Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?

Gestart door ^Rook donderdag 21 mei 2009, 17:20:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Hallo,

Ben nu zo ver dat ik m'n eerste sein(en) moet kopen om deze in de scenery op te nemen 8) Nu heb ik al wel het een en ander over seinen gelezen op het forum :idea: Heb o.a. een mooi overzichtje gevonden van seinbeelden bij Duitse lichtseinen. Daarop kunnen zien dat je lichtseinen hebt met 3 seinbeelden: doorrijden, stoppen en langzaam doorrijden.

Neem aan dat dit bij een armsein ook bestaat :?: Moet 'ie dan 2 armen hebben...of ? Kan ik ergens meer info vinden over seinbeelden van armseinen ? Van welk land maakt me niet uit, zal waarschijnlijk met een mengelmoes gaan werken :oops: Als ze er maar mooie armseinen gehad hebben die in H0 (kant en klaar) te koop zijn :D

Vervolgvraag is dan natuurlijk: Welk merk kopen ? Viessmann schijnt mooi te zijn maar is duur :!: Henckens is ook leuk, Nederlands...maar daar geen seinen met dubbele arm :| Vereiste is in ieder geval dat het sein langzaam beweegt :idea: Welke aandrijving...en welke decoder heb ik nodig ?

Hopelijk kan ik in dit draadje wat antwoorden gaan vinden :) Bij voorbaat dank voor iedere reactie.

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Hey Rolf,

eerder deze week is er in dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15422.msg254875#msg254875 al het een en ander gezegd over seinen.

vwb welke.... tja, die van Viessman met pneumatische aandirjving (nou ja, vertraging eigenlijk) zijn echt wel erg mooi, bewegen lekker langzaam, maken nauwelijks geluid en aandrijven gaat met een normale wisseldecoder.

Walter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Hallo Walter,

Bedankt voor de doorverwijzing ;) Via de laatste link in het draadje van Arjan ben ik wat wijzer geworden: Bij armseinen dus inderdaad twee armen om langzaam rijden aan te duiden :idea: :!: Dan weet ik ieder geval dat ik op zoek moet naar iets met twee armen.

Zijn er naast Viessmann en Henckens nog meer mooie merken met armseinen bekend :?:

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Bedankt voor de heads up, Remco 8) Kun jij me nog richting een leuke fabrikant duwen :?:

Vriendelijke groet,

Rolf
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: ^Rook op donderdag 21 mei 2009, 17:20:03Neem aan dat dit bij een armsein ook bestaat :?: Moet 'ie dan 2 armen hebben...of ? Kan ik ergens meer info vinden over seinbeelden van armseinen ? Van welk land maakt me niet uit, zal waarschijnlijk met een mengelmoes gaan werken :oops: Als ze er maar mooie armseinen gehad hebben die in H0 (kant en klaar) te koop zijn :D
En hier kun je wat met armseinen spelen.  :lol:

http://www-users.rwth-aachen.de/christoph.schmitz2/smsignal.html

Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Bedankt, Peter :) Ik weet nu welk soort sein ik als eerste moet kopen; een hoofdsein met twee ontkoppelde armen :idea: Maar dan nog: welk merk :?: ;) Begrijp dat het afhankelijk is van het gekochte sein of ik nog een losse decoder nodig heb en zo ja, welke... Dus met het sein zelf beginnen :lol:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: ^Rook op donderdag 21 mei 2009, 20:10:29
Bedankt, Peter :) Ik weet nu welk soort sein ik als eerste moet kopen; een hoofdsein met twee ontkoppelde armen :idea: Maar dan nog: welk merk :?: ;) Begrijp dat het afhankelijk is van het gekochte sein of ik nog een losse decoder nodig heb en zo ja, welke... Dus met het sein zelf beginnen :lol:

Vriendelijke groeten,

Rolf

Een hoofdsein met inderdaad twee ontkoppelde armen om zo ook de snelheidsbegrenzing aan te kunnen geven (onderste arm).
Daarnaast moet je bij dit soort seinen ook een voorsein hebben op zo'n 1000 meter afstand. (Dat past niet op je baan  :D :D)

Let overigens op; dit soort dubbele armseinen staan volgens mij alleen rechts van de baan.

Voor zover van de "seinoloog".
gr
Arjan
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Hallo Rolf.
Hier kan je ook nog over nadenken ( alles is zelfbouw tussen sein en decoder )
Je kunt voor de aandrijving van de armseinen ook geheugendraad gebruiken.
Wel met een paar kleine electronika onderdelen voor de stroomregeling.
Dit kun je dus aansturen met K84 decoders.
Dus simpel uitgelegd: geen stroom erop = armsein op rood/stop.
Stroom erop = rijden
Dit principe werd ook al gebruikt op wissels.

