Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De nieuwe baan

Gestart door Droef maandag 01 juni 2009, 13:20:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hi

Heb je misschien nog wat foto's van de lier constructie en hoe je de staal-kabels lopen en hebt samengevoegd?

Harald
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Ga dit weekend voor het eerst sind ruim anderhalf jaar die baan weer een keer naar beneden takelen om de onderafwerking terhand te nemen. Ik zal dan gelijk even wat detailfoto's nemen als het tenminste nog nodig is.

Heb me voorgenomen als het kan één keer per maand die baan neerwaarts te takelen en eraan te gaan werken. Erg druk maar het is in ieder geval een voornemen (en ik heb hem niet voor niets takelbaar gemaakt: anders staat ie iedere keer in de weg).

Groeten,
Droef
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hi Droef

Die foto's heel graag, weet nog niet hoe ik het ga doen.
Mijn "baan" (Alleen groot bahnwerk met paradebrug eroverheen) wordt wel zwaar denk ik 340 x 120 cm.

groet Harald
Re:Bouw takelbare, analoge treinbaan
Harald,

Qua oppervlakte is mijn baan 2 x 2,8m; ik denk dat mijn baan dus ook wat zwaarder is. Door je lengte zou je alleen 2 extra hijspunten in de lengte moeten hebben denk ik.

Ik hoop dat het lukt met het uploaden van de foto's zondag, anders een weekje extra rekenen want moet maandag naar het buitenland.

Succes met de bouw alvast.

Droef
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
hoy Droef .
ik wil ook een baan optakelen,maar weet niet hoe,kun je mij de tekening,of voorbeeld mailen.
vr gr dingetje
t punt hol4 ad chello punt nl

edit Jurrien: e-mailadres aangepast.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Droef is geen lid meer, dus je kan lang wachten op antwoord......
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Zou kunnen. Aan de andere kant zijn er veel ex-leden die hier nog graag meelezen.

vr.gr.
Jurrien
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hi

Er is hier nog iemand op het Forum met een draadje over ophijsbare treinbaan.
even zoeken.

groet
Harald

Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Jurrien op woensdag 10 december 2014, 16:52:13

Aan de andere kant zijn er veel ex-leden die hier nog graag meelezen.


Tja maar die kunnen dus niet antwoorden op een gestelde vraag. :?

Misschien is dit iets voor dingetje: KLIK.

Of dit: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Spoorman op woensdag 10 december 2014, 18:13:51
Tja maar die kunnen dus niet antwoorden op een gestelde vraag. :?
Gr, Ben.

In dit geval wel, want de vragensteller heeft zijn e-mailadres achtergelaten.

vr.gr.
Jurrien
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
leuk topic dit!
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Het lijkt mij vrij simpel, een ophijsbare treinbaan.
Een takel welke zelfborgend is, en voor de juiste belasting is gekozen..
Daaraan komt de hoofd-kabel. (dikte  is afhankelijk van draagkracht)
Vanaf het einde van de hoofdkabel komt een verbinding met de kabels welke op de hoeken (en in het midden) geplaatst zijn.
Verder alle kabels via schijven laten lopen, welke doordacht geplaatst zijn.

Gr. Marcel
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Ik kan je hopelijk wel een beetje helpen aangezien ik er zelf ook een baan die omhoog kan heb.
Een jaar geleden heb ik samen met mijn vader een takelbare baan in onze schuur/atelier gemaakt. De plaat is ongeveer 3 bij 3 wat behoorlijk groot is voor een optakelbaar ding... Het is dan ook altijd van belang om goed op het gewicht/stijfheid te letten.
Het systeem zoals het bij ons is; ergens aan een muur maak je een takel. Dit is het punt waarmee je alles omhoog/omlaag laat gaan. Zelf hebben we een bootlier. Uit die lier komt een staal kabel, deze gaat eerst omhoog door een katrol en weer naar beneden om de kracht wat te verminderen. Bij ons zelfs nog een keer naar boven en naar beneden. Houd er wel rekening mee dat je de baan dan minder ver kan hijsen/ laten zakken.
Aan dat katrol die van de lier komt maak je dan staalkabels die naar elk punt gaan. Het beste kun je de aangrijpingspunten op de baan niet helemaal op de rand doen maar iets meer naar binnen voor een betere kracht verdeling.
Om de baan zelf stevig te houden hebben we metal stud gebruikt. Het is ligt en behoorlijk stevig. daarop hebben we 3 lagen van 4mm multiplex gelegd en helemaal aan elkaar vast gelijmd/geschroefd omdat een plaat niet te verkrijgen was van 3 bij 3 maar een grote plaat wel naar wens was.
Als de baan naar beneden is zetten we op 6 punten er palen onder, dat helpt behoorlijk voor de stevigheid en dat hij niet gaat bewegen.
Niet te vergeten om mensen een beetje een prettig gevoel te geven als ze er onder lopen hebben we 4 extra zekeringspunten gemaakt. Als de baan omhoog is hangt die dus aan 10 punten, wat ruim voldoende is.
Ik hoop dat ik je zo behoorlijk op weg heb kunnen helpen,
Matthijs
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Voor de verder geïnteresseerden:
Peter (PH) heeft een hele mooie optakelbare spoorbaan gemaakt -> Topic  :idea:
Helaas is slapen ook een hobby van hem: hij gaat zo over van zomer- naar winterslaap! :D

