Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490

Gestart door Spoortje maandag 18 mei 2009, 12:13:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: gunmax1 op vrijdag 04 december 2009, 19:35:03wachtend op de viessmann 4554 die is mss beter
Benny,

Let wel, daar zit al een decoder in vandaar dat ze prijzig zijn. En of ze goed werken valt nog te bezien. Zijn nog steeds niet uitgeleverd naar ik meen terwijl ze al ruim 3 jr aangekondigd staan.

Zoals eerder gezegd in al vele draadjes: het probleem met de M* aandrijvingen is de microswitch voor de eindafschakeling. Sloop deze eruit en je aandrijvingen zullen goed werken.

Gr, Ben.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
bedankt allemaal
zal er maar eens aan beginnen dan
gedaan met op mijn luije klotten te zitten

maar nu ga ik me klaarmaken voor te gaan werken

groeten
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Spoortje op vrijdag 04 december 2009, 19:19:26
ik begrijp niet dat "M" dat na al die jaren nog niet heeft verandert.

Nou dat hebben ze gedaan alleen op de verkeerde manier  :o :(
de oude was gevoelig voor inbranden

Maar ehu ik zou haast vergeten wat de problemen ook al weer waren, met servo's is het toch een stuk prettiger, ik hoef een iedergeval mij geen zorgen meer te maken om de wissels die mogelijk niet zouden  willen schakelen

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: gunmax1 op vrijdag 04 december 2009, 19:35:03
hallo

dus als ik het goed begrijp de switch er uithallen
en mijn cs2 op 75msc zetten
de uitsparring van het hout onder de wissel ga ik ook nog doen
zo kan ik er altijd aan indien er iets niet werkt
dus dan word dat alle draden losknippen enz...... :(
maar het resultaat zal dan weer beter zijn :D
wachtend op de viessmann 4554 die is mss beter

vriendelijke groeten benny

Vergeet niet een draadje over de 2 vrijgekomen aansluitingen te solderen, anders werkt hij niet.

Succes

Peter / degeluidsman.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Zelf heb ik al jaren problemen met de wisselaandrijvingen van Marklin. Alle truc´s heb ik al geprobeert zoals de eindschakelaars overbruggen, een power module geinstalleerd, de nieuwste aandrijvingen geplaatst want die zouden volgens de dealer Huider in Heerhugowaard) wel betrouwbaar zijn, marr het blijft klugelen. Als ze het gewoon niet doen is het simpel, vervangen, maar ook ik worstelde met het onbetrouwbare gedrag, weken lang geen probleem en dan ineens een weigering met alle vervelende gevolgen vandien. Nu heb ik besloten om toch maar over te gaan naar servo´s. Al meer dan 50 jaar rij ik met Marklin maar zoiets slechts als dit heb ik nog niet meegemaakt.

Jaap
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Typisch de Wet van behoud van Ellende. Eén ding is duidelijk: er bestaan geen goede en slechte series. Ze zijn allemaal even slecht. Ik heb ze vanaf 1999 tot heden open gehad en ze hebben allemaal de te zwakke schakelaartjes. Inmiddels heb ik ze allemaal overbrugd. Toch ben ik in de afgelopen maanden weer een aantal mensen tegen gekomen, die nooit last met de aandrijvingen hebben. Hoewel het aantal te klein is om er (statistisch verantwoord) een conclusie aan te verbinden, komen een paar dingen naar voren:
- Een (te) hoge spanning lijkt minder kwaad te kunnen dan een te lage. M waarschuwt ook voor onderspanning op de aandrijvingen!
- Regelmatige gebruikers van de baan hebben minder last dan incidentele rijders.
- Los van het feit, dat de rating van de schakelaartjes te licht is (400 mA bij ca. 1000 mA schaklestroom!) lijkt een combinatie van mechanische factoren ook een rol te spelen.
Smeren van de hefboompjes kan net als voldoende spanning er voor zorgen, dat het anker precies goed in de eindstand komt.
Wordt vervoplgd zullen we maar zeggen

Groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Verspilde ernergie zal ik maar zeggen. Het zal nooit werken.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Sprinter op zaterdag 05 december 2009, 21:07:23
Verspilde ernergie zal ik maar zeggen. Het zal nooit werken.


