Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aan de slag! En het rijdt weer…

Gestart door WouterL vrijdag 29 mei 2009, 12:26:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
 @citaat @citaat :-) :-) :-)
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
De "beruchte" paarse krokodil. :D
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Na een paar jaar begon het treinvirus weer te kriebelen.
Mijn baan is veel te klein om extra treinen te plaatsen, dus heb ik er twee gekocht.

Een railbus kan er altijd wel tussen op het bergspoor (hoop ik).

En die krokodil is natuurlijk ieders jeugddroom: ik vond hem op de catawikiveiling, met een sliert wagens.



Om hem kwijt te kunnen, moest ik een extra spoortje aanleggen:



Hieronder dus:



Handig als je dan zo'n berg open kunt klappen! Toch veel gepiel...

Overigens reed het allemaal voor geen meter :O. Een update van Koploper verergerde dat 8o. Gelukkig bood een update van Raptor uitkomst: ik heb de hoofdbaan uitgebreid getest en het rijdt en het rijdt en het rijdt.

Binnenkort de bergbaan weer in bedrijf nemen en de railbus proberen in te passen.

Daarna zal ik weer eens een filmpje maken.
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Hoi Wouter,

Dat is even geleden, veel plezier met je nieuwe aanwinsten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Jeetje, we zijn alweer bijna en jaar verder...

Maar sinds een paar maanden ben ik wel weer actief met mijn baan bezig!
Het wordt tijd voor een uitgebreide update.
Voor de liefhebbers van foto's en filmpjes: dit is slechts de teaser :o)


  • Ik heb hierboven beloofd een video van de krokodil te maken. Ga ik nog steeds doen...
  • Het nieuwe extra spoortje is door de beperkte hoogte niet voor alle treinen berijdbaar. Het resultaat heeft me doen inzien dat het verstandig is overal onder de baan vangrails te maken...
  • Het aanpassen van Koploper voor dit nieuwe schaduwspoortje kostte veel tijd, omdat je weer alles fout doet/vergeten bent als je in een bestaande baan gaat klooien.
  • In mei heeft de Raptor nieuwe firmware gekregen en is het probleem met de vele kortsluitingen eindelijk opgelost.
  • Ik heb een snellere computer met usb neergezet om de ouwe bak met Windows2000 te vervangen. Het juiste type snoertje usb>serial vinden kostte nogal wat tijd. Voordeel is dat de resolutie van het scherm groter is en de hele baan in zicht is. En dat de taakbalk nu boven in het scherm zit, want die lag nou net achter de berg-scenery... En er internet op zit.
  • De oude stoomloc met tender (wiebelde als een dronken tor) is vorige maand vervangen door een nieuwe, gekocht op de beurs in Rijswijk. Met geluid en stoom, jawel. De stoom haperde nogal, maar ik heb het inmiddels werkend gekregen.
  • De TEE heeft een nieuw aandrijfwielstel gekregen en waardoor hij veel beter rijdt en niet meer klinkt als de stofzuiger van mijn oma vroeger.
  • Als je denkt dat alles na een jaar hetzelfde rijdt als voorheen: ja dat is zo: overal haperingen, ontsporingen; erger nog, zelfs botsingen als blijkbaar ergens een draadje is losgeschoten. Elke dertig seconden de noodstop aan en onder de tafel duiken. Je blijft er wel lenig bij  :P
  • Je moet de titel dan ook totaal letterlijk nemen: En het rijdt (en dan weer niet), en het rijdt (en dan weer niet), en het rijdt (en dan weer niet).
  • Maar ik ben eindelijk zover dat het minutenlang goed gaat, na wekenlang systematisch elk probleem voor 100% op te lossen.
  • Ondertussen wat dieper in Koploper gedoken om van meer mogelijkheden gebruik te kunnen maken. Bijvoorbeeld goederentrein laten stoppen als Railjet of TEE op het station staan te wachten.
  • Ik begin er weer echt lol in te krijgen!
  • Om in het linkerrijtje te blijven zal ik de komende tijd weer wat updates proberen te plaatsen.
  • Ik zal ook eens een filmpje backstage maken (of beter gezegd 'under stage').
  • Vanavond het hele bovenstaande verhaal (3,5 pagina) nog eens doorgelezen; wel grappig eigenlijk, al zeg ik het zelf :D
  • Pfff, wat heb ik nou weer allemaal beloofd...
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Mooi dat je weer bezig bent. Zolang je er maar weer plezier in beleeft dan gaat de rest vanzelf weer goed en dan heb je ook energie om het 1 en ander op te lossen.
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Ok, daar gaan we dan. Nu het allemaal soepel rijdt (ik ben nog steeds verbaasd), was het maken van wat videobeelden een fluitje van een cent.
Even snel gemonteerd, want jullie zitten natuurlijk te popelen (en ik wilde in het linker rijtje blijven :P).