Groeten,

Erik.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Voor degenen die ook willen takelen, bij de Lidl zijn deze week elektrische takels in de aanbieding.

Verder is mijn suggestie:
- maak de constructie voldoende stevig (zowel baan als ophangpunten);
- kies voldoende ophangpunten;
- laat alle kabels naar één punt lopen, zodat je overal evenveel hijst;
- borg ook de gehesen baan !!!

John
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Houd er dan ook rekening mee dat bij 6 kabels de middelste 2, ongeveer de helft van het gewicht dragen.

Robin
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Dat hoeft toch niet? Als je maar goed op de plaatsing let zullen de krachten (mits overal even zwaar) op de kabels gelijk blijven. Of zie ik iets over het hoofd?

Matthijs
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Hero op donderdag 11 december 2014, 18:58:20
Houd er dan ook rekening mee dat bij 6 kabels de middelste 2, ongeveer de helft van het gewicht dragen.
Robin

Technisch gezien, klopt dit wel. Daarom zou je bij 6 kabels, de buitenste kabels in dat geval niet op de hoeken moeten plaatsen, maar 1/6 deel er van af.

Gr. Marcel
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Matthijs,

Alles hangt af van waar en hoe je ze plaatst.Op 1/6 wordt de verdeling al beter maar nog steeds niet gelijk.

Je kunt je gewicht dus niet blindelings door je aantal kabels delen.
Voor de krachten heeft het dus weinig zin van 2 naar 3 kabels per kant te gaan. Maar tegen het doorhangen boek je wel winst natuurlijk.
Dus de middelste hijspunten moeten gewoon wat steviger zijn. :D Voor de rest is er niets aan de hand.

Elektrisch hijsen met 3 draden per kant geeft vrij veel trillingen. Met 2 of 4 per kant loopt het altijd veel rustiger is mijn ervaring.
En ik takel toch regelmatig een paar ton omhoog. >:-D

Mijn ervaring met de remmen van die Lidl takels is trouwens niet zo best.Ga zeker niet onder je baan staan als ie omhoog gaat.
Na het stoppen willen ze nog weleens wat omlaag terugschieten.

En altijd borgen. Vertrouw nooit op een rem of enkele verbinding.

Robin
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Hero op donderdag 11 december 2014, 20:04:16
remmen van die Lidl takels
Een gewaarschuwd mens koopt graag bij de Lidl.....

Wat ik me herinner van school staat soms in de wiki over katrollen en soms niet wiki over lieren

Uit de tekening bij het katrol maak ik op dat de verticale kracht (bij 1 kabel) gelijk is aan het gewicht dat eraan hangt + het gewicht van de constructie. Hang je een tafel aan 4 kabels op dan deelt het deze kracht door 4 (als je gelijk op hijst.  De trekkracht om het zwikkie op te hijsen, vermindert door het aantal wielen (blokken) per gebruikt katrol (voorbeeld wiki: Vierloper - Hier worden twee blokken met twee schijven gebruikt waarmee er vier lijnen tussen de blokken bevinden. De overbrenging is hier 4:1).

Dus bij 6 lieren aan een tafel deel je het totaalgewicht door zes (je verdeelt het over 6 kabels, en dus lieren), mits je bij het hijsen zorgt voor een horizontaal blijvende tafel.

Dus, het hangt van je plafondsterkte (of balken) af, en het gewicht van het geheel, hoeveel hijspunten je nodig hebt om een gewicht eraan te kunnen hangen en op te hijsen?

Klopt die redenatie, of is het iets complexer?
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Na 11 jaar radiostilte (en afwezigheid op het forum) ben ik opnieuw begonnen aan mijn baan. Nu zonder plan maar nog steeds takelbaar. Ik zal binnenkort (2 weken of zo) een update plaatsen over hoe het er voor staat.

