Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verzekering

Gestart door DEBORA0517 dinsdag 26 mei 2009, 18:18:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verzekering
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Verzekering
Ik zou wel eens willen weten,hoe ieder zijn modeltreinhobby heeft verzekert.
Heb je het bij je inboedel of apart en heb je alles beschreven wat je bezit.
Harrie
Re:Verzekering
Spoorman
gast

Re:Verzekering
Je dient het apart te verzekeren. Valt doorgaans niet onder je inboedel verzekering. Daarbij is het ook handig als je een inventarisatie hebt van de waarde b.v. via een computerprogramma of in Excel of zo.

Gr, Ben.
Re:Verzekering
diMarco
gast

Re:Verzekering
Voor zaken zoals een foto-camera, (extreem) dure stereo-apparatuur, etc kun je een waarde-verzekering afsluiten. Hier kun je ook je trein-spullen onder brengen. Raadzaam om alle aankoopfacturen te bewaren, of anders een verzameling te laten taxeren.
Re:Verzekering
BR53
gast

Re:Verzekering
allen, denk er even aan wat je hier neerzet en wie dit kan meelezen.....
Re:Verzekering
diMarco
gast

Re:Verzekering
Citaat van: BR53 op dinsdag 26 mei 2009, 19:05:43
allen, denk er even aan wat je hier neerzet en wie dit kan meelezen.....

Denk je dat meneer "BOEF" meeleest en morgen mijn extreem dure stereo-set en foto-camera komt stelen? Dan zal hij bedrogen uitkomen, want beide zaken zal hij niet aantreffen. Mijn voorbeeld is puur ter illustratie ....

:lol:
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
vanaf hoeveel ??? valt het niet meer onder inboedel?

Dennis
Re:Verzekering
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verzekering
Bij Centraal Beheer hoef je met een Inboedel Garant verzekering alleen maar op te geven dat er ook een treinen collectie aanwezig is.
Wel moet je, bij schade of diefstal, aan kunnen tonen wat er aanwezig is. (of was! :?)
Foto's, filmpjes, beschrijvingen, aankoop nota's, eigenlijk alles waarmee je redelijkerwijs kunt aantonen wat je hebt (had) is dan bewijs.
Maar het afsluiten van een kostbaarheden verzekering geeft wel wat meer zekerheid, temeer omdat hier (bijna) altijd een taxatie aan te pas komt.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Verzekering
diMarco
gast

Re:Verzekering
Citaat van: minirailz op dinsdag 26 mei 2009, 20:14:47
vanaf hoeveel ??? valt het niet meer onder inboedel?

De exacte bedragen van de dekking zijn terug te vinden in de polis van jouw inboedelverzekering. Dat kan per maatschappij verschillen, en ook nog eens per gekozen dekking.
Re:Verzekering
Gerard
gast

Re:Verzekering
Citaat van: diMarco op dinsdag 26 mei 2009, 20:13:17
Citaat van: BR53 op dinsdag 26 mei 2009, 19:05:43
allen, denk er even aan wat je hier neerzet en wie dit kan meelezen.....

Denk je dat meneer "BOEF" meeleest en morgen mijn extreem dure stereo-set en foto-camera komt stelen? Dan zal hij bedrogen uitkomen, want beide zaken zal hij niet aantreffen. Mijn voorbeeld is puur ter illustratie ....

:lol:

Het gaat niet alleen om jouw voorbeeld, maar ook om de antwoorden die waarschijnlijk nog gaan komen...
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
Citaat van: diMarco op dinsdag 26 mei 2009, 20:17:00
Citaat van: minirailz op dinsdag 26 mei 2009, 20:14:47
vanaf hoeveel €€€ valt het niet meer onder inboedel?

De exacte bedragen van de dekking zijn terug te vinden in de polis van jouw inboedelverzekering. Dat kan per maatschappij verschillen, en ook nog eens per gekozen dekking.
goed, zal ik eens gaan bekijken...

Dennis
Re:Verzekering
Spoorman
gast

Re:Verzekering
Het gaat hierbij niet alleen om inbraak. Neem ook eens mee in je overweging wel of niet bij te verzekeren voor het risico van brand maar vooral ook blikseminslag. Een zware inslag vlakbij is al voldoende alle electronica naar de knoppen te helpen laat staan een directe inslag. Zeker met de zware onweersbuien van de laatste jaren.

Zelf 15 jaar geleden een inslag gehad. Schade: CV ketel, alle audio, TV en video apparatuur, PC/printer en 3 telefoon's. Viel gelukkig onder de "normale dekking" van de inboedelverzeking. Voor de modelspoorverzameling geldt dat zeker niet.

