Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...

Gestart door TheCrow68 maandag 25 mei 2009, 12:52:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Geachte mede-forumanten,

Tot voor kort zag ik weinig in het besturen van een modelspoorbaan middels een PC annex laptop maar ik begin langzamerhand overstag te gaan. Nu heb ik weet gekregen van RocRail en de page's van dit programma bekeken. Nu ben ik nog lerende op gebied van digitale aansturing van de treinbaan en heb derhalve zo nog mijn vraagtekens.

Stel dat ik een laptop met, laat me zeggen, Windows 98 heb die verder voor niks anders wordt gebruikt. Daarop installeer ik Rocrail want het spul moet gaan samenwerken met de CS2. Echter, en nu komt het blond door mijn eigenlijke haarkleur heen....:

1. Met wat voor kabel sluit ik de laptop aan op de CS2? Netwerkkabel (twisted of gewone?) ? USB? Of iets anders?

2. Wordt het CS2 alleen gebruikt om de commando's van RocRail door te seinen (en dus alleen als doorgeefluik dient) of zijn er nog functies beschikbaar als RocRail draait via de CS2?

Een aantal zaken zijn me wel duidelijk na het lezen van de documentatie op de website van RocRail. Ik weet niet hoeveel van jullie al RocRail gebruiken c.q. diepgaandere kennis ervan hebben maar alle info, ook buiten de website van RocRail om, is welkom.

Let op a.u.b., dit is mijn eerste digitale baan, ik ben een tijd geleden overgestapt van 2-rail naar Märklin C-rail en gaandeweg wat digitale componenten e.d. bijgekocht om uiteindelijk en in elk geval de wissels, seinen en het schaduwstation te "digitaliseren". Vooral het schaduwstation heeft nu prioriteit, als daar alles naar behoren werkt kan ik met het zichtbare deel verder, that's when the REAL fun begins ..... 8) :D

Wie kan mijn prangende vragen beantwoorden? Aan eenieder die zich de moeite neemt: alvast heel veel dank!!!

Vele groeten,

Marco (a.k.a. Crowtje)
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Hoi Marco,

Ik dacht dat de CS2 (nog) niet op de pc kan worden aangesloten.
Indien dit niet klopt hoor ik het wel hahaha.

Groetjes

Mark
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Hoi Mark,

Volgens mijn informatie zou RocRail kunnen werken met de CS2....en nu kan ik een leek zijn, volgens mij moet het dan toch mogelijk zijn om het CS2 te koppelen aan een laptop of PC....

Of heb ik het nu helemaal mis en is er "alleen" sprake van het feit dat RocRail wel KAN communiceren met de CS2 maar dat een fysieke verbinding nog niet mogelijk is.....

Wie????

Mark, merci voor je reactie. Ik weet zeker dat er iemand in ons geliefde forum is die met zekerheid kan zeggen of dit wel of niet mogelijk is....en wellicht ook mijn vragen kan beantwoorden?

Thanx!
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Hahaha ik hou verder even de mond dicht.
Ik weet het dus niet zeker, maar zoek even verder bij de berichten :)

gr
Mark
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: TheCrow68 op maandag 25 mei 2009, 13:30:41Volgens mijn informatie zou RocRail kunnen werken met de CS2....en nu kan ik een leek zijn, volgens mij moet het dan toch mogelijk zijn om het CS2 te koppelen aan een laptop of PC....
Wat je dus nodig hebt is een Ethernet-aansluiting op de Laptop.

Mvg,
Peter
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Beste Mark en Peter,

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Peter, er zit een ethernet-aansluiting op de laptop dus dat zou moeten lukken. Kan ik voor het aansluiten hiervan een standaard patchkabel gebruiken of een zgn. nulmodem kabel?

Mark, ik kijk zeker even verder in het forum naar meer info over het aansluiten van een laptop i.c.m. RocRail en een CS2. Ik hoopte echter dat er iemand met praktijkervaring me kon vertellen of dit ook daadwerkelijk werkt. No hard feelings of zo naar jullie toe hoor, bedoel het niet verkeerd!

Nog meer vriendelijke mede-forumanten die hier iets over willen/kunnen roepen???