Wat je te zien krijgt, zijn in elke geval een aantal 'nieuwe' aanwinsten. Voor de krokodil heeft dat zo lang geduurd, dat hij zijn paarse kleur is verloren.
De stomer is tweedehands nieuw en vervangt de rammelbak uit eerdere filmpjes.
De railbus moet nog een nieuw decodernummer krijgen en ingepland worden. Eigenlijk heeft ie een nieuwe motor nodig (= eigenlijk is het schroot, en dat is ook wat ik ervoor betaald heb).
En dan rijdt er nog iets speciaals rond...



Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Misschien is het je niet meteen opgevallen, maar de bovenleiding bij het station is drama.
Begonnen met veertig jaar oude mastjes voor de perronsporen, verbonden met nieuwe Viessmanndraden. Dat zag er redelijk uit.
Maar om de krokodil het middelste goederenspoor te gunnen, moest daar ook bovenleiding komen.
Met het volgende resultaat:





Wat een zooi... :-(

De nieuwere draden zijn overigens zilverkleurig, terwijl die van een paar jaar terug zwart zijn. Permanent marker?

Inmiddels Viessmann mastjes besteld.

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
 @citaat Even met een kwastje en een likkie verf er over heen gaan.
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Citaat van: WouterL op vrijdag 06 maart 2020, 15:21:42
Permanent marker?

Nee, dat wordt nooit mooi zwart, er lijkt altijd wel een paarse gloed in te zitten
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Ik heb jullie beloofd jullie ook een kijkje onder de tafel te gunnen. Dat blijkt een spannende expeditie, je weet niet wat je ziet en vooral hoort...



(deze video is niet geschikt voor al te bange kijkertjes)
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Spannende muziek! Een echte thriller  :)  :thumbup:
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
 :favorite: leuk gedaan Wouter,


mvg,
Michel
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Toffe underview Wouter

Luc
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
En dat was nog maar één schaduwstation... >:-D

Bedankt voor de complimenten!  :thumbup:
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Als je de video's goed hebt bekeken, zag je splinternieuw materieel langskomen, wagons die de fabriek nog niet eens verlaten hebben. Ik mocht met de prototypes rijden!

Waar je op Catawiki afgelopen week nog kon bieden op negen wagons met Belgisch bieren (winnend bod: € 351 + 9% veilingkosten + € 17 verzendkosten), rij ik al met de opvolgers. En vrijwel gratis.

Zie hier de formule.

Herinneren jullie je deze nog?



Zelf in mekaar geprut, inclusief veertje en belettering. En jawel, daar rijden ze, midden jaren '60.



En nu zien ze er zo uit:



:P

Ach, van een afstandje gaat het wel en als de bierdrinker ze maar herkent :-)

Proost, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
En een lekker biertje ook nog! (Ik neem zo nu en een blonde)
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Dag Wouter.

Een kleine vierhonderd Euro voor negen Belgische bierwagons zou mij ook iets te veel van het goede zijn :roll:
Die oranje doosjes, samen met de doosjes van de rails en materieel, gebruikte ik vroeger om fantasierijke bergen over de M-rails te bouwen.
Al die doosjes zijn trouwens als overbodig weg gekieperd, nadat mijn moeder met een prachtige bewaardoos van waspoeier aan kwam zetten ...

De twee low-budget aangepaste koelwagons vind ik leuk gevonden, maar enigszins slordig uitgevoerd :eek:
Naar mijn mening had de beplakking wat subtieler (enkel het logo en de jaartallen) en netter kunnen
worden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld de opschriftborden: die zijn nu volledig weggevallen.