Linkje bij de buren
Re:Verzekering
Peer
gast

Re:Verzekering
Zoals andere leden al reeds vermeld hebben, heb ik mijn modelspoortreinen apart naast de inboedel verzekerd. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld mijn CD-collectie...

Eens in de twee jaar krijgt mijn tussenpersoon een CD met daarop mijn huidige collectie beschreven. eenvoudig in een Word-bestand met foto's plus een Excel-sheet met de waardes van de verzameling.

Nu is mijn collectie niet zo groot in tegenstelling van sommige forumleden, maar ik zou er goed ziek van zijn, als dit verloren is gegaan door bijvoorbeeld een brand, of door diefstal.

Neem even contact op met jouw tussenpersoon Harrie, zou ik zeggen.

groet Peer
Re:Verzekering
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Verzekering
Ik weet dat ik jaren terug mijn treinen heb verzekert bij de inboedel,dit kon volgens de verzekerings agent.dit stond ook duidelijk vermeld in de polis.Maar de inboedel is duurder geworden en de verzekering is meeopgetrokken,maar er staat niet meer vermeld dat er treinen verzameling bij zit.Ik zal hier toch eens naar vernemen.Bedankt voor de reacties.


Groet Harrie
Re:Verzekering
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verzekering
Zelf ben ik bediende in een verzekeringsmaatschappij (in België).
De totale waarde van uw modelbaan dien je onder te brengen bij uw inboedel (deel dus van de brandverzekering).
Echter kan het nooit kwaad uw verzekering er op te wijzen dat die inboedel voor x EUR bestaat uit uw modelbaan. Let hierbij voorla op materiaal dat niet meer verkrijgbaar is en dus nu een verzamelobject geworden is (duurder materiaal dus).
Je moet er eigenlijk van uit gaan dat een verzekering dient om uw bestaand vermogen (dus ook uw modelbaan) terug te kunnen herstellen bij brand, diefstal, etc.

Guy
Re:Verzekering
catzeiler
gast

Re:Verzekering
Treinenverzameling hoeft niet apart verzekerd  te worden, valt gewoon onder inboedel. Bij audiovisuele apparatuur als bijvoorbeeld cd  verzameling geldt een maximum. Ook voor computerapparatuur geldt een maximum, dus dat kan van belang zijn als je de baan via pc aanstuurt. Sommige maatschappijen maken onderscheid tussen av en pc, andere niet. Uiteraard is het wel handig om als je een omvangrijke treinenverzameling hebt de verzekerde som als zodanig in de gaten te houden. Los van dit alles ligt de bewijslast bij de verzekerde. Als jij bij verzekeraar e. 20.000,00 schade aan treinen declareert, dien je dit te bewijzen. Bij schade kan je een contra-expert inschakelen. Bij de inboedelpolis zijn de kosten hiervoor gedekt. Houd er wel rekening mee dat sommige treinen als antiquiteiten gezien kunnen worden, waarvoor ook een maximum kan gelden. In geval bij schade aan de modelbaan kan je ook de kosten voor het herstel van de baan claimen. De herbouwkosten, hangt een beetje af van de schade-expert hoe die daar mee omgaat. Indien nog meer verzekeringsvragen, neem contact met mij op. Overigens, een kostbaarhedenverzekering is optie, dan wordt het spul getaxeerd en kan geen gedonder over waarde ontstaan. Kost overigens wel extra. Ook is het mogelijk om op je inboedelpolis een extra aantekening te laten  maken dat er voor een x bedrag aan modeltreinen aanwezig is. Dit kost in de regel geen extra premie. Maar verschillen per maatschappij zijn er.
Re:Verzekering
Peer
gast

Re:Verzekering
Bedankt Catzeiler, dit is een interessante reactie. Mijn tussenpersoon komt binnenkort op bezoek, zal ik hem eens voorleggen, van hoe het nu alles in elkaar steekt.

Nogmaals bedankt,

Groet, Peer
Re:Verzekering
kiezel
gast

Re:Verzekering
Let op: in veel inboedelverzekeringen worden verzamelingen apart genoemd.
Dus als jouw postzegelverzameling van 20000 euro in rook opgaat moet je dat in die gevallen apart verzekeren (anders geldt er een maximum).
Een mooie hoeveelheid treinen kan natuurlijk op deze manier ook als verzameling worden aangemerkt.

