Hallo,
"Adem in....*hhhhhhhh*...."@Robert:Citaat van: remcy op zondag 31 mei 2009, 23:40:14
maar opzich wil ik het meeste vervuilen dit is echter vind ik mooi om dat achteraf te doen dus over een tijdje hoop ik een airbrush aan te schaffen (waarschijnlijk pas volgend jaar maart ) en dan ga ik een tijdje met bert praten om heel veel van hem te gaan leren want met de poeders durf ik al wel veel maar een airbrush gaat me nu nog wat te ver
Met de rails is achteraf
weatheren mogelijk wel te doen. Bert heeft het dus kennelijk ook pas achteraf gedaan. Met bijvoorbeeld huisjes wordt dit al wat lastiger. Verven van de delen voordat je deze aan elkaar gaat lijmen heeft als voordeel dat je niet kunt uitschieten. Een huisje verven dat al gebouwd is, dat is lastig met alle hoekjes en kiertjes
Weatheren kan juist wel prima als het huisje al gebouwd is, graag zelfs. Maar dan wel weer voordat je deze op de baan in de scenery opneemt. Zeker als je met veel 'natuur' werkt
(grasjes, plantjes, struikjes, enz...) dan wil je die enigszins tegen (de onderkant van) je huisje laten groeien en dan kun je daar omheen niet meer goed
weatheren
Ik houd er niet van te veel volgens regels te werken want dan moet je
te veel plannen...maar in deze is een juiste volgorde toch wel van belang
Citeeralvast van harte met je dochter straks nog een 20 minuten ik wens je alvast een hel fijne dag toe
Voor mij is het op zo'n dag veel te druk in huis
Maar het hoort erbij heh...en het is toch een mijlpaal, zo'n 1e verjaardag
Ze heeft het erg naar de zin gehad.
@Bert:Citaat van: baureihe 103 op maandag 01 juni 2009, 21:33:58
De straal van de airbrush krijg je nooit zo klein dat de bovenzijde van de rails niet geraakt wordt
na het spuiten maak je de bovenzijde van de rail op simpele wijze met een oplosmiddel schoon.
Ja, zie je...dat vermoedde ik toch al wel
Direct na het spuiten schoonmaken is dus de oplossing
Duidelijk, dankjewel.
CiteerDe middenrail heb ik met een heel smal stukje afplakband afgedekt anders is het reinigen haast niet te doen.
Plak je dan echt op ieder puco-tje een piepklein stukje tape...of
Heb je daarbij dan geen last van (hoe klein ook) lijmresten van de tape op je oh zo belangrijke puntcontacten ?
CiteerIk moet wel bekennen dat ik eerst de puko's niet afplakte en daar waanzinnig veel spijt van had. wat een ramp om dat weer netjes schoon te maken, de treinen stonden meer stil dan dat ze reden &^$@#_):twisted:WEKEN AAN HET POETSEN.
DAT...is dus het
worst-case scenario heh
CiteerNu rijdt alles naar behoren en denk ik daar maar niet meer aan.
Dit toont wel aan dat je dus (inschattings)fouten mag maken zonder dat dit perse onoplosbaar is
Bedankt voor je bijdrage, Bert
@Anne:Citaat van: Anne W op maandag 01 juni 2009, 22:02:10
Ik wil wel een keer langskomen met mobiele apparaat, maar niet voor half juli, ik ga binnenkort mijn hobby, en de forums, voor een paar weken aan de wilgen hangen.
Ga je op vakantie
Geniet ervan ! Ennuh, je mag ooit komen kijken hoe ik het zonder dat fameuze mobiele apparaat van jou heb opgelost
CiteerP.S. Het zou wel raar zijn als R* iets kan wat de andere software programma's niet kunnen.......
