Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

verlichting op treintje van faller

Gestart door Discotrain dinsdag 26 mei 2009, 17:22:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verlichting op treintje van faller
Heren..

ik heb verlichting op het treintje van Faller gemaakt.. echter gaat de accu zo snel leeg dat ik het anders moet gaan doen..

iemand een idee>

zijn 2 gele lampjes voor en 2 rode achter

accu details zijn

ni-nh 1.2v
120 mah

iemand idee

ander gaan ze er weer uit...

volgens mij is dit de lichtste accu van Faller wat ze gebruiken of niet?

en kan waar kan je een 2e accu kopen?

Gr

DJ
Re:verlichting op treintje van faller
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:verlichting op treintje van faller
Over welk treintje heb je het?
Wat voor verlichting gebruik je? (gloeilamp.. ledjes... )

Dit is wel erg summier omschreven
Re:verlichting op treintje van faller
Dit treintje :?:


(Faller #161514)

Re:verlichting op treintje van faller
jep dit treintje

heb gloei lampjes van Faller.. klein versie lampjes..

zal ff foto plaatsen




Treintje rijd dus rond op een verlichte Kermismodule die op div beurzen staat
oa as weekend (zaterdag) in Erica tijdens de open dagen van het Smalspoormuseum





en ander oplossing is misschien?



Re:verlichting op treintje van faller
Citaat van: Discotrain op dinsdag 26 mei 2009, 20:47:51
heb gloei lampjes van Faller.. klein versie lampjes..

Daar zit 'em het probleem, een gloeilampje is een te grote verbruiker :idea:

Citeeren ander oplossing is misschien?

LED's gebruiken :)

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:verlichting op treintje van faller
daar was ik al achter maar led is er niet te krijg in 1,2 volt

Re:verlichting op treintje van faller
Ben er niet heel erg in thuis maar volgens mij kun je een LED-je van 2V prima laten branden op zo'n 1,2V batterij 8)
Re:verlichting op treintje van faller
heb ff snel een filmpje gemaakt..

http://www.youtube.com/watch?v=1ED_uNM-KfE


1 wagon zit iets scheef komt door kabeltje..zit om de as gedraaid..
Re:verlichting op treintje van faller
Dat ziet er hartstikke leuk uit, Discotrain 8) Kan me voorstellen dat dit op beurzen veel bekijks trekt :) Succes met de inbouw van LED's ! En als je dan toch aan het stoeien bent; kijk ook eens of je het treintje wat langzamer kunt laten rijden ;)

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:verlichting op treintje van faller
er bestaan speciale ic-tjes om een led op een lagere voedingsspanning te laten branden.
weet zo niet meer het type maar ik wil het wel opzoeken.
alleen nu niet; moet naar mijn werk.
Re:verlichting op treintje van faller
Citaat van: huub op donderdag 28 mei 2009, 12:41:50
er bestaan speciale ic-tjes om een led op een lagere voedingsspanning te laten branden

Je doelt waarschijnlijk op de BCR402R ? Ik ben bang dat dat niet gaat werken, omdat dat "IC" ook nog eens 0,75V nodig heeft, en de voedingsspanning van 1,2 V echt te laag zal zijn voor combinatie van IC en LED. (Zie ook het topic Optimaal gebruik van alle soorten LED´s).
Re:verlichting op treintje van faller
misschien een 2e accutje in een van de wagons frotten?

evt. speciaal voor leds dus een 2.4 ofzo...

Dennis
Re:verlichting op treintje van faller
Een LED-je van 2V geeft toch wel (genoeg) licht op een batterij van 1,2V of zeg ik dan iets heel geks :?:
Re:verlichting op treintje van faller
heb via een Duitse site een soort van omvormer geregeld.. laat ik nou voor m'n werk morgen weer naar Duitsland moeten en er vlak in de buurt moet zijn...
Re:verlichting op treintje van faller
Citaat van: ^Rook op donderdag 28 mei 2009, 20:00:39
Een LED-je van 2V geeft toch wel (genoeg) licht op een batterij van 1,2V of zeg ik dan iets heel geks :?:

Ja, iets heel geks !

