Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?

Gestart door veen maandag 18 mei 2009, 21:56:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo,

Ik ben een test aan het doen om mijn schaduwstation (drie sporen) te automatiseren. Hiermee bedoel ik dat ik een inrijdende trein steeds een vrij spoor wil laten oprijden als bijvoorbeeld het spoor rechtdoor bezet is. M.a.w. dient er een wissel geschakeld te worden. Ik vind het leuk om dit met elektronica te doen vandaar heb ik een reedcontact, diode en relais gekocht. En ook een magneetje voor onder een lok.

Net fijn aan het solderen geweest en jawel, :?, doet helemaal niks, geen beweging te bemerken in het wissel. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen  aansluitschema heb en eigenlijk niet goed weet waar ik alle draden moet laten (twee x blauw wissel en 1x geel wissel).

Ik heb het handboek Elektronica van Marklin bestudeerd maar kom hier niet echt/echt niet verder mee.

Wie weet raad en heeft misschien een aansluitschema voor dummies om mij verder op weg te helpen?

Met alvast grote dank,

Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Veen,

De gele draad gaat naar de gele aansluiting van de trafo.
De blauwe draad gaat normaal via een schakelkastje naar de bruine aansluiting van de trafo.
In plaats van het schakelkastje staat nu het reedcontact in serie met de blauwe draad.
Een soortgelijk voorbeeld staat op Blz. 101 maar nu de wisselaandrijving i.p.v. het schakelrelais.
Speel daar maar eens mee.

Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Die diode, wat is daarvan de bedoeling?
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo,

bedankt voor de reacties.

@Klaas
De diode zou ik volgens de elektronicawinkel nodig hebben om van wisselstroom naar gelijkstroom te gaan :?: Daar raak ik al redelijk de weg kwijt dus knik ik vol overtuigd ja en sluit de hele boel aan. Helaas nog niet goed.

@Peter
Ik heb het nu als volgt gedaan: een blauwe draad stroomtoevoer verbonden aan reedcontact (in gele aansluiting) reedcontact verbonden aan diode en dit verbonden aan relais (bistabiel). Het relais is verbonden met de gele en blauwe draad van het wissel en vanuit het relais loopt een aardedraad weer naar mijn trafo. Het is een mooie kleurige boel geworden maar wat ik precies heb aangesloten is mij onbekend :? :roll:

Eigenlijk zoek ik dus een soortement handleiding hoe ik deze gehele constructie werkbaar maak. Misschien maar een cursus elektrotechniek via de LOI :wink:

Graag ontvang ik jullie advies want hier leer ik weer een boel van.

Groet,
Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
CiteerHiermee bedoel ik dat ik een inrijdende trein steeds een vrij spoor wil laten oprijden als bijvoorbeeld het spoor rechtdoor bezet is. M.a.w. dient er een wissel geschakeld te worden.
Wil je nu een wissel schakelen of een relais ?.

Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Peter,

De bedoeling is dat ik een wissel schakel . Deze dient geschakeld te worden zodra er een trein op een stationsspoor staat zodat de achteropkomende trein een ander spoor kiest.

Groet,
Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Veen,

Kijk eens naar blz. 99 van het handboek.
Daar zie je een voorbeeld van wat jij denk ik wil. In plaats van de schakelrails gebruik je nu reedcontacten. Naar de seinen hoef je nog niet te kijken.

Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Peter,

Dank je wel. Ik heb er naar gekeken en ook even blz.100 bekeken. Is er binnenkort niet een themadag vanuit het forum voor een elektronicaclinic :lol:. Ik blijf het, als echte leek, boeiende materie vinden maar helaas niet te begrijpen.

Had ik nu toch maar mijn natuurkunde in het pakket gehouden :D. Heb jij nog tips waar ik terecht kan voor elektronica voor dummies?

Groet,

Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Veen,

Er zijn wel cursussen elektronica voor dummies.
Wat wil, eenvoudig, gemiddeld of moeilijk ?.

Ik stuur je wel wat toe.

Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Peter,

Bedankt voor de tips. Van het weekend maar eens goed induiken.

