Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

mehano Sggmrss '90

Gestart door stanny donderdag 21 februari 2008, 23:15:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mehano Sggmrss '90
stanny
gast

mehano Sggmrss '90
ik heb me 4 van deze wagonsets aangekocht, heel mooi, tot ik ze op men m-rails plaatste...
ontsporen dat die dingen doen...
ik weet dat ik bijvoorbeeld geen fragile wagons met kleine wielen moet kopen, deze werken namelijk niet goed met de robuuste m rails
ik zag geen problemen in de mehano wagins omdat ze de standaard wielen hebben...

echter gaan ze in de bochten vaak "eruit" naar mijn gevoel omdat de koppeling niet snel genoeg volgt in korte bochten...
wissels zijn helemaal een hel, de wielbasis is precies niet breed genoeg, waardoor het onderstel veel speling heeft en dus "twijfeld" tussen rechtdoor of afslaan... gevolg is dat bij afslaan op de wissel de wielen tegen het plastiek scheidingsblok botsen dat zich in de scherpe hoek van de afslag op de wissel bevindt...

iemand een idee wat ik kan doen? eventueel marklin wielen eronder???
Re: mehano Sggmrss '90
Lid sinds: 2006

offline
Re: mehano Sggmrss '90
Stanny,

heb je geen marklin wagon waarvan je de wielen even kan "lenen" en omzetten, kijken wat er dan gebeurt, hoef je ze niet gelijk te kopen 8)

Mvg Gert
Re: mehano Sggmrss '90
idd, ga ik morgen proberen

passen de marklin wielen op mehano, is dit volgens een bepaalde norm dat wielen gemaakt worden bij alle merken?
Re: mehano Sggmrss '90
Lid sinds: 2006

offline
Re: mehano Sggmrss '90
Net als Marklin zal ook Mehano wel tig verschillende soorten wielen hebben 8)

Mvg Gert
Re: mehano Sggmrss '90
Lid sinds: 2006

offline
Re: mehano Sggmrss '90
Als je niet Marklin materiaal op je Marklin rails wilt gebruiken moet je de wielen altijd vervangen door Marklin cq Wisselstroom wielen.
Het profiel van de wielen is anders, zowel flens, wielbreedte als loopvlak.

Bij vele merken worden wielen kosteloos verwisseld.

groetjes
Henk
Re: mehano Sggmrss '90
Citaat van: Henk op vrijdag 22 februari 2008, 16:13:39
Als je niet Marklin materiaal op je Marklin rails wilt gebruiken moet je de wielen altijd vervangen door Marklin cq Wisselstroom wielen.
Het profiel van de wielen is anders, zowel flens, wielbreedte als loopvlak.

Bij vele merken worden wielen kosteloos verwisseld.

groetjes
Henk

dat wist ik niet, ik heb veel loc's die niet marklin zijn en rijden perfect, maar wellicht als je een ac loc koopt, zal deze wel reeds met de juiste wielen voorzien zijn, aangezien de fabrikant dan toch ook moet weten dat het voor marklin is :)

ik heb dus problemen momenteel met:
roco passagierswagons (oranje)
piko tankketelwagens
mehano containerwagens

bijna altijd loopt het mis op wissels...
Re: mehano Sggmrss '90
heeft iemand de juiste typenummers van wielen die ik dan moet bestellen bij marklin?
Re: mehano Sggmrss '90
Blausee-Mitholz
gast

Re: mehano Sggmrss '90
Citaat van: stanny op vrijdag 22 februari 2008, 19:23:19
heeft iemand de juiste typenummers van wielen die ik dan moet bestellen bij marklin?

Je moet de wielen niet bij Märklin bestellen maar bij het merk waar je rijtuig of wagon van is. Zo heeft Roco en Liliput vervangende wielen voor 3-rail in haar programma.

