Ik heb mij in het verleden ook al eens "gemeld" m.b.t. het wisselprobleem. Intussen heb ik er het nodige aan getest en gemeten (o.a. met een scope), maar de conclusie blijft: de microswitch is te licht. Groter past niet in de behuizing en dus niet onder de C-Rail. Vandaar dat men het bij Märklin nu zoekt in een lapmiddel.
Uit mijn experimenten is in ieder geval gebleken, dat de spanning van invloed is. Ook uit eerdere reacties blijkt, dat mensen met voldoende spanning op de wissels (of zelfs een extra trafo / booster minder last hebben, dan mensen met een (te) lage spanning. Dit zou er op kunnen wijzen, dat de lage spanning er de oorzaak van is, dat het contactje niet helemaal volledig sluit en dan begint te vonken. Dan is het natuurlijk bij het toch al te lichte schakelaartje (max. rating 400 mA) snel over en uit. De Cherry schakelaartjes zijn bovendien mechanisch nogal stug, zodat er maar weinig voor nodig is de lichte contactjes niet in de goede stand te laten komen. Of daar een "varistor" of een z.g. blusdiode (daar werd ook al veel mee geexperimenteerd!) veel helpt, betwijfel ik. Afwachten en hopen dus. Zelf heb ik alle schakelaartjes er inmiddels uit, wat bij digitaal natuurlijk geen probleem is.
Groeten,
Douwe