Gr.Patrick
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Hallo Rolf,

Citaat van: ^Rook op donderdag 21 mei 2009, 20:10:29Maar dan nog: welk merk :?: ;) Begrijp dat het afhankelijk is van het gekochte sein of ik nog een losse decoder nodig heb en zo ja, welke... Dus met het sein zelf beginnen :lol:
Kijk eens bij Viessmann naar armseinen. Deze seinen kun je met een K83 (of gelijksoortige) bedienen.

Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Hier een voorbeeld van een aandrijving van armseinen met geheugendraad.

Gr, Ben.
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
En nog mooi uitgelegd.

Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Om armseinen goed te kunnen toepassen moet je je eigenlijk eerst verdiepen in het seinstelsel van het betreffende land.
De dubbele arm bij Duitse armseinen is niet bedoeld als voorseinfunctie, maar om een aftakking te beveiligen.
Een sein met twee onafhankelijk beweegbare armen heeft 3 mogelijke seinbeelden:

Hp0: bovenste arm horizontaal, onderste arm verticaal langs de paal.
Betekenis: stop.

Hp1: bovenste arm schuin omhoog, onderste arm verticaal langs de paal.
Betekenis: doorrijden met baanvaksnelheid over het rechtdoorgaand espoor.

Hp2: beide armen schuin omhoog.
Betekenis: doorrijden met lage snelheid over het afbuigende spoor.

Zo'n sein zegt dus helemaal niets over de stand van het volgende sein. Bij armseinen wordt daarvoor altijd met voorseinen gewerkt.
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Om een armsein langzaam te laten bewegen kun je ook een servo toepassen.
Zie dit filmpje
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
@Arjan:

Citaat van: BR53 op donderdag 21 mei 2009, 20:23:03
Een hoofdsein met inderdaad twee ontkoppelde armen om zo ook de snelheidsbegrenzing aan te kunnen geven (onderste arm).
Daarnaast moet je bij dit soort seinen ook een voorsein hebben op zo'n 1000 meter afstand. (Dat past niet op je baan  :D :D)

Bedankt voor de bevestiging, Arjan 8) Misschien dat het leuk is om hier en daar een voorseintje neer te zetten...maar ik denk dat ik dat lekker laat varen :mrgreen:

@Patrick:

Citaat van: wisselstromer op donderdag 21 mei 2009, 20:26:27
Hier kan je ook nog over nadenken ( alles is zelfbouw tussen sein en decoder )
Je kunt voor de aandrijving van de armseinen ook geheugendraad gebruiken.

Dit heb ik inderdaad bij wissels toegepast gezien :idea: Ben een beetje huiverig geworden t.o.v. frunniken met electronica...:roll: Maar als het veel geld kan schelen dan is het mogelijk toch interessant. Bedankt voor je bijdrage !

@Peter:

Citaat van: Freak op donderdag 21 mei 2009, 20:36:35
Kijk eens bij Viessmann naar armseinen. Deze seinen kun je met een K83 (of gelijksoortige) bedienen.

Op de site van Viessmann heb ik inderdaad al het een en ander gevonden :) Maar ik zou het zo leuk vinden om te vergelijken en dus nog wat meer merken te bekijken. Of is Viessmann zo'n beetje de enige met mooie seinen ? Jij weet toch nog wel een paar merken te noemen die de moeite van het bekijken waard zijn ;)

@Ben:

Bedankt voor de link, Ben :) Deze site ken ik en bevat prachtige dingen.

@Klaas:

Citaat van: KlaasZ op donderdag 21 mei 2009, 20:47:11
Om armseinen goed te kunnen toepassen moet je je eigenlijk eerst verdiepen in het seinstelsel van het betreffende land.
De dubbele arm bij Duitse armseinen is niet bedoeld als voorseinfunctie, maar om een aftakking te beveiligen.

Ware ik een purist dan zou ik deze informatie zeer waardevol vinden (ook nu wel leuk om te lezen) ;) Het gaat mij er echter niet om de werkelijkheid na te bootsen alswel om een leuk plaatje op de baan neer te zetten en bij computergestuurd rijden zelf door de seinen geinformeerd te worden :) In principe wil ik op alle plekken waar treinen stoppen gewoon werken met twee soorten seinen: Stoppen/Rijden en Stoppen/Rijden/Langzaam rijden. Op de 'zijlijnen' armseinen, op de hoofdbaan lichtseinen. De beweging van de arm op het filmpje is prachtig :shock:

Allemaal dank voor de bijdragen, het is weer leerzaam 8) Maarruh...noem ook nog eens wat merken :lol:

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Rolf,

Ik heb nog wel Duitse armseinen maar denk dat ze een maatje te groot voor je zijn. :mrgreen:

En de eerste wissels al digitaal ?.

Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Beste Rolf,

Ik het Viessmann, zie mijn baanverslag, werkt goed, maar een armsein is gevoeliger voor een foute begandeling, heeft me al een seintje of twee gekost.

Groet, Anne W

Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: Freak op donderdag 21 mei 2009, 21:59:50
Ik heb nog wel Duitse armseinen maar denk dat ze een maatje te groot voor je zijn. :mrgreen:

En voor jouw niet Peter?:wink:
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: Kappa op donderdag 21 mei 2009, 23:16:25
Citaat van: Freak op donderdag 21 mei 2009, 21:59:50
Ik heb nog wel Duitse armseinen maar denk dat ze een maatje te groot voor je zijn. :mrgreen:

En voor jouw niet Peter?:wink:
Spoortje I

Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: remco1977 op vrijdag 22 mei 2009, 08:20:41Wat is er trouwens mis met de good old Marklin armseinen?
Ik weet het, ze zijn een beetje lomp met die aandrijving in die grote grijze box, maar die laat je zo in een gaatje in de tafen verdwijnen!
Er is niet zo veel mis met de Marklin armseinen maar zoals het onderwerp aangeeft gaat het om langzaam bewegende armseinen.

Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: KlaasZ op donderdag 21 mei 2009, 21:15:36
Om een armsein langzaam te laten bewegen kun je ook een servo toepassen.

Met servo's kan het nog veel mooier en realistischer.
De beweging van de arm omhoog is langzamer dan de beweging van de arm naar beneden. Met servobesturing van MBTrinik is de servo beweging per richring onafhankelijk in te stellen. Daarmee kun je de langzamere beweging van groen en de iets snellere beweging van rood realiseren.

Mvg, Johan
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 22 mei 2009, 09:33:27
De beweging van de arm omhoog is langzamer dan de beweging van de arm naar beneden. Met servobesturing van MBTrinik is de servo beweging per richring onafhankelijk in te stellen. Daarmee kun je de langzamere beweging van groen en de iets snellere beweging van rood realiseren.
Er is ook nog de Unidecoder (voor 8 servo's) waarbij dit mogelijk is.

Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Hallo,

@Peter:

Citaat van: Freak op donderdag 21 mei 2009, 21:59:50
Ik heb nog wel Duitse armseinen maar denk dat ze een maatje te groot voor je zijn. :mrgreen:

Als je er een passend stoomloc-'je' bij doet dan neem ik ze van je over :mrgreen:

CiteerEn de eerste wissels al digitaal ?.

Funny you should ask :lol: Laat ik gisteren nou toevallig mijn 1e twee wissels digitaal hebben gemaakt :idea: Het klinkt vast lullig maar ik vind het geweldig dat ik nu voor het eerst van m'n leven twee op afstand bedienbare wisseltjes heb :oops: :lol: 8)

@Anne:

Citaat van: Anne W op donderdag 21 mei 2009, 23:13:23
Ik het Viessmann, zie mijn baanverslag, werkt goed, maar een armsein is gevoeliger voor een foute begandeling, heeft me al een seintje of twee gekost.

Ha Anne...8) Alles goed in Raptor-land ? Bedankt voor je reactie. Het begint er steeds meer op te lijken dat alleen Viessmann mij gaat kunnen voorzien van wat ik hebben wil. Heb tenminste nog niet 1 alternatief gehoord (hint, hint, hint) ;) Op Youtube de armbeweging van een Viessmann sein kunnen zien, dat voldoet zeker aan mijn wensen !

@Remco:

Citaat van: remco1977 op vrijdag 22 mei 2009, 08:20:41
Wat is er trouwens mis met de good old Marklin armseinen?
Ik weet het, ze zijn een beetje lomp met die aandrijving in die grote grijze box, maar die laat je zo in een gaatje in de tafen verdwijnen!

En ze zijn behoorlijk hufterproof. :D

Peter geeft de belangrijkste reden... Ookal zou dit met een servo misschien te veranderen zijn, dat gaat vast mijn pet (lees: lol) te boven. Een andere reden is dat ik liever zo min mogelijk boor en zaag in de platen hout die al vastliggen (stof in de heilige treinenkamer !) :| Voor een oud Marklin sein moet je toch een behoorlijk gat maken. Wel erg bedankt voor het meedenken 8)

@Johan:

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 22 mei 2009, 09:33:27
Met servo's kan het nog veel mooier en realistischer.
De beweging van de arm omhoog is langzamer dan de beweging van de arm naar beneden. Met servobesturing van MBTrinik is de servo beweging per richring onafhankelijk in te stellen. Daarmee kun je de langzamere beweging van groen en de iets snellere beweging van rood realiseren.

