Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Functiedecoders, maar dan anders...(?)

Gestart door h0ogovens vrijdag 29 mei 2009, 22:27:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Beste allemaal, ik zat te denken. En soms heb ik echt de meest geniale vreemde ingevingen, en dat als a-electronicus!  :mrgreen:

Het geval is dat ik mijn fabriekjes wil ik voorzien niet alleen van verlichting, maar ook van geluidjes. De schafthoorn, de overheadcrane overload alarmbellen en wat je al niet kunt bedenken.

Tja, er is al meer het brein gepasseerd, mp3 vanaf pc, 24 sporen programma met snoertjes naar oude radiospeakertjes... tot memo-recorders aan toe.. niet ideaal.

Om een kakofonie van geluid te voorkomen wil ik de geluiden inschakelbaar hebben. Aan of uit, misschien met interval. Nu bedacht ik dat het misschien mogelijk was om per geluid een functiedecoder te gaan gebruiken i.c.m. sounddecoder. Aansturing wellicht vanaf een extra mobile station, of een andere controller, misschien zelfs vanaf een CS. Alles separaat van elkaar, dure grap maar dat doet er even niet toe. Kan met 1 beginnen. Of zou alleen een sound decoder volstaan. Kan ik met een functiedecoder ook een motortje aansturen voor een lopend bandje bijvoorbeeld? Vele vragen maar misschien heeft iemand hier al eens mee gestoeid?

Groetjes Michel  :D
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Ben eigelijk ook zeer benieuwd. Zeer mooi idee! ik ga dit volgen.
Gr kenny
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Beste Michel,

Met een functiedecoder, wat niets ander is als een relais met een decoder kun je natuurlijk motortjes mee laten draaien (mijn watermolen en staks ook mijn mijnschacht).

Elk relais heeft ook zijn eigen ingang, dus kun je daar ook je "sound" signaal naar je luidsprekertjes opzetten, één decoder/ relais per soort geluid.

Groet, Anne W
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Hallo Michel,

Dan moet je een sounddecoder hebben waarbij je de geluiden kunt opslaan.
En waarom een sounddecoder i.c.m. een functiedecoder die zijn commando’s krijgt via een MS ?.
Waarom niet met een schakelaar, of zoals je zelf oppert met een timer.

En kijk eens bij Conrad naar de voicemodule 130017-13, misschien kun je daar iets mee.

Mvg,
Peter
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Er is nog een optie. Je kan zelf 5.1 wave bestanden maken... 'k weet even niet meer hoe dat programmatje heet.

Het programma is er voor bedoeld om muziek te mixen, zodat je bijvoorbeeld uit de linker speaker de gitaar kan horen, en uit de rechter speaker het drumstel en uit de centerspeaker de zanger... ('k noem maar wat..)

Je kan een willekeurig mp3tje (of .wav) toekennen aan 1 van de 5 speakers. Als je een 5.1 speakersetje aansluit op je pc, dan kan je dus uit alle speakers onafhankelijk van elkaar een geluid laten komen.

In of onder elke fabriek plaats je een speaker, en je maakt een wavebestandje die het geluid van die fabriek uit die ene speaker laat horen. Alle geluidjes zet je in een playlist, of je speelt ze zelf af.
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
aha het was dus niet zo'n gekke gedachte. Mooi. Maar sorry jongens, ik weet (nog) niets over relais en eerlijk gezegd ook niet over de precieze mogelijkheden van de decoders  :oops:  Maar dat geeft niet, als gezegd met 1 beginnen en dan zien we wel. Misschien kan ik al spijkers met koppen slaan vanavond in de vorm van een online bestellinkje her of der.  :D

Citaat van: Anne W op vrijdag 29 mei 2009, 22:37:09

Elk relais heeft ook zijn eigen ingang, dus kun je daar ook je "sound" signaal naar je luidsprekertjes opzetten, één decoder/ relais per soort geluid.

Okay, maar kan ik niet 1 functie decoder gebruiken voor 1) beweging motortje 2) sound aansturing 3) bijv. verlichting. In dit fabriekje zou ik dus 4 decoders (incl sound) moeten hebben? Of begrijp ik dat verkeerd?

Citaat van: Freak op vrijdag 29 mei 2009, 22:40:18
En waarom een sounddecoder i.c.m. een functiedecoder die zijn commando?s krijgt via een MS ?.
Waarom niet met een schakelaar, of zoals je zelf oppert met een timer.

