zelfs de kleinste vezels al snel tot heup-hoogte komen :lol:

Vriendelijke groet,

Rolf

Rolf,

Dus voor mijn LGB zou het eigenlijk mooi op schaal zijn?