Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De nieuwe baan

Gestart door Droef maandag 01 juni 2009, 13:20:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De nieuwe baan
Lid sinds: 2020

offline
De nieuwe baan
Zo, eindelijk tijd om dit topic aan te maken. Ik was er vanochtend vroeg bij (half 5 onderweg naar de Roparun) dus wat "extra"tijd vandaag.
Een beknopt verslag van hoe eea is opgehangen. We beginnen met de ijzerwaren. De beugels gemaakt door een vriend met een las- en constructie bedrijf
,
die er onvet en witgespoten zo uitzien .
De katrollen komen bij het Wielen- en Bandenhuis in Rotterdam vandaan, de staalkabel en aanverwante zaken bij het RVSPaleis.nl.

De lier komt bij Boels.nl vandaan
.
Een beugel met katrol komt er dan alsvolgt uit te zien, vastgezet in de steunbalken van het dak met M10 draaibouten

Vervolgens gaan we de eerste balk uitlijnen

en als je dat nog een keer herhaald, de balken met elkaar verbindt (uiteraard in verstek met ambachtelijke hamer en beitel, krijgen we een framewerk

Vervolgens een ringleiding aanleggen voor de railsvoeding en voor de lichtpunten. Het is een ring gemaakt van standaard installatiedraad waarbij bruin zwart de railzen zal voeden en blauw/aarde de lichtpunten. Ik maak gebruik van standaard lasdoppen, zodat gemakkelijk circuits gescheiden kunnen gaan worden indien nodig.

Daarop komt 8 mm mdf (relatief zwaar, maar makkelijk verwerkbaar)

wat een oppervlakte geeft van 200 X 280 (iets groter dus dan gepland).
In het midden vervolgens een uitneembaar paneel (waarop later een bos zal verrijzen) zodat alles goed bereikbaar zal blijven


Inmiddels ben ik al verder gegaan, maar daar heb ik nog geen foto's van. Maar wat in het vat zit verzuurt niet, niet waar?

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
hallo droef ziet er al mooi uit ga zo verder zal ik zeggen goed beezig is je construktie niet te zwaar om te takelen ? gewoon een vraagje he maar al wel mooi ga zo verder zal ik zeggen  :D

groeten uit ekeren belgié
                                      peterke33
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Peterke,

Valt wel mee. De lier kan 375 kilo aan heeft een redelijke overbrenging. Ik heb gekozen voor een iets steviger frame zodat ik geen last heb van doorhangen. Ik heb immers de hijspunten aan de uiteinden geplaatst en dat over een lengte van 280 cm geeft risico op doorhangen. Vandaar.

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hallo Droef .Dit is een mooie oplossing als je verder geen ruimte hebt.Als de baan gezakt is kun je er ruim omheen lopen denk ik.Hoe krijg je alle 4punten gelijk omhoog en de onder kant ,moet je deze ook weer afdekken om de bedrading weg te werken?als de baan omhoog is kun je altijd aan de onderkant nog een kabelbaantje maken. IK ben in iedergeval benieuwd wat er op de bovenkant komt ,maar dat zullen we vast nog wel zien.Veel plezier met de opbouw.
Groet Harrie
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Harrie,

Als je op de eerste twee foto's kijkt zie je een metalen staafje met 4 ogen aan de bovenkant en 1 eronder. Door het juist afstellen van de 4 kabels (gebruik ik draadspanners voor) kan je gelijkmatig hijsen. Over wat er op de bovenkant komt, kijk daarvoor even op dit topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=12592.0

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Het enige waar je mee moet oppassen dat je op buitenkant van je plaat gen berg moet maken anders zit je zo tegen je plafond/dakbeschot aan.
Maar dit is een prima oplossing, goed bedacht.   
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
@ Rieske,

Uiteraard geeft het wat beperkingen aan de zijkanten, maar dan kan je slim op inspelen met de scenery straks. En het dak heeft een hoek van ongeveer 45 graden dus 10 cm naar binnen geeft 10 cm hoogte.... dat valt dus wel mee.