Maar je kunt de binnenmaat ook naar 14 mm drukken dan gaat het in 99 van de 100 gevallen goed (Bij 2-rail is de binnenmaat 14.3 mm, die 0.3 mm verschil maakt heel veel uit). Het beste is met de schuifmaat te controleren.

mvg, Johan
Re: mehano Sggmrss '90
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re: mehano Sggmrss '90
Ligt het wel aan de wielen?
Ik heb zelf K-rails en de wagens van mehano.
Geen enkel probleem met ze!
Het kan ook zijn dat de marklin koppeling iets te hoog is en achter de buffers blijft hangen ik heb dat probleem ook vaak met roco wagens....
Ik gebruik dan roco kortkoppelingen .

groet

erik
Re: mehano Sggmrss '90
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 22 februari 2008, 19:33:33
Citaat van: stanny op vrijdag 22 februari 2008, 19:23:19
heeft iemand de juiste typenummers van wielen die ik dan moet bestellen bij marklin?

Je moet de wielen niet bij Märklin bestellen maar bij het merk waar je rijtuig of wagon van is. Zo heeft Roco en Liliput vervangende wielen voor 3-rail in haar programma.

Maar je kunt de binnenmaat ook naar 14 mm drukken dan gaat het in 99 van de 100 gevallen goed (Bij 2-rail is de binnenmaat 14.3 mm, die 0.3 mm verschil maakt heel veel uit). Het beste is met de schuifmaat te controleren.

mvg, Johan

johan, kan je de laatste paragraaf van de 14mm even verduidelijken?
Re: mehano Sggmrss '90
Blausee-Mitholz
gast

Re: mehano Sggmrss '90
Hi Stanny,

Kijk hier, dit is de Morop Nem 310 voor 2-rail. Bij Spurweite 16.5 wordt voor B een maat van 14,3 mm gegeven

Kijk hier, dit is de Morop Nem 340 voor 3-rail. Bij Spurweite 16.5 wordt voor B een maat van 14,0 mm gegeven.

Deze maat kun je het beste met een schuifmaat meten.

Succes, Johan.
Re: mehano Sggmrss '90
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: mehano Sggmrss '90
Hallo,

Ik ga van de week even testten op C-rails. Er liggen er weer een paar klaar in Vlaardingen, dus er een bezoekje aan brengen zal wel gebeuren denk ik ;).
Dan zal ik ook eens even met wat van die wagons er overheen rijden en kijken of ik er last van heb !
To be continued ;).
Re: mehano Sggmrss '90
daarstraks andere wielen gaan halen, originele marklin wielen passen ook op deze mehano wagons

amai, niet goedkoop, 6.30 euro voor 4 wielassen... ik heb er 48 meegebracht om ook ineens men piko wagons te upgraden naar marklin...

enkel c en m rails zouden dit probleem hebben

er is wel een duidelijk verschil te zien tussen de mehano wielen en de marklin wielen...
Re: mehano Sggmrss '90
Lid sinds: 2006

offline
Re: mehano Sggmrss '90
Ik rij met K rails en heb met deze wagons nooit problemen.
Groeten
Ludwig
Re: mehano Sggmrss '90
ludwig,

dat is idd ook zo, hebben ze me in de winkel verteld... k rail heeft enkele duidelijke verschillen in de wisselopbouw tegenover m rials
Re:mehano Sggmrss '90
Lid sinds: 2008

offline
Re:mehano Sggmrss '90
Sorry voor de kick naar boven.

Ik heb vijf containerwagons van Mehano aangeschaft. Geweldig, ziet er er super uit op de baan. Maar inderdaad, ik rij nog op M-rails en alleen al op de rails zélf knallen de wagons er gewoon af. Er zit naar mijn idee veel te veel speling tussen de assen en de rails.

Wellicht bieden andere wielen uitkomst, maar ik heb er 30 nodig...
Weet iemand welke Marklin wielen ik moet hebben en waar deze voor een leuke prijs te verkrijgen zijn? Ik heb weinig zin in steeds maar weer ontsporende wagons en zou graag een oplossing willen hebben hiervoor.

