@Leendert:Citaat van: leendert op zondag 31 mei 2009, 14:12:29
Niet om het een of ander, maar waarom ben je geen fan van Koploper?
Om diverse redenen, Leendert...niet echt relevant in deze
Ken legio mensen die het programma met VEEL plezier gebruiken en vind dat prachtig. 't Is alleen niet voor mij
CiteerMaar als je de schakeling met een stukje electronica/relais oplost, dan kan deze helemaal zelfstandig fuctioneren. Zeker als je dan ook nog de luxe hebt dan je C rails gebruikt, dan kan je de stand van het wissel ook nog gebruiken, ze maar op de manier waarop ook de stand van de wissels zichtbaar wordt gemaakt op de schakelkastjes (die met de leds).
Dat "zelfstandig functioneren" klinkt inderdaad als een groot voordeel voor mij. Heb inmiddels even onder een C-rail wissel gekeken maar zie nog niet direct hoe dat zou moeten. Zijn er ergens sites waar wordt uitgelegd hoe je de stand van een wissel in een schakeling kunt opnemen
CiteerHet inschakelen van de overweg is één, het uitschakelen is soms ook nog weer een opgave.
Good point CiteerBerijd jij dat spoor twee kanten op?
Ja
Vanaf de andere kant moet het straks ook werken. Maar als ik het voor 1 kant snap dan lukt die andere kant vast ook.
CiteerEn wat voor overweg gebruik je?
Nog niet uitgekozen, moest eerst bepalen of het op deze plek uberhaupt haalbaar is. Ben in principe zeer tevreden met gewoon een overweg met twee knipperlichtjes, voor een overweg met slagbomen heb ik eigenlijk een andere plek op de baan in gedachten
CiteerIk gebruik zelf bv een Faller die de bediening heeft waarbij een korte puls genoeg is om de bomen (langzaam) te laten sluiten, maar ook een korte puls om de bomen weer te openen. Die puls moet lang genoeg duren, dat is 1, maar het lastige is ook dat je niet weet of die puls nou de bomen opent, of sluit. Het gebeurt me een enkele keer dat het even de weg kwijt is, dan gaan de bomen open als de trein er aankomt en sluiten als deze weer voorbij is... Extra puls geven en het is weer opgelost, dat dan weer wel, maar even opletten dus..
Bij het werken met deze puls denk ik dan aan het gebruik van een schakel-rail. Probeel is dat ik de standaard schakelrail
(da's een halve #24188 toch ?) van Marklin maar aan 1 kant kwijt kan
Hartelijk dank voor het meedenken, voel nu al dat het helemaal goed gaat komen
@Walter:Citaat van: Wasmi op zondag 31 mei 2009, 14:22:00
Als je het met software wil doen, Railroad&Co kan dit ook probleemloos aan, inclusief het weer (op tijd) openen.
Dat is erg mooi om te horen, Walter. Hartelijk dank voor deze informatie
@Klaas:Citaat van: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 14:23:57
Volgens mij kan dit vrij eenvoudig hardwarematig worden opgelost.
Eenvoudig voor jou...maar ook voor mij
CiteerEven uitgaan van één rijrichting, van B1 naar B3, dan heb je 2 voorwaarden nodig:
Het traject van B1 tot en met de overweg moet bezet zijn door een trein, en het wissel moet rechtuit staan.
Als beide voorwaarden aanwezig zijn, dan de overweg activeren.
Het bezet zijn van het traject kun je vaststellen door massadetectie, dus 1 spoorstaaf isoleren en daar een relais aan hangen.
De stand van het wissel kun je afleiden uit de stand van het eindafschakelcontact, ook via een hulprelais.
Bedankt voor het meedenken, Klaas. Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden. Kun je daarnaast de massa-detectie dan voor iets anders gebruiken
@Wim:Citaat van: Wim N op zondag 31 mei 2009, 14:47:07
Leuk zeg het stukje scenery zeker oog voor detail allen is de zak niet wat aan de zware kant.
Dat zit er dik in, Wim...hahaha
Maar de tafel is best wel behoorlijk sterk, ik kan er lekker met m'n volle gewicht op leunen zonder al te veel gekraak
Het is prettig om de diorama's in de huiskamer te kunnen bouwen en dan is werken met een plaat op een plaat gewoon gemakkelijk.
CiteerZie dat je ook van dat blauwe piepschuim gebruikt doe je dit voor het geluid dan?
Het is witte ondervloer van IKEA, twee lagen
Inderdaad voor de geluiddemping. Werkt als een tierelier...ALS je niet te veel lijm gebruikt zoals ik dat op dit eerste stuk gedaan heb. Volgende stuk bedding moet anders...
CiteerEn Lijm je de rails hier dan ook op vast?
Zo min mogelijk als het even kan
Allen nogmaals dank voor reacties. Het begint al langzaam vorm te krijgen
Vriendelijke groet,
Rolf