Beetje kortzinnig door de bocht zeg :?, er zijn zat mensen die nagenoeg geen problemen hebben, ik heb in 9 jaar tijd 2 x een kapotte gehad, van de totaal 48 wissels, dus valt reuze mee.

Een ander met meer problemen, lost ze op de de schakelaar te verwijderen, en de perfectionist gaat over op servo's.

Maar om nou te roepen , niks helpt :roll:

Mvg Gert
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Als we nou even bij het onderwerp blijven, zie het eerste het eerste bericht, de probleem en zo te zien zijn die er bij vele de wissels die niet goed werken (ik durf het niet eens meer te melden bij mijn winkel want je gaat de fout bij je zelf zoeken)
Een brief van ons allen aan Keuterman en Marklin over de slechte kwaliteit van de wisselaandrijving en wat te doen.  Ik baal vreselijk van al dat gekloot met die wissels elke week kan ik weer eens stukje slopen.
Wie o wie kan b.v. een klacht opstellen zonodig op internet die we met z'n allen onderteken en dan eens kijken wat er van komt.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo,

Wellicht ben ik een van de geluksvogels alhoewel ik dat betwijfel. Reeds gedurende 5 jaren rij ik vrijwel dagelijks met mijn treinen over mijn modelbaan waarin 50 wissels/kruisingen zijn opgenomen.
Allen voorzien van Märklin aandrijvingen en decoders. Onlangs functioneerde er een minder goed, na 3 of 4 keer schakelen weigerde hij verder dienst.
Ik heb de wisselaandrijving + decoder en mijn aankoopbon verstuurd naar het Marklin Service bedrijf Keuterman. Binnen 4 dagen nieuwe exemplaren ontvangen. Klasse!!!!!
In mijn visie alleen maar complimenten voor de service en degelijkheid van mijn geliefde merk Märklin.

Met vriendelijke groet,

Tighfield :D
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Tighfield op zondag 06 december 2009, 10:34:20
Hallo,

Wellicht ben ik een van de geluksvogels alhoewel ik dat betwijfel. Reeds gedurende 5 jaren rij ik vrijwel dagelijks met mijn treinen over mijn modelbaan waarin 50 wissels/kruisingen zijn opgenomen.
Allen voorzien van Märklin aandrijvingen en decoders. Onlangs functioneerde er een minder goed, na 3 of 4 keer schakelen weigerde hij verder dienst.
Ik heb de wisselaandrijving + decoder en mijn aankoopbon verstuurd naar het Marklin Service bedrijf Keuterman. Binnen 4 dagen nieuwe exemplaren ontvangen. Klasse!!!!!
In mijn visie alleen maar complimenten voor de service en degelijkheid van mijn geliefde merk Märklin.

Met vriendelijke groet,

Tighfield :D

Dat is zeker een mooie service.

Ze weten zelf ook wel dat dit niet een van de sterkste producten zijn, ik denk dat ze er niet eens naar kijken.

De aandrijving kost ? 16 verkoop, dan zal hij voor maximaal ? 4 uit de fabriek rollen.
Je kan geen technicus hier naar laten kijken, gewoon vervangen.

