Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490

Gestart door Spoortje maandag 18 mei 2009, 12:13:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ten overvloede:
In het verleden is het probleem vaker onderzocht.
Ik weet van 1 onderzoek waar duidelijk de schakelaars als probleem uit naar voren kwamen; de contacten binnen in waren gewoon ingebrand.

Let wel, dit is van 'horen zeggen' !
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citeerciteer Oscar: OK. Dus waarom verzamelen we niet onze namen om onder een brief naar Marklin te zetten.
--> kunnen we dat doen 'namens moderatoren en leden van het Nederlandse 3railforum'?

Hoi Oscar en Anderen, als ik zo terug kijk over de laatste berichten zijn we nog niet verder dan de conclusie van Douwe in zijn laatste bericht:

Citaat van: dbotop op dinsdag 30 maart 2010, 09:07:34
Weer een bevestiging van mijn vermoeden, dat de spanning (mede) een rol speelt. Ben er door andere zaken nog niet aan toe gekomen, dit eens met een duurtest op de werkbank uit te proberen. Maar ..... wat in het vat zit, verzuurt niet!
Douwe

Dus om nu als 3Rail een brief aan Mä te gaan sturen is er nog te weinig onderbouw, lijkt me.
Persoonlijke brieven met duidelijke omschrijving van de klacht is natuurlijk altijd aan te bevelen !

Heb dit onderwerp inmiddels wel bij mijn collega's neergelegd met de vraag hierover hun mening te geven wat het beste is om te doen. Ik ga me zelf ook eens orienteren bij de de vakhandel hoe het nu zit met die verbeterde uitvoering. Degenen die van plan zijn een dezer dagen nieuwe aandrijvingen aan te schaffen, moeten natuurlijk zekereens informeren hoe dit nu zit, want let wel op, de 74491 is nog niet beschikbaar.

Kom hier op terug

mvrgr
Jos

   
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Een intekenlijst van mensen die interesse hebben lijkt me een goed initiatief, interesse in een nieuw ontwikkelde, betrouwbare servo-achtige oplossing voor marklinwissels (geen klik-klak, geen te verwijderen eindafschakeling, geen doorbrandgevaar, geen haperen ivm te weinig vermogen etc etc, liefst zowel voor K-rails als C-rails. Een model dat best een M* achtig prijskaartje mag hebben maar dan dus kwaliteit zekerheid en robuustheid met zich meekrijgt.

groeten Jake
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Nou het was vanavond weer brandhout 3 wisselaandrijvingen naar de maan á ?15,00 per stuk.
Een tranendal is het bij mij, dus schrijven naar "M" volgens mij en dat was ook het verzoek.
Ik zou nog even de spanning doorgeven zover dat voor mij mogelijk is.
De beide trafo's 6002 leveren ongeveer 16,3 vlt. Deze gaan rechtstreeks met dikke draden naar de beide boosters 6015 en daar komt dan ongeveer 9,1 tot 11,1 digitale stroom uit. Deze boosters zijn dan met de bruine draden aan elkaar verbonden incl. het CS1 die ongeveer 9,9 tot 10,59 vlt af levert. De rode draden van de boosters gaan dan in aparte stroomkringen naar de 5 stuks K83 om de wissels etc. te bedienen en de rode draad van het CS1 met de Ecos update naar de rail.
De verlichting van de wissels gaat via een geheel andere stroomkring.
moet er meer info komen dan hoor ik het graag
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo,

Voor het geval de details over 'de verbeterde 74491' geinteresseerden nog niet bereikt heeft, hieronder een bericht uit het Duitse Stummi forum.

Samenvatting: de verbetering van de 74491 bestaat uit het toevoegen van een varistor tussen de pootjes van de microswitches. De laatste zending 'oude 74490' heeft die fix ook al. Die kun je herkennen aan een datumstickertje aan de buitenkant (oude 74490's hebben die niet) en het versienummer 1.4 op de print.


Sorry voor een lang Duits citaat maar ik weet zo snel niet hoe ik naar dit precieze bericht kan linken. De thread is http://stummiforum.de/viewtopic.php?p=596415#p596415.

Groet,

Oscar.

Bei der älteren Variante ohne separatem Datumsaufkleber steht auf dem Print
523210 11/06 V1.3
drauf. Die Endschalter (ohne Bezeichnung) haben 3 Anschlüsse. 2 davon sind eingelötet, der Mittlere ist nur durch ein Dummy-Loch gesteckt. => Kein zusätzliches Bauteil zwischen den Endschalterbeinchen.