Kijk ! Dat is natuurlijk weer echte puristen-info :D Tof om te weten dat armseinen in principe niet allebei de kanten op even snel bewegen. Zelf huiver ik als ik denk aan het gebruik van servo's...lijkt me zo precies luisteren... Of heb je dat met die ondervloer-aandrijvingen van Viessmann ook ? Heb wel een beetje een margin for error nodig :oops: 8) Bedankt voor je bijdrage, Johan.

Als ik kijk op de site van Viessmann dan kom ik twee artikelen tegen met ontkoppelde armen: #4502 en #4532 :idea: Kan het verschil tussen deze twee niet zo snel ontdekken...:roll:

Vriendelijke groet,

Rolf

PS: Zou ik overigens voor het digitaal aansturen van zo'n sein die goedkope decoders van AJ kunnen gebruiken ?
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: ^Rook op vrijdag 22 mei 2009, 12:52:56Het begint er steeds meer op te lijken dat alleen Viessmann mij gaat kunnen voorzien van wat ik hebben wil. Heb tenminste nog niet 1 alternatief gehoord (hint, hint, hint) ;)
http://www.thesignalpage.nl/modelspoor.php

Kijk ook eens bij Weinert bladercatalogus pagina 135: http://www.weinert-modellbau.de/index.htm

Gr, Ben.
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
JAAAAAAAAAA :mrgreen: Dank u...dank u :!:
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: ^Rook op vrijdag 22 mei 2009, 12:52:56
Als ik kijk op de site van Viessmann dan kom ik twee artikelen tegen met ontkoppelde armen: #4502 en #4532 :idea: Kan het verschil tussen deze twee niet zo snel ontdekken...:roll:
Het verschil zit in de vormgeving van de mast. Als je het plaatje vergroot kun je het zien.
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Bij 4532 staat dat ze LED's hebben, bij de 4502 niet; ik neem daarom maar aan dat daar gloeilampjes in zitten.

Edit: dat staat er dus niet...
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Bij de productbeschrijving zie ik toch bij allebei dat er leds in zitten.
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Je hebt gelijk. Nou moe... Niet goed gelezen, óf ze hebben het net even snel en stiekum veranderd... :mrgreen:
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Het verschil lijkt 'em inderdaad in de vormgeving te zitten :idea: Bedankt Klaas. Volgens mij vind ik de 02 mooier...nog ff goed vergelijken...
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Rolf,

Citaat van: ^Rook op vrijdag 22 mei 2009, 12:52:56
@Peter:

Citaat van: Freak op donderdag 21 mei 2009, 21:59:50
Ik heb nog wel Duitse armseinen maar denk dat ze een maatje te groot voor je zijn. :mrgreen:

Als je er een passend stoomloc-'je' bij doet dan neem ik ze van je over :mrgreen:
Een dure of een minder dure. Kan je tafel het gewicht wel hebben, en hoe zit het met de lengte van je baan ?.


Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
ik zeg.. Viessman 4502
Twee armen onafhankelijk voor drie standen.

plm euro 50,-

Of ze snel of langzaam bewegen weet ik niet  :D.  (gewoon wat minder stroom op zetten als ze te snel gaan)

gr
Arjan
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: BR53 op vrijdag 22 mei 2009, 17:47:19
ik zeg.. Viessman 4502
Twee armen onafhankelijk voor drie standen.

plm euro 50,-

Of ze snel of langzaam bewegen weet ik niet  :D.  (gewoon wat minder stroom op zetten als ze te snel gaan)

gr
Arjan

Jongens,

Is dit niet interessant...en goedkoper...??
http://www.henckens-seinen.nl/Basis.aspx

Groet,
Rutger
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: TRUKO op vrijdag 22 mei 2009, 17:51:10Is dit niet interessant...en goedkoper...??
http://www.henckens-seinen.nl/Basis.aspx
Het zal niet zoveel uitmaken.

Mvg,
Peter
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Beste Rolf,

In Raptor land gaat het langzaam maar zeker, een poosje geleden een dokter op weg geholpen aan de hand van een demo bij me thuis, hij bracht een paar weken later als dank een paar flessen wijn en een wagon, hij was wildenthousiast.

Waar rijd jij nu mee?

Ik las iets van "minder spanning zetten op de Viessmann seinen", dat zal niet werken in de gewone uitvoering, omdat de langzame beweging uit een pneumatische handeling komt, iets vliegt  er naar beneden of boven en het zuigertje volgt langzaam.

Groetjes, Anne W
Re:Langzaam bewegend armsein met 3 seinbeelden ?
Citaat van: Anne W op vrijdag 22 mei 2009, 22:49:34

Ik las iets van "minder spanning zetten op de Viessmann seinen", dat zal niet werken in de gewone uitvoering........

Groetjes, Anne W

Dat was ook maar een klein grapje... Anne.