Goed te lezen dat je eigenlijk geen problemen hebt met de aandrijvingen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Mijn dealer Harlaar doet ook niet moeilijk en van Keuterman heb ik een berichtje dat ik ze kan opzenden maar het gaat er om dat die dingen steeds weigeren en dat er gewoon een goed product moet zijn en niet dat ik eens in de paar dagen op mijn knieen moet om weer zo'n aandrijving te verwisselen en dan probeer je hem uit en dan werkt ie weer einige tijd.
Verders is en blijft Marklin en mijn dealer favoriet.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
De oplettende lezer zal één overeenkomst tussen het verhaal van Tighfield en mij vinden en dat is het regelmatige gebruik. Als ik ook wat meer info zou kunnen krijgen over de stroomverzorging van de wissels (trafo, spanning, etc.) zou dat al een wat meer compleet beeld geven.
Een klacht wil ik als redelijk goed Duits sprekende en schrijvende (niet geheel afgestudeerde) jurist best opstellen, maar dan wil ik eerst een wat duidelijker beeld. Nu kun je de uitkomst al raden; tegenover de klacht legt Märklin een stapel "getuigenissen" van mensen die al jaren zonder problemen draaien (en merkwaardig genoeg zij die er!) en er gebeurt dus niets. Vandaar dat ik probeer achter de verbanden te komen. Helaas is het overgote deel van de reacties onbruikbaar. Vandaar nogmaals mijn verzoek te willen noemen:
- Gebruik van de baan (regelmatig of alleen al en toe)
- Digitaal of analoog
- Soort decoder
- Stroomverzorging voor de wissels met evt. gemeten spanning.
- Soort Software
en evt. tijdsinstelling voor de wisselbekrachtiging.

Groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Nou misschien komen we verder.
Mijn baan wordt regelmatig gebruikt maar als er eens een paar dagen niet gereden wordt dan is het meestal zo dat er wissels zijn die in de afslaande stand niet meer terug gaan.
Ik werk met een CS1 en de K83 voor de bediening van de wissels. De K83 wordt door de booster 6015 gevoed en er worden alleen maar de wissels mee bedient dus geen licht etc.
De tijds instelling is 500 ms wat in de handleiding van het CS1 genoemd wordt.
De spanning is 16 vlt ingang en ongeveer 11 vlt digitale spanning. Ik hoop dat je hiermede verder kan. Als er vragen zijn dan lees ik het wel.

Groetjes 
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo

Bij mij rijdt ik met
CS2 -60123
Decoders Viessmann K83
Stroom naar decoders deltacontrol +- 6 decoders
Schakkeltijd 250ms

Groeten Benny

Edit Johan: Tekst beetje leesbaar gemaakt lees te veel hoofdletters verkeind en juist gebruikt
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Benny en Andre kunnen jullie nog even opgeven hoe zwaar (VA) jullie trafo is? Zijn het originele Märklin producten? In ieder geval weer één aanwijzing, dat regelmatige gebruikers minder problemen hebben. Dat beeld was mij zelf ook opgevallen, zonder overigens te pretenderen, dat we daar mee een oorzaak hebben gevonden. Binnenkort hoop ik een echte duurtest op te tuigen. D.w.z. ik laat een losse wissel continue heen en weer "klakken" en zie hoe dat afloopt. Dit wil ik dan bij verschillende spanningen en pulstijden herhalen.
Ik realiseer mij overigens, dat het door mij gevraagde over de spanning op de rail en de wissels een "moeilijke" is. Met een normale voltmeter is de digitale (blok)spanning nauwelijks te meten. Je hebt er een scope voor nodig en die zullen de meeste spoorders niet zo 1,2, 3 hebben. Vandaar, dat de zwaarte (VA) van de trafo een indicatie geeft over de resterende spanning op de rails.

groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb al mijn wissels op een aparte nieuwe Marklin trafo aangesloten via een Viessmann powermodule en uiteraard het oude CS.
Vooral de powermodule heeft wel geholpen, maar het blijft een grote ergernis om die aandrijvingen zo nu en dan te moeten vervangen. Inmiddels heb ik er zo´n 20 liggen die niet betrouwbaar zijn, terugbrengen? waarheen dan , sommigen zijn echt al een aantal jaren oud. Toch zijn deze aandrijvingen een schande voor een kwaliteitsbedrijf als Marklin is (was).
Mijn baan wordt vaak dagelijks gebruikt, maar ligt soms ook wel een maand stil als we de andere zonnige kant van de wereld bezoeken.