Ja prima, ik hoopte via het forum meerdere suggesties te krijgen op mijn idee zodat het misschien vaste vorm kon gaan aanmemen.

Citaat van: Freak op vrijdag 29 mei 2009, 22:40:18

En kijk eens bij Conrad naar de voicemodule 130017-13, misschien kun je daar iets mee.

Mooi dingetje Peter! En niet duur ook. Begrijp ik goed dat dit is aan te sturen met een stroompje dmv (druk)schakelaartje waarna het opgenomen geluidje klinkt?
Welk speakertje zou daar het beste bijpassen? Dan kan ik gewoon een paneeltje maken met schakelaartjes en evt. automatiseren? Tien van die modules her en der en klaar?
Dat zou ideaal zijn.

Citaat van: rscosworth op vrijdag 29 mei 2009, 22:47:19
Er is nog een optie. Je kan zelf 5.1 wave bestanden maken... 'k weet even niet meer hoe dat programmatje heet.
Het programma is er voor bedoeld om muziek te mixen, zodat je bijvoorbeeld uit de linker speaker de gitaar kan horen, en uit de rechter speaker het drumstel en uit de centerspeaker de zanger... ('k noem maar wat..)

Ik heb ProTools voor Mac, professionele studio-opname software. Opnemen is niet het probleem, het afspelen naar vele speakertjes en de afzonderlijke aansturing wel (zonder continu aan het scherm gekluisterd te hoeven zitten om de audiotracks te bedienen) Maar als gezegd, hierover heb ik ook al nagedacht.

Groetjes Michel
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Hallo Michel,

De module heeft twee toetsen voor opnemen en afspelen.
Op de module sluit je een luisprekertje aan van min. 200mW/8 Ohm.

Mvg,
Peter
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Héé Michel!
Zelf heb ik hier ook al meerdere keren naar gekeken om geluid- licht- en rook apart aan te kunnen sturen.
Vroeger, héél lang geleden, had ik op mijn analoge baan al een kerkklok (Faller) die je d.m.v. drukknopjes kon laten slaan! 8) (prachtig vond ik dat! :lol:)
Nu heb je al vele geluids- licht- en andere schakelbare mogelijkheden en het eind is nog lang niet in zicht.
Omdat ik zelf de baan aanstuur met Koploper heb ik gezien dat met dit programma, niet alleen de geluiden van de locs, maar ook de externe geluiden (bestanden) via de PC af te spelen zijn.
Hoe dit in zijn werk gaat heb ik nog niet uitgeprobeerd ( staat op het 100.000 doe dingen lijst! :shock:) maar lijkt wel weer een oneindige aanvulling op alle mogelijkheden die er nu al zijn.

Speakertjes van de PC zijn natuurlijk ook nog eens goedkoop en makkelijk onder de baan te plaatsen en via de aansturing m.b.v. Koploper lijkt dit eenvoudig te realiseren.
Misschien stel ik mij dit wel te simpel voor maar het lijkt een erg eenvoudige oplossing met, via de bestanden op je PC, oneindige toepassings mogelijkheden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 30 mei 2009, 07:42:56
Héé Michel!
Zelf heb ik hier ook al meerdere keren naar gekeken om geluid- licht- en rook apart aan te kunnen sturen.
Vroeger, héél lang geleden, had ik op mijn analoge baan al een kerkklok (Faller) die je d.m.v. drukknopjes kon laten slaan! 8) (prachtig vond ik dat! :lol:)
Nu heb je al vele geluids- licht- en andere schakelbare mogelijkheden en het eind is nog lang niet in zicht.
Omdat ik zelf de baan aanstuur met Koploper heb ik gezien dat met dit programma, niet alleen de geluiden van de locs, maar ook de externe geluiden (bestanden) via de PC af te spelen zijn.
Hoe dit in zijn werk gaat heb ik nog niet uitgeprobeerd ( staat op het 100.000 doe dingen lijst! :shock:) maar lijkt wel weer een oneindige aanvulling op alle mogelijkheden die er nu al zijn.

Speakertjes van de PC zijn natuurlijk ook nog eens goedkoop en makkelijk onder de baan te plaatsen en via de aansturing m.b.v. Koploper lijkt dit eenvoudig te realiseren.
Misschien stel ik mij dit wel te simpel voor maar het lijkt een erg eenvoudige oplossing met, via de bestanden op je PC, oneindige toepassings mogelijkheden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.   