Er zijn gekkere dingen op de wereld
Maar naar het zich nu laat aanzien is hetgeen ik straks op deze plek wil bereiken niet direct zeer uitzonderlijk. Het lijkt erop dat een beetje
software-programma dit gewoon probleemloos aan kan
Enjoy je vakantie
@Peter:Citaat van: Freak op maandag 01 juni 2009, 22:34:14Wat dat betreft kan dat met ieder software programma maar Rolf wil beide n.l. handmatig en via een besturingsprogramma. Als Rolf er zich een beetje in verdiept komt hij er snel achter dat beide met zijn centrale mogelijk is.
En met die woorden weet ik gewoon zeker dat ik lekker van allerlei ingewikkelde schakelingetjes af kan zien en voor de
software-matige oplossing ga kiezen
@Wilfred:Citaat van: wilwol op dinsdag 02 juni 2009, 02:04:04
ik denk dat de simpelste manier een contactrailtje voor sleper tegebruiken
en een relais (marklin/ viessmann) laten werken tegelijk met het wissel
staat het wissel op afbuigend dan activeer het contactrailtje ( via contact relais) de overweg en op rechtdoor niet. rijd hij in beide richtingen gebruik je zelfde contact rail in de andere richting. het relais valt weer af als de sleper over andere contact rail gaat (wel ruimtehouden ivm de lengte van de sleep) en dan opend de overweg weer.
Hartelijk bedankt voor het meedenken, Wilfred
Voor mijzelf staat inmiddels wel vast dat ik van dergelijke constructies ga afzien
Neemt echter niet weg dat er misschien mensen zijn die dit draadje lezen en hier allerlei ideeen voor alternatieven van de
software-oplossing opdoen
@Klaas:Citaat van: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 13:48:06
Daar zit ook meteen het zwakke punt van jouw oplossing. Want hoe lang is de sleep?
Als je met een losse loc rijdt is die de overweg allang gepasseerd als die wordt vrijgegeven. Rijd je met een zeer lange trein, dan gaat de overweg al weer open als de laatste wagens er nog steeds op rijden. Er is een elegantere oplossing mogelijk, die de overweg vrij geeft direct nadat de laatste wagen is gepasseerd, ongeacht de lengte van de trein.
Dat zou ik inderdaad toch ook wel een minpunt vinden. Ookal zou ik overigens al wel behoorlijk trots zijn geweest als ik deze oplossing zou kunnen realiseren indien ik het niet met
software zou gaan doen
Niet iedereen is immers even 'goed' in electrotechnische oplossingen. En zoals Harry onderaan al aangeeft; zolang er in ieder geval geen trein rijdt op een overweg die vrij is...
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 15:15:07De oplossing die ik heb bedacht werkt ook met massadetectie. Werkt helemaal met relais, dus los van de de computersturing, maar staat die computersturing niet in de weg.
Mag ik aannemen dat eventuele geinteresseerden van jou hulp kunnen krijgen, Klaas
Of is jouw oplossing
misschien het vermelden waard in een nieuw draadje ? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die nog moet leren hoe je een overweg kunt aansturen. In ieder geval bedankt voor je bijdragen in dit draadje
@Peter:Citaat van: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 17:22:47
Rolf heeft een Viessmann Commander en een CS1.
De Commander is een paar weken terug op Ebay Duitsland verkocht
Wel goed je PB's lezen hoor,
I told you @Arjan:Citaat van: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 09:08:04
Misschien een beetje laat maar;
Ik ben er inmiddels uit
Neemt niet weg dat het enorm leuk is om naar de oplossingen/verhalen van anderen te luisteren
CiteerIk heb inmiddels een 74920 icm 74930 aangelegd. Met dit type kan je probleemloos twee of drie sporen overbruggen. In mijn geval doe ik drie sporen. Je hebt dan van die uitschuifbare tussenstukjes die je...
CiteerIk zal in de loop van de dag wel een fototje maken van m'n overgang.
Staan er in je eigen draadje nu foto's
Die ga ik zo ff bekijken als ik dit ELLENLANGE bericht af heb
CiteerAls ik naar je baanplan kijk is dit misschien ook een oplossing. Je preisertjes moeten immers ook nog over het tweede spoor (of mogen ze alleen binnen dat lusje blijven?).