Groet,

Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
He Veen.
Je kan ook nog misschien een oproep plaatsen voor hulp bij je in de buurt.
Misschien dat (en dat zal best wel) enkele leden zijn die je er mee willen helpen , alleen al om de grond beginsellen beetje bij te brengen.
Op analoog gebied lukt het me zelf redelijk goed , maar digitaal ben ik nog een groentje en moet zelf ook nog  een boel leren.
Maar heb wel electro als achtergrond (kan iets makkelijker zijn)... :lol:
Maar wens je veel suc6 bij de zoektochten.

Mvg: Alex
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Alex en Peter,

Gelukkig heb ik in de buurt iemand die ook modelspoort maar ook hij kwam er nog niet helemaal uit.

Ik heb het nu wel voor elkaar dat mijn relais constant zoemt als ik het relais aansluit op mijn trafo maar ja, mijn bedoeling was eigenlijk niet om een constante zoem te horen op mijn baan terwijl ik zelf mijn wissels moet schakelen :mrgreen:. Eigenlijk wil ik geen zoem maar automatisch schakelende wissels :P.

Dus als jullie nog een schetsje hebben hoe ik nu mijn relais/reedcontact mijn wissel kan laten schakelen hou ik me van harte aanbevolen.

Ben ik straks tenminste ook van die zoem af :wink:

Groet,

Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo  Veen!

ik denk dat ik snap wat de elektronicawinkelier je heeft proberen duidelijk te maken.

1) het relais dat je hebt gekocht is geschikt voor gelijkstroom. Het zal alleen werken als je van  de transformatorstroom gelijkstroom maakt. dit kan eenvoudig met een diode.
dit heeft alleen te maken met stroomsoorten, en niet met de functie die je wilt realiseren.

2) een wissel mag niet op een reedcontact worden aangesloten omdat het door de te grote stroom gauw kapot zal gaan.
daarom heb je een relais nodig. het reedcontact moet dus het relais gaan bedienen en niet het wissel. Het wissel wordt door het relais omgezet.
Het relais functioneert dan als koppeling tussen de kleine reedcontactstroom en grote wisselspoel stroom.

als dit een beetje klopt met het verhaal van die winkelier, kunnen we je helpen met hoe je het aan moet sluiten.

groeten,
Hessel
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Hessel,

Wat je schrijft klopt helemaal. Na alle tips van mede forum leden begrijp ik iets meer van de aansluitingen. Ik snap nu in ieder geval wat gelijikstroom en wisselstroom inhouden :mrgreen:.

Het probleem waar ik tegen aanloop is dat ik niet weet hoe elk los onderdeel werkt en in de juiste volgorde aangesloten moet worden en op welke pin van het relais. Dit zijn er wel 6 :shock:. Is het een idee om mijn wissels en verlichting en seinen aan te sluiten op een gelijkspanningstrafo? Of kan dit helemaal niet?

Je begrijpt; hulp, tips en advies blijven van harte welkom dus als je me verder kan helpen...graag :).

Groet,

Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Geef eens aan wat er allemaal op dat relais staat. Fabrikaat en typenummer kunnen erg helpen om uit te vinden wat voor relais je precies hebt gekocht.

Je kunt je wissels en seinen wel aansturen met gelijkspanning, dat is over het algemeen geen probleem. Meestal kun je dingen die gemaakt zijn voor wisselspanning ook met gelijkspanning aansturen, andersom werkt vaak niet.
Maar waarom zou je dat doen? Voor dat relais moet je kennelijk gelijkspanning maken, maar met de contacten van het relais kun je probleemloos wisselspanning schakelen.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
die diode heb je nodig om aan te sluiten op je relais.(voeding, gele draad)
je reed-contact sluit je aan op een blauwe draad (massa) en aan de massa van je relais.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: veen op donderdag 21 mei 2009, 17:05:38
Ik heb het nu wel voor elkaar dat mijn relais constant zoemt als ik het relais aansluit op mijn trafo maar ja,
Een diode in serie met het relais en een Elco parallel aan het relais.

Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hoi Veen!

voordat je de boel meteen op de baan gaat proberen: eerst eventjes op de eettafel opbouwen.

volg dan de volgende stappen. wordt niet ongerust als een stap mislukt, maar vraag dat dan meteen hier weer op het forum.

Het gaat zo:
neem een trein trafo, maakt niet uit of het wissel of gelijkstroom is.

neem de diode en soldeer die met een kant aan een van de twee spoelaansluiting van het relais (het maakt niet uit hoe je het doet als je er maar voor zorgt dat 1 pootje van de diode aan 1 pootje van de relaisspoel zit)

er zijn nu nog twee aansluitpunten over: een van de diode en een van het relais.
een van deze twee verbind je met een draadje aan de trafo uitgang.

sluit een ander draadje aan de andere pool van de trafo aan.

zet de trafo aan. de diode/relaisspoel combinatie heeft nu nog 1 aansluitpunt over. als je met het draadje dat nog los ligt tegen dit aansluitpuntje tikt, hoor je het relais omslaan.

als dit je gelukt is, ben je volgens mij aardig op weg om de schakeling te snappen.

succes, Hessel.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Niels,

Ik heb je een pb gestuurd, wat jij namelijk wil is uitgebreider dat dit.

Peter / degeluidsman
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
AI!
dat had je niet verteld: een bistabiel relais.
maar geen nood, daar komen we wel uit.

ik denk dat je de goede pennetjes hebt gebruikt voor de relais aansluiting.

MAAR: een bistabiel relais moet je nooit op een constante stroom aansluiten.
het is er voor gemaakt om via een korte puls in een bepaalde stand te komen.

je moet zoals ik schreef even met het draadje het contaktpuntje aantikken.

probeer dat eerst maar eens.

DUS NIET VAST OP DE TRAFO AANSLUITEN.

succes, Hessel
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: de Hoeve op vrijdag 22 mei 2009, 21:42:07
MAAR: een bistabiel relais moet je nooit op een constante stroom aansluiten.
het is er voor gemaakt om via een korte puls in een bepaalde stand te komen.
Dat hangt er maar vanaf welk bistabiel relais het is. Er zijn er ook zat in de handel waar je permanent spanning op mag laten staan.
Daarom had ik ook gevraagd naar fabrikaat en type, maar als die informatie niet komt, dan komen we niet verder.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hessel,

Men heeft Veen de verkeerde mee gegeven.
De a staat voor monostabiel.
1e 1 voor de montage hoogte (10.4mm)
gevold door code 111 (4,5V nominaal)


Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: Freak op zaterdag 23 mei 2009, 00:05:06
Men heeft Veen de verkeerde mee gegeven.
De a staat voor monostabiel.
1e 1 voor de montage hoogte (10.4mm)
gevold door code 111 (4,5V nominaal)
Waar haal je die informatie vandaan? Ik heb het hele draadje nog eens doorgelezen, maar ik zie nergens staan over wat voor relais het gaat.
Begin ik nou dement te worden of is er iets anders aan de hand?
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
De vraag is per e-mail gesteld en via dezelfde weg beantwoord.

Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: KlaasZ op zaterdag 23 mei 2009, 12:19:05
Citaat van: Freak op zaterdag 23 mei 2009, 00:05:06
Men heeft Veen de verkeerde mee gegeven.
De a staat voor monostabiel.
1e 1 voor de montage hoogte (10.4mm)
gevold door code 111 (4,5V nominaal)
Waar haal je die informatie vandaan? Ik heb het hele draadje nog eens doorgelezen, maar ik zie nergens staan over wat voor relais het gaat.
Begin ik nou dement te worden of is er iets anders aan de hand?

Nee je wordt niet dement,

Er staat in iedergeval niets in dit draadje over de gebruikte onderdelen.

peter / degeluidsman
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: Freak op zaterdag 23 mei 2009, 12:21:27
De vraag is per e-mail gesteld en via dezelfde weg beantwoord.

