Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?

Gestart door ^Rook zondag 31 mei 2009, 11:56:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo,

Omdat ik al even met dit vraagstukje rondloop en ik geen zekerheid krijg wil ik het toch even hier voorleggen 8) Heb er wel het een en ander over gelezen maar het is zo prettig om ook even specifiek naar mijn eigen situatie te mogen kijken en er wat feedback over te ontvangen :lol:

De situatie op een stukje van mijn baan is/wordt als volgt:





Nu wil ik in gebied S2 een stukje scenery gaan bouwen. Daar moeten ook poppetjes komen dus daar moet een weg naar toe :idea: Daarom moet er bij de groene #24188 een overweg komen (kan alleen daar) :|

Stel... Er komt een trein aangereden vanuit B1 ;) Wanneer deze af gaat buigen en naar B2 rijdt, dan mag de overweg niet geactiveerd worden. Wanneer deze echter rechtdoor naar B3 gaat rijden, dan moet de overweg wel geactiveerd worden. En dit laatste al wanneer de trein zich nog ruimschoots in B1 bevindt (mag bij binnenrijden blok B1 zijn), op tijd dus :)

Is deze situatie met een bestaand computer-programma (bij voorkeur anders dan Koploper) wel gewoon te realiseren ? Een IF-THEN-ELSE situatie...? Zo ja, werkt dit dan ook tijdens 'standje' handbediend rijden ? Of kan/moet ik deze overweg op een andere manier in- en uitschakelen :?:

Een alternatief zou een piepklein handbediend landelijk overwegje zijn maar een functionele overweg heeft NATUURLIJK de voorkeur :!: Hoe meer er 'leeft', hoe beter :mrgreen:

Hoop dat ik niet al te zeer naar de bekende weg vraag :lol: Iedere reactie wordt op prijs gesteld 8)

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Beste Rolf,

Ik heb geen kant-en-klare oplossing voor je, maar het lijkt me logisch als je de stand van de wissel betrekt in de overwegschakeling.
Dus als de wissel op 'rechtsaf' staat, dan zou de schakeling voor de overweg onderbroken dienen te zijn.
Ik neem tenminste aan dat je de overweg activeert met schakelrails. Wellicht is er een schakeling met een bistabiel relais te maken dat parallel aan de wisselschakeling ligt.

Er zijn vast wel mensen die hier praktijkervaring mee hebben en precies weten hoe je dit oplost :-)

Met vriendelijke groet,

Tom

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Rolf,

Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 11:56:51
Is deze situatie met een bestaand computer-programma (bij voorkeur anders dan Koploper) wel gewoon te realiseren ?
Je schrijft bij voorkeur anders dan Koploper. Het lijkt mij verstandig om eerst uit te zoeken met welke besturingsprogramma je wilt gaan werken en of het met het gewenste besturingsprgramma mogelijk is.

Met Koploper in ieder geval wel.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
@Tom:

Citaat van: Tom op zondag 31 mei 2009, 12:06:34
Ik heb geen kant-en-klare oplossing voor je, maar het lijkt me logisch als je de stand van de wissel betrekt in de overwegschakeling.
Dus als de wissel op 'rechtsaf' staat, dan zou de schakeling voor de overweg onderbroken dienen te zijn.
Ik neem tenminste aan dat je de overweg activeert met schakelrails. Wellicht is er een schakeling met een bistabiel relais te maken dat parallel aan de wisselschakeling ligt.

Aan het gebruik van een schakelrail had ik nog niet eens gedacht, terwijl het zo voor de hand ligt. Niet alles hoeft misschien perse met de PC. Moet dus eens een wissel bekijken om te zien hoe dat evt. aan te sluiten zou zijn. Dankjewel voor het meedenken 8)

@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 12:26:30
Je schrijft bij voorkeur anders dan Koploper.

Ja, da's bekend heh :oops: Je kunt er bijna niet omheen in modelspoorland maar ondanks o.a. jouw en AJ's enthousiasme over het programma...ben ik er geen fan van :lol:

CiteerHet lijkt mij verstandig om eerst uit te zoeken met welke besturingsprogramma je wilt gaan werken en of het met het gewenste besturingsprgramma mogelijk is.

Met Koploper in ieder geval wel.

Op dit moment zit ik in standje scenery en heb ik niet zo'n trek in gestoei met software. Als ik weet of een dergelijke oplossing in de regel beschikbaar is bij ook bijv. een programma als Windigipet dan weet ik of en hoe ik nu de overweg moet maken :idea: Als het in Koploper kan dan is het in ieder geval mogelijk... Mijn dank voor die informatie ;)

Schroom niet te reageren als je er iets zinnigs (of minder zinnigs) over te melden hebt 8) Hoor graag zo veel mogelijk meningen :idea: De auto moet na dit dealtje onderweg toch echt naar de overkant van het spoor :mrgreen:



Vriendelijke groet,

Rolf

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Rolf,

Niet om het een of ander, maar waarom ben je geen fan van Koploper? Niet om een wellus nietus discussie uit te lokken, maar soms maakt ´onbekend´ ook ´onbemind´ en vandaar dat ik je dit vraag, om je zo (eventueel) op weg te helpen. Ja, ik ben ook zwaar Koploperfan, maar het is voor mij een middel en geen doel...

