Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?

Gestart door ^Rook zondag 31 mei 2009, 11:56:51

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hmmm... Interessant probleempje :-)

Let's see... 8)

Het is duidelijk dat het wissel het gebruik van één lange detectiesectie onmogelijk maakt. Bovendien is het niet ideaal omdat het lang duurt voor de overweg weer open gaat. Aan schakelrails kleven ook enige nadelen, al is het wél makkelijk te realiseren om de schakelrail uit te schakelen als het wissel in de afbuigende stand ligt.

:idea: Ik zit te denken aan een combinatie van twee schakelrails en een kort blokje rondom de overweg. De schakelrails om 'm dicht te leggen, het blokje om te bepalen wanneer-ie weer open mag. Het maakt daarbij niet uit welke schakelrail de overweg sluit, dus rijrichting-onafhankelijk :-)

De overweg gaat pas weer open wanneer het blokje rond de overweg verlaten wordt, dat is dus vrij kort nadat de laatste as van de trein de overweg gepasseerd is. Doordat de assen hem dicht houden is de schakeling, niet onbelangrijk, ook onafhankelijk van de lengte van je trein :idea: Deze manier van schakelen komt voor zover ik kan overzien sterk overeen met hoe dat in het grootbedrijf gebeurt.

Met de positie van de schakelrails kun je - per rijrichting - bepalen op welke afstand hij dicht gaat, en met de lengte van het blokje hoe kort achter de trein hij weer open gaat (ook weer per rijrichting, trouwens). Het blokje rond de overweg loopt, van links naar rechts gezien, bijvoorbeeld van de 24188 aan het wissel tot en met de 071 aan de andere kant van de overweg, maar kan ook korter.

Of de linker schakelrail de overweg dicht laat gaan, laat je afhangen van de stand van het wissel, waarover later meer. De schakelrail aan de rechterkant leg je vlak 'boven' de 24711 aan de rechterkant van de tekening. Moet-ie verder weg, zul je daar eenzelfde wisselstand-afhankelijke onderbreking moeten toepassen.

Well... :mrgreen:

Tot zover de theorie. Hoe dit nu te realiseren? :-P

De uitdaging zit hem in het pas open laten gaan van de overweg wanneer de bezetmelding in het blokje opgeheven wordt, terwijl de bezetmelding niet de trigger is om 'm dicht te laten gaan.

De exacte electronische uitvoering van dat deel van de schakeling heb ik nog niet helemaal uitgeknobbeld, maar wellicht dat er anderen zijn die dat (ook) kunnen, als ik uitleg dat je volgens mij, functioneel gezien, het volgende nodig hebt:


  • een relais (A) dat opkomt en op blijft wanneer één van beide schakelrails wordt aangereden in de richting van de overweg; dit relais stuurt de overweg aan

  • een relais (B) dat opkomt wanneer er bezetmelding optreedt doordat de trein het blokje binnenrijdt

  • een schakeling die ervoor zorgt dat wanneer B afvalt door het verlies aan bezetmelding, óók relais A afvalt, waardoor de overweg open gaat



Die eerste twee zijn niet zo moeilijk, de truuk zit 'm in stap drie :mrgreen: Daar is een slimme constructie voor nodig met waarschijnlijk één of meerdere hulprelais, maar die schud ik nu niet even uit mijn mouw. Iets voor de electronicahelden onder ons! ;-)

Edit:

Ik heb hier nog eens rustig over nagedacht en stap 3 blijkt vrij eenvoudig te realiseren.
Als je voor relais A een schakeling met een 'ophoudrelais' gebruikt (dwz. een hulprelais dat ervoor zorgt dat A bekrachtigd blijft), heb je ook een 'release' nodig. Die rol kan relais B vervullen wanneer het opkomt. Tegelijkertijd moet relais B er dan voor zorgen dat relais A stroom krijgt (of liever: blijft krijgen). Als B vervolgens afvalt, zal A ook afvallen omdat A dan wordt opgehouden door B en niet meer door het ophoudrelais van A.
De schakeling voor het openen en sluiten van de overweg zoals hierboven beschreven bestaat dan uit slechts drie relais: A, het ophoudrelais en B.
Het tekenfilmpje wordt dan ietsje anders: A zal dan afvallen op het moment dat B opkomt, omdat B in feite de rol van A overneemt.