Dus ga goed na hoe het in jouw eigen verzekeringsvoorwaarden staat. En overleg inderdaad met de tussenpersoon.
Of maak het gewoon niet te gek met je treinenverzameling, dan blijft het gedekt onder de gewone voorwaarden. 8)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Verzekering
Tighfield
gast

Re:Verzekering
Hallo,

Inderdaad, mijn modelspoor artikelen zijn in mijn inboedelverzekering apart opgenomen onder de term Bijzondere verzameling, waarbij de totale waarde is vermeld (geschat). Uiteraard met een lichte verhoging van de premie.

Met vriendelijke groet,

Tighfield :D

Re:Verzekering
Lid sinds: 2015

offline
Re:Verzekering
Hallo Catzeiler, bedankt voor je reactie, ik heb een redelijke verzameling, maar als ik deze verzeker onder mijn inboedelverzekering geld dan ook de zogenaamde dagwaarde clausule?
In de bijna alle inboedelverzekeringen wordt gesproken pver nieuwwaarde, maar als de inboedel een percentage hiervan bereikt bijvoorbeeld 40%,dan wordt er afgerekend tegen de dagwaarde.
Stel je hebt rijdend materieel voor 8.000,= euro en een baan van 3.000,= euro( rails, aankleding,hard-en software) hoe kun je die dan het beste verzekeren?
Groeten Fred
Re:Verzekering
Lid sinds: 2009

offline
Re:Verzekering
Ik heb net mijn tussenpersoon even gebeld en alles was mee verzekerd binnen mijn polis.

Wel even foto's en inventaris lijstje maken voor het geval dat je bij een schade iets moet aantonen was het advies.

Uit het verleden weet ik nog dat je bij delta loyd je je hiervoor extra uitgebreid moest verzekeren . Dus het is per maatschappij verschillend. Bij mijn huidige verzekeraar zitten dit soort dingen dus in het pakket.
Re:Verzekering
redskin
gast

Re:Verzekering
Alles valt bij mij gewoon onder de inboedel verzekering, moet wel kunnen aantonen wat er op mijn spoorbaan rondrijdt (door foto's)
Re:Verzekering
catzeiler
gast

Re:Verzekering
De 40 % clausule geldt idd ook voor de treinen. Indien de treinen of delen van de baan buitenshuis zijn, bijvoorbeeld op een tentoonstelling, dan is er overigens meestal geen dekking op de inboedelpolis. Dan is een kostbaarhedenverzekering aan te raden.
Re:Verzekering
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verzekering
Catzeiler,
Wat is de 40% clausule ? Hier in België kennen we die niet.

Guy
Re:Verzekering
catzeiler
gast

Re:Verzekering
In principe is het zo dat in geval van schade de HUIDIGE nieuwwaarde wordt uitgekeerd. Dus kostte een artikel 1 jaar geleden e. 100,00 en nu e. 120,00 dan krijg je e. 120,00. Kost dat artikel nu e. 80,00, dan krijg je e. 80,00. Echter, heeft het artikel een dagwaarde van minder dan 40 % van de nieuwwaarde, dan krijg je de dagwaarde. Let wel, die dagwaarde wordt bepaald over de HUIDIGE nieuwwaarde. De dagwaarde wordt bepaald aan de hand van de ouderdom waarbij gekeken wordt naar het produkt.
Re:Verzekering
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Verzekering
Als je de foto's en het excel-bestand naar een G-mail of hotmail-account o.i.d. stuurt, kun je er ook nog bij als bijvoorbeeld je hele huis afbrandt of je PC wordt meegenomen.
Re:Verzekering
Marklin-Gijs
gast

Re:Verzekering
Ik ga maar eens aan mn vader vragen hoe het hiero zit met m'n treinbaan. Je hebt toch al gauw (ook als je begint) een aaantal euro's liggen :D
Re:Verzekering
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re:Verzekering
Er waren medespoorders die hun verzekerings agent eens wat inlichtingen zouden vragen over het bezit van hun hobby,ik heb hier nog geen reactie van gezien.Ik heb zelf alles eens opgeteld,maar ik ben uitgegaan van marktplaats prijzen,bv een railsje voor 50eurocent.ik heb een 1000in mijn bezit,dus een bedrag van 500 euro.Ik ga er vanuit dat ik voor dit bedrag terug kan kopen,ik ben alleen duurder uit als ik nieuw wil gaan aanschaffen,of moet ik anders gaan rekenen?

Harrie
Re:Verzekering
ATSF2
gast

Re:Verzekering
Citaat van: DEBORA0517 op zaterdag 13 juni 2009, 10:50:40
Er waren medespoorders die hun verzekerings agent eens wat inlichtingen zouden vragen over het bezit van hun hobby,ik heb hier nog geen reactie van gezien.Ik heb zelf alles eens opgeteld,maar ik ben uitgegaan van marktplaats prijzen,bv een railsje voor 50eurocent.ik heb een 1000in mijn bezit,dus een bedrag van 500 euro.Ik ga er vanuit dat ik voor dit bedrag terug kan kopen,ik ben alleen duurder uit als ik nieuw wil gaan aanschaffen,of moet ik anders gaan rekenen?