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Kijk dat is nog een slim zo had ik nog niet gedacht, 10cm naar binnen levert 10cm hoogte op.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Schrok even wat er ineens door het gaat stak maar dat is dus Droef,
oke gelijk even een gezicht bij de naam is wel zo makkelijk wel leuke foto voor in het smoelenboek. :)

Maar nu even over je tafel dat is knap gedaan erg strak en netjes heb wel een paar vragen, dat is dat ik nergens opklappoten ziet waar de treintafel op kan rusten.
Wordt er wel elk jaar een keer gecontroleerd op de hijscontructie dat er nergens een bklien breukje ofzo iets zich eigen opdoet.

Vel plezier met het leggen van de rails ben beneuwd het is een mooie oppervlakte dus dat zal wel goed komen.

Groet Wim.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Wim,

Dat van de klappoten wordt in de volgende update opgelost. En de hijsconstructie controleer ik voorlopig wat vaker dan 1x per jaar. Heb zelf nog een beetje het gevoel van: als dat maar goed gaat. Maar de expert (en die leeft van ijzer) zegt dat het allemaal goed komt. Denk er alleen nog aan om de lier en 4/1 stuk metaal te veranderen van 4mm naar 5 mm. Maar ook 4 mm moet voldoende zijn, maar dat gevoel hè......

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Beter wat zwaarder dan dat het later te licht blijkt te zijn, daarbij zal wel langs de baan een omstaand randtje plaatsen dit om eventueel afvallen van materiaal tegen te gaan.

Groet Wm.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Ziet er degelijk uit. 8)
Zo heb je toch een leuke oppervlakte om een baan te maken.
Succes verder.

Gr.
René
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hallo is daar nog iemand of is het luik nog gesloten.
Kom nu eens met je handen boven het luik uit en laat het eens wat gaan doen.
Voor dat er een aanemer er een uitvoerings bord kom plaatsen wanneer het af moet zijn. :shock:

En elke dag een dwangsom als het niet af is. :) :) :) :)

Groet Wim.

Rotjeknor??? onder de rook van Nederland? :)
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Luister Wim,

Als je mij gaat stressen dan wordt het misschien wel net zo mooi als dat van jou (moet ik wel heeeel boos worden hoor). Wij in Rotjeknor stropen dan onze mouwen op en gaan er dan tegen aan. Een dwangsom helpt niet (kwestie van teveel geld hebben).

Nee, alle gekheid op een stokje: ik ben al verder maar heb daar nog geen foto's van. Die ga ik vrijdag maken en de hele zaterdag ga ik er weer aan werken. Zaterdagavond volgt dan de voorlopig laatste update (moet daarna voor mijn werk een tijdje weg). Ik had al eerder aangegeven dat het lang zou gaan duren, maar daar is het immers een hobby voor: dat moet eigenlijk nooit af zijn.

Dus even geduld. BTW: hoe staat het met de gezondheid??

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Droef op donderdag 04 juni 2009, 19:51:30

Luister Wim,

Wij in Rotjeknor stropen dan onze mouwen op en gaan er dan tegen aan.


Kijk dat is mannen praat. :) :)

Citaat van: Droef op donderdag 04 juni 2009, 19:51:30

Nee, alle gekheid op een stokje: ik ben al verder maar heb daar nog geen foto's van. Die ga ik vrijdag maken en de hele zaterdag ga ik er weer aan werken. Zaterdagavond volgt dan de voorlopig laatste update


Veel succes en vooral plezier met een zaterdag lekker knutselen aan de baan, wacht met geduld je update's af.

Citaat van: Droef op donderdag 04 juni 2009, 19:51:30

Dus even geduld. BTW: hoe staat het met de gezondheid??

Groeten,
Droef

Ja moet ook even geduld hebben de uitslag is volgende week pas bekend.

Groet Wim.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
strak werk. mooi hoor!!!!!

ps de naam komt nu niet echt meer overeen met de gezichtsuitdrukking!!! :lol: :lol:
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
@digi-jacques

Citeerps de naam komt nu niet echt meer overeen met de gezichtsuitdrukking!!!

Lang verhaal en reden alleen in kleine groep bekend. En dat wil ik graag zo houden.


Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan (update 5 juni 2009)
Omdat Wim mij zo opjutte
CiteerHallo is daar nog iemand of is het luik nog gesloten.
om een beetje op te schieten, heb ik net even wat foto's genomen van de stand van zaken tot vandaag 19.00 uur. Tevens wil ik de vraag van het "onderstel" met foto's verklaren.