Los van het bovenstaande zijn er nog twee dingen die je wil regelen:

:arrow: de linker schakelrails mag niet schakelen als het wissel in de afbuigende stand ligt.

Dat kun je regelen met een relais wat de trigger onderbreekt afhankelijk van de stand van het wissel.
Je moet hier kiezen wat de ruststand van het wissel is. Dat wordt ook de ruststand van het relais. Dus:

a) Als de ruststand afbuigend is, laat je het relais opkomen door het te voeden met de (gelijkgerichte) terugmelding van de rechtuit stand van het wissel. Het relais moet dan de verbinding tussen de schakelrail en relais A maken.

b) Als de ruststand rechtuit is, laat je het relais opkomen door het te voeden met de terugmelding van de afbuigende stand van het wissel. Het relais moet dan de verbinding tussen de schakelrail en relais A breken.


:arrow: de wisseling tussen wit en rood bij gebruik van een AKI.

Dat kan eenvoudig door voor relais A een maak/maak relais te gebruiken waarbij het contact van de ruststand gebruikt voor wit, dat van de aangetrokken stand voor rood en de gemeenschappelijke gaat naar de voeding. Hoe het precies aangesloten moet worden hangt af van hoe de knipper-electronica aangestuurd moet worden.


:!: Je hebt voor de schakelcontacten iets nodig wat maar in één rijrichting schakelt, zoals sleper-gestuurde schakelrails (en geen reedcontacten). Het algemene nadeel van sleper-gestuurde schakelrails is dat er problemen kunnen ontstaan bij geduwd rijden en bij meerdere slepers in één trein, maar dat wist je vast zelf ook al ;-)


Volgens mij ben je er dan... Het is geen echt eenvoudige schakeling voor zoiets, maar zeker te doen en eentje die het meest realistische effect geeft én qua functionaliteit aan jouw wensen voldoet :-)

Hope it helps,

Martijn 8)


Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo,

"Adem in....*hhhhhhhh*...."

@Robert:

Citaat van: remcy op zondag 31 mei 2009, 23:40:14
maar opzich wil ik het meeste vervuilen dit is echter vind ik mooi om dat achteraf te doen dus over een tijdje hoop ik een airbrush aan te schaffen (waarschijnlijk pas volgend jaar maart ) :( :( :( en dan ga ik een tijdje met bert praten om heel veel van hem te gaan leren want met de poeders durf ik al wel veel maar een airbrush gaat me nu nog wat te ver  8)

Met de rails is achteraf weatheren mogelijk wel te doen. Bert heeft het dus kennelijk ook pas achteraf gedaan. Met bijvoorbeeld huisjes wordt dit al wat lastiger. Verven van de delen voordat je deze aan elkaar gaat lijmen heeft als voordeel dat je niet kunt uitschieten. Een huisje verven dat al gebouwd is, dat is lastig met alle hoekjes en kiertjes 8) Weatheren kan juist wel prima als het huisje al gebouwd is, graag zelfs. Maar dan wel weer voordat je deze op de baan in de scenery opneemt. Zeker als je met veel 'natuur' werkt (grasjes, plantjes, struikjes, enz...) dan wil je die enigszins tegen (de onderkant van) je huisje laten groeien en dan kun je daar omheen niet meer goed weatheren :idea:

Ik houd er niet van te veel volgens regels te werken want dan moet je te veel plannen...maar in deze is een juiste volgorde toch wel van belang ;)

Citeeralvast van harte met je dochter straks nog een 20 minuten ik wens je alvast een hel fijne dag toe

Voor mij is het op zo'n dag veel te druk in huis :| Maar het hoort erbij heh...en het is toch een mijlpaal, zo'n 1e verjaardag :) Ze heeft het erg naar de zin gehad.

@Bert:

Citaat van: baureihe 103 op maandag 01 juni 2009, 21:33:58
De straal van de airbrush krijg je nooit zo klein dat de bovenzijde van de rails niet geraakt wordt
na het spuiten maak je de bovenzijde van de rail op simpele wijze met een oplosmiddel schoon.