Die neuere Variante:
Ovaler Datumsaufkleber mit
74490
28.08.2010

Print: 523210 04/10 V1.4
Endschalter mit Aufdruck 2308T hat auch 3 Beinchen, die 2 Äusseren sind eingelötet, das Mittlere ist abgezwickt. Zwischen den äusseren ist ein SMD-Bauteil gelötet.

Um was es sich handelt, werde ich, sofern ich mal Zeit dafür finde, noch untersuchen.

Also es sieht so aus, dass bereits jetzt schon eine Variante im Umlauf ist, an welcher etwas geändert wurde.
Damit die Kunden nun aber nicht mehr grübeln müssen, ob sie nun die alte oder die neue überarbeitete Variante haben, wird jetzt wohl auch noch eine neue Nummer vergeben. Evtl. sind da noch weitere Optimierungen vorgenommen worden, und meine Variante war wohl mal so eine Vorabversion, um die Wirksamkeit der Massnahme im Feld zu testen.

Somit kann also mal im Voraus gesagt werden, dass da wirklich was daran gemacht wurde, und zwar genau an der Stelle, die sich als Schwachstelle herausgestellt hatte! Ob da in der 74491-er Version noch mehr geändert wird, wird sich dann zeigen, wenn die ersten Exemplare davon ausgeliefert werden.

Gruss vom untersuchenden

est2fe


... der nun auf seinen neueren Antrieb keine Garantie mehr hat ...

Edit: 22.01.2011: est2fe
Habe heute morgen mal das Bauteil durchgemessen. Es ist ein Varistor, der bei ca. 34V durchbricht.
Von AVX könnte es von der Spannung her ein VC060326 sein. Leider hat den Reichelt nicht im Programm.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Aha,

Dan weten we nu wat er aan gebeurd is.
Varistor of VDR is een spanningsgevoelige weerstand die bij de aangegeven spanning gaat geleiden.
Komt voor in primaire gedeelte van schakelende voedingen enz. enz. en dienen piekspanningen te onderdrukken.

Een zinnige uitbreiding dus.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: huub op zondag 20 februari 2011, 02:28:10
Aha,

Dan weten we nu wat er aan gebeurd is.
Varistor of VDR is een spanningsgevoelige weerstand die bij de aangegeven spanning gaat geleiden.
Komt voor in primaire gedeelte van schakelende voedingen enz. enz. en dienen piekspanningen te onderdrukken.

Een zinnige uitbreiding dus.
Is die er ook voor k wissels?
groeten Jake
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Volgens mij niet.
En de nummers van de k-rail-aandrijvingen zijn geheel anders en naar wat ik begrijp totaal onbetrouwbaar.

Dus servo's is een must.

grv Huub
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
inderdaad Huub, helaas. Dan maar zsm verder met de conrad servo;s die ik gekocht had
groeten Jake
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Spoortje op zaterdag 19 februari 2011, 23:40:33
Ik zou nog even de spanning doorgeven zover dat voor mij mogelijk is.
De beide trafo's 6002 leveren ongeveer 16,3 vlt. Deze gaan rechtstreeks met dikke draden naar de beide boosters 6015 en daar komt dan ongeveer 9,1 tot 11,1 digitale stroom uit. Deze boosters zijn dan met de bruine draden aan elkaar verbonden incl. het CS1 die ongeveer 9,9 tot 10,59 vlt af levert.

Hallo André, klinkt als weinig spanning. Op mijn baan staat tussen de 18 en de 21 volt (volgens de display in de cs2)

Misschien dat dat het verschil is tussen wel en niet goed schakelen.

Ik weet dat digitale spanning lastig te meten is maar dit is best een groot verschil.

Groeten,


Gijs
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb mij in het verleden ook al eens "gemeld" m.b.t. het wisselprobleem. Intussen heb ik er het nodige aan getest en gemeten (o.a. met een scope), maar de conclusie blijft: de microswitch is te licht. Groter past niet in de behuizing en dus niet onder de C-Rail. Vandaar dat men het bij Märklin nu zoekt in een lapmiddel.
Uit mijn experimenten is in ieder geval gebleken, dat de spanning van invloed is. Ook uit eerdere reacties blijkt, dat mensen met voldoende spanning op de wissels (of zelfs een extra trafo / booster minder last hebben, dan mensen met een (te) lage spanning. Dit zou er op kunnen wijzen, dat de lage spanning er de oorzaak van is, dat het contactje niet helemaal volledig sluit en dan begint te vonken. Dan is het natuurlijk bij het toch al te lichte schakelaartje (max. rating 400 mA) snel over en uit. De Cherry schakelaartjes zijn bovendien mechanisch nogal stug, zodat er maar weinig voor nodig is de lichte contactjes niet in de goede stand te laten komen. Of daar een "varistor" of een z.g. blusdiode (daar werd ook al veel mee geexperimenteerd!) veel helpt, betwijfel ik. Afwachten en hopen dus. Zelf heb ik alle schakelaartjes er inmiddels uit, wat bij digitaal natuurlijk geen probleem is.

Groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
dus.. de handschakelaars eruithalen, veel baanspanning goed vermogen op dat baangedeelte zetten, paar gebedjes als de automatisering aanstaat en hopen dat het schaduwstation niet in het 100 loopt, anders je baan weer slopen en wederom servo's onder de baan maken...?

groeten Jake
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ja, dat lijkt er al erg veel op, Jake ......

Je moet zorgen voor een goede voeding; dat staat ook in het begeleidend schrijven van de aandrijvingen.
Bij grotere banen moet men een aparte (licht)trafo gebruiken en NIET de baanspanning, en nog meer van dit soort waarschuwingen, maar ja, wie leest die nou  8o

En blusdiodes kan je natuurlijk niet gebruiken bij het oude systeem, dus die kunnen af fabriek er niet in.

Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: jakeman op zaterdag 19 februari 2011, 04:27:36
Een intekenlijst van mensen die interesse hebben lijkt me een goed initiatief, interesse in een nieuw ontwikkelde, betrouwbare servo-achtige oplossing voor marklinwissels (geen klik-klak, geen te verwijderen eindafschakeling, geen doorbrandgevaar, geen haperen ivm te weinig vermogen etc etc, liefst zowel voor K-rails als C-rails. Een model dat best een M* achtig prijskaartje mag hebben maar dan dus kwaliteit zekerheid en robuustheid met zich meekrijgt.

groeten Jake


Ik gebruik nu al een tijdje de wisselschakelaar van Viessmann. Hij doet alles wat je in je post schrijft en werkt momenteel nog perfect. Hij maakt wel een herrie bij het omschakelen.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Ron21 op vrijdag 18 februari 2011, 17:04:25
Als de nw aandrijving er is ga ik hem toch open maken.
gr.
Ron

Volgens deze leverlijst zou de nieuwe wisselaandrijving 74491 toch deze maand uitgeleverd gaan worden!

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Nog 12 dagen te gaan in Maart , zal dus wel na 1April worden, ben benieuwd.

Gr,Jan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb er een liggen denk ik maar ik ervaar er nu al problemen mee :S
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30132.msg531812#msg531812
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
De nieuwe wisselaandrijving met dat zwarte glimmende stickertje is net zo rot als de rest zijn ook na een paar weken defect. Ik heb de pijp aan maarten gegeven en de switchen overbrugt en weg zijn alle problemen. Drie jaar geklaagt bij de winkel en Keuterman maar dat helpt allemaal niets. Ik vind het een schande dat men de mensen zo laat ......... en er geen echte goede oplossing komt. Mijn naam en handtekening krijg je immers deze poll is door mij gestart om Marklin en Keuterman aan te schrijven over deze zeer slechte wisselaandrijving.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Vandaar dat ik dus servo's ben gaan inbouwen onder al mijn K-wissels.

Groeten Jake
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik ben wel benieuwd na de reseultaten met de nieuwe!
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Omdat ik, na bijna twee jaar probleemloos gewerkt te hebben met "doorgesoldeerde" 74490 wisselaandrijvingen, plotseling een verbrande spoel in een aandrijving kreeg, werd ik weer aan dit vervelende probleem herinnerd. Ik vroeg mij af of er inmiddels ervaringen zijn met de "verbeterde" versie 74491 die toch al weer enige tijd geleverd wordt. Ook vroeg ik mij af of er gebruikers zijn die met "doorgesoldeerde" aandrijvingen in een digitaal systeem al eens eerder tegen een verbrande spoel zijn aangelopen. De oorzaak is mij duister; de pulstijd staat in Koploper ingesteld op 100 msec en dat meet ik met de scope ook zo ongeveer. Zouden zich situaties kunnen voordoen (b.v. bij het uitschakelen van het systeem) dat de aandrijvingen toch langer bekrachtigd blijven? De overige aandrijvingen, waarvan ik er een paar steeksproefgewijs gecontroleerd heb, zien er goed (niet verkleurd) uit. Misschien een toevalstreffer!?