Maar als je de schakeling met een stukje electronica/relais oplost, dan kan deze helemaal zelfstandig fuctioneren. Zeker als je dan ook nog de luxe hebt dan je C rails gebruikt, dan kan je de stand van het wissel ook nog gebruiken, ze maar op de manier waarop ook de stand van de wissels zichtbaar wordt gemaakt op de schakelkastjes (die met de leds).
Het inschakelen van de overweg is één, het uitschakelen is soms ook nog weer een opgave. Berijd jij dat spoor twee kanten op? En wat voor overweg gebruik je? Ik gebruik zelf bv een Faller die de bediening heeft waarbij een korte puls genoeg is om de bomen (langzaam) te laten sluiten, maar ook een korte puls om de bomen weer te openen. Die puls moet lang genoeg duren, dat is 1, maar het lastige is ook dat je niet weet of die puls nou de bomen opent, of sluit. Het gebeurt me een enkele keer dat het even de weg kwijt is, dan gaan de bomen open als de trein er aankomt en sluiten als deze weer voorbij is... Extra puls geven en het is weer opgelost, dat dan weer wel, maar even opletten dus..

Groet,
Leendert
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Als je het met software wil doen, Railroad&Co kan dit ook probleemloos aan, inclusief het weer (op tijd) openen.

Walter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Volgens mij kan dit vrij eenvoudig hardwarematig worden opgelost.
Even uitgaan van één rijrichting, van B1 naar B3, dan heb je 2 voorwaarden nodig:
Het traject van B1 tot en met de overweg moet bezet zijn door een trein, en het wissel moet rechtuit staan.
Als beide voorwaarden aanwezig zijn, dan de overweg activeren.

Het bezet zijn van het traject kun je vaststellen door massadetectie, dus 1 spoorstaaf isoleren en daar een relais aan hangen.
De stand van het wissel kun je afleiden uit de stand van het eindafschakelcontact, ook via een hulprelais.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Rolf,

Leuk zeg het stukje scenery zeker oog voor detail allen is de zak niet wat aan de zware kant. :shock:
Zie dat je ook van dat blauwe piepschuim gebruikt doe je dit voor het geluid dan?
En Lijm je de rails hier dan ook op vast?

Over je vraag over de overweg kan ik je helaas nog niet helpen.

Groet Wim.

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
@Leendert:

Citaat van: leendert op zondag 31 mei 2009, 14:12:29
Niet om het een of ander, maar waarom ben je geen fan van Koploper?

Om diverse redenen, Leendert...niet echt relevant in deze :) Ken legio mensen die het programma met VEEL plezier gebruiken en vind dat prachtig. 't Is alleen niet voor mij 8)

CiteerMaar als je de schakeling met een stukje electronica/relais oplost, dan kan deze helemaal zelfstandig fuctioneren. Zeker als je dan ook nog de luxe hebt dan je C rails gebruikt, dan kan je de stand van het wissel ook nog gebruiken, ze maar op de manier waarop ook de stand van de wissels zichtbaar wordt gemaakt op de schakelkastjes (die met de leds).

Dat "zelfstandig functioneren" klinkt inderdaad als een groot voordeel voor mij. Heb inmiddels even onder een C-rail wissel gekeken maar zie nog niet direct hoe dat zou moeten. Zijn er ergens sites waar wordt uitgelegd hoe je de stand van een wissel in een schakeling kunt opnemen :?:

CiteerHet inschakelen van de overweg is één, het uitschakelen is soms ook nog weer een opgave.

Good point :|

CiteerBerijd jij dat spoor twee kanten op?

Ja :idea: Vanaf de andere kant moet het straks ook werken. Maar als ik het voor 1 kant snap dan lukt die andere kant vast ook.

CiteerEn wat voor overweg gebruik je?

Nog niet uitgekozen, moest eerst bepalen of het op deze plek uberhaupt haalbaar is. Ben in principe zeer tevreden met gewoon een overweg met twee knipperlichtjes, voor een overweg met slagbomen heb ik eigenlijk een andere plek op de baan in gedachten :)

CiteerIk gebruik zelf bv een Faller die de bediening heeft waarbij een korte puls genoeg is om de bomen (langzaam) te laten sluiten, maar ook een korte puls om de bomen weer te openen. Die puls moet lang genoeg duren, dat is 1, maar het lastige is ook dat je niet weet of die puls nou de bomen opent, of sluit. Het gebeurt me een enkele keer dat het even de weg kwijt is, dan gaan de bomen open als de trein er aankomt en sluiten als deze weer voorbij is... Extra puls geven en het is weer opgelost, dat dan weer wel, maar even opletten dus..

Bij het werken met deze puls denk ik dan aan het gebruik van een schakel-rail. Probeel is dat ik de standaard schakelrail (da's een halve #24188 toch ?) van Marklin maar aan 1 kant kwijt kan :(

Hartelijk dank voor het meedenken, voel nu al dat het helemaal goed gaat komen ;)

@Walter:

Citaat van: Wasmi op zondag 31 mei 2009, 14:22:00
Als je het met software wil doen, Railroad&Co kan dit ook probleemloos aan, inclusief het weer (op tijd) openen.

Dat is erg mooi om te horen, Walter. Hartelijk dank voor deze informatie :)

@Klaas:

Citaat van: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 14:23:57
Volgens mij kan dit vrij eenvoudig hardwarematig worden opgelost.

Eenvoudig voor jou...maar ook voor mij :?: :mrgreen:

CiteerEven uitgaan van één rijrichting, van B1 naar B3, dan heb je 2 voorwaarden nodig:
Het traject van B1 tot en met de overweg moet bezet zijn door een trein, en het wissel moet rechtuit staan.
Als beide voorwaarden aanwezig zijn, dan de overweg activeren.

Het bezet zijn van het traject kun je vaststellen door massadetectie, dus 1 spoorstaaf isoleren en daar een relais aan hangen.
De stand van het wissel kun je afleiden uit de stand van het eindafschakelcontact, ook via een hulprelais.