Ja, zie je...dat vermoedde ik toch al wel :) Direct na het spuiten schoonmaken is dus de oplossing :idea: Duidelijk, dankjewel.

CiteerDe middenrail heb ik met een heel smal stukje afplakband afgedekt anders is het reinigen haast niet te doen.

Plak je dan echt op ieder puco-tje een piepklein stukje tape...of :?: Heb je daarbij dan geen last van (hoe klein ook) lijmresten van de tape op je oh zo belangrijke puntcontacten ?

CiteerIk moet wel bekennen dat ik eerst de puko's niet afplakte en daar waanzinnig veel spijt van had. wat een ramp om dat weer netjes schoon te maken, de treinen stonden meer stil dan dat ze reden &^$@#_):twisted:WEKEN AAN HET POETSEN.

DAT...is dus het worst-case scenario heh :lol:

CiteerNu rijdt alles naar behoren en denk ik daar maar niet meer aan. :D

Dit toont wel aan dat je dus (inschattings)fouten mag maken zonder dat dit perse onoplosbaar is :idea:

Bedankt voor je bijdrage, Bert 8)

@Anne:

Citaat van: Anne W op maandag 01 juni 2009, 22:02:10
Ik wil wel een keer langskomen met mobiele apparaat, maar niet voor half juli, ik ga binnenkort mijn hobby, en de forums, voor een paar weken aan de wilgen hangen.

Ga je op vakantie :?: Geniet ervan ! Ennuh, je mag ooit komen kijken hoe ik het zonder dat fameuze mobiele apparaat van jou heb opgelost ;)

CiteerP.S. Het zou wel raar zijn als R* iets kan wat de andere software programma's niet kunnen.......

Er zijn gekkere dingen op de wereld ;) Maar naar het zich nu laat aanzien is hetgeen ik straks op deze plek wil bereiken niet direct zeer uitzonderlijk. Het lijkt erop dat een beetje software-programma dit gewoon probleemloos aan kan :idea:

Enjoy je vakantie 8)

@Peter:

Citaat van: Freak op maandag 01 juni 2009, 22:34:14Wat dat betreft kan dat met ieder software programma maar Rolf wil beide n.l. handmatig en via een besturingsprogramma. Als Rolf er zich een beetje in verdiept komt hij er snel achter dat beide met zijn centrale mogelijk is.

En met die woorden weet ik gewoon zeker dat ik lekker van allerlei ingewikkelde schakelingetjes af kan zien en voor de software-matige oplossing ga kiezen :mrgreen:

@Wilfred:

Citaat van: wilwol op dinsdag 02 juni 2009, 02:04:04
ik denk dat de simpelste manier een contactrailtje voor sleper tegebruiken
en een relais (marklin/ viessmann) laten werken tegelijk met het wissel
staat het wissel op afbuigend dan activeer het contactrailtje ( via contact relais) de overweg en op rechtdoor niet. rijd hij in beide richtingen gebruik je zelfde contact rail in de andere richting. het relais valt weer af als de sleper over andere contact rail gaat (wel ruimtehouden ivm de lengte van de sleep) en dan opend de overweg weer.

Hartelijk bedankt voor het meedenken, Wilfred ;) Voor mijzelf staat inmiddels wel vast dat ik van dergelijke constructies ga afzien :idea: Neemt echter niet weg dat er misschien mensen zijn die dit draadje lezen en hier allerlei ideeen voor alternatieven van de software-oplossing opdoen :idea:

@Klaas:

Citaat van: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 13:48:06
Daar zit ook meteen het zwakke punt van jouw oplossing. Want hoe lang is de sleep?
Als je met een losse loc rijdt is die de overweg allang gepasseerd als die wordt vrijgegeven. Rijd je met een zeer lange trein, dan gaat de overweg al weer open als de laatste wagens er nog steeds op rijden. Er is een elegantere oplossing mogelijk, die de overweg vrij geeft direct nadat de laatste wagen is gepasseerd, ongeacht de lengte van de trein.