Hartelijk dank aan jullie allemaal,

Marco (a.k.a. Crowtje)
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
dag marco,
je moet je cs2 met een cross cable aansluiten op je pc, laptop.
eerst moet ik wel weten welke versie je hebt gedownload.
dan kan ik je verder helpen.

groeten patrick
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Hoi Patrick,

Merci voor je antwoord!! Cross-cable, dat was het woord dat ik zocht ..... 8)

Bedoel je de versie van RocRail of de versie van de CS2? In het laatste geval: deze heb ik nog niet geüpdate via internet, zit nog in de doos....het is in elk geval niet die laatste versie die ook DCC kan "begrijpen". Dus de 1e versie van de CS2.
V.w.b. RocRail, dit is de laatste versie die ik kon downloaden van de page. Ik heb 2 bestanden gedownloadt: rocrail-setup-1.2.4-rev225-act-unicode en rocrail-setup-1.2.7.-rev231-act-unicode.

Uhm...kan je hier iets mee???

Nogmaals dank,

Vele groeten,

Marco (a.k.a. Crowtje)
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
dat is al goed! :D
de versie van je cs2 moet 1.0.5 zijn(de link: http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/software_updates.html je zet dat op een usb stick op je pc, je steekt die usb stick in je cs2 en drukt op programma updaten dan heb je versie 1.0.5) en je moet de rocrail setup 1.2.7 downloaden voor Windows.

groeten patrick
p.s. geef een sein wanneer dat allemaal gebeurt is 8)
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Laat de eerste 3-rail Forummer zich eens melden die succesvol de CS2 aan welk besturingprogramma dan ook heeft kunnen koppelen.....

Ik lees van alles maar wie heeft nu eigenlijk iets echt werken?

Gr, Ben.
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: spoorman op maandag 25 mei 2009, 17:43:55
Laat de eerste 3-rail Forummer zich eens melden die succesvol de CS2 aan welk besturingprogramma dan ook heeft kunnen koppelen.....

Ik lees van alles maar wie heeft nu eigenlijk iets echt werken?

Gr, Ben.

Ben,
ik ben volop bezig met rocrail en cs2 en het heeft even gewerkt maar door een stomme fout werkt het even niet meer maar binnenkort moet maar eens langskomen en komen kijken hoe gaat met rocrail---cs2

groeten patrick
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: spoorman op maandag 25 mei 2009, 17:43:55
Laat de eerste 3-rail Forummer zich eens melden die succesvol de CS2 aan welk besturingprogramma dan ook heeft kunnen koppelen.....

Ik lees van alles maar wie heeft nu eigenlijk iets echt werken?

Gr, Ben.
hier werkt het voor 90% vlekkeloos.

uiteraard zonder laptop/pc ertussen 8)

Dennis
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...


hier werkt het voor 90% vlekkeloos.

uiteraard zonder laptop/pc ertussen 8)

Dennis
[/quote]

dennis,
hoe kan je pc besturing doen zonder pc??

groeten patrick
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
euh, CS2 draait toch op Linux?

maw CS2= een pc.

een koppeling met een andere pc heb ik nog niet geprobeerd ;)

Dennis
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: minirailz op maandag 25 mei 2009, 18:02:38
euh, CS2 draait toch op Linux?

maw CS2= een pc.

een koppeling met een andere pc heb ik nog niet geprobeerd ;)

Dennis

dag Dennis,
ik snap het :lol:

groeten patrick
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Beste vrienden,

Allereerst dank voor al jullie reacties. Er schijnt nogal wat verdeeldheid te zijn over het al dan niet kunnen aansluiten van een CS2 aan een PC/laptop. Echter, zo ik links en rechts lees, schijnt het her en der toch -grotendeels- te werken....dat stemt me wel hoopvol.

Patrick, jij in elk geval ook veel dank voor je info. Hier kan ik wel al iets mee. Helaas heb ik vandaag geen tijd om de update naar versie 1.0.5. van CS2 uit te voeren; ik moet trouwens eerst eens kijken wat de huidige versie is, maar ik denk dat een upgrade wel nodig is anders schreef je al die dingen niet  :D

Zodra ik kan zal ik die update uitvoeren -tevens merci voor de link naar de update!- en dan geef ik je een seintje. Mag dat ook via een PB'tje? Dan hoef je dit draadje niet constant in de smiezen te houden  :mrgreen: ..!!