Echter, de laatste zin van jouw bericht doet vermoeden dat jij het allemaal wel prima vindt en daar gaat het toch om! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
 :D ik denk dat Wouter al een Leffe ophad toen hij met de wagon bezig was,
:thumbup: leuk gedaan Wouter


mvg,
Michel
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Van de week de bovenleiding bij het station gesloopt:





De blanke draden van het middelste spoor zijn nu zwart geverfd. De nieuwe mastjes zijn binnengekomen:



Nu rustig opbouwen :P



Dit gaat eindelijk netjes worden... 8o
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Dat ziet er inderdaad stukken beter uit  :thumbup:
Mooi strak zoals het hoort.
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Dat is een heel ander gezicht Wouter, de zwarte rijdraden staan erg mooi  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Mooi werk Wouter, je hebt eer van je werkk, strak en fijn

groetjes

Luc
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Dank voor de complimenten  :thumbup:

Zo, nu nog even de pantografen op de juiste hoogte stellen, twee millimeter onder de rijdraad, tipje lijm, prachtig gezicht.
Voor het eerst de krokodil met pantograaf door het station. En de beugel van van de E41 op de juiste hoogte gebracht.



Maar dan:



Oeps, probleem! net te weinig ruimte bij een onderdoorgang onder de tafel.

Fijne plek om een stukje hout uit de bovenbalk te verwijderen...
Alternatieven: de rail iets verlagen (kan feitelijk niet, want het is een draagbalk) of toch verende beugels gebruiken en die maximeren met een visdraadje (ik heb slechts een beugel per loc vastgelijmd  :P).
Treinen verbieden het spoor te gebruiken is geen optie: het is een verbindingsspoor.

Nadere bestudering van de situatie ter plekke leert dat er nog een andere oplossing is, dankzij een eerdere stommiteit!

Als je goed kijkt, zie je dat het dunne blauwe plastic achter de rails overgaat in wit piepschuim. Ik was indertijd blijkbaar te lui om af die afgekeurde troep van het hout af te slopen: 1 cm extra die nu verwijderd moet kunnen worden.
Je hoeft je ook nooit te vervelen met onze hobby :?
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Hallo Wouter,

Het knapt enorm op van de nieuwe bovenleiding! :thumbup: Dat ziet er mooi strak uit. En ja, bouwbeslissingen uit het verleden willen je in de toekomst wel eens tegenwerken. 8) Nou ja, jij gaat dat gewoon oplossen!

Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Aan de slag dan maar.
Eerst wat meer lucht en licht.



Vervolgens wat ouderwets handwerk:







Ook nog wat extra bochtenwerk en het past! Alle treinen passeren het voormalige knelpunt ruimschoots.



Nou lekker rijden maar weer.
Maar nee hoor.
Uitgerekend op het 'paradespoor' waar al nieuwe bovenleiding zat, gaat het faliekant mis: de treinen blijven in de bovenleiding hangen.
Hoe is dit nou toch weer mogelijk? Rails en bovenleiding zouden toch op elkaar afgestemd moeten zijn?

Hm, de flexrails ligt daar in van die handige schuimrubberbedding die ik ooit van Boran heb gekregen.
En de bovenleidingmasten zijn vastgezet in het gips ertussen. Waardoor ze dus millimeters te laag staan...



Alles opkrikken, klodder lijm eronder en laten drogen. Beetje afwerken, redelijk.
Alle vier de elektrische treinen kunnen hier passeren. De andere kant op ook, neem ik aan, maar ik moet het nog testen.
En kijken wat voor verrassingen de rest van de baan nog oplevert...
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Hoi Wouter,

Mooie service luiken  :thumbup: :thumbup:

Kun je de pantografen niet fixeren zodat ze net niet tegen de rijdraad komen?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Ja Peter, dat had ik gedaan: stationshoogte. Op het station moeten ze een millimeter onder de draad staan, vind ik.
Maar elders op de baan waren lagere doorgangen (zie bericht van 13 april).
Ik dacht toen nog dat er slechts een probleempje was...

Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Wat een plezier jouw baan! Slimme luiken zo.
Greetz, Arjan
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Ja hoor, het rijdt, met bovenleiding!
Ik bedoel: onder de bovenleiding, die blijft hangen en de treinen niet :P
Een kleine show met het elektrisch materieel.