Dat zou ik inderdaad toch ook wel een minpunt vinden. Ookal zou ik overigens al wel behoorlijk trots zijn geweest als ik deze oplossing zou kunnen realiseren indien ik het niet met software zou gaan doen 8) Niet iedereen is immers even 'goed' in electrotechnische oplossingen. En zoals Harry onderaan al aangeeft; zolang er in ieder geval geen trein rijdt op een overweg die vrij is...:lol:

Citaat van: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 15:15:07De oplossing die ik heb bedacht werkt ook met massadetectie. Werkt helemaal met relais, dus los van de de computersturing, maar staat die computersturing niet in de weg.

Mag ik aannemen dat eventuele geinteresseerden van jou hulp kunnen krijgen, Klaas :?: Of is jouw oplossing
misschien het vermelden waard in een nieuw draadje ? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die nog moet leren hoe je een overweg kunt aansturen. In ieder geval bedankt voor je bijdragen in dit draadje 8)

@Peter:

Citaat van: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 17:22:47
Rolf heeft een Viessmann Commander en een CS1.

De Commander is een paar weken terug op Ebay Duitsland verkocht :idea: Wel goed je PB's lezen hoor, I told you :!: :mrgreen:

@Arjan:

Citaat van: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 09:08:04
Misschien een beetje laat maar;

Ik ben er inmiddels uit :D Neemt niet weg dat het enorm leuk is om naar de oplossingen/verhalen van anderen te luisteren 8)

CiteerIk heb inmiddels een 74920 icm 74930 aangelegd. Met dit type kan je probleemloos twee of drie sporen overbruggen. In mijn geval doe ik drie sporen. Je hebt dan van die uitschuifbare tussenstukjes  die je...
CiteerIk zal in de loop van de dag wel een fototje maken van m'n overgang.

Staan er in je eigen draadje nu foto's :?: Die ga ik zo ff bekijken als ik dit ELLENLANGE bericht af heb :lol:

CiteerAls ik naar je baanplan kijk is dit misschien ook een oplossing. Je preisertjes moeten immers ook nog over het tweede spoor (of mogen ze alleen binnen dat lusje blijven?).

Ze mogen er aan de andere kant niet 'uit' inderdaad, 1 toegangsweg aan de achterkant :idea: Dat onderste stukje spoor is straks onderdeel van de hogesnelheids-ovaal dus dan kun je de overweg in veel gevallen wel continu aan laten staan en dat vind ik niks. De baan is/wordt best groot maar met een ICE op topsnelheid gaan de rondjes volgens mij best hard :mrgreen:

@Harry:

Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 10:31:07
Allereerst spreek ik mijn bewondering uit over de prachtige scenery welke zo hier en daar in dit draadje te zien is. Het getuigd van realiteitszin met een scherp oog voor detail. Geweldig.

Dat is bijzonder aardig van je om te zeggen :oops: Je weet waar ik de drive vandaan heb heh...lekker fantaseren 8) Het nabootsen van de realiteit is eigenlijk absoluut niet mijn ambitie. Hiervoor moet je o.a. de weathering technieken veel beter meester zijn. Wil echter wel zo veel mogelijk dingen die de aandacht trekken creeeren :idea: Zoeken naar of er een maximum zit aan drukte op de baan :) In dit stukje scenery zitten o.a.:

- ong. 10 vogels
- 3 konijnen
- 1 geit
- 2 kalkoenen
- 1 hond
- 1 kat
- 7 Preisertjes (2 in bestelling)
- 7 lantaarnpalen
- 1 (verlicht) huisje
- 2 auto-tjes (waarvan 1 verlicht)
- 1 bakfiets
- 3 fietsen
- 10 telegraafpalen
- 3 muren (1 onderweg)
- stuk of 15 bomen
- 2 afgezaagde bomen
- 2 hekken
- 3 verkeersborden
...enz...

CiteerVolgens mij is de overweg welke je voor ogen hebt op een voudige wijze te realiseren.