Laat ik beginnen met de baan in opgetrokken toestand. Aan de voorzijde heb ik een afdekplaat gemaakt die enerzijds er voor zorgt dat de baan niet te ver omhoog wordt getrokken, anderzijds dat er ook geen directe inkijk is en het geheel een beetje netjes afgewerkt is. Aan de onderkant aan de zijkanten reeds vast afdekking geplaatst waarin straks een aantal dimbare spotjes komen. Ik wacht nog even met het verder afwerken omdat ik in het begin wel heel veel zal moeten gaan solderen etc.



Citeerdat ik nergens opklappoten ziet waar de treintafel op kan rusten.
Het onderstel heb ik geprobeerd te maken van een 6-tal 4x4 geschaafde poten voorzien van draadeinden endie vervolgens inschroeven in aangebrachte schroefdraadbussen (??goed woord??). Omdat die er onder hun eigen gewicht in het geheel uit kwamen zetten, heb ik besloten 2 metalen schragen aan te schaffen. Ingeklapt vallen ze precies achter een bedbank



Ik zet ze vervolgens op een 1/4 en 3/4 van de lengte eronder en ingesteld op een hoogte van 110 cm



Laat de baan zakken



et voilà!
Het draagvermogen van die schragen is 150kg per stuk (daar kan ik dus nog 2,5 schoonmoeder erbij op kwijt ook :lol:)

Verder heb ik al wat rails uitgelegd op proef om te kijken of de theorie overeenkomt met de praktijk. Door het mangat het ik wat meer rondingen moeten maken tov het banenplan, maar goed, het ziet er wel aardig uit zo.



Aan de andere kant heb ik op "de begane grond" al wat overtollig hout weggezaagd. Morgen ga ik daarboven een "niveau 1" maken waarop een rangeerterreintje komt en wat ik er nog meer kwijt kan.



Morgenavond hopelijk meer daarover.

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Compliment voor je creativiteit. :P

Gr, Ben.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
dit ziet er erg mooi uit wat een systeem zeg!
dit was ook wel wat voor mij maar dan zit je in de woonkamer en dan komt die baan ineens na benenden want 1 van de mensen dacht dat hij voor het zonnescherm was :lol:
heb je toevallig ook nog een soort veiligheidssysteem ingebouwd?

Reinder
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Zoals beloofd ook vandaag een update. Ben begonnen met het op maat zagen van het verhoogde gedeelte. Omdat ik uiteraard niet met een berg kan werken, wordt het een zgn plateau.



Vervolgens breng ik de steunen aan (mdf 8 mm, 10 cm hoog).



en dan leg je de plaat er op. Hij ligt nog niet vast want er moet nog een stukje aan vast komen. In ieder geval geven de volgende foto's alvast een indruk van het banenplan. Niet helemaal volgens schema, maar het lijkt er wel op.







Er blijft in ieder geval zat ruimte over voor de scenery. Misschien dat er hier en daar nog wel een rangeerspoortje verschijnt. Ik heb afgezien van de rolbrug omdat het wel erg vol wordt. Ik kijk nog wel wat ik als alternatief neem (zag in een ander topic een hele verzameling draaischijven en rolbruggen: moet ik me nog in gaan verdiepen.

Rest me nog antwoord te geven op de vraag van Reinder:
Citeerheb je toevallig ook nog een soort veiligheidssysteem ingebouwd?
Nee, nog niet maar komt er wel (ketting of staaldraad).

Volgende update duurt een minstens 2 weken. Eerst even de baas plezieren en op reis. Zal wel al jullie updates op afstand volgen.

Fijn weekend verder,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hoi Droef,
Zolangzamerhand komen er al meer takelbare treinbanen bij.
Ik heb er zelf ook 1.
Ik zie dat je met een lier werkt, gaat dat goed en draai je je niet een ongeluk.
Daar ik ook zag dat je met twee katrollen per hoek werkt.
Verder ziet het er goed en degelijk uit.

Groetjes Jac.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hallo Droef,

Erg mooi en strak weggewerkt zo aan het plafon is heel netjes gedaan mijn complimenten, zie dat je nu wel erg snel gaat zeg de rails ligt al hier en daar op zijn plaats zelf als met een tweede niveau.