Groeten,
Douwe

PS. WEBMASTER / MODERATOR: zou het een goede gedachte zijn alle wisselaandrijvingsproblemen in één topic te gooien? Ik zie nu steeds weer nieuwe topics ontstaan over het zelfde probleem. Je hebt dan tevens een goed overzicht over deze "voortdurende ellende"
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb nog geen problemen met de ca. 40 door gesoldeerde aandrijvingen.
Ook bij mij staat de schakelpuls op 100ms maar vraag me wel af hoe hij dan bij jou kan doorbranden.  :help:

Laatst  heb ik wat zitten prutsen met zo'n oude viessman inbouw decoder voor een wissel en toen viel mij eigenlijk pas op hoe warm een aandrijving kan worden bij veelvuldig achter elkaar omschakelen.

Laten we hopen dat het een toevals treffer is  :?

Gr.
Ron
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb eergisteren ook een verbrande spoel gehad met een aangepaste aandrijving (Engelse wissel), schakeltijd met CS2 250 msec. Dit gebeurde echter na herhaaldelijk schakelen.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hoe herkenbaar allemaal wat jullie ervaren, heb het allemaal gehad. Van de oude wisselspoelen had ik alle eindschakelaars doorgesoldeerd. Met digitaal heb ik toch 3 verbrande spoelen gehad. Toen kwam de vernieuwde spoel met echte schakelaartjes.
Wat een afgang was dat. De ene storing na de andere.
Bekend is dat ik het zo zat werd dat ik in één avond alle wisselspoelen er uitgesloopt heb.

Ik heb maar 1 advies. Stap over op een betrouwbare wisselaandrijving. Ik heb servo's ben er zeer te vreden over.
Naast servo's zijn er ook andere betrouwbare wissel aandrijvingen.

Mvg, Johan

Note:
Bij Märklin digitaal schakelt het schakel comando af door het vervolgwissel als er meerdere wissels achter elkaar geschakeld wordt. Bij 1 wissel en bij het laatste wissel in een reeks wordt afgeschakeld door een afschakel comando.
Als nu tijdens het schakelen een stroring optreed (sluiting) of bijveel vuldig wisselstraten door elkaar schakelen wil het wel eens gebeuren dat het afschakel comando bij het laatste wissel gemist wordt. En dat heb je de poppen aan het dansen als je de eindschakelaars doorgesoldeerd hebt. Dan verbrand je de spoel.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Johan,

Hoewel ik met een Digisys centrale werk, denk ik dat bij mij een soortgelijke situatie is opgetreden zoals jij omschrijft. Dus een kortsluiting o.i.d. tijdens het omzetten van een wisselstraat. Digisys is namelijk heel sterk op het Märklin gebeuren geënt. Eigenlijk een soort (op hardware vebeterde) 6051/ 6021.

Hoe dan ook het blijft onbevredigend, dat Märklin niet te overtuigen is iets goeds op dit gebied te maken.
Vandaar mij voorstel alle "wisselposts" samen te voegen, zodat je een inzicht krijgt in de ellende. Ik wil er dan in het najaar (dan heb ik alle tests en metingen afgerond) nog wel eens een discussie met Märklin aan wagen.

Zou je mij nog kunnen zeggen welke servo's je gebruikt? Ik ken de Conrad aandrijvingen, die technisch goed zijn, echter in sommige gevallen wat lastiger te plaatsen zijn.

Groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik had ergens gelezen dat Marklin nu met een 74492 komt, staat ook in de product database.
Er zijn dus waarschijnlijk toch problemen met de 74491 of dit is alleen een update voor de terugmelding.

Rene
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Klopt. Staat echter in de database als "noch nicht lieferbahr". kan er ook nog niet achter komen wat in de 74492 aangepast is.

Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik zag laatst wel op de site van moddelbaan express dat de aandrijving 74490 op uitlopend staat.

Dus dan zal er toch wel iets nieuws aan komen denk/hoop ik zo.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 24 augustus 2011, 23:21:50
Ik heb maar 1 advies. Stap over op een betrouwbare wisselaandrijving. Ik heb servo's ben er zeer te vreden over.
Naast servo's zijn er ook andere betrouwbare wissel aandrijvingen.

