Citaat van: henkv op zondag 14 juni 2009, 12:29:07
Citaat van: catzeiler op zaterdag 13 juni 2009, 23:06:31Het grondbegindsel van verzekeren is herstel in de toestand van voor de schade.
Nou nee. Bij inboedelverzekeringen kan je de dekking (en daarmee de premie) tot op grote hoogte zelf bepalen. Ik heb zo'n verzekering om bij calamiteiten noodzakelijke dingen weer aan te kunnen schaffen. Treintjes vallen bij mij niet in die categorie.
Ik wil daar toch even, als oud-verzekeringsman zijnde, op inspringen. Waar jullie het over hebben is het zogenaamde indemniteitsprincipe. Dat wil zeggen: je mag na de schade er niet beter of slechter van worden bij een uitkering, bepalend is de waarde op het op het van de ramp. Let dus met name even op die laatste zinsnede, want dat wil niet zeggen dat je daarna alles weer nieuw kunt kopen!
Verzekeraars vergoeden zelden -uitzonderingen daargelaten- nieuwwaarde.
Twee haken aan dat verhaal:
1. bij een prijsstijging zul je zelf het verschil tussen aanschaf en de uitkering moeten bijspijkeren. Een lok die rijdt is een gebruiksobject en kent dus afschrijving. Heb je die lok 10 jaar geleden gekocht en was hij toen ? 300,= dan kijkt de verzekeraar bij totaal verlies naar de waarde kort voor de ramp. Kan zomaar gezakt zijn naar ? 130,= omdat het gebruikt wordt. In de tussentijd is de lok bijvoorbeeld in de winkel in prijs gestegen naar ? 400,=. Mag je dus het verschil bijlappen. Je zult maar 15 loks in die orde van grootte hebben rijden....
2. Onderschat de schade niet die je aan al het overige hebt behoudens het rijdend materieel, rails en computers. Alle materialen, scenery, auto's maar ook lectuur en dvd/video, je zit zo aan een paar mille. Om die reden is het niet verstandig alleen het rollend materieel te laten taxeren maar het geheel. Gebruik een gespecialiseerde taxateur en desnoods, bij grote verzamelingen, twee taxateurs die onafhankelijk van elkaar werken. Wedden dat je op een behoorlijk verschil uitkomt.
Mijn eigen baan is meegenomen in een gecombineerde polis. Een groot deel op de inboedel en het grootste deel op een kostbaarhedenverzekering (verzamelstukken e.d. heb ik laten benoemen op een polisvel, heel belangrijk bij bijvoorbeeld inbraak, zodat je aan de hand van serienummers je eigendom kunt aantonen).
En tenslotte nog iets: controleer je polis op brandclausules. Ik had bij een verzamelaar een binnenbrandje op te lossen die ontstaan was door een defecte Märklin-trafo uit 1951. De verzekeraar wilde geen dekking verlenen omdat de trafo alleen was vrijgegeven voor 220 volt en we inmiddels op 230 volt zitten. Oudere apparatuur is dus kwetsbaar. Uiteindelijk zijn de restanten van de trafo na een contra-expertise naar TNO gestuurd en is alsnog uitgekeerd.
Het gebruik van oudere electrische apparatuur hebben we sindsdien in dergelijke polissen expliciet laten opnemen. Kost een paar duiten maar je bent verder van huis als er niets vergoed wordt.