Harrie


Je kunt dit ook op een andere manier benaderen.

Stel je verzameling gaat in rook op. Je staat met een nieuw huis en ruimte voor je trein. Wat is er nu mooier om een flink budget ter beschikking te hebben en te kopen wat je op dat enig moment mooi vind.

Ik zou in ieder geval de zaak op deze manier benaderen.

Zorg dat je een dekking hebt voor het geleden verlies en start opnieuw.

Ik zelf heb een bedrag laten vast leggen op de polis voor het geen het waard is. Bij een totaal verlies is dit en mooi bedrag om opnieuw te beginnen en ben ik ook meteen van de oude technieken af. Dit houdt in modellen in de laatste stand der techniek.

Voorbeeld

Roco en marklin modellen van de 80 er jaren hadden slechtere motoren en detaillering was op punten slechter. Dit is de laatste jaren sterk verbeterd. Naast alle grote nadelen is dit dan wel weer en voordeel van een brandje
Re:Verzekering
Spoorman
gast

Re:Verzekering
Citaat van: ATSF2 op zaterdag 13 juni 2009, 11:41:29Voorbeeld

Roco en marklin modellen van de 80 er jaren hadden slechtere motoren en detaillering was op punten slechter. Dit is de laatste jaren sterk verbeterd. Naast alle grote nadelen is dit dan wel weer en voordeel van een brandje
Loks van 25 jaar oud hebben een dagwaarde, zie ook antw#23. Je bent dus altijd slechter af. Brandjes hebben geen voordelen.

Gr, Ben.
Re:Verzekering
catzeiler
gast

Re:Verzekering
Zoals opgemerkt vallen modeltreinen gewoon onder de inboedelverzekering, uitzonderingen per maatschappij daargelaten. Bij heel oude locs en wagons zou op een gegeven moment de curiosa- of antiquiteitswaarde kunnen worden toegepast. Een andere mogelijkheid is verzekeren op basis van getaxeerde waarde. Sommige maatschappijen passen daar overigens ook een afschrijving op toe. Andere maatschappijen weer niet. Voordeel van verzekeren volgens getaxeerde waarde is dat er geen gesteggel kan ontstaan over de waarde en het voormalig bezit. Nadeel is dat de premie torenhoog is. Wel zijn de treinen dan meestal buitenshuis ook meeverzekerd. Scenery en rails hebben overigens voor de verzekering heel weinig waarde. Ook de uren die in de bouw van de baan zijn gestoken worden minimaal vergoed.
Re:Verzekering
JB
gast

Re:Verzekering
Wellicht ten overvloede nog even het volgende. Veel inboedelverzekeringen gaan uit van een gemiddelde waarde van de inboedel op basis van de samenstelling van het huishouden, de woning etc. Met andere woorden, de waarde van de inboedel wordt geschat op basis van een gemiddeld gezin. Wanneer de waarde van, delen van, de inboedel dit gemiddelde te boven gaan dan moet dit specifiek bij de verzekeraar gemeld worden (met alle gevolgen voor de premie van dien, maar dit terzijde). Doe je dit niet dan zal, bij het claimen van schade, de verzekeraar absoluut moeilijk gaan doen als je dan opeens aangeeft dat je een extreem dure stereo o.i.d. had staan.

Dit zelfde geldt ook voor, ik noem maar eens wat, een modelspoorverzameling. Binnen grenzen is een verzameling gewoon onder de standaar inboedelverzekering gedekt maar gaat de waarde van de verzameling oplopen dan zal een verzekeraar al snel op de spreekwoordelijke rem trappen als er uitgekeerd moeten worden. Nou hebben modelspoorverzamelingen de onhebbelijke eigenschap om langzaam te groeien en dus gestaag in waarde toe te nemen. Velen beseffen pas hoeveel er in de verzameling geïnvesteerd is als er een inventarisatie van de boedel plaats vindt (bijvoorbeeld na een brand). Veel problemen zijn relatief goedkoop te voorkomen door de verzekeraar jaarlijks een update toe te sturen van de verzameling. In het ergste geval zal de verzekeraar de premie iets verhogen maar zolang je geen bijzonderhedenverzekering afsluit zal dat niet in de papieren gaan lopen, het scheelt echter een boel ellende als het fout gaat.