Bedankt voor het meedenken, Klaas. Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden. Kun je daarnaast de massa-detectie dan voor iets anders gebruiken :?:

@Wim:

Citaat van: Wim N op zondag 31 mei 2009, 14:47:07
Leuk zeg het stukje scenery zeker oog voor detail allen is de zak niet wat aan de zware kant. :shock:

Dat zit er dik in, Wim...hahaha :lol: Maar de tafel is best wel behoorlijk sterk, ik kan er lekker met m'n volle gewicht op leunen zonder al te veel gekraak ;) Het is prettig om de diorama's in de huiskamer te kunnen bouwen en dan is werken met een plaat op een plaat gewoon gemakkelijk.

CiteerZie dat je ook van dat blauwe piepschuim gebruikt doe je dit voor het geluid dan?

Het is witte ondervloer van IKEA, twee lagen :idea: Inderdaad voor de geluiddemping. Werkt als een tierelier...ALS je niet te veel lijm gebruikt zoals ik dat op dit eerste stuk gedaan heb. Volgende stuk bedding moet anders...

CiteerEn Lijm je de rails hier dan ook op vast?

Zo min mogelijk als het even kan ;)

Allen nogmaals dank voor reacties. Het begint al langzaam vorm te krijgen 8)

Vriendelijke groet,

Rolf

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hey Rolf,

je bent mooi op weg, maar had je niet je rails willen weatheren? of doe je dat nadien? of helemaal niet?

Gr Michel
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
In principe helemaal niet :idea: Het stoort me wel een beetje maar die klus lijkt me dramatisch, gewoon keuzes maken 8)
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:48:41
Het stoort me wel een beetje

... als dat dan maar niet erger wordt ... het is nu nog niet te laat -voor de rest-  :idea:

Gr Michel
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Perfectie haal ik toch niet, Michel 8) Zal altijd met bepaalde concessies moeten leven (in veel gevallen ook vanwege de financien). Belangrijkste vind ik het vermijden van klussen die het plezier kunnen vergallen ;)

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Okay, het doet niks af aan de pracht en het niveau van hetgeen je nu toont hoor, complimenten! En ik wil je ook niet pushen natuurlijk, maar omdat je zo te zien echt veel tijd besteedt in het halen van een hoog niveau (dat is het wel m.i.) zou een uurtje rails behandelen voor het stukje scenery waar je dat moment mee bezig bent toch best leuk kunnen zijn om het geheel helemaal 'af' te maken?

Anyway, ik blijf je volgen,
:D
groetjes Michel

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Er zijn ook gebogen schakelrails in R1 en R2, beide 15gr: 24194 en 24294. Die R2 zou in jouw baan makkelijk passen. Ik weet niet veel van C-rails (gebruik zelf K en vroeger M), maar de schakelrails van K en M hebben twee contacten, per rijrichting 1. Dus, je kunt met dezelfde schakelrails 'detecteren' of een trein (beter: sleepcontact) naar de overweg toe rijdt, of juist ervanaf. Dus zelfs bij twee richtingsverkeer kun je met relatief eenvoudige bedrading het geheel automatiseren. Die puls schakeling van de Faller overweg (vast dezelfde die in mijn baan zit, motortje i nhuisje, wat garen om de bomen te 'bedienen') is daar niet blij mee, maar da's weer een ander probleem...., ook oplosbaar, maar wordt wel wat ingewikkelder. Hoe complexer het wordt, hoe 'handiger' het wordt om het met software op te lossen :lol:

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Rolf,

Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
Bedankt voor het meedenken, Klaas. Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden. Kun je daarnaast de massa-detectie dan voor iets anders gebruiken 
Met massadetectie is van alles mogelijk.
Maar de vraag is waarom moeilijk als je softwarematig de baan wilt besturen.

CiteerDat "zelfstandig functioneren" klinkt inderdaad als een groot voordeel voor mij. Heb inmiddels even onder een C-rail wissel gekeken maar zie nog niet direct hoe dat zou moeten. Zijn er ergens sites waar wordt uitgelegd hoe je de stand van een wissel in een schakeling kunt opnemen 
Wisselstanddetectie is inderdaad mogelijk en niet moeilijk.

En wil je in één of beide richtingen rijden ?.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
CiteerBerijd jij dat spoor twee kanten op?

Ja :idea: Vanaf de andere kant moet het straks ook werken. Maar als ik het voor 1 kant snap dan lukt die andere kant vast ook.
Voor 2 richtingen wordt het toch wel een stuk lastiger, zeker als het met hardware moet. Je moet dan nl. een mechanisme verzinnen dat vaststelt wat de rijrichting is.

Maar om te voorkomen dat we hier dingen gaan zitten uitvinden die nergens voor nodig zijn, kunnen we misschien even terug gaan naar het begin.
Het lijkt erop dat je met een of ander besturingsprogramma wilt gaan rijden. Zou je dan niet eerst een keus maken uit de beschikbare programma's, en dan eens de handleiding van dat programma doorspitten om te zien of deze optie erin zit?
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
@Michel:

Citaat van: h0ogovens op zondag 31 mei 2009, 17:00:01
Okay, het doet niks af aan de pracht en het niveau van hetgeen je nu toont hoor, complimenten! En ik wil je ook niet pushen natuurlijk, maar omdat je zo te zien echt veel tijd besteedt in het halen van een hoog niveau (dat is het wel m.i.) zou een uurtje rails behandelen voor het stukje scenery waar je dat moment mee bezig bent toch best leuk kunnen zijn om het geheel helemaal 'af' te maken?