Re: Aan de slag! Uitbreiden
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Uitbreiden
Wild plan
Groot nieuws: er komt uitbreiding.
O, wat leuk, word je opa?
Nee, ik...
Een poes, een tweede liefde, iets met je trein kan het niet zijn.
Wel, ik denk dat het toch om dat laatste gaat.
Je kunt je kont niet keren in dat kamertje!
Ik wil een station bijbouwen.
Een station? Wat is dat voor onzin? Een schaduwspoortje gaf al hoofdbrekens, om over die bovenleiding-hoogteperikelen maar te zwijgen.
Gewoon, een kopstation met drie sporen, een extra opstelplek, een schaduwstation met vier sporen: gaat lukken.
Spoor z? Op de grond? Toch een doorgang naar de buren?
Nee, gewoon uitbreiding in het kamertje.
Moet ik een dokter bellen?
Nee, een timmer. Er moet namelijk onder de tafel wel een doorgang geforceerd worden.
Perron 9 3/4?
Welnee, een klein niveauverschil volstaat. Echt. Aan de slag!
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Restauratiewagens hebben hun beugel alleen omhoog als de lok geen spanning levert, eigenlijk als er geen lok voorstaat maar de wagen wel spanning nodig heeft.

Maar ik vind het ook leuk als deze omhoog staan.  ;)
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
De eerste schetsen voor station X:



De eerste werkzaamheden:



De railbus kan op weg naar Topaz:



Bij wijze van spreken dan: de oude rammelkast gaat hopelijk punt B op schets 2 halen...
Wellicht koop ik (als er weer beurzen zijn) een zusje dat vlakbij Topaz kan parkeren:



Want ik moet er echt niet aan denken dat zo'n onbetrouwbaar treintje over de hoofdbaan moet!
Met een beetje tijdplannen kan het dan wel net lijken of ie die afstand aflegt  :D

Overigens is de aansluiting op de hoofdbaan nog wel een dingetje. Daarover later meer (als het is opgelost :P).

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt en het rijdt en het rijdt...
Citaat van: WouterL op vrijdag 06 maart 2020, 15:21:42
Maar om de krokodil het middelste goederenspoor te gunnen, moest daar ook bovenleiding komen.

Jaren geleden besloot iemand ook zo'n dubbele mast te plaatsen. De discussie toen: >komt in het echt niet voor.<
Dus toen ik in Zwitserland zulke masten tegen kwam, heb ik ze gefotografeerd, om deze discussie voorgoed te smoren.
Ook in het echt heb je zulke masten met aan twee kanten een uithanger, en in allerlei vormen (o.a. in Délémont en Brig).
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Ook raar: de driewegwissel.

Ik ben al meer dan veertig jaar in het bezit van een paar driewegwissels (DWW). Nooit gebruikt, ze zaten bij de baan die ik opkocht.
Nu komen ze eindelijk van pas, uit het zicht gelukkig. Maar hoe sluit je ze aan met LDT-decoders en het besturingsprogramma Koploper?
Dat blijkt nog niet zo simpel en de aanmoedigingen op internet spreken elkaar tegen en werken niet.
Gevolg: heel veel frustratie, geklooi en gevloek dat ik jullie zal besparen :-( .

Hoe moet het dan wel (aangepast!)?
1.   In Koploper: voeg een decoder toe bij digitale onderdelen (je weet hoe dat moet, want het zal niet de eerste wissel zijn die je aansluit).
2.   Neem een DWW op in je baanontwerp. Geef bij eigenschappen de twee spoelen een nummer (bijvoorbeeld 18 en 17 (!) als je al vier decoders met vier wissels hebt liggen). Dus niet 17 met 18 zoals Koploper voorschrijft!!!!
3.   Sluit de decoder netjes aan op stroom en infokanaal. Sluit de LINKERspoel van de DWW aan op uitgang 1 (geel in het midden) van de decoder en test het klikklakken met het ronde knopje.
4.   Sluit de RECHTERspoel aan op uitgang 2.
5.   Zet stroom op de baan en kijk of wat er gebeurt als je op het scherm van Koploper de wissel op afslaan zet. Wellicht moet je een of beide spoelen als 'verkeerdom aangesloten' aanvinken (of je wisselt de blauwe draden bij 1 en/of 2).
6.   Het kan nodig zijn om de schakeltijd van de DWW (in Koploper) wat te verhogen.

Dus: de linkerspoel op aansluiting 1 van de decoder; die geef je het laagste wisselnummer en die komt op de laatste (=2de) aandrijving in Koploper  :P .