Ze mogen er aan de andere kant
niet 'uit' inderdaad, 1 toegangsweg aan de achterkant
Dat onderste stukje spoor is straks onderdeel van de hogesnelheids-ovaal dus dan kun je de overweg in veel gevallen wel continu aan laten staan en dat vind ik niks. De baan is/wordt best groot maar met een ICE op topsnelheid gaan de rondjes volgens mij best hard
@Harry:Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 10:31:07
Allereerst spreek ik mijn bewondering uit over de prachtige scenery welke zo hier en daar in dit draadje te zien is. Het getuigd van realiteitszin met een scherp oog voor detail. Geweldig.
Dat is bijzonder aardig van je om te zeggen
Je weet waar ik de
drive vandaan heb heh...lekker fantaseren
Het nabootsen van de realiteit is eigenlijk absoluut niet mijn ambitie. Hiervoor moet je o.a. de
weathering technieken veel beter meester zijn. Wil echter wel zo veel mogelijk dingen die de aandacht trekken creeeren
Zoeken naar of er een maximum zit aan drukte op de baan
In dit stukje
scenery zitten
o.a.:
- ong. 10 vogels
- 3 konijnen
- 1 geit
- 2 kalkoenen
- 1 hond
- 1 kat
- 7 Preisertjes
(2 in bestelling)- 7 lantaarnpalen
- 1 (verlicht) huisje
- 2 auto-tjes
(waarvan 1 verlicht)- 1 bakfiets
- 3 fietsen
- 10 telegraafpalen
- 3 muren
(1 onderweg)- stuk of 15 bomen
- 2 afgezaagde bomen
- 2 hekken
- 3 verkeersborden
...enz...
CiteerVolgens mij is de overweg welke je voor ogen hebt op een voudige wijze te realiseren.
Aangezien ik nog nooit in mijn leven iets met een overweg op een modelbaan gedaan heb... Wist ik absoluut niet welke mogelijkheden er waren. Nadat ik dit draadje heb geopend zijn er
(en worden er nog steeds) allerlei oplossingen voor mijn specifieke situatie aangedragen
De gemakkelijkste hiervan is toch het werken met het CS 1 nu en een besturingsprogramma straks
Dit is een enorm leerzaam geheel geworden/aan het worden en heeft voor mij de bevestiging geven dat ik gewoon een overweg in kan bouwen op deze eerste gewenste plek. Nu is het wachten op Heki #3365 voor ik verder kan met de
scenery Moeilijk te krijgen
Hartelijk dank voor je bericht, Harry...
much appreciated from you @All:Citaat van: KlaasZ op woensdag 03 juni 2009, 10:57:30Dan hou je dus het schoonheidsfoutje dat de overweg bij een zeer korte trein pas opengaat als de trein allang weg is.
Citaat van: wilwol op woensdag 03 juni 2009, 18:08:55
zo bedoelde ik het ook tightfield is de meest envoudige oplossing maar inderdaad bij korte treinen duurd het wat langer voor hij open gaat na passeren. maar of dat nu echt een probleem is?
Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 19:22:35
Ik denk het ook niet.
Tenslotte willen we niet dat Preisertjes tegen nog passerende treinen op de overweg aan lopen.
Voor puristen een doorn in het oog maar voor velen ook een prima oplossing
Ieder heeft z'n eigen smaak en maakt z'n eigen keuzes, ik vind dat
juist zeer interessant; maakt de hobby/wereld kleurrijk
@Martijn:Ik stuur jou binnenkort ff een PB,
dude Mijn vingers doen pijn van het typen
Die pijn in mijn vingers heb ik er overigens helemaal voor over. Ik vind het heel erg tof dat iedereen z'n bijdrage levert, dat geeft vertrouwen
Vriendelijke groet,
Rolf
"Adem uit"...*pfffffffffff*...