Erg gaaf leuk op dit topic te kijken en blijf het volgen dan maar als all erails er een beetje ligt zal ik als jou was gewoon even zonder de scenery gaan rijden waarbij je weer veel nieuwe ideeen en tips opdoet dus rustig aan weer een beetje. :) :)

Werkse volgende week en neem het anders wel even van je over. :shock: :shock:

Groet Wim.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
En nog meer complimenten. Ziet er zeer goed uit.
'n Hobbyist gebruikt ieder gaatje wat hij weet te vinden.
Prima oplossing !!!

P.s. Mooie en leuke baan ook trouwens
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hoi Droef,

Ziet er zeer doordacht uit dat verlaagde plafond / spoorbaan.
Ook het spoorplan ziet er veelbelovend uit en je gaat als een sneltrein.

Complimenten en wacht geduldig op de volgende update, succes in het buitenland
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Droef,

Dit draadje is voor mij nu heel erg interessant geworden;
ik ben op het punt gekomen waar er een takel-installatie geconstrueerd moet worden.

Ik neem aan dat ik wat ideeën van jou mag pikken voor mijn eigen constructie ?
Vragen heb ik (op dit moment) verder niet, je hebt alles erg duidelijk omschreven en in beeld gebracht !

Het plan hier is om het testbaantje in de bijkeuken tegen het plafond te kunnen takelen.
Hoogte plafond is ca. 230 cm, dus als ik de baan 30 tot 40 cm hoog maak is er voor ons hier ruim voldoende ruimte om er onderdoor te lopen. Niemand van de vaste bewoners is groter dan 1,75 meter, dus.... de rest kijkt maar zelf uit  :mrgreen:

De balken rondom zijn 12,5 cm hoog en het blad heb ik ingefreesd met de bovenfrees - dus geen extra hoogte. Het geheel is momenteel behoorlijk bestand tegen torderen door aanbrengen van diagonale of gekruiste latten.
Verder zit er een brug o.i.d. in mijn baanplan dus 2x doorrijhoogte voor e-loks = 21cm.
Dan kom ik op een totale hoogte van 33,5 cm.

E.e.a. is een beetje te volgen in mijn draadje:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16351.msg262134#msg262134

grv Huub
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Droef
Leuk en netjes gedaan.
Aardig sporenplan ook.
Ik ben nieuwsgierig naar de verdere uitwerking

Een van mijn eerdere banen was een opklapbare baan. Ook erg zwaar.

Heb je ergens een beveiliging aangebracht die voorkomt dat het geheel naar beneden vlat door het losschieten van een bevestiging.
Ik dat dat toen gedaan met behulp van verschuifbare grendels
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
valt me nu pas op dit draadje
maar het ziet er echt heel goed uit
complimenten hoor
vanaf nu blijf ik hier een beetje meespieken  :lol: :lol:
succes met je vorderingen
groet robert
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
@Huub,

Je mag ideëen pikken wat je wilt hoor. Ik hoor wel als je nog wat info nodig hebt.

@pab

De valbeveiliging is er nog niet. Ik denk aan een korte ketting per hoek of een staaldraad over de 2 lengtes of breedtes. Truc zal wel blijven om hem zo licht mogelijk te houden. Ik denk dan ook dat het landschap met piepschuim en papier-maché van relief voorzien zal gaan worden. Eerst nog ff tijd vinden......

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: wacojaco op zaterdag 06 juni 2009, 17:45:29
Hoi Droef,
Zolangzamerhand komen er al meer takelbare treinbanen bij.
Ik heb er zelf ook 1.
Ik zie dat je met een lier werkt, gaat dat goed en draai je je niet een ongeluk.
Daar ik ook zag dat je met twee katrollen per hoek werkt.
Verder ziet het er goed en degelijk uit.

Groetjes Jac.


Hoi Droef,

Is je baan nu al niet heel zwaar, met de m-rails en de mdf?.
Ik heb zelf ook eerst mdf gebruikt, maar dat was al niet meer te tillen, ben toen over gegaan op triplex en c-rails.
Ik heb vier kettingen gebruikt als val beveiliging.