Ik had trouwens lekker bier gekregen voor mijn verjaardag ;)

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Je moet altijd netjes en overzichtelijk werken, anders wordt het een zootje.
Ik ben altijd jaloers op mensen die hun draden strak in gootjes leggen met hoeken van negentig graden.
Ik kan daar enorm veel van leren!



Dit ziet er toch al weer een stuk netter uit dan op de vorige foto.
De draden zijn onder de tafel gewerkt.

Klaar om een deel van de nieuwe bezetmelders aan te sluiten:



Hoe is het mogelijk dat dit goed gaat :P

Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
En voort gaat ie weer...
De afdaling is ingezet. De hoek? Geen idee, er is geen alternatief, desnoods kunnen ze alleen maar naar beneden :P



En hier moet ergens een stukkie tussen.



Met een dikke viltstift, een centimeter en een decoupeerzaag:



Ik stond klaar met de vijl, de zaag en een mondvol vloeken toen het in een keer feilloos paste en klem zat :D



Twee railtjes bijgekocht en het zit aan elkaar, nog zwevend, maar toch.
Een wagon rijdt fluitend naar beneden.



Het schaduwstation krijgt ook al vorm.



En de foprit met de railbus gaat straks in elk geval lukken, want die hoeft de helling niet op B)



Die middelste moet nog wel een decodertje krijgen...
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Waar de wagon fluitend naar beneden zoefde, liep het buurtverkeer hopeloos vast tegen zowel beide zijkanten als de bovenkant van de doorgang, en verderop omhoog ook. De opgespaarde vloeken konden alsnog hun vrijheid krijgen...

Met veel gepruts met een schrobzaagje, een beitel, een vijl en een extra stukje rail is de technische aansluiting nu een feit.



Softwarematig moet er nog wel het een en ander gebeuren.

Er gebeuren overigens rare dingen als je een nieuw station aanlegt dat je aansluit onder een berg: opeens komt er een nieuwe trein tevoorschijn...



Groet, Wouter
Re: Aan de slag! Het mysterie van de 'verschenen treen'
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! Het mysterie van de 'verschenen treen'
Hoe zat dat nou met die nieuwe trein? Vanuit Topas vertrekt een onderzoeksteam.
De machinist van de museumtrein is bereid gevonden een filmploeg de tunnels door te sturen.
'Ach, op mijn leeftijd heb ik mijn langste tijd toch al gehad', aldus de dappere negentiger.

Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt even niet want er komt uitbreiding…
De expeditie heeft in ieder geval een leuk filmpje opgeleverd Wouter  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aan de slag! En het rijdt weer...
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer...
Goh, ik ben al sinds 2009 bezig en toch nog pas op pagina 4. Drie jaar niets laten horen: laten we het erop houden dat ik lui ben. In elk geval met schrijven. Want er is best het een en ander bijgekomen de laatste jaren. De komst van een kleindochter noodzaakte me in elk geval het spul weer rijdend te krijgen. En dat inspireerde me weer om wat vaker beurs en veiling te bezoeken. Met de onvermijdelijke aankopen.


Deze aankoop gaf weer een hoop problemen, aangezien mijn baan vol is en ik het motto hanteer: geen locs in de kast maar op de baan. Waar was in hemelsnaam nog plaats om een trein te parkeren? Die was er niet, dus zoeken naar een ingenieuze oplossing: een aftakking onder de tafel om een trein te stallen. Dat paste nog net, maar hoe pas je dit in Koploper in? Vele hoofdbrekens verder heb ik het nog altijd niet voor elkaar om drie treinen met elkaar te laten wisselen. 'Als trein a in blok y staat, moet trein c achteruit inparkeren in blok k' enzovoorts.



Maar goed, het heeft me er niet van weerhouden van de week op Catawiki vier wagons te kopen en met enige finetuning (7,3 cm doorrijden in blok p en 3,8 in blok g) paste het wonderwel achter m'n blauwe E10 ('wagens over' is op een of andere manier minder erg dan locomotieven...).


Dan ben ik nog creatief geweest met bier. Ouwe koelwagens beplakken met etiketten van flesjes. Voor de inhoud daarvan heb ik ook een oplossing bedacht  :razz: . Ik nam een paar wagens enigszins schuchter mee naar de stamtafel, want je hebt van die puristen voor wie het vloeken in de kerk is als je niet 108 procent natuurgetrouw bent (en het bier was hooguit 8%...). Maar dat viel mee: iedereen keek verlekkerd hoe ik dat gedaan had.