Als je het zo brengt dan begin ik toch weer hevig te twijfelen :? Maar hoe pak ik dat evt. handig aan ? Overigens bedankt voor de genereuze complimenten :oops:

@Walter:

Citaat van: Wasmi op zondag 31 mei 2009, 17:33:45
Er zijn ook gebogen schakelrails in R1 en R2, beide 15gr: 24194 en 24294. Die R2 zou in jouw baan makkelijk passen. Ik weet niet veel van C-rails (gebruik zelf K en vroeger M), maar de schakelrails van K en M hebben twee contacten, per rijrichting 1. Dus, je kunt met dezelfde schakelrails 'detecteren' of een trein (beter: sleepcontact) naar de overweg toe rijdt, of juist ervanaf. Dus zelfs bij twee richtingsverkeer kun je met relatief eenvoudige bedrading het geheel automatiseren. Die puls schakeling van de Faller overweg (vast dezelfde die in mijn baan zit, motortje i nhuisje, wat garen om de bomen te 'bedienen') is daar niet blij mee, maar da's weer een ander probleem...., ook oplosbaar, maar wordt wel wat ingewikkelder. Hoe complexer het wordt, hoe 'handiger' het wordt om het met software op te lossen :lol:

Ook aan R1 en R2-schakelrails heb ik helaas niets :( De gebruikte rails staat voor een groot deel echt vast,
ben maanden aan het ontwerpen geweest en het past tot op de centimeter in het kamertje. Kom ik van onder af met een trein dan nergens een R1- of R2-bocht op een goede afstand :idea:

@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 18:35:32
Met massadetectie is van alles mogelijk.
Maar de vraag is waarom moeilijk als je softwarematig de baan wilt besturen.

Ben op zoek naar een oplossing die ook werkt bij handmatig rijden :idea: Nadeel van een software-matige oplossing zou zijn dat er altijd een laptop/PC bij de baan moet staan. Maar zoals het nu laat aanzien zal een software-matige oplossing wel de meest simpele zijn ! En je weet hoe ik van simpel houd als het om technische oplossingen gaat :lol:

In geval van een dergelijke oplossing... Heb ik dan voldoende aan een schakelingetje voor knipperlichtjes en een magneetartikel-decoder :?: Of moet dat een ander soort decoder zijn (dat vermoed ik) :?:

CiteerWisselstanddetectie is inderdaad mogelijk en niet moeilijk.

En wil je in één of beide richtingen rijden ?.

Staat ergens beschreven hoe ik evt. wisselstand-detectie zou kunnen toepassen :?: Er wordt overal in beide richtingen gereden :idea:

@Klaas:

CiteerVoor 2 richtingen wordt het toch wel een stuk lastiger, zeker als het met hardware moet. Je moet dan nl. een mechanisme verzinnen dat vaststelt wat de rijrichting is.

Oke, dat is goed om te weten :idea: De software-matige oplossing wordt met de minuut aantrekkelijker :lol:

CiteerMaar om te voorkomen dat we hier dingen gaan zitten uitvinden die nergens voor nodig zijn, kunnen we misschien even terug gaan naar het begin.
Het lijkt erop dat je met een of ander besturingsprogramma wilt gaan rijden. Zou je dan niet eerst een keus maken uit de beschikbare programma's, en dan eens de handleiding van dat programma doorspitten om te zien of deze optie erin zit?

Het uitkiezen van een goed programma en hiermee aan de stoei gaan vreet tijd (voor mij). Momenteel heb ik eenvoudigweg geen zin om daar tijd in te steken, wil achter de PC vandaan in dit stadium :) Als ik maar weet dat het met meerdere programma's mogelijk is dan ben ik voor nu al zeer tevreden 8) Ik bereid de baan qua bedrading e.d. al voor op computer-gestuurd rijden maar ik doe er nog niets mee tot ik de zin en de moed verzameld heb ;)

Allen bedankt voor het meedenken, het is me al een stuk duidelijker geworden :) Kan in ieder geval met een gerust hart een overweg in de scenery aldaar opnemen. Hoe het precies aangesloten moet worden gaat me vast ook nog duidelijk worden.

Vriendelijke groet,

Rolf


Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 19:37:05
Het uitkiezen van een goed programma en hiermee aan de stoei gaan vreet tijd (voor mij).
Ja, da's logisch. Maar voor deze situatie een hardware oplossing verzinnen kost ook tijd, maar dan voor iemand anders. Want als je al geen idee hebt hoe je de wisselstand kunt terugmelden, dan zul je voor de rest op eigen kracht ook niet ver komen. Is niet rottig bedoeld, maar gewoon een constatering.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 19:44:15
Maar voor deze situatie een hardware oplossing verzinnen kost ook tijd, maar dan voor iemand anders.

Gelukkig zijn er in modelspoorland genoeg mensen die het leuk vinden om te helpen, Klaas ;) Overigens lijkt het er nu gewoon op dat een software-matige oplossing het meest ideaal is.

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Okee, dan wacht ik even af welke kant het opgaat.
Mocht je toch kiezen voor een oplossing in hardware, dan wil ik je wel een paar duwtjes in de goede richting geven.
Maar daarvoor moet ik wel eerst weten wat je al hebt qua besturing.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hoi Rolf,

Hoe je de overweg moet aansluiten??? zou het niet weten :?

Maar kan je wel vertellen dat het stuk scenery wat je gemaakt hebt, helemaal "GEWELDIG" is.