Mvg,
Peter

Je was me net voor Peter,

Nu weet hij in iedergeval zeker dat hij niet dement is.

peter / degeluidsman
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Aha, er wordt weer via de achterkamertjes onderhandeld.
Dat moet je niet doen als je op een forum bezig bent.
Voor mij een reden om hier niet meer verder te gaan.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Klaasie,

Dus als ik het goed begrijp moeten forumleden die een E-mail krijgen deze op het forum plaatsen.

Mvg,
Peter

Edit:Speciaal voor klaasZ,
Enkele PB's beantwoord. 2 x maal de vraag naar het komen kijken naar mijn banen gehonoreerd en 4 x een antwoord op schema's gegeven.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Peter, het overkomt mij ook wel eens dat iemand naar aanleiding van een forumtopic een PB of een e-mail stuurt.
Zulke mensen wijs ik altijd terug naar het forum, of ik trek de discussie zelf terug naar het forum door de essentie van de e-mail op het forum neer te zetten en daar antwoord te geven.

De enige reden daarvoor: zo maak je dat andere meedenkers ook nog kunnen volgen wat er aan de hand is. In dit geval was ik dus helemaal de draad kwijt doordat jullie achter de schermen via e-mail bezig waren. Nogmaals: dat moet je niet doen.

In dit geval was het eigenlijk nog gekker. Ik vraag tot tweemaal toe om informatie over het relais. Dan verwacht ik dat het antwoord daarop op het forum komt. Maar inplaats daarvan stuurt hij het antwoord naar jou, terwijl ik de vraag had gesteld. Ik weet niet wat jij daarvan vindt, maar ik vind dat ongepast, en dan druk ik me nog zeer gematigd uit.

Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Klaas,

Er wordt zolang dit forum bestaat door (vele) forumleden op diverse manieren met elkaar gecommuniceerd.
Er is zelfs een hele groep forumleden die nog op een andere manier (via internet) met elkaar communiceren buiten dit forum in besloten kring.


Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Peter, kan best dat er via andere kanalen gecommuniceerd wordt. Is op zich ook niks op tegen.
Maar als een onderwerp eenmaal op het forum loopt, dan moet het ook helemaal op het forum afgehandeld worden.
Als je dan zijsporen gaat bewandelen waarin informatie voorbijkomt die andere forumbezoekers niet kunnen zien, dan raken die andere forumbezoekers de draad kwijt. En dat is niet de bedoeling van een forum.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo,

Gezien mijn te lage kennis van de wondere wereld die elektronica heet is het echt makkelijker om direct met 1 iemand te communiceren. Of dit nu per forum, e-mail of telefoon (wat, zelfs op bezoek gaan is handig) is, het gaat er volgens mij om dat degene die een vraag stelt goed geholpen wordt.

Indien er na de eerste vraag en antwoordberichten zich iemand aanbiedt die dieper op de zaak in wil gaan met de juiste know how (no offense) dan is dit voor iemand zonder de nodige kennis alleen maar prettig (en zeer helder en direct communiceren).

Het is niet mijn bedoeling om via "achterkamertjes" te communiceren. Wel ben ik op zoek naar een oplossing van een vraag die ik stel. Veel meningen betekent dan voor een leek veel antwoorden en op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer kunnen zien.

Om de sfeer een beetje om te buigen in dit draadje:
"de oplossing had ik uiteraard hier gecommuniceerd".

Dit toont, naar mijn mening, ook de kracht van het forum aan; iedereen helpt elkaar en mocht er dieper op zaken ingegaan moeten worden dan kan dit direct per mail.
Niks anders dan complimenten voor degenen die mij geadviseerd hebben en nog meer complimenten voor degene die dit ook persoonlijk doen.

Ik hoop met het bovenstaande de situatie goed uitgelegd te hebben en hoop dat iedereen gewoon nog lekker zijn mening en advies blijft geven :D :!:
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Veen, ik kan goed begrijpen dat je makkelijker met 1 persoon communiceert. Maar dan was het wel zo netjes geweest als je hier had gemeld dat je dat ging doen. Dan weten de anderen dat ze zich er niet meer druk over hoeven te maken.
Jij hebt dit onderwerp zelf gestart, dan moet je dat ook zelf goed afronden, zodat iedereen die meeleest weet wat er aan de hand is.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo,

Verdere vorderingen zal ik hier plaatsen. Mocht ik persoonlijk advies willen dan hoop ik dat ik dat kan krijgen.

Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo,

Met dank aan alle goede adviezen....het relais werkt, tikt als een zonnetje :).

Maar :oops:  hoe krijg ik het nu voor elkaar om mijn wissel te schakelen?

Het is een monistabiel relais, 8 pinnen, 12V.

Alle hulp is weer welkom.

Alvast bedankt,

Groet,
Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: veen op maandag 25 mei 2009, 21:47:33
Hallo,

Met dank aan alle goede adviezen....het relais werkt, tikt als een zonnetje :).

Maar :oops:  hoe krijg ik het nu voor elkaar om mijn wissel te schakelen?

Het is een monistabiel relais, 8 pinnen, 12V.

Alle hulp is weer welkom.

Alvast bedankt,

Groet,
Veen

Als je me eens een keer op de koffie uitnodigd Niels, en jij een soldeerbout warm hebt staan gaat het wel lukken.

peter / degeluidsman
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Ha Peter,

Je bent van harte welkom. Koffie en soldeerbout zijn heet.

Eventueel a.s. zaterdag, na de beurs?

Groet,
Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Veen,

Neem aan dat je weet hoe je een wissels schakelt met een schakelaar.
Welnu, in plaats van een schakelaar gebruik je nu de contacten van het relais.
Als het eenzelfde relais is dan het vorige zijn het de contacten 4 en 5.

Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: veen op maandag 25 mei 2009, 22:07:27
Ha Peter,

Je bent van harte welkom. Koffie en soldeerbout zijn heet.

Eventueel a.s. zaterdag, na de beurs?

Groet,
Veen

Begrijp ik goed dat je eindelijk eens naar de beurs gaat Niels?

Zaterdag gaat niet lukken, wordt een doordeweekse avond.

peter / degeluidsman
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo,


@Freak
Sluit ik dan ook de draad vanaf diode en de aardedraad aan op mijn trafo? En ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe ik het reedcontact aansluit op het relais.
Ik hoop dat je nog wat tips kunt geven? :oops:?
Groet,

Veen

Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Veen,

Ik heb een schemaatje opgestuurd.
Het zal verder wel lukken, anders helpt peter / degeluidsman je wel hiermee.

Mvg,
Peter
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: Freak op maandag 25 mei 2009, 23:42:33
Hallo Veen,

Ik heb een schemaatje opgestuurd.
Het zal verder wel lukken, anders helpt peter / degeluidsman je wel hiermee.

Mvg,
Peter

Ik zal mijn best doen Peter.

Zal binnenkort eens op de koffie bij hem gaan.

peter / degeluidsman
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo,

Zo eigenwijs als dat ik groot ben toch zelf verder gaan knutselen met het volgende resultaat:


het relais werkt, en indien ik de gele draad van het wissel aansluit op mijn trafo en de blauwe draad tegen mijn massa aantik gaat het wissel om :!:. Wat dat betreft heb ik op dit moment zelf :lol: de helft van een 72720 schakelkastje gebouwd (het wissel schakelt namelijk maar 1 kant op).

Ik heb een reedcontact aangesloten op de voeding van mijn relais en op de massa.  De eerste keren toen ik aan het testen was met de magneet op het reedcontact ging het relais om. Echter, na 4 of 5 keer kreeg ik het gezoem alsof het relais nog steeds wisselspanning krijgt in plaats van gelijkstroom. Vreemd.

Ook het wissel ging niet om terwijl het relais wel mooi tikte.

Wie weet raad en kan mij, wederom :|, tips geven?

Groet,
Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: veen op donderdag 28 mei 2009, 20:47:10
Wie weet raad en kan mij, wederom :|, tips geven?