Jaap
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Wat een gedoe allemaal.
Ik heb opdit moment een af en toe haperende wisselaandrijving. Daar baal ik van.
Zo een wisselaandrijving moet gewoon werken. Niets geen speciale dit of dat.
Het ontwerp van die dingen moet gewoon verbeterd worden. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om er seriematig een paar betrouwbaardere eindafschakelingen in te bouwen.

gr,
Daan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
hey allemaal

gelieve jullie aansluitingen en voeding , besturing , boosters en decoders
door te sturen naar dbotop
zo dat hij een analieze kan maken
en het opsturen naar marklin
kan ook met een ps bericht

groeten benny
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo Douwe,

Nu wordt alles eindelijk een beetje duidelijk gelukkig maar ik dacht dat het aan mij lag.
Ik heb een wisselaandrijving overbrugd maar als je hem enige keer laat werken wordt hij goed heet dus dat is geen optie.
Mijn mening sluit aan bij een van de vorige schrijvers die aandrijvingen moeten 100% werken niets geen geknoei met andere oplossing "M" is een wereld merk en zal gewoon een goed product moeten afleveren ik heb intussen ook een bak vol niet betrouwbare aandrijvingen á ? 15,00 per stuk. Deze aandrijvingen zijn van de laatste 3 jaar.

Mijn booster 6015 wordt gevoed door de orginele "M" trafo 6002 van 54 VA hoger is ook niet gewenst.

Groetjes
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Het overbruggen van de eindschakelaartjes mag alleen als je digitaal rijdt!!
De aandrijvingen worden dan d.m.v. een puls van 100 - 500 msec. aangestuurd. Bij analoge systemen kan dat beslist niet, want dan worden ze meestal permanent aangestuurd!!!
Bij digitale systemen kun je de puls (mits instelbaar, want bij Märklin spullen ligt dat volgens mij in de hardware vast) op ca. 100 msec zetten. Dat is in de praktijk ruim voldoende. Een lange pulsduur in combinatie met veel schakelen zou opwarming van de aandrijving kunnen veroorzaken, hoewel dan moet het wel erg lang en erg vaak zijn!

Groeten,
Douwe

De anderen bedankt voor de aanvullingen
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: dbotop op donderdag 10 december 2009, 15:14:02
Het overbruggen van de eindschakelaartjes mag alleen als je digitaal rijdt!!

Digitaal is ook niet 100% safe.

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: dbotop op donderdag 10 december 2009, 15:14:02
Bij analoge systemen kan dat beslist niet, want dan worden ze meestal permanent aangestuurd!!!

Waar haal je die wijsheid (onzin) nu weer vandaan? Bij analoog gebruikt een rechtgeaarde Märklin rijder de schakelkastjes van hetzelfde merk, en dat zijn gewoon moment contacten. Want stel je eens voor er staat geen Märklin op! Dan kan het ook nooit goed zijn van kwaliteit.

Denk dat het tijd wordt dat er bij een aantal verstokte Märklin rijders de ogen eens opengaan, en dat ze gewoon inzien dat het merk  Märklin geen waarborg is voor kwaliteit. Hooguit voor een hoge prijs.
De Wisselaandrijvingen zijn vanaf het allereerste begin al een bron van ellende geweest, de laatste modificatie heeft het probleem ook niet opgelost, het blijft onbetrouwbaar. Klagen helpt een beetje, dan komt er weer een andere uitvoering, en dan maar hopen dat het probleem opgelost is.

Wat echt helpt is overbruggen, of kiezen voor een geheel ander soort en type aandrijving. Een Servo dus.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Lekker positief weer Sprinter :? We weten nu wel dat je geen M*fan ben 8)

Marklin is wel degelijk kwaliteit, door de bank genomen, en ieder merk heeft wel eens dingen die niet helemaal zo zijn, als ze moeten zijn.

Douwe doet niets anders dan zoveel mogelijk info te verzamelen om te kijken of er iets aan te doen is, daar hebben we veel meer aan dan het in de grond trappen van M*

@Douwe

ik schakel m'n wissels via een 6021/6040 keyboard met K83 via aparte voeding trafo van 52Va. Helemaal separaat van de CS1R dus.
Volgens mij kan je via de 6021 de pulse tijd niet instellen, of zie ik iets over het hoofd?