En als het al niet wil lukken, kun je er altijd nog een baanwachterhuisje bijzetten. met zo'n ouwe spoorwegbediende midden op de weg die met een vlag staat te zwaaien.

groetjes
Henk
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Rolf,
CiteerBen op zoek naar een oplossing die ook werkt bij handmatig rijden  Nadeel van een software-matige oplossing zou zijn dat er altijd een laptop/PC bij de baan moet staan. Maar zoals het nu laat aanzien zal een software-matige oplossing wel de meest simpele zijn ! En je weet hoe ik van simpel houd als het om technische oplossingen gaat 

In geval van een dergelijke oplossing... Heb ik dan voldoende aan een schakelingetje voor knipperlichtjes en een magneetartikel-decoder  Of moet dat een ander soort decoder zijn (dat vermoed ik) 
Je kunt toch ook schakelen met je CS en zonder besturingsprogramma ?.

Heb je wissel/schakeldecoders van decoders van vriend AJ ?.
Verder neem ik aan dat je een schema wilt hebben voor een AKI. Zo ja die ik heb hier wel voor je inc. Layout.


Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
@Klaas:

Citaat van: KlaasZ op zondag 31 mei 2009, 19:58:31
Okee, dan wacht ik even af welke kant het opgaat.
Mocht je toch kiezen voor een oplossing in hardware, dan wil ik je wel een paar duwtjes in de goede richting geven.
Maar daarvoor moet ik wel eerst weten wat je al hebt qua besturing.

Dat is aardig aangeboden :)

@Henk:

Excuus, dacht dat je Hendrik heette en heb je daarmee in je eigen topic aangeschreven :roll:

Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 31 mei 2009, 20:15:01
Hoe je de overweg moet aansluiten??? zou het niet weten :?

Dat gaat helemaal goed komen 8)

CiteerMaar kan je wel vertellen dat het stuk scenery wat je gemaakt hebt, helemaal "GEWELDIG" is.

Komende van jou zie ik dat als een mooi compliment ;) Het creeeren van een diorama gaat goed maar voor de integratie met de rails moet ik wat anders uitproberen, that's harder than I thought it' be :lol:

CiteerEn als het al niet wil lukken, kun je er altijd nog een baanwachterhuisje bijzetten. met zo'n ouwe spoorwegbediende midden op de weg die met een vlag staat te zwaaien.

Dat is zowieso wel een goed idee :idea: Je hebt ook een bewegend poppetje met vlag :!:

@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 21:37:19
Je kunt toch ook schakelen met je CS en zonder besturingsprogramma ?.

Daar zit ook wel wat in ja :| Het zou natuurlijk leuk zijn als de overweg bij handbediend rijden wel automatisch zou kunnen werken op basis van gegevens v.a. de baan. Maar dan zou ik dat bij de seinen eigenlijk ook moeten doen... Misschien inderdaad maar kiezen voor: handmatig rijden = handmatig overweg bedienen...automatisch rijden = automatisch overweg aansturen :idea:

CiteerHeb je wissel/schakeldecoders van decoders van vriend AJ ?.

Nog niet maar dat gaat tzt. vast geregeld kunnen worden ;)

CiteerVerder neem ik aan dat je een schema wilt hebben voor een AKI. Zo ja die ik heb hier wel voor je inc. Layout.

AKI = "Automatische KnipperlichtInstallatie"

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie:

"Voormalige AKI bij de overweg Noord Kraaijertsedijk in GoesDe automatische knipperlichtinstallatie (AKI) was tot april 2007 een beveiliging voor overwegen in Nederland. De overweg wordt beveiligd door middel van lichten die gaan knipperen en bellen die gaan rinkelen als er een trein aankomt. Er zijn geen overwegbomen die sluiten. Hierdoor wordt dit type overweg vooral gebruikt bij wat rustiger overwegen, buiten de stad."

Een dergelijk schema sla ik niet af, al zal het vast weer moeilijk zijn :mrgreen: Dan ook nog kiezen voor het soort knipperlichtjes. Ga je voor een full AKI dan moet je ook als 'ie vrij is met witte knipperlichten werken. Ga je alleen voor rode waarschuwingslichten als de overweg bereden gaat worden dan heb je alleen aan/uit nodig.

Vriendelijke groet,

Rolf

Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Rolf,

Voor handmatig rijden kijk eens bij de CS naar rijwegen e.d. Voor besturing met een programma is je al verteld. Vraag aan vriend AJ naar een schakeldecoder.


Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Peter,

Wat is het toch altijd lekker als jij ff de knopen voor me doorhakt, hahahaha :lol: Ben blij dat ik dit draadje begonnen ben, heeft me in korte tijd veel opgeleverd 8) Maar is het nu inderdaad ingewikkelder om met een AKI met zowel rood als wit licht te werken dan met een AKI met slechts rood :?: Moet nu op zoek naar geschikte 'paaltjes met lampjes' :mrgreen:

Hartelijke groet,

Rolf


(De mast en het Volkswagen-busje hebben nog dringend behoefte aan Bert ;) :lol:)
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 22:13:35Wat is het toch altijd lekker als jij ff de knopen voor me doorhakt, hahahaha :lol: Ben blij dat ik dit draadje begonnen ben, heeft me in korte tijd veel opgeleverd 8) Maar is het nu inderdaad ingewikkelder om met een AKI met zowel rood als wit licht te werken dan met een AKI met slechts rood :?: Moet nu op zoek naar geschikte 'paaltjes met lampjes' :mrgreen:
Nee, het is niet ingewikkeld, een kleine schakeling die zelfs aan jouw toevertrouwd is. :lol:

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Beste Rolf,

Ik heb niet alles wat er beschreven is bestudeerd, maar alles wat met software te maken heeft kan deze situatie makkelijk aan, in jouw geval: maak "overweg dicht" gewoon deel van de wisselstraat en voor "open" zullen diverse mogelijkheden zijn (natuurlijk praat ik vanuit R*)

Groet, Anne W
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Rolf,

Als jetoch bezig bent denk je dan ook aan een tijdschakeling?
Als die BB van je er door moet mag de boel wel een minuutje of 10 dicht.
Ik heb hier ook zo'n automatische overgang liggen met schakelrails. Dit topicje wacht ik dus effe af.
gr
Arjan
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hoi Rolf, of zal ik zeggen Jozef Brandll

Ik ontdek nu pas je draadje en daar schaam ik mij diep voor :oops:. Heel trouw volgde ik
het draadje waar zijn we mee bezig, waar ik je updates in spanning afwachtte.
De details en de manier hoe je het uitgewerkt hebt zijn echt verbluffend echt te noemen.
Het weatheren van de rails dat is wel een punt het maakt het helemaal af. Maar je moet het natuurlijk
zelf weten. Heel lang dacht ik met mijn rails ik doe er niets aan, tot op een druilerige middag
(de baan was eigenlijk al klaar dacht ik) ik mij mateloos begon te irriteren, de airbrush uit de kast pakte om alles tot het laatste glimmende stukje metaal te verbergen onder een roest kleur.

Groetjes Bert :D

De verf heb ik al aangemaakt voor je mast en het busje :D
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Arjan,

Citaat van: BR53 op zondag 31 mei 2009, 22:34:57Als jetoch bezig bent denk je dan ook aan een tijdschakeling?
Als die BB van je er door moet mag de boel wel een minuutje of 10 dicht.
Ik heb hier ook zo'n automatische overgang liggen met schakelrails. Dit topicje wacht ik dus effe af.
Waarom zou een timerschakeling nodig zijn.
CiteerVoor handmatig rijden kijk eens bij de CS naar rijwegen e.d.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
een antwoord op je vraag heb ik niet
maar ik vind je foto's zo mooi dat ik wel even wilde reageren
complimenten !!
groet robert
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Rolf,

Je schrijft dat jou scenery niet helemaal goed is??????

Daar ben ik het niet mee eens, ik vind het er leuk en mooi uitzien.
Ik hoop dat ik straks in de buurt kom van jou techniek.

Foto,s zien er gewoon goed uit.

Peter / degeluidsman
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
@Peter:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 22:18:40
Nee, het is niet ingewikkeld, een kleine schakeling die zelfs aan jouw toevertrouwd is. :lol:

Dat klinkt zeer bemoedigend :lol:

Citaat van: Freak op zondag 31 mei 2009, 22:42:26
Arjan,

Waarom zou een timerschakeling nodig zijn.

Omdat Arjan hoopt dat ik mijn Big Boy te groot gaat vinden en 'em voor een prikkie naar hem toe schuif :mrgreen: Daarom verkondigt hij deze ONZIN :!: :mrgreen some more:

@Anne:

Citaat van: Anne W op zondag 31 mei 2009, 22:25:26
Ik heb niet alles wat er beschreven is bestudeerd, maar alles wat met software te maken heeft kan deze situatie makkelijk aan,

Leuk dat jij ook nog even je 'zegen' geeft, Anne 8)

Citeer(natuurlijk praat ik vanuit R*)

"Does a horse p....." :idea:

@Arjan:

Citaat van: BR53 op zondag 31 mei 2009, 22:34:57
Als jetoch bezig bent denk je dan ook aan een tijdschakeling?
Als die BB van je er door moet mag de boel wel een minuutje of 10 dicht.
Ik heb hier ook zo'n automatische overgang liggen met schakelrails. Dit topicje wacht ik dus effe af.


Heb 'em net weer even laten rijden, och och och...wat is 'ie toch geweldig...je zal er eentje hebben...*zucht*...:lots more mrgreen:

Had je gezien dat ik je 'stomme' draadje weer gevonden heb, of eigenlijk Brigitte :?: Veel te leuk om te laten verstoffen in het archief 8)

@Bert:

Citaat van: baureihe 103 op zondag 31 mei 2009, 22:35:14
Hoi Rolf, of zal ik zeggen Jozef Brandll

Had to look it up...ennuh...Waaaay too much credit :oops:

CiteerIk ontdek nu pas je draadje en daar schaam ik mij diep voor :oops:. Heel trouw volgde ik
het draadje waar zijn we mee bezig, waar ik je updates in spanning afwachtte.

Da's enorm sympathiek van je Bert 8) AJ verzekerde mij ervan dat m'n 1e diorama best de moeite waard is om buiten het cafe te showen dus ik denk ik post maar eens voorzichtig wat foto's in dit draadje :) Maarruh, pas vandaag hoor...dus je bent er gewoon netjes op tijd bij :lol:

CiteerDe details en de manier hoe je het uitgewerkt hebt zijn echt verbluffend echt te noemen.
Het weatheren van de rails dat is wel een punt het maakt het helemaal af. Maar je moet het natuurlijk
zelf weten. Heel lang dacht ik met mijn rails ik doe er niets aan, tot op een druilerige middag
(de baan was eigenlijk al klaar dacht ik) ik mij mateloos begon te irriteren, de airbrush uit de kast pakte om alles tot het laatste glimmende stukje metaal te verbergen onder een roest kleur.