Aangezien ik nog nooit in mijn leven iets met een overweg op een modelbaan gedaan heb... Wist ik absoluut niet welke mogelijkheden er waren. Nadat ik dit draadje heb geopend zijn er (en worden er nog steeds) allerlei oplossingen voor mijn specifieke situatie aangedragen :idea: De gemakkelijkste hiervan is toch het werken met het CS 1 nu en een besturingsprogramma straks 8) Dit is een enorm leerzaam geheel geworden/aan het worden en heeft voor mij de bevestiging geven dat ik gewoon een overweg in kan bouwen op deze eerste gewenste plek. Nu is het wachten op Heki #3365 voor ik verder kan met de scenery :( Moeilijk te krijgen :|

Hartelijk dank voor je bericht, Harry...much appreciated from you 8)

@All:

Citaat van: KlaasZ op woensdag 03 juni 2009, 10:57:30Dan hou je dus het schoonheidsfoutje dat de overweg bij een zeer korte trein pas opengaat als de trein allang weg is.
Citaat van: wilwol op woensdag 03 juni 2009, 18:08:55
zo bedoelde ik het ook tightfield is de meest envoudige oplossing maar inderdaad bij korte treinen duurd het wat langer voor hij open gaat na passeren. maar of dat nu echt een probleem is?
Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 19:22:35
Ik denk het ook niet.
Tenslotte willen we niet dat Preisertjes tegen nog passerende treinen op de overweg aan lopen. :lol:

Voor puristen een doorn in het oog maar voor velen ook een prima oplossing ;) Ieder heeft z'n eigen smaak en maakt z'n eigen keuzes, ik vind dat juist zeer interessant; maakt de hobby/wereld kleurrijk 8)

@Martijn:

Ik stuur jou binnenkort ff een PB, dude 8) Mijn vingers doen pijn van het typen :lol:

Die pijn in mijn vingers heb ik er overigens helemaal voor over. Ik vind het heel erg tof dat iedereen z'n bijdrage levert, dat geeft vertrouwen 8)

Vriendelijke groet,

Rolf

"Adem uit"...*pfffffffffff*...
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: ^Rook op woensdag 03 juni 2009, 21:08:24
Citaat van: Freak op maandag 01 juni 2009, 22:34:14Wat dat betreft kan dat met ieder software programma maar Rolf wil beide n.l. handmatig en via een besturingsprogramma. Als Rolf er zich een beetje in verdiept komt hij er snel achter dat beide met zijn centrale mogelijk is.

En met die woorden weet ik gewoon zeker dat ik lekker van allerlei ingewikkelde schakelingetjes af kan zien en voor de software-matige oplossing ga kiezen :mrgreen:
Je hebt hem door waarom moeilijk doen als het makkelijk kan in jouw situatie..

In jouw geval bij massadetectie kon het sluiten van de overweg met maar 4 simpele componentjes. Kan trouwens bij iedere situatie alleen je stand van de wissel kwam er bij.
Alhoewel de eindafschakeling van de wisselaandrijvingen niet betrouwbaar werken zou ik deze overbrugd hebben en niet mee genomen hebben in de schakeling.
Martijn merkte al de onderbreking van de lange detectie op maar zoveel heeft ie toch niet nodig.

Citeer
@Peter:

Citaat van: Freak op dinsdag 02 juni 2009, 17:22:47
Rolf heeft een Viessmann Commander en een CS1.

De Commander is een paar weken terug op Ebay Duitsland verkocht :idea: Wel goed je PB's lezen hoor, I told you :!: :mrgreen:
Nee, via PB had je me wel laten weten de commander te verkopen maar niet dat je hem verkocht had.

Verder Rolf, indien je nog een AKI schakeling zoekt voor je overgang, laat maar weten.


Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
ja ok
de huisjes doe ik wel vaak vooraf maar de rails ga ik denk ik wel achteraf doen
heb je de verjaardag overleeft ???
ik spreek je laters
groet robert
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
'k zou nog effe een fototje plakkuh...

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Arjan,

En die rode draad zit aan de middengeleider van het overgangssegment ?.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: Freak op woensdag 03 juni 2009, 22:21:48
Hallo Arjan,

En die rode draad zit aan de middengeleider van het overgangssegment ?.