Mvg Gert
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: v200marklin op donderdag 10 december 2009, 17:41:19
Lekker positief weer Sprinter :? We weten nu wel dat je geen M*fan ben 8)

Marklin is wel degelijk kwaliteit, door de bank genomen, en ieder merk heeft wel eens dingen die niet helemaal zo zijn, als ze moeten zijn.

Douwe doet niets anders dan zoveel mogelijk info te verzamelen om te kijken of er iets aan te doen is, daar hebben we veel meer aan dan het in de grond trappen van M*

Mvg Gert


Of Märklin de grond in getrapt wordt zie ik hier even niet. Op het punt van de Märklin wissel aandrijving en de slappe houding in deze van Märklin deel ik de mening van Wim. Ik heb het ooit wel eens op forum gezegd, wil het niet altijd ventileren maar de K-rail wisselaandrijving van Märklin vindt ik speelgoed en dan druk ik mij nog zacht uit, zowel de wisselspoel als de  ondervloer adapter.

Persoonlijke ervaring
Om te beginnen die ondervloer adapter is om te janken. Als je dat monteert zie je al dat er veel te veel speling op met mechaniekje ziet. Het is een dus danige broerde constructie dat het niet te verbeteren valt. Zal je vertellen dat de enkele setjes die ik vol verwachting aangeschaft had vrijsnel letterlijk in de kliko lagen.

Met de wisselspoelen ben ik langer aan het etteren geweest. Van de oude spoel had ik vrij snel de eindafschakeling overbrugt. Dat werkt inderdaad goed. Maar ik heb toch met digitaal ondervonden dat er 3x een overbrugde spoel is doorgebrand. Bij Märklin wordt het afschakel comando niet automatisch gegeven door de centrale. Bij PC sturing moet dat meegegeven worden. Op een één of andere manier kan dat afschakel comando wel eens niet door komen. Hoe dat kan weet ik niet maar het het wel 3x ondervonden. Daarom ook zeg ik hier boven ook digitaal is niet 100% safe!

Toen kwam de nieuwe K-rail wisselspoel op de markt met de nieuwe micro schakelaartjes. Mijn reactie eindelijk Märklin luistert naar de klant en ben op de nieuwe overgestapt. Dat werkt eerst goed maar na verloop van tijd kwamen de klachten van weigeren terug. Ik was hevig teleurgesteld heb na eerst nog wat geprutst te hebben alles er zo uitgetrokken en figuurliijk in de kliko gemikt.
Ik pas ervoor opnieuw de eindafschakeling te overbruggen. Ik heb die nieuwere wisselspoelen aangeschaft juist om dat er een verbeterde eindafschakeling (zou) zitten.

Er zijn veel en veel meer mensen met deze klachten. Dat is bij Märklin zeker bekent.
Ik heb zelf met eigen ogen gezien op de beurs Intermodellbau te Dortmund dat Nederlanders met K-wisselspoelen in de hand in gesprek waren met Märklin mensen op de Märklin stand. Ik heb het tafereel een poosje gade geslagen en ik had sterk de indruk dat de mensen met een kluitje in het riet gestuurd werden.

Conclusie
Het probleem is bekent bij Märklin maar ze zijn niet instaat op een goede degelijke betrouwbare wisselaandrijving te maken. Daar ben ik zo langzamerhand al wel achter. Märklin laat hier echt in mijn ogen een steek vallen. Ik ben van mening dat deze negatieve berichten Märklin dus aan zich zelf te danken heeft.

Alternatief
Het is jullie bekent dat ik overgestapt ben op servo wisselaandrijving. Zal hier niet verder over uitweiden, daar staat al genoeg op dit forum.
Ik ben het in deze met Wim eens dat je kunt je energie beter steken in een goed alternatief.

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Goed verwoord Johan.