Zal ik speciaal voor jou effe uitleggen:

Een led is een diode en die dingen hebben een minimale spanning nodig willen ze gaan geleiden (en bij een led ook nog eens licht geven).
Een drempel dus; vergelijk het maar met een dam in een rivier: de waterhoogte moet stijgen en stijgen (net als de spanning over de led) en pas als het topje van de dam bereikt is kan het water gaan stromen. Elke kleine verhoging van het waterpeil zal een forse toename van de (water)stroom betekenen. Bij de diode/led is het (elektrisch) net zo.

De waarde van die spanning (in Volt) hangt af van het materiaal wat gebruikt is in de constructie.

bij ouderwetse germaniumdiodes is dit ca. 0,2 Volt
bij gewone Siliciumdiodes is dit ca. 0,6 Volt
bij rode leds is dit ca. 1,7 Volt
bij gele leds is dit ca. 2,1 Volt
bij witte leds is dit ca. 3,5 Volt

de leds zullen dus niets doen op een 1,2 Volt accu

verder herhaal ik de waarschuwing: in serie met een led hoort altijd een weerstand om de stroom binnen de perken te houden (zie het verhaal van de dam)
hoe die te berekenen is ook al meerdere malen op het forum over bericht.
(maar je kan hier natuurlijk altijd weer vragen hoe het moet)

2e waarschuwing: een led is geconstrueerd om licht te geven en niet om als diode dienst te doen. sluit je hem verkeerd om aan is de kans groot dat je hem opblaast. de meeste leds zijn dan slechts bestand tegen max. 5 Volt.
men sluite hem dus ook niet op een wisselspanning aan.....

--------------------------------

@ Erik en alle anderen: de leddriver die ik bedoel werkt WEL op spanningen vanaf 0,9 Volt,
het ic is er zelfs speciaal voor gemaakt !

info en datasheet:

http://www.prema.com/Application/whiteleddriver.html

het werkt al met slechts een spoeltje erbij en kan ook meer leds laten branden.
iets meer componenten is aan te raden; e.e.a. staat netjes beschreven.

grv Huub
Re:verlichting op treintje van faller
Ha, clever !  :) En: weer wat geleerd... ;)
Re:verlichting op treintje van faller
Hallo Huub,

Citaat van: huub op vrijdag 29 mei 2009, 01:37:25
Ja, iets heel geks !

Zal ik speciaal voor jou effe uitleggen:

Een led is een diode en die dingen hebben een minimale spanning nodig willen ze gaan geleiden (en bij een led ook nog eens licht geven).
Een drempel dus; vergelijk het maar met een dam in een rivier: de waterhoogte moet stijgen en stijgen (net als de spanning over de led) en pas als het topje van de dam bereikt is kan het water gaan stromen. Elke kleine verhoging van het waterpeil zal een forse toename van de (water)stroom betekenen. Bij de diode/led is het (elektrisch) net zo.

Mag ik je hartelijk danken voor je heldere uitleg 8) Het is een prettig geschreven verhaal dat het nodige duidelijk maakt (...en vast niet alleen voor mij) :idea: Tot nu toe wist ik wel dat je een LED niet te zwaar mag belasten omdat 'ie dan doorbrandt (de tientallen gesloopte LED-jes op de vloer van de treinenkamer tonen dit wel zeer duidelijk aan) :lol: Dat er een minimale spanning nodig is om 'em te laten branden wist ik niet, dat is me mogelijk wel eens uitgelegd (Peter ?) maar da' was niet blijven hangen :oops:

Het verhaal roept echter ook wel een vraag op. Mogelijk kun/wil je die voor mij beantwoorden ?

Om er voor te zorgen dat een LED niet doorbrandt bij bijvoorbeeld de 18V baanspanning moet je deze voorzien van een voorschakelweerstand. Ik als leek denk dan: deze weerstand zorgt ervoor dat het voltage zakt waardoor je 2V LED-je niet doorbrandt met 18V erop. Welke waarde weerstand je in welke situatie moet gebruiken kun je uitrekenen (hoe dat moet weet ik). Zelf werk ik echter vaak met hogere weerstandjes dan de weerstand die de LED eigenlijk nodig heeft in die specifieke situatie. Dit zorgt ervoor dat het LED-je minder fel brandt en dat vind ik vaak mooier. Ik als leek denk dan: De weerstand die de LED eigenlijk nodig heeft laat het voltage van 18V naar 2V zakken, een hogere weerstand laat het voltage naar minder dan 2V zakken. Edoch, het LED-je brandt wel gewoon...:roll: :?:

Beetje duidelijk uitgelegd zo ? Waar ga ik de fout in in mijn gedachten-spinsels :?:

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:verlichting op treintje van faller
Naast Prema Semoconductor levert ook o.a. Fiti integreted technology,Texas Instruments, Maxim, National Semiconductor en Advanced Analogic Technology dit soort drivers

Mvg,
Peter
Re:verlichting op treintje van faller
Citaat van: ^Rook op vrijdag 29 mei 2009, 08:59:28
Hallo Huub,

Het verhaal roept echter ook wel een vraag op. Mogelijk kun/wil je die voor mij beantwoorden ?

Om er voor te zorgen dat een LED niet doorbrandt bij bijvoorbeeld de 18V baanspanning moet je deze voorzien van een voorschakelweerstand. Ik als leek denk dan: deze weerstand zorgt ervoor dat het voltage zakt waardoor je 2V LED-je niet doorbrandt met 18V erop. Welke waarde weerstand je in welke situatie moet gebruiken kun je uitrekenen (hoe dat moet weet ik). Zelf werk ik echter vaak met hogere weerstandjes dan de weerstand die de LED eigenlijk nodig heeft in die specifieke situatie. Dit zorgt ervoor dat het LED-je minder fel brandt en dat vind ik vaak mooier. Ik als leek denk dan: De weerstand die de LED eigenlijk nodig heeft laat het voltage van 18V naar 2V zakken, een hogere weerstand laat het voltage naar minder dan 2V zakken. Edoch, het LED-je brandt wel gewoon...:roll: :?:

Tja Rolf,

De 'fout' zit in de benadering: je redeneert van uit spanning en je zou van uit stroom moeten redeneren.

Je kan het het beste zo bekijken:
De weerstand gebruik je om de stroom door de led in te stellen.
De ledjes bij jou op de vloer hebben geen weerstand gehad en de stroom die dan gaat vloeien (bij die 18 Volt b.v.) wordt alleen nog beperkt door de bron/voeding, hoeveel stroom die maximaal kan leveren. de leds gaan dan ook kapot door een te hoge stroom.
zie het voorbeeld van de dam: ben je over dat hoogste punt heen, is er geen houden meer aan. stel je dam is 3 meter hoog en er komt een vloedgolf aan van 18 meter......

Je hebt in principe gelijk dat bij een lagere stroom (grotere voorschakelweerstand) de spanning over de led lager is, maar dat verschil in spanning is maar miniem.

Je moet echt redeneren van uit de stroom-gedachte en de spanning die 'achter blijft' over de led neem je wel mee in de berekening van de weerstand maar is verder niet zo van belang.

De grootte van de stroom bepaalt de lichtopbrengst van de led en die kan je naar smaak aanpassen tot het maximum dat voor die led geldt.
Die maximum stroom van een led is dus iets wat je beter maar wel kan weten.

Je kan leds n.l. ook met een stroombron laten branden; een schakeling die gewoon een vaste stroom afgeeft.
het maakt dan niet meer uit of je 1 of meerdere leds in serie zet,
behalve dan de grens tot waar het wil werken: de voedingsspanning moet wel enkele volts hoger zijn dan de totale led-spanning zodat de schakeling zelf kan werken.

Hopelijk ben ik deze keer weer zo duidelijk geweest ?
Anders gaan we de volgende keer verder.

grv Huub
Re:verlichting op treintje van faller
Citaat van: huub op vrijdag 29 mei 2009, 01:37:25
Citaat van: ^Rook op donderdag 28 mei 2009, 20:00:39
Een LED-je van 2V geeft toch wel (genoeg) licht op een batterij van 1,2V of zeg ik dan iets heel geks :?:

2e waarschuwing: een led is geconstrueerd om licht te geven en niet om als diode dienst te doen. sluit je hem verkeerd om aan is de kans groot dat je hem opblaast. de meeste leds zijn dan slechts bestand tegen max. 5 Volt.
men sluite hem dus ook niet op een wisselspanning aan.....


Hm, op mijn modelkermis branden anders voor een jaar lang 900 3mm leds toch op wisselspanning en volgens mijn pa (electricien bij corus), kan dat prima. Echter als je er op let zie je dat het een beetje trilt omdat het natuurlijk een halve periode van de trillingstijd niet brandt.