Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?

Gestart door Jurginho woensdag 20 mei 2009, 10:47:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Hallo,
Ik rij digitaal met een MS, maar wil mijn wissels aansturen met die drukkastjes.
Wat heb ik daar nu voor nodig?
Kan iemand mijn tips geven over welke trafo het beste te gebruiken?
Want als ik het goed begrijp, heb ik alleen een trafo nodig, vandaar uit gaan er draden naar die drukkastjes, en vandaar weer draden naar de wissels, toch?
Alvast bedankt.
Jur
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Jur,

Helemaal goed. Elke trafo is zo'n beetje geschikt, je zult toch geen 10 wissels tegelijk schakelen?

Geel van de trafo gaat naar de wissels. De blauwen van de wissels gaan naar de drukknoppenkastjes. Elke kastje heeft ook weer een bruine draad terug naar de trafo.

Gr, Ben.
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Hoi Ben,
Bedankt voor je bericht.
Is er een bepaalde trafo hiervoor aan te raden?
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
ik zou een 30 VA trafo nemen
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Dat is een trafo met een draai kop, nietwaar? kan ik ook een 6611 gebruiken?
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Citaat van: Jurginho op woensdag 20 mei 2009, 21:49:17
kan ik ook een 6611 gebruiken?


Dat is een prima mogelijkheid.
Een 40 VA trafo, die levert in ieder geval genoeg power.
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Mijn stroomkring is nogal groot geworden en vergt nogal wat energie.
Heb denk ik ook een zwaardere trafo nodig dan de 10 VA.
Maar..... wat doet precies een zwaardere trafo, gaat er zwaardere stroom door de middenrail en kan die drie treinen aan plus 6 hoofdseinen en diverse wissels en wissel staten. Ik heb veel schakelrails in de baan liggen met lange draden naar de andere kant van de zolder naar de seinen.

Gerrit H.
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Hallo Gerrit,

Een zwaardere trafo levert meer stroom, je kan hem dus meer belasten.
Stel bij 16V kan je 10VA trafo een stroom leveren van 10/16 = 0,625 A.
Een 52VA trafo 52/16 = 3,25 A.
Is dat voldoende uitleg ?.

Mvg,
Peter
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Hoi Gerrit,

ik zou de wissels en de seinen aansluiten op de 10VA trafo en de treinen laten rijden met een trafo met meer vermogen. Zorg dat de massa (= bruin) van de twee trafo's met elkaar verbonden zijn, dan komt alles goed.

Dick
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Zolang je niet teveel wissels of andere elektromagnetische artikelen tegelijk schakelt, is een 10VA trafo voldoende.
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Citaat van: Dicklz op woensdag 05 augustus 2009, 08:15:30
Hoi Gerrit,

ik zou de wissels en de seinen aansluiten op de 10VA trafo en de treinen laten rijden met een trafo met meer vermogen. Zorg dat de massa (= bruin) van de twee trafo's met elkaar verbonden zijn, dan komt alles goed.

Dick

Dus Dick, als ik op de zwaardere trafo de rijstroom en massa aansluit en aan de 10VA de massa en de vaste stroom (gele draden) dan komt het goed?

Gerrit
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Lid sinds: 2009

Glenfinnan viaduct, Schotland

offline
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Hoi Gerrit,

Dan gaat het helemaal goed komen. Trouwens, hoeveel loks wil je tegelijkertijd laten rijden?

Groet


Dick
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Niet te veel hoop ik
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Ik heb een schaduwstation met 3 sporen en een Centraalstation met 2 sporen allemaal in 1 stroomkring. Maar er rijden er maximaal 2 in het bloksysteem. De treinen wisselen elkaar af via relais in het schaduwstation en hoofdseinen op de baan. Het functioneerd prima maar de 10VA moet soms flink trekken.......daarom mijn vragen.

Gerrit H.
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Hallo Gerrit,

Citaat van: Gerrit H. op donderdag 06 augustus 2009, 09:11:57
Ik heb een schaduwstation met 3 sporen en een Centraalstation met 2 sporen allemaal in 1 stroomkring. Maar er rijden er maximaal 2 in het bloksysteem. De treinen wisselen elkaar af via relais in het schaduwstation en hoofdseinen op de baan. Het functioneerd prima maar de 10VA moet soms flink trekken.......daarom mijn vragen.
Begrijp ik het goed, rijdt jij met een CS en wordt deze gevoed met een 10VA trafo ?.

Mvg,
Peter
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Ja, het is niet echt duidelijk wat die 10VA met het rijden te maken heeft ?

Ik denk dat het zo zit:

Je gebruikt een MS (staat in eerste bericht) maar die heeft een eigen trafo/voeding.
Er is een losse 10 VA-trafo en die wil je gebruiken voor de wissels, op de klassieke manier.

oeps, ik moet nu naar mijn werk  :?

grv Huub
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Kom op jongens, is toch niet zo moeilijk. Ik rijd analoog en mijn CS (centraal station) is en echt centraal station, je weet wel zo'n echte ouderwetse met een perron waar reizigers in en uit stappen. Ik heb niets met digitaal. Gesnopen?

Gerrit.
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Gerrit,

Het kwartje is gevallen  :oops:
Ik was weer eens te snel en had maar de helft gelezen .....

Als je analoog power te kort komt, kan ik me voorstellen met een 10VA trafo, zit er niks anders op dan een zwaardere te nemen.

Die 32 VA uitvoering (6647) heb ik al gezien voor 15 Euro op ebay.de.
Bij keesmarklin voor 25 Euro trouwens.

Je kan de oude trafo gewoon verwisselen voor een nieuwe; de aansluitingen zijn allemaal het zelfde.

de vrij gekomen trafo zou je eventueel voor een ander doel weer kunnen gebruiken.

grv Huub
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Er worden veel trafo's 6647 aangeboden, en 25 euro lijkt me te duur: de laatste drie kocht ik via Marktplaats voor 12,50 per stuk (bij 2 verschillende verkopers).
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Komen wel verzendkosten bij, he. Tikt ook aan als je er 1 koopt. Maar aan een trafo komen is geen probleem, ik struin Marktplaats ook af.
Allemaal bedankt voor jullie reaktie's jongens, ik heb in ieder geval weer wat geleerd.

Gerrit.
Re:Wat heb ik nu nodig mijn om mijn wissels aan te sturen?
Voor Mijn Wissels gebruik ik een 50 VA TRafp