Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wisselaansturing met servo's

Gestart door Henk K dinsdag 26 mei 2009, 21:51:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselaansturing met servo's
Sinds jaar en dag erger ik me kapot aan de harde geluiden van een omschakelende wissel, en de belachelijk snelle beweging die ermee gepaard gaat. Daarnaast kost een digitaal aangestuurde wissel nogal wat, dus motivatie genoeg om eens te kijken of het niet anders kan. Het antwoord is: ja, het kan anders: met servo's die aangestuurd worden door een microcontroller.

Jaren terug heb ik al eens iets gemaakt met behulp van een Atmel ATTiny2313, maar ik vond de stabiliteit niet om over naar huis te schrijven. Als ik meerdere servo's tegelijkertijd wilde laten schakelen dan gingen sommigen aan de haal en deden maar wat. Sinds een tijdje ben ik aan het prutsen met de LPC2106 van NXP (voormalig Philips Semiconductors) en gaat het allemaal wat beter. Ik heb ook meer pinnen op de microcontroller zitten, zodat het bijvoorbeeld kinderspel is om bijvoorbeeld ook de spanning van servo's af te halen als die niet geschakeld hoeven te worden.

Anyway, met het microcontroller stuk zal ik jullie niet al te veel lastig vallen, het mechanische deel zal jullie meer aanspreken :)

Wat ik voor ogen had, was de beweging van de servo met verenstaal door een buisje, over te brengen op de wissel. Bij voorkeur op exact dezelfde manier als de wisselaandrijving van Marklin dat doet. Ik heb daarvoor eerst een vorm "origineel" gemaakt van hoe het inbouw gedeelte er uit moet komen te zien:



Daar ligt hij in een geimproviseerd bakje om er een mal van te maken. Vervolgens met siliconenrubber twee mallen gemaakt. Hier zie je er eentje.



En daar afdrukken van gemaakt:



En als alles dan uitgehard is (en dat is het binnen een half uur) dan kan je ze inbouwen:



Theoretisch zo ik er nog twee schroeven in kunnen duwen om de boel op zijn plaats te laten, maar omdat het klem zit kan het niet echt een kant op. Zeker niet als de wissel niet van de grond af kan komen.

En dan is het tijd om eens te zien hoe e.e.a. werkt:



Ik ben dik tevreden. Ik heb ondertussen printjes ontworpen en besteld, ik moet nog wel wat onderdeeltjes in huis halen, maar hopelijk binnenkort worden al mijn wissels op deze manier aangestuurd.

Nu zie ik alweer helemaal voor me dat mijn PM-box vol stroomt met verzoekjes, dus laat ik de meest voor de hand liggende vragen alwast beantwoorden:

Kan je me op weg helpen om dit ook te maken?

Als je niets van microcontrollers af weet dan moet je hier niet aan beginnen. Zoek dan een meer mechanische oplossing zelf.

Kan je dit ook voor mij maken?

Ik heb tien printjes besteld terwijl ik er eigenlijk maar vijf nodig heb. Het zou leuk zijn als ik hier iets stabiels van kan maken dat verkoopbaar is. Ik verwacht een prijs van ca. 12.50 euro per wissel om die te mechaniseren en atomatiseren, op basis van goedkope servo's van Conrad die mij prima bevallen. Echter:

Spreekt dit spul Motorola formaat of DCC?

Nee en nee. Op het moment wordt het middels een seriele poort aangestuurd. Je ziet me in het filmpje ook typen: 00 (commando: schakel serv) 00 (major wissel nummer 0) 00 (minor wissel nummer 0) 00 (stand 0). Voor het terug schakelen was de laatste 00 dus een 01, en potentieel kan dit systeem 65536 wissels (en/of armseinen) aan. Ik ben wel van plan om iets te maken dat motorola formaat omzet naar commando's op de seriele bus.

En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. :)
Re:Wisselaansturing met servo's
zeer mooi gedaan :D en uiteraard oogt dit veel realistischer!
Knappe uitvinding! :D

Groeten, Peter
Re:Wisselaansturing met servo's
Hallo Henk,

Zo zeg, dat ziet er top uit. Ook erg leuk om het filmpje te plaatsen. Ben erg benieuwd hoe het straks in je baan zal gaan en hoe de aandrijvingen onder je baan bouwt.
Succes en graag weer een update van het inbouwen.

Groet Ronald
Re:Wisselaansturing met servo's
Henk,

dat ziet er klasse uit.

Groetjes, John
Re:Wisselaansturing met servo's
Dat ziet er inderdaad fraai uit.
Ben benieuwd of het ook werkt tijdens het rijden. Als het te lang duurt voordat de wissel geheel omgeschakeld is zal de trein zelf een route gaan kiezen.
mvg, Corné
Re:Wisselaansturing met servo's
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wisselaansturing met servo's
Ehum hoe wordt in het echt een rijweg gesteld  :roll: Wissels worden gesteld, pas als die vergrendeld zijn wordt het sein veilig. Lijkt mij dat ook bij modelspoor het sein pas veilig wordt nadat de wissels gesteld zijn.
En zo langzaam lopen de wissels ook weer niet om dat je er een uur op moet wachten  :mrgreen:
Kortom valt reuze mee.

Mvg, Johan
Re:Wisselaansturing met servo's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 30 mei 2009, 18:45:58
En zo langzaam lopen de wissels ook weer niet om dat je er een uur op moet wachten  :mrgreen:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Re:Wisselaansturing met servo's
knap, zeer mooi.

Dennis
Re:Wisselaansturing met servo's
Hendrik_marklin
gast

Re:Wisselaansturing met servo's
 :shock:Wow, dat heb je zeer mooi en vakkundig gemaakt Henk. "Complimenten"
Re:Wisselaansturing met servo's
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 30 mei 2009, 18:45:58
Ehum hoe wordt in het echt een rijweg gesteld  :roll: Wissels worden gesteld, pas als die vergrendeld zijn wordt het sein veilig. Lijkt mij dat ook bij modelspoor het sein pas veilig wordt nadat de wissels gesteld zijn.
En zo langzaam lopen de wissels ook weer niet om dat je er een uur op moet wachten  :mrgreen:
Kortom valt reuze mee.
Mvg, Johan
Je zult dan wel terugmelding op je wissels moeten hebben. Als je met bijvoorbeeld koploper rijdt en vrij korte blokken hebt (zoals ikzelf), denk ik dat je toch wel eens problemen zou kunnen krijgen.
mvg, Corné
Re:Wisselaansturing met servo's
Blausee-Mitholz
gast

Re:Wisselaansturing met servo's
Welnee je krijgt geen problemen.

Mvg, Johan