Groet Jac.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Jac,

Ik denk dat het op zich nog wel meevalt. Met het hout en het frame heb je het grootste gedeelte van het gewicht wel gehad. Je moet uiteraard niet met gips en klei gaan werken en daar een beetje inventief mee omgaan. Had op mijn eerste baan landschap gemaakt van papier-mache. Een beetje bewerkelijk, maar het ging prima. Heb ook een behoorlijke overkill met de lier en de staalkabel. Katrollen aangepast met stalen lagers ipv plastic (1 euro meer per katrol). En het Mdf is 8 mm, dus ook dat is minimaal. Maar bedankt voor je bezorgdheid. Ik hoop dat ik gelijk heb......... 

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hallo Droef,

Ben je alweer een beetje gevorderd of was het ook zo warm dat je even niks gedaan heb de laatste tijd.
Ik las in het vorig bericht dat je ook met klei wat gaat doen, daar kun je met heel licht klei luke dingen maken maar ook de arcademuren van noch zijn erg licht dus net wat Jac ook zegt probeer zoveel mogelijk lichte materialen te gebruiken.

Veel succes en we zien wel weer een update voorbij komen.

Groet Wim.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hoi Wim,

Nee, ik ben nog geen steek opgeschoten. Komt door een ultra lange vakantie, het goede (en warme)weer en heel druk op het werk. Maar als de dagen korter worden neemt de zin toe. Ga binnenkort (over een maand of zo) eens op zoek naar een piepschuime oprit (ook van Noch geloof ik) en ga de aansluitrailzen maar eens aansluiten. Ben ook door een ander topic op het idee gekomen een extern voedingspaneel te maken en die met een soort van aanhangerstekker te verbinden met de treinplaat. Je ziet het, bastensvol ideeen. Nu nog een week van 7x48 uur en dan kan ik beginnen.
Heb bewondering voor je volharding met het bouwen van jouw scenery. Ben jaloers, maar dat laatste duurt nooit zo lang bij mij.

Groeten en tot een volgende keer,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Droef op woensdag 26 augustus 2009, 08:39:40
Ben ook door een ander topic op het idee gekomen een extern voedingspaneel te maken en die met een soort van aanhangerstekker te verbinden met de treinplaat.

Dat heb je vast in mijn topic gezien :wink:

Groet Jac.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Guusjuhhh(zeg maar Guus)
gast

Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
ziet er leuk uit gaat denk ik een hele mooie baan worden
suc6 er mee en ook met je takel systeem, lijkt me wel lastig maar wel veel meer ruimte natuurlijk
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Indrukwekkend!
Ga zo zeker door ;)

Ook goed bedacht met dat takel systeem! nog nooit eerder gezien.
Ik kijk al uit naar de volgende update!

Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Vergrendel je de spoorbaan ook nog in de hoogste stand, of vertrouw je helemaal op de kabels waar hij aan hangt?
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
@Jac: Inderdaad jouw idee. Ik hoor wel hoeveel het kost  :lol: Ik neem aan dat jij die stekker en doos bij Conrad vandaan hebt gehaald. Nog een ideetje over een eventuele 13-aderige kabel??

@Klaasz: Er komt nog een valbeveiliging maar weet nog niet hoe ik dat ga doen. Moet me eens gaan orienteren op zware scharnieren of zo. Lijkt me iets subtieler dan een ketting of staalkabel. Laat het tzt wel weten via een foto update.

Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
He Droef jij bent goed bezig. :D
Als de boel opgetakeld is lijkt het gewoon een verlaagd plafond.
Beetje verf aan de onderkant en voila.

Ik zie dat je een klassieke M-rail baan gaat bouwen, leuk. :D

Even over het vergrendelen in de hoogste stand:
Je hebt de ophangpunten aan de uiteinden hebt gemaakt.
Daar zitten dus ook de stalen beugels waaraan de katrollen zitten.
Kun je aan die beugels niet een plaatje lassen met een oog erin.
Je kunt dan de bak van binnenuit met pennen, die in de ogen schuiven, vergrendelen.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
@Ad: Dat is wel een goed idee, maar de bak blijft onder de beugels hangen. Als de bak zo hoog zou komen blijft er geen hoogte over voor de huisjes en scenery, laat staan dat 2e niveau.