Enfin, ik laat je iets weten. Vanzelfsprekend mag iedereen die verder nog nuttige en/of courante info heeft over dit onderwerp dit met ons delen, graag zelfs!

Wel nog een kort vraagje, Patrick...je schrijft dat je de combi CS2/RocRail voor 90% hebt werken, wat is er mis met de resterende 10% als ik vragen mag? Kortom, wat werkt er dan niet (vlekkeloos)?? Gewoon uit nieuwsgierigheid... :wink:

Andermaal DANK totnutoe aan iedereen die zich de moeite heeft genomen te reageren en by all means, wie nog iets wil toevoegen: Ga Uw Gang!

Heel veel groeten en tot gauw,

Marco (a.k.a. Crowtje)
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
dag Marco,
ik heb niet geschreven dat mijn baan 90% werkt, dat was minirailz. je mag me altijd een PB´tje sturen. je kan zien welke versie je hebt bij setup dan op vanonder bij versie klikken en dan zie je software versie staan.

groeten patrick
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Goedemorgen Patrick,

Excuses, ik heb blijkbaar een nieuwe bril nodig  :? .....my bad!

Ik laat je via PB iets weten als ik de update heb uitgevoerd! Ik kan alleen niet garanderen of dit op korte termijn gaat gebeuren maar zodra het even kan hoor je van me!

In elk geval alvast hartelijk dank en voor alle andere forumanten die reageerden: eveneens hartelijk dank voor jullie antwoorden!

Het draadje blijft open voor evt. andere reacties, ook ik ben benieuwd of er onder ons nog anderen zijn die de combinatie CS2/PC of laptop aan de praat hebben gekregen.

Merci!

Hele vele groeten,

Marco (a.k.a. Crowtje)
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
beste forumlezers

ik kan u toch al bevestigen dat rocrail  wel degelijk met de CS2 kan werken.   :D
ik moet wel nog bekennen dat ik nog veel moet leren om alles goed te definieren    :shock:, maar de wissels en de locs doen het toch al.

mvg
Patrick

Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Hoi Marco,

Ik ben ook nieuw met digitale besturing en de PC, dus lees het met veel interesse. Daarom wil ik je vragen om zoveel mogelijk via het forum te doen dan kunnen andere ook leren van de vragen en antwoorden. Je kan het snelst naar deze topic door bovenin op Toon nieuwe reacties op jouw berichten. te drukken.

Groet Kees
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
cees,
heb je ook een cs2 en wil je met rocraill werken.

groeten patrick
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Patrick,

zoals in de andere topic inderdaad.

Groet Kees
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Beste Cees en andere mede-forumanten,

Ik was niet van plan om nuttige info achter te houden! Mijn vraag aan Patrick om hem een PB te sturen t.z.t. was puur om een seintje te geven dat we "van start kunnen gaan", ik weet nl. niet wanneer ik zover ben dat de rit kan beginnen om met CS2 en PC/Laptop de baan te gaan aansturen, dit middels de bezielende leiding c.q. de aanwijzingen van Patrick en wellicht andere ingewijden in dit onderwerp.

Dus geen zorgen beste vrienden, vanaf het moment dat bij mij het sein groen geeft gaat het hier verder met dit draadje -tenzij iemand anders al zover is en al wil beginnen, dan hoeft niemand op mij te wachten  :mrgreen:

Dus ga vooral verder beste mede-Märklinliefhebbers, ik kan op dit moment echt nog niet aangeven wanneer ik echt van start kan gaan!

Alvast veel succes en heel veel dank aan iedereen die heeft gereageerd of dit nog gaat doen,

Heel veel groeten,

Marco (a.k.a. Crowtje)
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Allen,

Ik heb het programma geinstalleerd en vind het ingewikkeld. Om te beginnen krijg ik geen verbinden met mijn CS2, ik het een twisted kabel en beide poorten 15730/1 geprobeerd maar helaas. Dus eigenlijk stopt het hier voor mij. Wie helpt.