Over het opstellen van een gezamelijke klacht richting M* al of niet vanuit een juridische invalshoek onderbouwd: geen schijn van kans. M* zal nooit toegeven een wanproduct te hebben en zijn ook niet in staat een alternatief uit haar eigen keuken te bieden. Slechts een individuele consument zal wel z'n recht kunnen halen op basis van een garantieclaim, voorbeelden hiervan zijn gemeld met de toevoeging "Top Service van M*".

Wie de aandrijving gebruikt zonder problemen: houden zo en koester het (heb er zelf een aantal nog probleemloos in gebruik, K-rail in schaduwstation).

Wie problemen heeft rest slechts het advies een andere aandrijving toe te passen.

Wie ze nog nieuw aan wil schaffen: niet doen en kies voor iets betrouwbaars.

Gr, Ben.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Johan heeft zeker gelijk 8), maar Sprinter zei wel degelijk "marklin is geen waarborg voor kwaliteit" en dat ben ik niet met hem eens.

Het merendeel van de producten zijn gewoon OK, en er zijn producten waar van je kan zeggen dat het "bagger" is :mrgreen:, maar alles over 1 kam scheren is niet fair.
De starre houding van M* en het niet officieel erkennen van het probleem (al worden veel wisselaandrijvingen zonder gezeur vergoedt!) siert hen inderdaad niet, zelfs beetje stupide, maar doet niets af aan de kwaliteit van de overige producten.

Mvg Gert
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Is er eigenlijk al eens aan gedacht om te kijken of digitaal of analoog aansturen verschil maakt...?

Ik kan me voorstellen dat (schone) analoge schakelspanning vriendelijker is voor de spoelen & de mechanica dan (vuile) digitale schakelspanning...
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: EgMaf op vrijdag 11 december 2009, 02:03:56
Is er eigenlijk al eens aan gedacht om te kijken of digitaal of analoog aansturen verschil maakt...?

Ik kan me voorstellen dat (schone) analoge schakelspanning vriendelijker is voor de spoelen & de mechanica dan (vuile) digitale schakelspanning...
Zoek eens op Internet naar blusdiode:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais

http://wiki.nfvpinball.nl/index.php/Aansturing_spoelen

http://www.idd.nl/key/inductiestoring.html

Duidelijker kan niet.


Mvg,
Peter
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Freak op vrijdag 11 december 2009, 07:34:30
Citaat van: EgMaf op vrijdag 11 december 2009, 02:03:56
Is er eigenlijk al eens aan gedacht om te kijken of digitaal of analoog aansturen verschil maakt...?

Ik kan me voorstellen dat (schone) analoge schakelspanning vriendelijker is voor de spoelen & de mechanica dan (vuile) digitale schakelspanning...
Zoek eens op Internet naar blusdiode:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais

http://wiki.nfvpinball.nl/index.php/Aansturing_spoelen

http://www.idd.nl/key/inductiestoring.html

Duidelijker kan niet.


Mvg,
Peter

Thnx, ik ben alleen geen electronicus, maar een statisticus.
Dus vroeg ik me af of iemand al een statistisch significant verschil gevonden had tussen analoog- of digitaal aangestuurde aandrijvingen.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Dan zou je daar een een x aantal aandrijvingen testen op uit moeten uitvoeren.


Mvg,
Peter
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Bij de 6021 en daarvan afgeleide schakelingen zit de pulsduur volgens mij vast in de hardware "ingebakken". Ik dacht zo iets van 250 msec.
T.a.v. de blusdiode is het zo dat veel decoders een ULN2803A (of soortgelijk)in de uitgangen hebben, die hebben meestal "ingebakken" blusdiodes. Nu is het wel zo, dat de blusdiode zo dicht mogelijk bij de bron moet zitten, dus het zou verbetering kunnen brengen. Ik wacht echter tot mijn (zelfgebouwde) "scope on PC" klaar is, dan kan ik zien wat ik doe.
T.a.v. het verschil analoog <> digitaal heb ik al eens eerder vermeld (gesteld), dat de schakleaartjes bij digitaal zwaarder belast worden, omdat de spoelen dan op gelijkgerichte digitaal spanning werken en bij het verbreken van het contact een hogere piek ontstaat, dan hij wisselstroom.
Tenslotte en ter "vergoelijking" van de opstelling van Märklin; het probleem is niet eenvoudig op te lossen. Er zijn namelijk geen schakelaartjes in de handel (zie o.a. Cherry) die 1 amp kunnen houden en ook nog in de aandrijving passen. Het kastje wordt dan dikker en past niet meer in de wissel, dus moet de wissel dikker en kun je het hele C-rail systeem in de re-design gooien.