AlbertJan,

Van de week was ik bij Aart, en die vertelde mij dat het inderdaad mogelijk is om audio bestanden vanuit de computer via koploper te laten werken.

Als je een 6 kanaals geluidskaart gebruikt kun je zelfs diepte maken met diversen geluiden.

De kosten zullen wel meevallen.

Peter / degeluidsman
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 30 mei 2009, 08:11:48
Van de week was ik bij Aart, en die vertelde mij dat het inderdaad mogelijk is om audio bestanden vanuit de computer via koploper te laten werken.

Als je een 6 kanaals geluidskaart gebruikt kun je zelfs diepte maken met diversen geluiden.

De kosten zullen wel meevallen.

Peter / degeluidsman

Peter, als jij (geluidsman) en Aart dit nu eens even voor ons forumleden gaan uitzoeken, dan hoeven wij dit alleen nog maar te imiteren en voordat je het weet hebben wij dan het gekwetter van vogels, stads- en industrie geluiden en nog veel meer moois op de baan! :wink: :lol:

Maar ja, zoals het meeste, zo simpel zal het wel niet gaan! :roll: :idea: :?:

Alvast veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Ha Albert!
Ja, geluid is een mooie extra dimensie als het gedoseerd kan worden toegespast (d.i. niet constant hoorbaar, inderdaad met intervallen zoals een kerklok, een carrilion, een sirene, een kermisattractie, fabrieksgeluiden, een bandje op het plein, een protestmarsspreker, een stationsomroeper (etc etc.)  Ik begrijp dat dus vanuit koploper e.e.a. kan worden aangestuurd, het probleem is natuurlijk: hoe distribueer je geluid als er meer dan 6 lokaties zijn op je baan (6 als max. aantal speakertjes via conventionele (surround) pc-audio uitgang) laten we zeggen: 30 (verschillende!) lokaties  :?::?

Groetjes Michel
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 30 mei 2009, 08:19:43
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 30 mei 2009, 08:11:48
Van de week was ik bij Aart, en die vertelde mij dat het inderdaad mogelijk is om audio bestanden vanuit de computer via koploper te laten werken.

Als je een 6 kanaals geluidskaart gebruikt kun je zelfs diepte maken met diversen geluiden.

De kosten zullen wel meevallen.

Peter / degeluidsman

Peter, als jij (geluidsman) en Aart dit nu eens even voor ons forumleden gaan uitzoeken, dan hoeven wij dit alleen nog maar te imiteren en voordat je het weet hebben wij dan het gekwetter van vogels, stads- en industrie geluiden en nog veel meer moois op de baan! :wink: :lol:

Maar ja, zoals het meeste, zo simpel zal het wel niet gaan! :roll: :idea: :?:

Alvast veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

AlbertJan,

Jammer dat ik dit net pas lees anders had ik het even aan Aart gevraagt tijdens meet en greet.

Ik ben zelf nog niet echt met koploper bezig geweest maar wil het wel samen met Aart ( als hij wil uitzoeken ).

Peter / degeluidsman
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Beste Michel,

De mij bekende decoders met bistabile relaissen hebben per eenheid 4 aparte cominaties, dus je kunt daar 4 verschillende zaken mee bekrachtigen, en bij geluiden, indien je de gemeenschappelijke poten van de relaissen aansluit op de speakers, 4 maal 2 geluiden.

P.s. een relais is niks anders als een elektiesch bediende schakelaar.

Groet, Anne W

Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Citaat van: h0ogovens op vrijdag 29 mei 2009, 22:27:57
Beste allemaal, ik zat te denken. En soms heb ik echt de meest geniale vreemde ingevingen, en dat als a-electronicus!  :mrgreen:

En ik als elektrinica-prutser denk dan metteen in termen als microcontrollertjes, DACs en flash chipjes. Lijkt me een leuk projectje, dat er waarschijnlijk nog wel gaat komen ook, maar laat ik nou eerst eens de wissel aansturing en terugmelding afmaken. :D
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)

Citaat van: Henk K op zondag 31 mei 2009, 14:53:42

En ik als elektrinica-prutser denk dan metteen in termen als microcontrollertjes, DACs en flash chipjes.