Groeten,
Ruud
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Hi Ruud,

Leuk je weer terug te zien.

groet
Harald
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Zoals beloofd even wat foto's van hoe het nu gaat worden. Het betreft een vlakke baan waarbij ik mer accenten wat reliëf zal gaan inbrengen (naast een spoorviaduct straks ook een bos(je) met een bult en wellicht een heuveltje. Vanwege het takelbare heb ik "slechts" max 27 cm hoogte. Het viaduct is bv 23 cm en valt precies tussen twee balken en een staalkabel. Alle contactrails aangesloten en op 1 na alle wissels. Al met al weer een lekker start gemaakt. Vandaag nog even alle asjes geolied, opgeruimd en de komende 2 weken weer even niets.

Tot over een paar weken.
Groeten,
Droef (Ruud)

(PS: weet ff niet hoe ik de foto's moet draaien; op mijn computer staan ze goed)
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Handig zo'n takelbare baan.

groet
Harald
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Indrukwekkende oplossing! De wolkenlucht onder de plaat ziet er trouwens fraai uit.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Stoere oplossing zo die treinbaan boven je hoofd.  :thumbup:

Enorm ruimte besparend en mooi weggewerkt en gebouwd.

MvG,

Timaximus
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
oei wie kan er nu zo die zetel tegen de muur omhoog zetten dat zit toch niet gemakkelijk  :?
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Prachtige constructie heb je gemaakt Ruud.
Leuke baan en bedankt voor de nekoefeningen op deze zondagochtend. ;)

Groet Michel
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Het is altijd een mooi iets dat iemand een complete constructie maakt voor zijn of haar modelbaan. Zeker zo'n hijsconstructie. Ik zit me dan wel altijd af te vragen of er zaken zijn doorgerekend. Of het überhaupt wel kan. Je hangt toch iets van een paar honderd tot 1000+ kilo aan de dak constructie. Het krachtenspel wordt ook anders op de constructie. Is het daar nog sterk genoeg voor? Ik weet dat een extra opbergzoldertje in de nok of de belasting van zonnepanelen op het dak al voor problemen kan zorgen.

Maar een mooie constructie  :thumbup: dat wel.

Groet Ronald.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Voor zover ik weet moeten Nederlandse daken een minimale sneeuwbelasting van 56 kg per vierkante meter kunnen hebben. Men neemt vaak geen risico's en in het algemeen zal de uitvoering dan ook vaak zwaarder zijn.
Het gebruik van MDF is een discussiepunt, aangezien het een relatief zwaar materiaal is. Gezien de ruimte zou ik het absoluut, vanwege de gassen uit de gebruikte lijm, niet gebruikt hebben. Beter was populieren multiplex (in de volksmond triplex genoemd) geweest.
Ik durf te twijfelen aan het gewicht van 1000+. Ik denk zelf, dat de 500 nog ruim niet wordt gehaald. Gezien het formaat van de tafel, zal dit dan ook geen probleem opleveren met de constructie van het dak.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
hoi,

Citaat van: Basroc-1961 op zondag 26 januari 2020, 09:36:17
Voor zover ik weet moeten Nederlandse daken een minimale sneeuwbelasting van 56 kg per vierkante meter kunnen hebben. Men neemt vaak geen risico's en in het algemeen zal de uitvoering dan ook vaak zwaarder zijn.

Je belast de constructie op een andere manier. Je zorgt nu voor 4 extra puntkrachten in de constructie. Bij het doorrekenen is daar geen rekening mee gehouden. Sneeuwbelasting (Zie ook deze webzijde voor wat exactere waardenbelasting op daken is meer een momentane belasting. Zelfde geldt voor zonnepanelen, sommige dakconstructies kunnen deze ook niet hebben vanwege de krachten op het dak.

Citaat van: Basroc-1961 op zondag 26 januari 2020, 09:36:17
Ik durf te twijfelen aan het gewicht van 1000+. Ik denk zelf, dat de 500 nog ruim niet wordt gehaald. Gezien het formaat van de tafel, zal dit dan ook geen probleem opleveren met de constructie van het dak.

Misschien niet helemaal. Maar nu is het alleen nog de "houtconstructie" en nog geen landschap. Vurenhout is iets van 400 - 470 kg/m3, MDF iets van 500 kg/m3 voor "licht" en 700 kg/m3 voor de normale variant. Het telt heel snel op. Voordat je weet zit je al aan wat gewicht. :)

Maar wat ik al eerder zei: Het is een mooie oplossing.  :thumbup: En zeker interessant voor mensen die de ruimte nog nodig hebben voor andere zaken.