Hopelijk kan iemand mij helpen, het is een bittere afknapper nu, zeker gezien het bedrag wat vijf van deze wagons kosten...

Roland.
Re:mehano Sggmrss '90
Aliebengalie
gast

Re:mehano Sggmrss '90
Roland.
30 wielen kopen moet je ff nog niet doen.
Ik ruil ze hier altijd op het forum.
Er zijn er zat hier die op zoek zijn juist naar gelijk stroom wielen.
Kun je ze niet vinden wijk dan ff uit naar andere forums.
Een postzegel en een speciale envelop zijn zo duur toch niet als 1 set van 4 wielen.

Wens je veel suc6.
Mvg: Alex
Re:mehano Sggmrss '90
Lid sinds: 2008

offline
Re:mehano Sggmrss '90
Héé, kijk, da's inderdaad een overweging waard!

Ik ga eens kijken in welk 'hoekje' ik dan moet zijn om te ruilen, wellicht kan het op die manier worden opgelost, heb weinig zin om voor nog eens ? 50,= Euro wielen te gaan kopen...

Dankjewel!
Re:mehano Sggmrss '90
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:mehano Sggmrss '90
Eurospoor is ook de moeite waard, daar heb ik ook wielen gekocht, bij een Duitse stand. Die zitten in mijn roco Shimmns, no problemo. Scheelt aanzienelijk, ?1,00 p/s tegen ?4,00 bij marklin.
Re:mehano Sggmrss '90
Spoorman
gast

Re:mehano Sggmrss '90
Citaat van: Laurent op dinsdag 23 juni 2009, 14:16:06
Scheelt aanzienelijk, ?1,00 p/s tegen ?4,00 bij marklin.
Marklin standaard wielen koop je bij Conrad voor 99 eurocenten p/st.

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=240763

Probeer wel eerst of ze passen op je Mehano's. Is niet het gemakkelijkste merk om 3-rail wielen onder te zetten is m'n ervaring. Misschien heb je al M8wagons of rijtuigen?

Je 2-rail wielen zet je te koop op BNLS en je bent ze zo kwijt.

Gr, Ben.
Re:mehano Sggmrss '90
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:mehano Sggmrss '90
Hallo Stanny,

Ik weet niet met welke koppelingen je rijd maar kortkoppelingen van Märklin kunnen ook voor
ontsporingen zorgen in bochten en op wissels.
Dit komt omdat deze koppelingen vrij breed zijn en in de bochten dan tegen de buffers aankomen
waardoor de wagens iets opgetild worden en hierdoor ontsporen.
Ik heb zelf ook drie van deze wagens en heb de tussen liggende koppelingen vervangen door
kortkoppelingen van Roco (40370 of 40371),
de koppeling aan het begin en eind zijn gewoon van Märklin gebleven.
Hierna heb ik dit probleem niet meer gehad.
Dit is een stuk goedkoper dan alle wielen vervangen.
Re:mehano Sggmrss '90
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:mehano Sggmrss '90
Citaat van: Wilfried op dinsdag 23 juni 2009, 20:50:38
Ik weet niet met welke koppelingen je rijd maar kortkoppelingen van Märklin kunnen ook voor
ontsporingen zorgen in bochten en op wissels.
Dit komt omdat deze koppelingen vrij breed zijn en in de bochten dan tegen de buffers aankomen
waardoor de wagens iets opgetild worden en hierdoor ontsporen.
Bijna goed :P, de koppelingen van Marklin zijn te hoog. Dit wordt door Marklin zelf opgelost door ook de buffers hoger te zetten waardoor het niet vastloopt. Andere merken doen hier echter niet aan mee.
Ligt er echter ook aan hoe lang je wagons zijn. Roco staalwagons lopen bij mij prima en probleemloos met de Marklin kk's door R1. Plan W's echter willen met de roco koppeling niet eens aan een marklin koppeling zitten van bijvoorbeeld een ICR, dan geeft dat al problemen. Daar moet echt een dubbele roco koppeling aanwezig zijn.