Tot slot bracht ik van de zomer een bezoek aan mijn modelbouwwinkel, zo maar, om weer eens verse treintjes te snuiven. En daar stond tweedehands een karretje waar ik als een blok voor viel: een Kittel. Die paste nog wel op de bergbaan.


Nog vergeten te vermelden dat ik mijn slecht rijdende stoomlok heb vervangen door een rokend exemplaar. Aan de bovenkant, in plaats van uit de motor.
En ik moet dat station uit mijn laatste post nog eens afmaken (en nog een lekker biertje uitzoeken).



In september trouwens weer een stuk van de Glacier Express gereden (schaal 1:1).



Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Goed bezig Wouter! Zelf vind ik het geen probleem om -tijdelijk  ;) - een lok in de vitrinekast te zetten, Marklin maakt genoeg fraaie producten die zo nu en dan op mijn baan willen rijden!
Leuk dat je vooral met blik rijdt! Het verdwenen raampje in de zijkant van je 110 is een bekend probleem van die lok, zo'n raampje is vast op een beurs nog te krijgen.
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
De biertrein is inmiddels opgenomen in het verkeer. Tweedehands lok gekocht voor een prikkie, maar zoals vaak is goedkoop duurkoop. Ik heb er voor heel wat geld aan vertimmerd (5-anker, mfx-decoder in plaats van Delta), maar nog nooit zoveel ellende met een aankoop gehad. Het begon al met het adres: het ingevoerde Motorola-nummer werd botweg geweigerd, met als gevolg dat er niks gebeurde. Niemand die het snapte, met alle andere loks, ook die met mfx, nooit problemen gehad. Bleek dat het DCC-adres dominant was en domweg op fabrieksinstelling 3 bleef staan, wat niet simpel te veranderen was. Dus uiteindelijk andere lok om laten nummeren en deze eigenwijze jongen maar nummer 3 gegeven.

Hoera, we kunnen rijden, maar niet heus! Snelheid ijken ging nog wel op een simpel recht traject. Maar toen begon hij uit de rails te lopen. Hoezo? Af laten stellen, maar het probleem bleef zich voordoen. Op wissels. Op elke wissel? Nee, op sommige soms. Op oude als de trein afslaat dus. Niet te geloven toch? In de winkel laten zien. Tja, hm, tja, hmmm. Nieuwe wissels kopen was het advies. Voor een klotentrein zeker! Uiteindelijk dun plastic geplakt op de railgeleider van de afslaande tak van de wissel. Hoera, de trein neemt de wissel voor lief. Maar helaas ontspoorden nu de lichte wagons... Elk klein karretje op de baan vol geplakt met ijzer en overal waar nodig de wielen nauwkeurig afgesteld op 14 mm. En het wonder is geschied  :P

Nog een biertje op gedronken en zo rijdend ziet het er wel redelijk uit, toch?


Groet, Wouter
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Dag Wouter.

Wat een gedoe allemaal voor wat bierkarren :eek:
Blijkt dus dat de aanhouder uiteindelijk wint,
maar voelt dat ook zo ... ?

In ieder geval fijn dat de alcohol-express nu rijdt,
al kan de wachtende dame op leeftijd mij meer in vervoering brengen  :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Soms gaat het makkelijker: tijdens dit hele gedoe kon ik de verleiding niet weerstaan om via Catawiki een lok aan te schaffen voor onder de honderd Euro all-in die rijdt als een zonnetje:

Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Gaaf, zo'n lelijk geval van de DR :thumbup:
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Nou BAS, dat is niet erg positief (maar ik ben het wel met je eens).
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2009

XXX (maar dan onder elkaar...)

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Mooi van lelijkheid  >:-D
Steekt lekker af bij de Railjet van mijn ondertekening  :-)
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 21 januari 2024, 16:23:00dat is niet erg positief
Net als het leven ;)
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aan de slag! En het rijdt weer…
Ik zag je probleemstelling op het Koploperforum, vraagje, is er een overeenkomst tussen de 8 treinen die niet meer willen rijden, die anders is als de 4 wel rijdende?

Groet, Anne W