Jan
Re:Verzekering
catzeiler
gast

Re:Verzekering
JB, jij doelt op de zogenaamde inboedelmeter, deze vind ik persoonlijk een onding. Deze inboedelmeter gaat uit van gemiddelden. Een ieder heeft wel iets bijzonders, de een heeft een swarovskiverzameling, de ander dit, etc. De meest betrouwbare wijze om de waarde van je inboedel te bepalen is de waarde van je inboedel daadwerkelijk bepalen. Het grondbegindsel van verzekeren is herstel in de toestand van voor de schade.
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
Citaat van: catzeiler op zaterdag 13 juni 2009, 23:06:31Het grondbegindsel van verzekeren is herstel in de toestand van voor de schade.

Nou nee. Bij inboedelverzekeringen kan je de dekking (en daarmee de premie) tot op grote hoogte zelf bepalen. Ik heb zo'n verzekering om bij calamiteiten noodzakelijke dingen weer aan te kunnen schaffen. Treintjes vallen bij mij niet in die categorie.
Re:Verzekering
woopietrein
gast

Re:Verzekering
Citaat van: catzeiler op zaterdag 13 juni 2009, 23:06:31
JB, jij doelt op de zogenaamde inboedelmeter, deze vind ik persoonlijk een onding. Deze inboedelmeter gaat uit van gemiddelden. Een ieder heeft wel iets bijzonders, de een heeft een swarovskiverzameling, de ander dit, etc. De meest betrouwbare wijze om de waarde van je inboedel te bepalen is de waarde van je inboedel daadwerkelijk bepalen. Het grondbegindsel van verzekeren is herstel in de toestand van voor de schade.

Inderdaad een inboedel meter geeft een gemiddelde waarde aan, die is vastgesteld met CBS en NBVA waardes.
Door de bijtellingen van waardes toe te voegen en waar mogelijk ook te beschrijven, kan je een waarde bepalen die er als extra bij komt. Maar bij sommige verzekeringmaatschappijen zijn bijzondere bezittingen tot 15000 euro gedekt op de uitgebreide inboedel verzekeringen, en met de inboedelwaarde meter heb je ook nog de garantie tegen onder verzekering, en ben je tevens verzekerd van indexering.
Heb je meer dan bijvoorbeeld 15000 euro aan bijzondere bezittingen, dan wordt dit bedrag als bijtelling opgeteld. ( stel je hebt voor 18000 op zolder, dan verzeker je 3000 erbij, boven de 15000)
Maar zorg voor bonnen en documenten van aanschafwaardes, kopieer kassabonnen, omdat deze met de tijd vervagen.

En dan nog kan je met de premie onderhandelen, ik doe het vaak voor mijn relaties, dus vandaar.
Re:Verzekering
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Verzekering
Citaat van: henkv op zondag 14 juni 2009, 12:29:07
Citaat van: catzeiler op zaterdag 13 juni 2009, 23:06:31Het grondbegindsel van verzekeren is herstel in de toestand van voor de schade.

Nou nee. Bij inboedelverzekeringen kan je de dekking (en daarmee de premie) tot op grote hoogte zelf bepalen. Ik heb zo'n verzekering om bij calamiteiten noodzakelijke dingen weer aan te kunnen schaffen. Treintjes vallen bij mij niet in die categorie.

Ik wil daar toch even, als oud-verzekeringsman zijnde, op inspringen. Waar jullie het over hebben is het zogenaamde indemniteitsprincipe. Dat wil zeggen: je mag na de schade er niet beter of slechter van worden bij een uitkering, bepalend is de waarde op het op het van de ramp. Let dus met name even op die laatste zinsnede, want dat wil niet zeggen dat je daarna alles weer nieuw kunt kopen!
Verzekeraars vergoeden zelden -uitzonderingen daargelaten- nieuwwaarde.
Twee haken aan dat verhaal:
1. bij een prijsstijging zul je zelf het verschil tussen aanschaf en de uitkering moeten bijspijkeren. Een lok die rijdt is een gebruiksobject en kent dus afschrijving. Heb je die lok 10 jaar geleden gekocht en was hij toen ? 300,= dan kijkt de verzekeraar bij totaal verlies naar de waarde kort voor de ramp. Kan zomaar gezakt zijn naar ? 130,= omdat het gebruikt wordt. In de tussentijd is de lok bijvoorbeeld in de winkel in prijs gestegen naar ? 400,=. Mag je dus het verschil bijlappen. Je zult maar 15 loks in die orde van grootte hebben rijden.... :shock:
2. Onderschat de schade niet die je aan al het overige hebt behoudens het rijdend materieel, rails en computers. Alle materialen, scenery, auto's maar ook lectuur en dvd/video, je zit zo aan een paar mille. Om die reden is het niet verstandig alleen het rollend materieel te laten taxeren maar het geheel. Gebruik een gespecialiseerde taxateur en desnoods, bij grote verzamelingen, twee taxateurs die onafhankelijk van elkaar werken. Wedden dat je op een behoorlijk verschil uitkomt.