IK,

Niels waar soldeer jij mee ( toch niet bak en braad of Croma ) :D :P :lol:

Kom nou maar langs, dan rogel ik het wel.

Peter / degeluidsman
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Veen, wat is nu het nut van deze schakeling, met andere woorden wat wil je er mee, en wat wil je er mee bereiken? Op dit moment snap ik hier de ballen van, terwijl ik toch al wat modelspoor jaren op de teller heb staan.
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Hallo Sprinter,

Wees gerust, je bent niet de enige die het niet snapt :lol:.

Zonder gekheid...De bedoeling is eenvoudig; wissels dienen te schakelen om een niet bezet spoor vrij te geven. Maw trein rijdt binnen op spoor 1, volgende trein moet naar spoor 2 en de daaropvolgende trein moet naar spoor 3.

Dit alles automatisch aangezien het mijn schaduwstation betreft. De moeilijkheid hierin is, tenminste, dat vind ik, is een tip die Peter/De geluidsman me gaf; het spoor waarop een trein binnenkomt dient ook stroomloos gezet te worden omdat anders de binnenkomende trein doorrijdt. Dit is niet de bedoeling. De bedoeling is dat er dan vanf een ander spoor een trein vertrekt.

Je begrijpt nu waarschijnlijk wel dat ik sterk aan het twijfelen ben om toch direct digitaal te gaan. Dat is voor mij beter te begrijpen.

Groet,

Veen
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: veen op maandag 01 juni 2009, 18:53:31
Hallo Sprinter,

Wees gerust, je bent niet de enige die het niet snapt :lol:.

Zonder gekheid...De bedoeling is eenvoudig; wissels dienen te schakelen om een niet bezet spoor vrij te geven. Maw trein rijdt binnen op spoor 1, volgende trein moet naar spoor 2 en de daaropvolgende trein moet naar spoor 3.

Dit alles automatisch aangezien het mijn schaduwstation betreft. De moeilijkheid hierin is, tenminste, dat vind ik, is een tip die Peter/De geluidsman me gaf; het spoor waarop een trein binnenkomt dient ook stroomloos gezet te worden omdat anders de binnenkomende trein doorrijdt. Dit is niet de bedoeling. De bedoeling is dat er dan vanf een ander spoor een trein vertrekt.

Je begrijpt nu waarschijnlijk wel dat ik sterk aan het twijfelen ben om toch direct digitaal te gaan. Dat is voor mij beter te begrijpen.

Groet,

Veen

Niels / Veen

Ik zou maar voor digitaal gaan, je kunt nu sparen voor de volgende beurs en je bent binnen een paar dagen jarig.

Dan ben je gelijk goed bezig i.p.v. 3 x half.

Peter / degeluidsman
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Ha Peter,

Ik dacht al.........waar blijft tie nou? Ik zie wel ff. Ennuh, 3x een half is toch nog altijd 1,5 dus ben ik toch op de goede weg.

Groet,

Niels
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
Citaat van: veen op maandag 01 juni 2009, 20:59:21
Ha Peter,

Ik dacht al.........waar blijft tie nou? Ik zie wel ff. Ennuh, 3x een half is toch nog altijd 1,5 dus ben ik toch op de goede weg.

Groet,

Niels

1,5 is een dikke onvoldoende niels :shock: :shock: :shock:
Re:Hoe een reedcontact aan te sluiten op diode-relais?
CiteerDe bedoeling is eenvoudig; wissels dienen te schakelen om een niet bezet spoor vrij te geven. Maw trein rijdt binnen op spoor 1, volgende trein moet naar spoor 2 en de daaropvolgende trein moet naar spoor 3

ik heb dit 'draaien' met 5 opstelsporen en 1 aanloopspoor (dat ook nog eens over de wissels heen loopt).

dit heb ik per spoor met een bistabiele relais voor de schakelcontacten en een gewoon relais voor de wisselsturing opgelost.

het kan dus wel, en is niet bijzonder moeilijk.

je moet eerst de schakeling proberen te snappen, en dan kun je hem 5 keer toepassen.

groeten,
Hessel.