Groet Kees
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: Cees op zondag 31 mei 2009, 21:37:57
Allen,

Ik heb het programma geinstalleerd en vind het ingewikkeld. Om te beginnen krijg ik geen verbinden met mijn CS2, ik het een twisted kabel en beide poorten 15730/1 geprobeerd maar helaas. Dus eigenlijk stopt het hier voor mij. Wie helpt.

Groet Kees

dag Kees,
je gaat toch al niet opgeven!! :( ik heb er een 3 maanden aan gedaan om verbinding te maken en nu lukt het= geduld is een schone zaak :D we hebben eerst ook een cross-cable gebruikt maar het ging ook niet, nu gebruiken we een router. normaal zou het ook kunnen gaan met zo een kabel maar bij ons niet.

groeten patrick
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Ik moet zeggen dat ik hem ook aan mijn router heb "gehangen" met de update en dat gaat goed. Maar hoe kan ik nou zien als ik hem aan een cross-kabel hang dat er verbinding is?

Groet Kees
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: Cees op maandag 01 juni 2009, 21:09:37
Ik moet zeggen dat ik hem ook aan mijn router heb "gehangen" met de update en dat gaat goed. Maar hoe kan ik nou zien als ik hem aan een cross-kabel hang dat er verbinding is?

Groet Kees

dag Kees,
door te "pingen" via je pc.
bedoel je versie 1.1.3. en werken dan ook je terugmeldcontacten met die versie?

groeten patrick
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: Cees op maandag 01 juni 2009, 21:09:37
Maar hoe kan ik nou zien als ik hem aan een cross-kabel hang dat er verbinding is?
Als je kunt pingen van je PC naar je CS. Pakketje data verzenden en kijken of je een reply krijgt.

Dat doe je door: start --> buro-accessoires --> opdrachtprompt

Dan krijg je een DOS box en daarin geef je opdracht ping <ipadres van je CS>



Gr, Ben.
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Gaan we zeker proberen, maar ik ga nu sluiten want morgen om 5:15 gaat de wekker weer en me vrouw wil me ook nog even beneden zien. Allemaal bedankt morgen weer een dag.

Groet Kees
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Kon het toch niet laten en heb het even geprobeerd, helaas nog geen verbinding.

Patrick, de S88 werken met de update.

Groet Kees
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Heb je een IP adres en een subnetmask ingeklopt in je CS?
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Automatisch gebeurt dat
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Volgens mij dus niet, zoals ik in een ander draadje al schreef. Heb je het al geprobeerd met een vast IP en subnetmask ?
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
@ spoorman: wil jij eens kijken wat er gebeurt als je "PING -a" doet op het IP van de CS2 ? Ik bedoel, heeft het ding uberhaupt een naam ?
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Erik,

Ik heb geen CS2. :wink: Kees moet gewoon een IP adres inbrengen. Als z'n CS2 niet aan een router hangt worden er geen adressen uitgedeeld.

Gr, Ben.
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Hoi Ben,

Kan jij mij vertellen hoe ik mij instelling op de pc en cs2 moet zetten.
Is er verder nog iemand die een cs2 die rechtstreeks op de pc heeft staan?

Groet Kees
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Hallo Kees,

Heb de CS2 via een switch gekoppeld met een ethernet kabel. Dit werkt perfect. CS2 is inderdaad gewoon te pingen.
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Jongens,

Zojuist m'n Treinbaan  PC aangesloten, als volgt:
- de PC draait Windows XP
- hij hangt aan een router die vervolgens aan Internet hangt
- de  CS2 hangt ook aan de router
- zit nu te forummen vanaf de Treinbaan PC
- de CS2 is  perfect te pingen

Nu dus Rocrail downloaden.... 8)

Prima  dus!!
Groet,
Rutger


Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: loc-driver op dinsdag 02 juni 2009, 08:23:44
Heb de CS2 via een switch gekoppeld met een ethernet kabel. Dit werkt perfect. CS2 is inderdaad gewoon te pingen.
Okee, dan stel ik aan jou de zelfde vraag: wat is de response op "ping -a" op het IP van de CS2 ?
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: Erik Baas op woensdag 03 juni 2009, 01:53:42
Citaat van: loc-driver op dinsdag 02 juni 2009, 08:23:44
Heb de CS2 via een switch gekoppeld met een ethernet kabel. Dit werkt perfect. CS2 is inderdaad gewoon te pingen.
Okee, dan stel ik aan jou de zelfde vraag: wat is de response op "ping -a" op het IP van de CS2 ?