Mvg,
Peter

Peter... hou op man  :D :D (ik snap er de ballen nie van, erg he)
Op de voorbeeldjes gaan ze van een cirkelbaantje uit. Dit stukje is om te testen en loopt uiteindelijk dood.
Zowel de bruine draad als de rode draad zijn aangesloten op een schakelrail, beiden aan de buitenkant (verre kant van de overgang) op de lipjes die aan de kant zitten van de blauwe aanduiding.

De spoorbomen gaan nu netjes naar beneden. Het bromt wel een klein beetje in de beneden stand. De loc's gaan er ook netjes over. 'Tenminste de meeste.
:)

gr
Arjan
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
misschien dom om te zeggen
maar zit dit niet heel erg dichtbij de overgang ???
in het echt is dit veel verder nu is de trein met de buffers al bijna op de overweg en dan gaan de bomen pas dicht dit kan toch wel verderop toch ???

maar goed wie ben ik  :lol:
groet robert
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Robert,

Ja weet ik. Dit is een testje he.
Is een testbaan waar't spul in ligt.

Logisch dat de tussenstukken een stuk langer kunnen.

gr
Arjan
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Rolf,

Heb een foto naar je toegestuurd van een spoorwegovergang met eenzelfde probleem. Je ziet dat er enkel gebruik is gemaakt van een paar kleine onderdeeltjes en er geen relais aan te pas komt. Schema wat ik indertijd gemaakt heb kan ik wel voor je opzoeken. Te gebruiken met je CS al of niet computer gestuurd en zelfs bij analoog.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
@Peter:

Citaat van: Freak op woensdag 03 juni 2009, 21:52:40
Nee, via PB had je me wel laten weten de commander te verkopen maar niet dat je hem verkocht had.

Crap :mad: Je hebt gelijk...:| Nou, hij is dus verkocht aan een Duitse Ralf ;) (Voor veeeeel te weinig...maar dat went :mrgreen:)

@Arjan:

Citaat van: BR53 op woensdag 03 juni 2009, 22:29:46
De spoorbomen gaan nu netjes naar beneden. Het bromt wel een klein beetje in de beneden stand. De loc's gaan er ook netjes over. 'Tenminste de meeste.
:)

Die bomen 'knallen' wel dicht, man :| Volgens mij begin je het principe van aansturen wel door te krijgen want het werkt prima in het filmpje, gaaf om te zien :idea:

Ik heb inmiddels een setje waarschuwingslichten met knipper-electronica besteld (Busch H0 #5491) en kan die middels mijn CS straks als het goed is activeren met zo'n K83-kloon van Albert. Hope it's all gonna work as it's supposed to work...:D

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: ^Rook op vrijdag 05 juni 2009, 21:10:02
@Peter:

Citaat van: Freak op woensdag 03 juni 2009, 21:52:40
Nee, via PB had je me wel laten weten de commander te verkopen maar niet dat je hem verkocht had.

Crap :mad: Je hebt gelijk...:| Nou, hij is dus verkocht aan een Duitse Ralf ;) (Voor veeeeel te weinig...maar dat went :mrgreen:)
Me geheugen werkt nog  :mrgreen:.

Citeer
Ik heb inmiddels een setje waarschuwingslichten met knipper-electronica besteld (Busch H0 #5491) en kan die middels mijn CS straks als het goed is activeren met zo'n K83-kloon van Albert. Hope it's all gonna work as it's supposed to work...:D
Of maar een k84 ?.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Rolf,

Zelfs ik weet dat je hiervoor een k84 schakeldecoder moet hebben ipv een k83 wisseldecoder.

Gr
Arjan
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Ik weet niet of het al beantwoord is, om alles door te gaan lezen ben ik te lui voor, maar ik had het volgende idee:

Je plaatst aan de draad die het wissel rechtdoor laat schakelen een geheugencel. De reset plaats je aan de afbuiging. Deze geheugencel koppel je aan een AND schakelaar, de andere ingang aan B1 bezetmelder. Als er vervolgens een trein overheen komt en het wissel rechtdoor geschakeld is, geeft de AND schakelaar hoog uit, omdat er 2x hoog in komt. Als het wissel afbuigend geschakeld wordt, wordt de geheugencel gereset waardoor de AND dan nog maar 1 maal hoog binnen krijgt en dus laag uitgeeft. Zelfde geldt (maar dan omgedraaid) als het wissel rechtdoor geschakeld is maar er nog geen trein in B1 is. Voordeel aan deze schakeling is dat het ook de andere kant op werkt. Nadeel is dat de trein ook in tegengestelde richting de overweg bezet houdt zolang B1 bezet is. Hoe lang dit is ligt natuurlijk aan de lengte van B1.