Mvg, Johan

Johan,

Welke alternatieve aandrijvingen/ servo's zou je aanbevelen?
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: dbotop op donderdag 25 augustus 2011, 11:18:03
kan er ook nog niet achter komen wat in de 74492 aangepast is.Douwe
Hopelijk niet enkel dat ze hem nu onder het 'My world' gamma aan bieden...Zo staat het immers op hun website, en daar hoort hij ook thuis, bij hun speelgoed...


Groeten,

Franky
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
De 74491 en 74492 zijn technisch hetzelfde. De voorspelling is dus dat ook dit product "in the end" niet gaat voldoen immers de VDR in de 74491 is ook niet de echte oplossing maar meer een pleister.

Gr, Ben.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Misschien een leuke vraag voor degene die naar Göppingen afreizen om dit aan Herr oder Frau M* voor te leggen,
wat er nu echt veranderd of zelfs niet veranderd is aan  deze KL..e aandrijvingen,


Gr, Jan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Op het Märklin users.net vond ik nog een interessante discussie over de wisselproblemen.
(http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst14424_74490-turnout-motor-problem.aspx)
Het sluit aan bij mijn eerdere tests en bevindingen n.l. zet je voldoende spanning op de aandrijvingen, dan heb je minder problemen. Sommige gebruikers gaan volgens dat forum zelfs tot 22-24 volt! Dus een afzonderlijke booster/trafo combinatie. Ook bij de 74491 / 74492 wordt het niet anders.
De hamvraag is natuurlijk: moet je dat allemaal wel willen of kun je niet simpeler een andere aandrijving pakken. Ik zal in het najaar in mijn beste Duits eens proberen Märklin tot een uitspraak te verleiden. Het zou al helpen, dat ze het probleem erkenden (zelfs de meest stugge Duitser zou onder de indruk moeten zijn van de vele honderden meldingen die wereldwijd op allerlei forums staan!) en hun eigen ideen achter het probleem samen met een mogelijke oplossing openbaar maken.

Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Spoortje op zaterdag 19 februari 2011, 23:40:33
Nou het was vanavond weer brandhout 3 wisselaandrijvingen naar de maan á ?15,00 per stuk.
Een tranendal is het bij mij, dus schrijven naar "M" volgens mij en dat was ook het verzoek.
Ook bij mij vandaag een zwarte dag : 2 wisselspoelen doorgebrand tijdens het automatisch rijden met koploper en Ecos2 : de schakelaartjes waren doorverbonden zoals door velen op dit forum geadviseerd wordt.Mogelijk dat het gebeurd is tijdens sluiting veroorzaakt door ontsporen van de Marklin 4079 umbauwagen .Bij de dealer nieuwe aangeschaft : nu  74492. a 15,95 per stuk!
Hopelijk gaat dit niet iedere week gebeuren...

groet, Jacques
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: flyingdocter op woensdag 25 april 2012, 20:07:20
Ook bij mij vandaag een zwarte dag : 2 wisselspoelen doorgebrand tijdens het automatisch rijden met koploper en Ecos2 : de schakelaartjes waren doorverbonden zoals door velen op dit forum geadviseerd wordt.Mogelijk dat het gebeurd is tijdens sluiting veroorzaakt door ontsporen van de Marklin 4079 umbauwagen .Bij de dealer nieuwe aangeschaft : nu  74492. a 15,95 per stuk!
Hopelijk gaat dit niet iedere week gebeuren...

groet, Jacques
Maar is dat niet precies het risico van doorverbinden: Geen afschakel-beveiliging tegen doorbranden van de spoelen meer...?
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: EgMaf op woensdag 25 april 2012, 21:07:19
Maar is dat niet precies het risico van doorverbinden: Geen afschakel-beveiliging tegen doorbranden van de spoelen meer...?
daarom laat ik dat doorverbinden achterwege en hoop dat de 74492 van betere kwaliteit is..

groet,
Jacques
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik begrijp nu even niet meer of het doorbranden en kortsluiting komt door dat de eindschakelaars zijn verwijderd.
Want dan is er toch iets niet goed ingesteld in het programma lijkt mij?
Want voor het omschakelen geeft men toch een zeer korte puls.
Of er zou een grote sluiting moeten zijn geweest waarop de voeding niet heeft gereageerd en het programma is blijven hangen tijden het geven van de puls.
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Mvg: Alex
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Alex, lees de note bij post #174 even.

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Als starter van deze topic het volgend:

Na lang overwegen een half jaar geleden ook de afschakelling overbrugt daarna verders no problems meer. Nog geen verbrande spoelen gehad.
"M" mag er trots op zijn dat ze de problemen 3 jaar na dato nog niet erkennen ons gewoon laten aankloten etc. etc.