Groet Ronald.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Ik zou meer druk maken over hoe die staalkabels vast zitten als de belasting van het dak.

Verbindingen met kabelkiezen hoor je uit te voeren met 3 stuks per staalkabel.
En het snijdende deel aan de dode (niet hijsende) kant van de kabel om beschadiging te voorkomen.
De twee meest gemaakte fouten bij het gebruik van die dingen.
Ik zal vanavond eens kijken of ik een mooiere betaalbare oplossing voor je heb. Moet ik alleen even de dikte van de staaldraad weten voor de juiste.

En voor dat verdeelstripje zou iets driehoekigs mooier zijn.

Mvg Robin
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
 @citaat @citaat

Voor zoveel aanneembare wijsheid, buig ik nederig mijn hoofd. Ik trek mij dan ook terug in mijn schulp.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Even ter verduidelijking op de constructie: de beugels aan de muurzijde zijn in de muur geboord, aan de andere kant zitten ze in de balken van het dak. De beugels zijn gemaakt door een las - en constructiebedrijf. De opgelaste haken hebben een geteste belasting van tenminste 375kg per stuk, de katrollen, voorzien van stalen lagers, 350kg per stuk Meer is niet nodig om te testen omdat de lier geschikt is voor 375 kg. De RVS kabel heeft een maximale belasting van 544 kg en breekbelasting van 1500 kg.

Over het totale gewicht van de baan: de constructie van 44x69 mm balken om geen door buigen te hebben, de plaat van 8 mm MDF (niet gekozen voor triplex omdat het zelden recht is en slecht te bewerken is als je iets moet veranderen). Een balk weegt 3,6 kg voor 270 cm, dus als het er 8 in totaal zijn dan is dat ong 30 kg. Een plaat MDF van 122x244 is ongeveer 16kg. Ik heb dus ongeveer 2 platen nodig, waardoor het totaalgewicht inclusief schroefmateriaal op ongeveer 65kg. reken de trafo's erbij en ik maar er 75kg van

Voor het landschap zal ik geen bergen etc gaan bouwen en daar waar hoogte komt maak ik gebruik van gaas met papiermaché. Iets bewerkelijker maar prima te doen (gedaan op eerdere baan). Ik denk dat je je best moet doen om voor alle rails, bedrading, huisjes, landschap, etc boven de 100kg uit te komen, dus totaal 175kg, ruim binnen de marges van het constructiemateriaal.

Dit alles beschouwend is de dakbelasting dus ook marginaal: 50% van 175kg verdeeld over 2 ophangpunten, De vliering is gevuld met over het algemeen lichte spullen. Kortom, ik heb er vertrouwen in dat het allemaal solide genoeg is. Toch, voor het onvoorziene, heb ik op alle hoeken een soort valbeveiliging gemaakt, dus al de kabel breeek in opgetrokken toestand zijn de hoeken via een ketting verbonden aan de ophangbeugels op de balken/muur.

Mocht je de foto's nog willen zien van de gebruikte materialen, kijk dan even in het begin van dit draadje. Daar staan foto's van de beugels, kabel, katrollen, etc.

Ik zie vragen graag tegemoet.
Groeten,
Droef (Ruud)

Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Johnnytrein op zondag 26 januari 2020, 07:11:02
oei wie kan er nu zo die zetel tegen de muur omhoog zetten dat zit toch niet gemakkelijk  :?
Johnny, de eeuwige grapjurk... :D
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Niet stil gezeten (wel binnen de afgelopen 2 weken) en aardig stukje opgeschoten. Zo heb het baanontwerp (niets getekend, gewoon trial and error) vrijwel definitief gemaakt. Zit nog te twijfelen over een extra drieweg-wissel. Daarnaast heb ik alle wissels aangesloten, het lange rangeerterrein verlengd zodat er nu een locomotief kan staan met maximaal 4 personenwagons.

Station geplaatst en verlichting onder de overkapping en op het perron geplaatst, net als een klok. Ben begonnen aan een overweg maken (heb daarvoor de AKI gekocht van Busch) en begin gemaakt met tunnelingang voor autoverkeer (gaat die weg tenminste ergens naar toe). Heb op advies van Hero (bedankt) extra kabelkiezen geplaatst ook al hing de baan al 12 jaar probleemloos, maar toch.