Mijn eigen baan is meegenomen in een gecombineerde polis. Een groot deel op de inboedel en het grootste deel op een kostbaarhedenverzekering (verzamelstukken e.d. heb ik laten benoemen op een polisvel, heel belangrijk bij bijvoorbeeld inbraak, zodat je aan de hand van serienummers je eigendom kunt aantonen).

En tenslotte nog iets: controleer je polis op brandclausules. Ik had bij een verzamelaar een binnenbrandje op te lossen die ontstaan was door een defecte Märklin-trafo uit 1951. De verzekeraar wilde geen dekking verlenen omdat de trafo alleen was vrijgegeven voor 220 volt en we inmiddels op 230 volt zitten. Oudere apparatuur is dus kwetsbaar. Uiteindelijk zijn de restanten van de trafo na een contra-expertise naar TNO gestuurd en is alsnog uitgekeerd.
Het gebruik van oudere electrische apparatuur hebben we sindsdien in dergelijke polissen expliciet laten opnemen. Kost een paar duiten maar je bent verder van huis als er niets vergoed wordt.
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
Hoi "Kermit",

Even een vraagje dan.
Ik ben hier een aantal maanden ook mee bezig geweest en mijn tussenpersoon gaf idd aan dat je dit apart kon verzekeren.
Echter, hij gaf wel aan dat dan de hele boel getaxeerd diende te worden en dat deze taxatie elk jaar opnieuw diende te gebeuren.
Taxatiekosten kunnen tenslotte ook vrij hoog oplopen dus hij raadde mij aan alles wat ik van modelspoor heb te fotograferen en in een soort van database te zetten zodat ik kan aantonen wat ik heb en vervolgens de inboedel hoger te zetten.

Kan jij je vinden in dit verhaal?

Groetjes

Mark
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
Volgens mij klopt het verhaal van Kermit prima.
Was mijn punt ook niet. Mijn punt of misschien wel mijn vraag was of we ons nou echt zo druk moeten maken om die treintjes.

Kijk, als mijn huis schade oploopt door bijvoorbeeld brand, dan wil ik van de verzekering een bedrag dat mij in staat stelt tijdelijke huisvesting te betalen, het huis weer op te bouwen en inboedel, kleding en andere noodzakelijkheden aan te schaffen. Daarvoor wil ik dus premie betalen. Niet minder, maar ook niet meer.
Treintjes? Kan me niet voorstellen dat ik me bij zoiets nou heel druk zou maken om mijn treintjes. Leuke hobby, daar begin ik dan op den dur wel weer op het gemak van voren af aan mee.

Maar ja, Nederland oververzekeringsland.  :wink:
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
Hoi Henk,

Daar heb je wel gelijk in dat je je eerste levensbehoeften kan betalen. Daar vallen treintjes zeker niet onder hahaha.
Maar aan de andere kant, sommige mensen hebben gewoon echt een kapitaal aan modelspoor. Dan heb ik het niet over 3000,- maar over vele duidenden euros, of moet ik zeggen tienduizenden eurries?

Daarvoor zou ik wel een verzekering voor willen afsluiten hoor.

Groetjes

Mark
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
Tis geloof ik een andere manier van denken Mark.
Ik durf al lang niet meer uit te rekenen wat de waarde van het spul hier is en ik zou enorm balen als het opeens weg was. Maar ik wil alleen verzekeren wat ik na een calamiteit onmiddelijk nodig heb en dan niet kan betalen. De huidige treinverzameling voldoet wel aan het tweede criterium maar niet aan het eerste. Ik kan de tijd nemen om dat weer geleidelijk op de bouwen.
Re:Verzekering
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verzekering
Voor de belgen onder ons (want in Nederland zie ik dat er blijkbaar soms andere regels gelden):
- zorg dat je niet al onderverzekerd bent voor uw inboedel zonder modelbaan
- heb je een kleine modelbaan/verzameling, hoef je niets aparts te doen..tenzij zie verder
- heb je een middelgrote of grote modelbaan/verzameling, meldt het dan zeker aan uw verzekeraar dat hij bij de inboedelwaarde X EUR moet bijrekenen . Foto's of database zijn hierbij altijd welkom.

Nu verder (dus geldt ook voor kleine): bij ons in belgie is de inboedel altijd verzekerd in ons huis en in onze vakantieverblijfplaats. Dus niet in uwen auto of op een expositie !!!.
Stel je uw verzameling soms tentoon, sluit dan een aparte all risks verzekering af ervoor.