Dat klinkt aantrekkelijk, echt wat voor mij ook  :?  :mrgreen:

het effect van het horen van termen als microcontrollertjes, DACs en flash chipjes op een a-electronicus.

:D
Michel
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Voor de geinteresseerden : Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Uhlenbrock Sound-director (38 000) waarmee 10 sounds te genereren vallen via div. aanstuurmogelijkheden. Voor de prijs van een goede sound-decoder, maar met luidsprekertjes erbij. (voor een uitleg zie PDF hier verder onder).

Het is niet 100% wat ik bedoelde maar dit komt redelijk in de richting, m.n. voor de industrie waar uit de hallen diverse geluiden zullen opklinken als diverse soorten alarmen, div. fabricage geluiden, en div. random sounds (bijv. Pietje die wordt omgeroepen omdat z'n vrouw aan de telefoon is, etc.)

Voor zover ik kan nagaan is het niet mogelijk om een extra setje speakers aan te sluiten om in een volgende hal -laten we zeggen 2 mtr verder op de modelbaan gesitueerd- bijv. 5 (van de 10) sounds te laten klinken. Hiervoor zal ik een tweede sound director nodig hebben.

De Conrad voicemodule 130017-13 (Tip van Peter) lijkt me ook wel iets om in de toekomst iets mee te doen, m.n. voor de stationsomroepers.




PDF

K L I K voor PDF


Groetjes Michel
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Interresant apparaatje, zijn de geluiden die er standaard bijzetten ook van goede kwaliteit? Niet dat je ineens op heel je baan keihard hoort dat de koffie klaar is?
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
wat kost zo een funcite decoder ??
Gr kenny
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Mooi speeltje, zou er ook een uitvoering zijn waarbij je meerdere speakers met aparte uitgangen hebt zodat de geluiden op verschillende plekken van de baan komen?

Natuurlijk kan het met meerdere van deze apparaten, maar alles in een is altijd handig.

peter / degeluidsman.
Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Citaat van: MarkAntonius op dinsdag 04 augustus 2009, 15:45:08
Interresant apparaatje, zijn de geluiden die er standaard bijzetten ook van goede kwaliteit? Niet dat je ineens op heel je baan keihard hoort dat de koffie klaar is?

Nog niet geprobeerd, maar Uhlenbrock kennende zal het kwalitatief goed zijn. De software zal ook wel voorzien in volume regeling, zoals je binnen de gangbare sounddecoders kan. Ik ben er nu nog niet aan toe om het te proberen.

Citaat van: kenny1647 op dinsdag 04 augustus 2009, 15:50:15
wat kost zo een funcite decoder ??
Gr kenny

Varieert per winkelier 120 - 155 euro ex verz. kosten. Het is een moduletje.

Citaat van: degeluidsman op dinsdag 04 augustus 2009, 17:24:45
Mooi speeltje, zou er ook een uitvoering zijn waarbij je meerdere speakers met aparte uitgangen hebt zodat de geluiden op verschillende plekken van de baan komen?

Natuurlijk kan het met meerdere van deze apparaten, maar alles in een is altijd handig.

peter / degeluidsman.

Ik ben ze niet tegengekomen

Gr Michel

Re:Functiedecoders, maar dan anders...(?)
Ik ben zelf ook al een poosje bezig met dit idee en ik vond meerdere oplossingen en ik wil vragen of er nog mensen zijn die hier wat meer over weten:

Is een conrad geluidskaart (870145 - 89 ) ook niet een idee. Het is een 4xstereo uitgangskaart. Dus 8 verschillende boxen aan te sturen. Volgens mij kun je meerdere kaarten in een pc stoppen, mits je de goede programma's hebt. Dus met 4 kaarten kun je al 32 boxen aansturen en dat is al heel wat volgens mij.

Of is het een idee om juist 1 draad vanuit de pc te laten komen en met een ingewikkeld schakelsysteem om verschillende boxen aan te kunnen sturen, dus niet allemaal tegelijk, maar achter elkaar. Waarbij telkens een bepaalde box aan wordt gestuurd op het moment dat het geluid wordt gespeeld, dus als de kerkklok moet luiden, gaat de schakeling zo om dat alleen de kerkklok box aangestuurd wordt.

Of is het een idee om een soort module te maken die aangestuurd wordt door de pc. Die module heeft dan veel verschillende geluidsuitgangen.

Ik hoop dat mensen hier wat meer idee over hebben.