Hoe kan je dat in vredesnaam met de airbrush doen :?: Kun je de verf-'straal' zo klein maken dat je de bovenkant van de rails niet raakt ? Ik ben zo bang dat m'n treinen er minder goed door gaan rijden als ik het niet goed doe. Ik maak echt plenty veel fouten ben ik bang en ik vind een zo betrouwbaar mogelijke treinenloop van het grootste belang :?

CiteerDe verf heb ik al aangemaakt voor je mast en het busje :D

Die kans ga ik echt een keer grijpen 8)

@Robert:

Citaat van: remcy op zondag 31 mei 2009, 23:07:42
een antwoord op je vraag heb ik niet
maar ik vind je foto's zo mooi dat ik wel even wilde reageren
complimenten !!

Gaaf dat je dat zegt, Robert :!: Ben zelf nog niet helemaal tevreden dus ik ga er tzt. nog een keertje met bloemetjes en plantjes van Busch doorheen. En dus misschien die rails weatheren :idea: Doe jij dat eigenlijk ?

Allemaal hartelijk bedankt voor de bijdragen tot zover, heb er het nodige van geleerd :lol: Morgen wordt de kleine 1 dus dan is er (veel te veel) drukte in huis :idea: Ik hoop dat ze Heki #3365 voor d'r verjaardag krijgt ;)

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: degeluidsman op zondag 31 mei 2009, 23:18:01
Je schrijft dat jou scenery niet helemaal goed is??????

Zeker de manier waarop dit stuk tot stand gekomen is verdient veel verbetering :idea:

CiteerDaar ben ik het niet mee eens, ik vind het er leuk en mooi uitzien.
Ik hoop dat ik straks in de buurt kom van jou techniek.

Cool :oops: 8)

Vriendelijke groet,

Rolf


(Het 'verroeste' wiel dat je al een paar keer hebt zien liggen is overigens gemaakt door een 7-jarig stuiterballetje hier uit de buurt. Een en al concentratie op het gezicht van zo'n stoer manneke... Eerst verven, dan dag wachten, dan dry-brushen...was tof 8)
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
ik heb wel een stukje gedaan met het vervuilen en ga dit straks als alles klaar is ook zeker doen
echter wil ik eerst net als jou het allemaal goed in elkaar laten verlopen en dat moet goed (vind hoe jij het hebt gedaan erg mooi ) dus heb ik wat te doen  :lol: :lol:
maar opzich wil ik het meeste vervuilen dit is echter vind ik mooi om dat achteraf te doen dus over een tijdje hoop ik een airbrush aan te schaffen (waarschijnlijk pas volgend jaar maart ) :( :( :( en dan ga ik een tijdje met bert praten om heel veel van hem te gaan leren want met de poeders durf ik al wel veel maar een airbrush gaat me nu nog wat te ver  8)
alvast van harte met je dochter straks nog een 20 minuten ik wens je alvast een hel fijne dag toe
en die bloemetjes is een goed plan dit wil ik ook nog doen maar eerst de grove structuren en dan pas de fijne afwerkingen  :lol:
succes en nogmaals een fijne dag morgen  !!!
groet robert
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hoi Rolf,

De straal van de airbrush krijg je nooit zo klein dat de bovenzijde van de rails niet geraakt wordt
na het spuiten maak je de bovenzijde van de rail op simpele wijze met een oplosmiddel schoon.
De middenrail heb ik met een heel smal stukje afplakband afgedekt anders is het reinigen haast niet te doen.

Groetjes Bert :)

Ik moet wel bekennen dat ik eerst de puko's niet afplakte en daar waanzinnig veel spijt van had.
wat een ramp om dat weer netjes schoon te maken, de treinen stonden meer stil dan dat ze reden &^$@#_) :twisted:WEKEN AAN HET POETSEN.
Nu rijdt alles naar behoren en denk ik daar maar niet meer aan. :D
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Beste Rolf,

Ik wil wel een keer langskomen met mobiele apparaat, maar niet voor half juli, ik ga binnenkort mijn hobby, en de forums, voor een paar weken aan de wilgen hangen.

P.S. Het zou wel raar zijn als R* iets kan wat de andere software programma's niet kunnen.......

Groet,  Anne W
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op maandag 01 juni 2009, 22:02:10
P.S. Het zou wel raar zijn als R* iets kan wat de andere software programma's niet kunnen.......
Wat dat betreft kan dat met ieder software programma maar Rolf wil beide n.l. handmatig en via een besturingsprogramma. Als Rolf er zich een beetje in verdiept komt hij er snel achter dat beide met zijn centrale mogelijk is.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
hallo Rook

ik denk dat de simpelste manier een contactrailtje voor sleper tegebruiken
en een relais (marklin/ viessmann) laten werken tegelijk met het wissel
staat het wissel op afbuigend dan activeer het contactrailtje ( via contact relais) de overweg en op rechtdoor niet. rijd hij in beide richtingen gebruik je zelfde contact rail in de andere richting. het relais valt weer af als de sleper over andere contact rail gaat (wel ruimtehouden ivm de lengte van de sleep) en dan opend de overweg weer.