Hopelijk maak ik het nog mee dat het echt opgelost gaat worden.  :thumbdown:
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 25 april 2012, 22:02:40
Ik begrijp nu even niet meer of het doorbranden en kortsluiting komt door dat de eindschakelaars zijn verwijderd.
Want dan is er toch iets niet goed ingesteld in het programma lijkt mij?
Want voor het omschakelen geeft men toch een zeer korte puls.
Of er zou een grote sluiting moeten zijn geweest waarop de voeding niet heeft gereageerd en het programma is blijven hangen tijden het geven van de puls.
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Mvg: Alex
Volgens mij is alles goed ingesteld zowel in Ecos als in Koploper : 150msec bekrachtigingstijd. Echter bij kortsluiting (vandaag door de genoemde Umbauwagon op een wissel ontspoord) schakelt Ecos alles af maar... de wissels worden door aparte trafo via de ESU wisseldecoders van stroom voorzien :en deze extra trafo blijft bij kortsluiting werken......
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: flyingdocter op woensdag 25 april 2012, 23:06:37
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 25 april 2012, 22:02:40
Ik begrijp nu even niet meer of het doorbranden en kortsluiting komt door dat de eindschakelaars zijn verwijderd.
Want dan is er toch iets niet goed ingesteld in het programma lijkt mij?
Want voor het omschakelen geeft men toch een zeer korte puls.
Of er zou een grote sluiting moeten zijn geweest waarop de voeding niet heeft gereageerd en het programma is blijven hangen tijden het geven van de puls.
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Mvg: Alex
Volgens mij is alles goed ingesteld zowel in Ecos als in Koploper : 150msec bekrachtigingstijd. Echter bij kortsluiting (vandaag door de genoemde Umbauwagon op een wissel ontspoord) schakelt Ecos alles af maar... de wissels worden door aparte trafo via de ESU wisseldecoders van stroom voorzien :en deze extra trafo blijft bij kortsluiting werken......

Dan moet je maar snel een relais tussen die trafo en de decoders zetten. Dan schakelt de voeding gewoon mee af.

Robin
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Misschien begrijp ik iets niet maar als er een wagen ontspoort dan worden de wissel aandrijvingen toch niet bekrachtigd.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Spoortje,

Lees post 1#174 nog eens goed door. Daar legt Johan uit hoe de wissels aangestuurd worden.
En volgt ook het probleem.

Gr.Robin
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Spoortje op woensdag 25 april 2012, 23:47:10
Misschien begrijp ik iets niet maar als er een wagen ontspoort dan worden de wissel aandrijvingen toch niet bekrachtigd.
In vorige posts las ik dat , als er tijdens het schakelen van een reeks wissels er een kortsluiting optreedt ,er geen afsluitcommando door kan komen : een wissel kan dan via de decoder (?) langer bekrachtigd worden want de wissel wordt door een externe trafo gevoed en die valt niet uit bij kortsluiting.
Inderdaad als mijn vermoeden klopt is het tussenplaatsen van een relais dat afvalt als de Ecos en dus de baanspanning wegvalt.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Als bij rijspanningsluiting, de wisselpulsen langer worden, donder snel dat ding dan bij de stort, uberhaupt zitten die eindschakelaars er niet voor niets op, gaan ze dan doorbranden is mijn inziens eigen schuld, gewwon aansluiten zoals in de produktgegevens staan. mvg
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Chief op donderdag 26 april 2012, 06:32:30
, donder snel dat ding dan bij de stort,

Dat is hier dus allang geschied, servo rules !  B)

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Waar hebben we het eigenlijk over. We kopen bij een top merk "M" een product wat niet goed is en wij zijn van alles aan het bedenken om hun probleem op te lossen daar ging deze topic niet over. Volgens mij blijf "M" in gebreke met het oplossen van een zeer grote klacht en de vraag was kunnen we met z'n alle een brief naar "M" sturen over deze klacht zeg maar "een petitie"  >:-D
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Heeft geen zin, M# heeft een nog grotere plaat voor de kop dan de dikste betonplaat die bestaat.
Daar komt echt niks door heen. Op klachten reageren ze niet.

Marklin is best wel een goed merk maar dit wanprodukt gewoon niet kopen

Mvg, Johan.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ze passen een soort ontmoedigingsbeleid toe en ja hoor het werkt.  >:-D
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Misschien aanmelden voor een koude douche........