Zo ik hoop dat alle belgen het nu verstaan en dit draadje voor ons kan afgesloten worden.

Groetjes,


Guy (werkzaam in een belgische verzekeringsmaatschappij
Re:Verzekering
catzeiler
gast

Re:Verzekering
Kermit, ik ben het niet met je eens. De verzekeringen kennen indexering. Dus kostte de lok in 2008 e. 100,00 en en nu e. 120, dan krijg je e. 120. Dit in geval van totaal verlies. Afschrijving wordt toegepast in het geval de dagwaarde minder bedraagt dan 40% van de huidige nieuwwaarde. Is de dagwaarde minder dan die 40% dan wordt de dagwaarde bepaald over de huidige nieuwwaarde en krijg je dat uitgekeerd. Is de dagwaarde hoger dan de 40 %, dan wordt dus de huidige nieuwwaarde uitgegekeerd. Voor wat betreft de brand, veroorzaakt door de trafo, brandschade wordt alleen niet vergoed als er sprake is van opzet of grove nalatigheid en dan dient dit aangetoond te worden. Los van dit alles bestaat er de mogelijkheid om op kosten van de verzekeringsmaatschappij een contraexpert te benoemen. Dit kan overigens bij alle op de inboedelpolis geclaimde schades. Bij aansprakelijkheid ligt dit alles anders. Bij aansprakelijkheidsschades wordt alleen de dagwaarde uitgekeerd, of de herstelkosten indien deze lager zijn dan de dagwaarde. Een contraexpert dient uit eigen zak betaald te worden, hoewel ik hier uitzonderingen van ken.
Re:Verzekering
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Verzekering
Citaat van: catzeiler op woensdag 24 juni 2009, 21:59:44
Kermit, ik ben het niet met je eens. De verzekeringen kennen indexering. Dus kostte de lok in 2008 e. 100,00 en en nu e. 120, dan krijg je e. 120. Dit in geval van totaal verlies. Afschrijving wordt toegepast in het geval de dagwaarde minder bedraagt dan 40% van de huidige nieuwwaarde. Is de dagwaarde minder dan die 40% dan wordt de dagwaarde bepaald over de huidige nieuwwaarde en krijg je dat uitgekeerd. Is de dagwaarde hoger dan de 40 %, dan wordt dus de huidige nieuwwaarde uitgegekeerd.

Waar jij op zinspeelt is de normale brandpolis met indexering. En verderop in mijn stuk waarschuw ik er juist voor dat je dit niet voor zalig aan moet nemen. Je gaat dan juist knap onderuit.
Ik heb het over een beëdigde taxatie en geloof mij, ik heb de ellende gezien en de verschillen tussen een goede, erkende taxatie en een schatting.
Taxatiewaarde staat vast gedurende de aangegeven periode. Wat niet wil zeggen dat er geen waardedaling kan zijn, maar dat heb je als gebruiker zelf in de hand.
Let op: er kan ook sprake zijn van waardestijging. Volg de Koll-katalogus daarvoor maar eens.
De berekening die je maakt klopt overigens niet helemaal maar het is te lastig om dat hier in een paar woorden uit te leggen. Zonder taxatie krijg je die 120 euro niet, zelfs niet als de dagwaarde hoger blijkt te zijn. Het zou betekenen dat je namelijk beter werd van een schade en dat is, wat ik al uitlegde, het indemniteitsprincipe.
Taxatie plus een degelijke polis met index daar omheen geeft je de meeste zekerheid, maar is niet goedkoop. Kost je toch al snel een nieuwe lok per jaar.  8)

Re:Verzekering
flying-scotsman
gast

Re:Verzekering
ik heb eigenlijk nog nooit echt nagedacht over wat als... bij mijn modelspoor. nou heb ik ook niet echt zo gek veel (ter vergelijking met sommige hier opt foum, heel weinig :P) maar het is misschien wel handig om er ook eens naar te kijken, aangezien mijn ouders thuis nog de verzekeringen doen zal ik het er vanavond maar eens over hebben :P

bedankt voor de tip
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
Hoi ehhh Kermit, (hoop niet dat dit je echte naam is  :D)

Een vraagje, 2 jaar geleden is mijn verzekeringtussenpersoon bij mij geweest. Hij gaf aan dat als je deze hobby apart wilde verzekeren deze idd getaxeerd moest worden. Dit kostte ongeveer een 350,- schatte hij.
Echter, en ik weet niet of dit nou klopt, hij zei wel, dat dit elk jaar moest gebeuren deze taxatie.
Klopt dit?
Zo nee, om de hoeveel tijd moet je dit dan wel doen?
Kost je dit dan elke keer weer dit bedrag of kan dit bv in de polis aangepast worden?