Schiet lekker op zo. Volgende keer meer foto's
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Citaat van: Droef op zondag 29 maart 2020, 16:32:05
Zit nog te twijfelen over een extra drieweg-wissel.
(...)
Schiet lekker op zo. Volgende keer meer foto's
Ik twijfel over de plek waar je die driewegwissel wil verleggen ...
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Is al geen twijfel meer. Doe het niet. Zal eind deze maand weer eens wat foto's posten.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
En een kleine update. Bezig met huisjes plaatsen en scenery. Bezig met autotunnel en olieterminal. En een foto waar deze platen moeten komen.

Wordt vervolgd..
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Ben weer wat opgeschoten. Huizen rondom de tunnelingang geplaatst/gebouwd, verlichting in de tunnel, beetje landschapsbewerking en verlichting geplaatst. Verder op Marktplaats 6 lichtmasten op de kop getikt en geplaatst op het emplacement. Volgende stap de rest van het dorp (nog wat kopen) en wat bos gaan plaatsen langs het viaduct en tussen de sporen.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Mooi mooi hoor 👏🏻
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Nieuwe update  en weer een stuk opgeschoten. Olieterminal vrijwel af, dieseltrein tankstation en kleine olieterminal af en zo,n 80 bomen geplaatst rondom het achterste stuk viaduct (of luchtspoor zoals het vroeger in Rotterdam werd genoemd). Enige voordeel van Corona is dat je meer tijd hebt wat te doen. Wordt weer vervolgd.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Leuk dat luchtspoor Ruud  :thumbup: :thumbup:

Er zijn weer vele details aangebracht, maar je hebt er ook blijkbaar extra tijd voor  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
 @citaat

Klopt Peter, deeltijdpensioen en Corona samen zorgen voor genoeg vrije tijd, zeker in de winterperiode. Zal 's zomers toch wat minder worden en er komt ook nog een verbouwing aan. Maar ik ga gestaag door. Hoop alleen dat er weer snel een beurs is waar ik spulletjes kan kopen. Alleen Marktplaats is ook niet leuk.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Weer een stukje opgeschoten. Heb een boerderij gebouwd die al 20 jaar in een la lag te verstoffen. Heb een parkeerspoor bij het station omgedraaid om iets meer ruimt e voor het dorp te krijgen. Heb de originele E41 van mijn vader uit 1963 teruggekregen van mijn broer en om laten bouwen door Modeltrein ombouw uit Barendrecht. Zit nu een HLA hoog vermogen motor in, een MFX decoder. LED's ingebouwd en verder geheel schoongemaakt en onderdelen vervangen/aangevuld waar nodig. Rijdt nu top digitaal. tenslotte nog een wisselstraat aangebracht. Is weer even mooi zo. 
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Toch maar weer wat aan de baan veranderd. Heb nu een inrit gemaakt voor het rangeerterrein voor passagierstreinen. Tevens met schakelrail de bediening van de seinen en wissels daar geregeld zodat ik alleen nog het inrijsein handmatig behandel. Daarnaast nog een 7188 sein toegevoegd zodat 2 treinen achter elkaar kunnen wachten om het rangeerterrein op te rijden. Heb de wisselstraat veranderd zodat de sporen dichter tegen elkaar kunnen liggen. Daardoor de oprit naar het viaduct ook veranderd. Stroomverdeling aangepast (met tips vanuit een ander topic) en een keer kortsluiting gehad (helaas is daardoor een locomotief-decoder gereset en moet die ff terug naar de ombouwer). Wordt nu echt tijd de scenery wat meer op te pakken. Heb nog een hotel, een kerk en een moestuin te gaan.

Tot zo ver. Volgende keer meer.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Nou nou, indrukwekkend hoor 👍🏻
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
 @citaat @citaat
Een hotel, moestuin en een kerk horen er nu eenmaal bij  :)
Mooie vorderingen weer  :thumbup:
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Voordat ik aan de bouwdozen ga beginnen eerst nog even wat bomen geplant zodat het viaduct wat wegvalt in de setting. Ook wat hertjes in de spoordriehoek verborgen. Baan is nu omhoog getakeld en komt pas over een maand of zo weer naar beneden. Kleine verbouwing nodig op zolder. Ondertussen wordt mijn Marklin Delta 3424 omgebouwd en voorzien van een hoog-vermogen motor en wellicht voorzien van één stroomvoerende Viesmann koppeling zodat ik zowel met passagiers- als goederenwagens kan rijden. Wordt vervolgd.
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw takelbare, analoge treinbaan
Dat fleurt lekker op Ruud!  :thumbup:

Groeten,

Erik.