Tekeningetje voor de duidelijkheid.



Tot zover mijn HAVO denken op het gebied van elektronica.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: Laurent op zondag 07 juni 2009, 00:23:14Ik weet niet of het al beantwoord is, om alles door te gaan lezen ben ik te lui voor, maar ik had het volgende idee:
Had je toch moeten doen, dan had je gelezen dat het ook met de CS1 (zonder PC) mogelijk is.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Even buiten dit hele topic om.
Rolf, ziet er prachtiguit, zie her en der al wat konijntjes in het gras.
Het is weer duidelijk dat je echt tot in detail wilt gaan, heel mooi !
Komt er nog een topic van jouw baan in aanbouw ?

Succes nog !

Robbert.

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: Freak op zondag 07 juni 2009, 01:41:19
Citaat van: Laurent op zondag 07 juni 2009, 00:23:14Ik weet niet of het al beantwoord is, om alles door te gaan lezen ben ik te lui voor, maar ik had het volgende idee:
Had je toch moeten doen, dan had je gelezen dat het ook met de CS1 (zonder PC) mogelijk is.
Ach, vond dit leuk om te doen, dit stukje natuurkunde lag me altijd al goed :). Bovendien werkt dit ook zonder CS.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Robbert,

Citaat van: Robbert op zondag 07 juni 2009, 11:28:07
Even buiten dit hele topic om.
Rolf, ziet er prachtiguit, zie her en der al wat konijntjes in het gras.
Het is weer duidelijk dat je echt tot in detail wilt gaan, heel mooi !
Komt er nog een topic van jouw baan in aanbouw ?

Succes nog !

Bedankt voor je vriendelijke woorden, Robbert 8) Kun je je die pauw nog herinneren op Houten. Kalkoenen zaten in hetzelfde doosje en voor die pauw moet er nog eens een kinderboerderij komen :lol:

Geen apart topic over mijn baan denk ik :| Daarvoor ben ik veel te wisselvallig en gaat het bouwen veel te langzaam en te klungelig :mrgreen: Zo nu en dan een foto-tje in een post van me vind ik wel leuk 8) En ik heb een camera-tje besteld zodat ik misschien leuke filmpjes vanuit de trein kan maken. Als die beeldkwaliteit acceptabel is dan zal ik die filmpjes zeker wel posten.

Momenteel is het voor mij in ieder geval weer eens wachten (:cry:) op bestelde spulletjes (o.a. Artitec, dat vind ik zulk mooi spul) alvorens ik verder kan. Jij gaat ook nog steeds lekker met die opa's van je :?:

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Eventjes off topic Rolf, maar een puik stukje modelbouwwerk toon jij daar !

Willem-Jan
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Rolf,

Ik weet niet of je al een oplossing hebt gevonden voor je overweg, maar ik las jou probleem en wist meteen de oplossing. Ik weet niet of iemand anders jou deze oplossing ook al heeft aangedragen, maar het is te makkelijk om het hier niet te vermelden. Je koppelt aan het wissel een universeel schakelrelais, nummer 7245 en op het moment dat je het wissel schakelt dan schakelt ook het universeel schakelrelais. Hiermee kan je dan de schakeldraad die loopt naar de overweg vanaf je schakelrail onderbreken. Dus als je wissel op rechtdoor staat dan is de schakeldraad doorverbonden en als de wissel op afbuigend staat dan is de draad onderbroken. Simpeler dan dit kan ik het ook niet oplossen. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Soms ligt een oplossing niet in de digitale toepassingen maar gewoon met een universeel relais. Veel succes ermee

Jasper.