Groeten

Mark
Re:Verzekering
catzeiler
gast

Re:Verzekering
Dat van de e. 120,00 klopt wel, immers je krijgt er dezelfde loc voor terug, je bent er dus niet op vooruit gegaan. Het indemniteitsprincipe is dus geen geweld aangedaan. En voor wat  betreft vaste taxatie: de diverse verzekeringsmaatschappijen leggen dat zo divers uit, dat valt buiten het kader van dit topic. In de regel is het zo dat zolang de treinen gewoon in huis zijn, ze gewoon onder de inboedelpolis vallen, uiteraard mits de verzekerde som toereikend is. Overigens zijn ook hier weer uitzonderingen. Is de verzekerde som niet toereikend dat wordt uitgekeerd naar het percentage onderverzekering. In geval van schade dient de schade wel te worden aangetoond. Bijvoorbeeld middels foto s, nota s, etc.
Re:Verzekering
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Verzekering
De geldigheid van een taxatie varieert van een jaar tot ongeveer 5 jaar. Langer is ook niet verstandig als je kijkt hoe de waardeontwikkeling verloopt. Je zult maar mooi materiaal uit de jaren '30 hebben gekocht en dat blijft stijgen in waarde, terwijl je polis niet meeloopt.

Bij een klein baantje (zonder afbreuk te willen doen aan het plezier of de trots die je hebt) is de hobby nog gewoon in de normale inboedelverzekering te doen.
Maar werp een blik op de verzekerde sommen voor "verzamelingen" of "kostbaarheden" (vaak valt het daaronder) dan is dat over het algemeen bedroevend laag. Een paar loks en je zit er zo overheen. Bovendien hebben veel mensen ook nog andere dingen dan treinen in huis zoals een postzegelverzameling, je foto en videocamera's of antiek.

Natuurlijk is het een hap geld zo'n taxatie en zeker als je het regelmatig moet doen. Maar je auto onderhouden kost ook het nodige en zorgt er wel voor dat je kunt blijven rijden en iets van waardedaling wordt opgevangen.

Ik noem geen naam maar informeer maar eens op Eurospoor bij die bekende taxateur naar hoe en wat. Vaak heeft hij ook een flyer liggen met uitleg over het nut van een taxatie.
Re:Verzekering
Lid sinds: 2007

offline
Re:Verzekering
Dank je wel Kermit!
Re:Verzekering
Lid sinds: 2006

offline
Re:Verzekering
Hallo lokje23,

Voor België. Zie ook al wat ik reeds in dit draadje vroeger geschreven heb.
Ik zie dat je spreekt van een verzameling met een kapitaal van boven de 75000 euro. Da's natuurlijk niet niks. Voor een dergelijke waarde MOET dit in de brandpolis vermeld. Sommige maatschappijen zullen dit niet willen verzekeren (of toch niet in diefstal), voor andere zal het wel kunnen.
Spreek erover met uw makelaar .

Guy
Re: Verzekering
Lid sinds: 2009

online
Re: Verzekering
Hallo,

Dit onderwerp speelde al een tijdje door mijn hoofd, dus ook maar eens gesproken hierover met Centraal Beheer:

- Modeltreinen vallen bij hun onder de Inboedelverzekering. De totale verzekerde waarde welke hierdoor gedekt wordt is EUR 100.000,-.
- In geval van diefstal en brand wordt gekeken naar de waarde op dat moment, waarbij men bekend was met de Koll. Eerder betaalde bedragen maakt dus niet uit.
- Hiervoor is het van belang om foto's en nota's te hebben van de aanwezige spullen welke aantonen dat de producten ook daadwerkelijk in je bezit waren. Dit dienen eigen foto's te zijn, en bijvoorbeeld niet foto's zoals ze standaard staan in een catalogus, Collection, etc.
- Tip: sla deze gegevens digitaal op (CD, DVD, stick) en bewaar een kopie elders. Mijn tip zou zijn: online!

Kortom, mocht je willen verzekeren en zit je onder de ton met je collectie, maak dan vooral foto's van je spullen!

Groet,
William
Re: Verzekering
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Verzekering
Ik heb n aparte clausule bij mijn inboedel verzekering van mijn wonig. Ik hoefde niets speciaals te doen of te laten zien. Ik heb wel alles in een exel bestand staan mochten ze willen weten hoe of wat. Voor de zekerheid maak ik nog foto`s.
Mvg Frank