Overigens wordt het ook een verlaagd plafond. Spotjes erin en dimmertje en het is nog gezellig om eronder te zitten ook. Voor het grote middenstuk denk ik aan een lap textiel met klittenband bevestigd. Maar voorlopig is het nog veel ideeen en weinig tijd.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Droef, 

Het ziet er leuk uit waar je mee bezig bent,
plaats alleen geen zware locs op je baan ivm gewicht  :mrgreen: :mrgreen:
Ik heb een BR 50 die weegt vol 146 ton  :shock:
Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Gr Einte
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Droef op donderdag 27 augustus 2009, 11:08:57
@Ad: Dat is wel een goed idee, maar de bak blijft onder de beugels hangen. Als de bak zo hoog zou komen blijft er geen hoogte over voor de huisjes en scenery, laat staan dat 2e niveau.

Wat ik bedoel, is het lassen van een metalen strip van ca 30 cm aan de beugels.
Zodanig dat de strip tot onder aan het raamwerk reikt en met, ter hoogte van het raamwerk, een oog erin.
Nu maak je op dezelfde hoogte van dat oog, een gaat in je raamwerk en dan kun je een pen door het gat in het raamwerk duwen en ook in het oog van de strip.
De bak komt dus niet hoger te hangen dan dattie nu hangt.
Je zou ook een tuinhek vergrendeling kunnen toepassen, zie foto.

foto van http://www.andreetjes-modeltrein.nl/01_tafel/start_tafel.htm
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
@Ad,

Bedankt. Ik ga er zeker naar kijken

Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hoi Droef,

Voor het idee hoef je niet te betalen hoor :lol:

Ik heb zelf een 13 polige kabel gemaakt, de stekker en de doos komen van mijn werk,je kan ze ook kopen in een autoshop, maar als ze bij Conrad ook te koop zijn kan dat ook.
Mischien hebben ze bij conrad ook wel 13 polige kabel of bij de autoshop en anders de caravan boer.

Groetjes Jac.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan (het voedingspaneel)
Zo, daar ben ik weer een keer. Het heeft heeeeeeel lang geduurd, maar gisteren eindelijk weer eens een paar uurtjes gevonden om wat aan de trein te doen.

Ik heb het idee van een extern voedingspaneel overgenomen van Wacojaco en heb dat grotendeels af. daarbij heb ik bij Conrad een 13-polige aanhangwagenstekker set gekocht en deze aan de zijkant van het frame geplaatst. Daarnaast heb ik definitief bepaald van welke positie ik de widdels ga bedienen en dat is vlakbij de aansluiting van de voeding.

De rails waar het station moet komen heb ik uitgelijnd en ik heb de eerste 3 seinen geplaatst. De volgende klus wordt het aansluiten van de eerste aansluitrails en de genoemde seinen. Moet ook nog even op zoek naar isolatie (en dus kan ik die rails weer opnieuw uitlijnen. Al met al weer wat opgeschoten. Hieronder volgen nog wat foto's. Tot de volgende keer maar weer.

Het voedingspaneel


De aansluiting op het frame


Het bedieningshoekje


Rails met seinen


Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Da's goed nieuws, weer eens wat van je te zien. Gaat goed zeg, jij zal geen last hebben van verliezen in je voedingsgedeelte :-)
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hoi Droef,

Goed te zien dat je weer wat hebt kunnen doen.
Ik vond zo'n stekkerdoos goed en snel werken.
Succes met de verdere bouw.

Groetjes Jac.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Mooi hoor Droef, weer een m-baan. Ik zag overigebs dat je de seinen aan de verkeerde kant van de rails hebt staan, ze horen aan de rechterzijde....
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Jan Willem,

Je hebt helemaal gelijk, maar als ik ze aan de andere kant zet dan zit ik met het schuine dak voor het linker sein. Misschien dat ik het station omdraai, dan kan het wel. Moet toch nog isolatie onder de rails leggen.
Bedankt voor de tip.

Groeten,
Ruud
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Tuurlijk, stom, niet aan gedacht. Je kan ook een gaatje in je dak boren, past het mastje precies in ;-)
En ach, maakt toch eigenlijk niet uit, die treinen stoppen toch wel.

Veel plezier met de bouw, ik blijf het volgen!