Erik,
Het 'ping -a' commando geeft de hostname weer, en in dit geval zie ik netjes 'CS2 met IPadres' terug komen, i.p.v. met alleen een ping commando waar je alleen het IP adres terug krijgt.

Is dat wat je verwachtte?
Groet,
Rutger
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Ja, als "CS2" de letterlijke naam is ? Dan kun je namelijk ook "ping CS2" uitvoeren om het IP te achterhalen ! 
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Bij mij niet anders, het wekrt allen bedankt.

Groet Kees
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: Erik Baas op woensdag 03 juni 2009, 12:40:28
Ja, als "CS2" de letterlijke naam is ? Dan kun je namelijk ook "ping CS2" uitvoeren om het IP te achterhalen ! 

Erik,
De ping ziet er als volgt uit:


En echt pingen met de hostname werkt niet. Maar dat maakt niet uit, ik  heb verbinding nu.

Groet,
Rutger
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Dat snap ik niet: "ping CS2_No_" zou toch moeten werken ? En waarom wordt het IP-adres getoond als een reeks spaties ?

CiteerMaar dat maakt niet uit, ik  heb verbinding nu.

Maar ik denk verder, en als dit lukt lunnen we er later misschien eens iemand mee helpen...
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: Erik Baas op woensdag 03 juni 2009, 21:03:45
Dat snap ik niet: "ping CS2_No_" zou toch moeten werken ? En waarom wordt het IP-adres getoond als een reeks spaties ?

CiteerMaar dat maakt niet uit, ik  heb verbinding nu.

Maar ik denk verder, en als dit lukt lunnen we er later misschien eens iemand mee helpen...

Hoi Erik,

'k  snap wat je bedoelt, maar ik ben nu blij  :D :D dat alles werkt. Wellicht  later eens uitzoeken hoe dat zit v.w.b. 'pingen met de host naam'.... :)

Groet,
Rutger
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Citaat van: Erik Baas op woensdag 03 juni 2009, 01:53:42
Citaat van: loc-driver op dinsdag 02 juni 2009, 08:23:44
Heb de CS2 via een switch gekoppeld met een ethernet kabel. Dit werkt perfect. CS2 is inderdaad gewoon te pingen.
Okee, dan stel ik aan jou de zelfde vraag: wat is de response op "ping -a" op het IP van de CS2 ?

Hoi Erik,

Volgens mij ben jij op zoek naar de netwerknaam in de CS2??

Ping -a <ip-adres> haalt volgens mij de hostnaam op uit de Reverse Lookup Zone van een DNS server aan de hand van het <ip-adres>. Ping -a geeft bij mij dus de voledige DNS naam ( CS2.Huis ) met natuurlijk de 4 reply's, maar deze naam komt zeker NIET uit de CS2 zelf. Ping CS2.Huis geeft dan ook weer het ip-adres weer, met de 4 echo-reply's die wel uit de CS2 komen.

Wil jij een 'ping CS2' kunnen doen, dan moet je een record aanmaken in je DNS of je host file aanpassen. Als je CS2 echter via DHCP een ip-adres krijgt heeft het aanpassen van de host file weinig zin.
Re:Vraag mbt RocRail en modelspoorbesturing via PC/Laptop...
Ja en nee; ik hoopte dat de CS2 net zo zou reageren als een PC in een Windows werkgroep, waarbij de (door de gebruiker ingestelde) hostnaam getoond zou worden bij een "ping -a"-opdracht. Uiteraard wordt dat niet duidelijk wanneer je in DNS of hosts-file een naam gedefinieerd hebt (m.n. de laatste heeft altijd een hogere prioriteit). En dat "CS2.Huis" niet door tante M* verzonnen is begrijp ik...  ;)

Ik stel de vraag even opnieuw, en nu (hopelijk) compleet: wat is de response op "ping -a" op het IP van de CS2, wannneer deze niet voorkomt in DNS of hosts-file ? En meteen er achteraan: kun je dat misschien zelf instellen in de CS2, en wat is dan de default-waarde ?