grtz Wilfred
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: wilwol op dinsdag 02 juni 2009, 02:04:04
(wel ruimtehouden ivm de lengte van de sleep)
Daar zit ook meteen het zwakke punt van jouw oplossing. Want hoe lang is de sleep?
Als je met een losse loc rijdt is die de overweg allang gepasseerd als die wordt vrijgegeven. Rijd je met een zeer lange trein, dan gaat de overweg al weer open als de laatste wagens er nog steeds op rijden. Er is een elegantere oplossing mogelijk, die de overweg vrij geeft direct nadat de laatste wagen is gepasseerd, ongeacht de lengte van de trein.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: ^Rook op zondag 31 mei 2009, 16:25:55
Opgemerkt moet wel worden dat ik overal massa-detectie toepas voor computer-gestuurd rijden.
De oplossing die ik heb bedacht werkt ook met massadetectie. Werkt helemaal met relais, dus los van de de computersturing, maar staat die computersturing niet in de weg.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: KlaasZ op dinsdag 02 juni 2009, 15:15:07De oplossing die ik heb bedacht werkt ook met massadetectie. Werkt helemaal met relais, dus los van de de computersturing, maar staat die computersturing niet in de weg.
Rolf heeft een Viessmann Commander en een CS1.
Om het bij de laatste te houden, ook zonder computerbesturing is het met de CS1 mogelijk om acties uit te voeren zoals een wissel bedienen of een sein aan te sturen of iets anders te schakelen op basis van (massa)detectie.
En als hij perse wil dat ook de wisselstand gedetecteerd moet worden kost 2 onderdeeltje voor 1 wisselspoel.

Mvg,
Peter
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Peter, ik weet dat jij hem hebt voorgesteld om het via zijn CS te regelen.
Daarom wacht ik even af tot Rolf komt vertellen aan welke oplossing hij de voorkeur geeft.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Rolf,

Misschien een beetje laat maar;
Ik heb inmiddels een 74920 icm 74930 aangelegd. Met dit type kan je probleemloos twee of drie sporen overbruggen. In mijn geval doe ik drie sporen. Je hebt dan van die uitschuifbare tussenstukjes  die je tussen de rails legt. Deze zou je kunstmatig kunnen verlengen.

Op deze manier kan je beide sporen van schakelrailtjes voorzien en zal e.a. altijd goed gaan... Of je nu op de wissel links of rechts gaat kom je altijd over de overgang.
Kost je alleen wat meer schakelrailtjes.

Als ik naar je baanplan kijk is dit misschien ook een oplossing. Je preisertjes moeten immers ook nog over het tweede spoor (of mogen ze alleen binnen dat lusje blijven?).

Ik zal in de loop van de dag wel een fototje maken van m'n overgang.

Gr
Arjan
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo Rolf,

Allereerst spreek ik mijn bewondering uit over de prachtige scenery welke zo hier en daar in dit draadje te zien is. Het getuigd van realiteitszin met een scherp oog voor detail. Geweldig.

Volgens mij is de overweg welke je voor ogen hebt op een voudige wijze te realiseren.
Ruim, maximale treinlengte, voor en na de overweg en voorbij de wissels (dus aan het begin van B1 en aan de andere zijde voorbij de 24229), bouw je een schakelrails in. Vervang een 24188 door een schakelrails en een 24094.
Deze koppel je aan een relais van Viessmann, nr 5552. Ook een knipperlichtinstallatie, van eveneens bv Viessmann koppel je hieraan.
Je moet dan wel een schakeling maken bij beide wissels welke in het spel zijn bij de overweg. Zodra ze beiden rechtdoor staan moet je systeem geactiveerd worden en bij een afbuigende stand van de betreffende wissels wordt het overwegsysteem uitgeschakeld.
Ik heb een dergelijk systeem bij een onbewaakte overweg, echter zonder wissels. Het opnemen van wissels lijkt mij een eenvoudig op te lossen detail. Er is vast wel iemand die weet hoe die wissels in een dergelijk systeem te integreren zijn.


Rolf, succes en de groeten

Tighfield :D




Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 10:31:07
Ruim, maximale treinlengte, voor en na de overweg en voorbij de wissels (dus aan het begin van B1 en aan de andere zijde voorbij de 24229), bouw je een schakelrails in.
Dan hou je dus het schoonheidsfoutje dat de overweg bij een zeer korte trein pas opengaat als de trein allang weg is.
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Citaat van: Tighfield op woensdag 03 juni 2009, 10:31:07
Hallo Rolf,

Allereerst spreek ik mijn bewondering uit over de prachtige scenery welke zo hier en daar in dit draadje te zien is. Het getuigd van realiteitszin met een scherp oog voor detail. Geweldig.

Volgens mij is de overweg welke je voor ogen hebt op een voudige wijze te realiseren.
Ruim, maximale treinlengte, voor en na de overweg en voorbij de wissels (dus aan het begin van B1 en aan de andere zijde voorbij de 24229), bouw je een schakelrails in. Vervang een 24188 door een schakelrails en een 24094.
Deze koppel je aan een relais van Viessmann, nr 5552. Ook een knipperlichtinstallatie, van eveneens bv Viessmann koppel je hieraan.
Je moet dan wel een schakeling maken bij beide wissels welke in het spel zijn bij de overweg. Zodra ze beiden rechtdoor staan moet je systeem geactiveerd worden en bij een afbuigende stand van de betreffende wissels wordt het overwegsysteem uitgeschakeld.
Ik heb een dergelijk systeem bij een onbewaakte overweg, echter zonder wissels. Het opnemen van wissels lijkt mij een eenvoudig op te lossen detail. Er is vast wel iemand die weet hoe die wissels in een dergelijk systeem te integreren zijn.


Rolf, succes en de groeten

Tighfield :D





zo bedoelde ik het ook tightfield is de meest envoudige oplossing maar inderdaad bij korte treinen duurd het wat langer voor hij open gaat na passeren. maar of dat nu echt een probleem is?
grtz Wilfred
Re:Hoe deze overweg straks op tijd te activeren ?
Hallo,

Ik denk het ook niet.
Tenslotte willen we niet dat Preisertjes tegen nog passerende treinen op de overweg aan lopen. :lol:

Groetjes,

Tighfield :D