groeten,
Douwe

PS. Bedankt voor de (zinvolle) input. De onzin lees ik toch niet. Graag nog wel bij info melden of je analoog / digitaal rijdt en melden of je tot de groep van regelmatige rijders behoort.

Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Voor een statistisch verantwoorde conclusie digitaal analoog beschikken we over te weinig info. Dus niet een kwestie van er naar gekeken hebben, maar van beschikbaarheid van info. Helaas komen er wel veel reacties, maar slechts een deel bevat bruikbare info. Vandaar nog maar eens het wensenlijstje:
1. Analoog of digitaal.
2. Info over het gebruik. (Hoe lang / hoe vaak)
3. Systeem voor aansturing (centrale)
4. Eventuele software in gebruik
5. Pulstijd bij digitaal en voorzover bekend / instelbaar
6. Gegevens over trafo (VA) en aantal rijdende treinen (m.a.w. belasting!). Of als je een afzonderlijke spanningsbron voor de wissels hebt, de gevens daarvan.

Vooral punt 1 en 2 lijken wat bruikbaars op te leveren en ook lijkt er een verband met de spanning aanwezig, maar helaas nog verre van statistisch verantwoord.

Groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik lees op andere fora dat Roco en Piko ook worstelen met dit probleem.
Het zit em dus niet zozeer in de Fabrikant, maar in het systeem.

Eindschakelaars zijn een noodzakelijk kwaad, een groot deel van alle liftstoringen wordt veroozaakt door
haperende eindschakelaars.  Toch zie je nooit een liftmonteur die even een eindschakelaar overbrugt ,met
veiligheid moet je nu eenmaal niet sjoemelen.

Als de dag van gisteren herinner me nog de "meltdown" van een M-rais wisselaandrijving in mijn jongere jaren.
Het bescherm blikje aan de onderzijde van de wissel was zo heet als een strijkijzer geworden, en had zich
vastgezet in moeders nylontapijt.

In mijn optiek is het probleem met de C-rail aandrijvingen duidelijk: Als een wisseltong in de afbuigende stand

gezet wordt zonder dat de spoel voldoende energie krijgt, zal de eindschakelaar ergens in het midden blijven "zweven".
De verbreekschakelaar onderbreekt het afbuig gedeelte van de aandrijving en het maak contact is net niet gesloten
zodat het rechtdoor gedeelte van de aandrijving doorverbonden wordt.

De oplossing is dus om ervoor te zorgen dat je wisselaandrijvingen altijd voldoende spanning krijgen zodat de plunjer met een flinke mep omgezet wordt.

Dat kan je ook overdrijven: er zitten namelijk geen blusdiodes over de wisselspoelen.
Die zouden eruit fikken als je de aandrijvingen lekker ouderwets met wisselstroom zou voeden.

Als je de wisselaandrijvingen met een te hoge spanning gaat aansturen, dan zullen de kleine schakelcontactjes
waarschijnlijk worden vast gepuntlast door de hoge tegen EMK die ontstaat bij het afschakelen.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
@ Gert, inderdaad Märklin maakt ook goede dingen, dat mag ook gezegd worden!  8)

Citaat van: dbotop op vrijdag 11 december 2009, 10:15:44
groeten,
Douwe

PS. Bedankt voor de (zinvolle) input. De onzin lees ik toch niet. Graag nog wel bij info melden of je analoog / digitaal rijdt en melden of je tot de groep van regelmatige rijders behoort.

:mrgreen: Ga rustig door, in mijn opinie kun je je energie nuttiger besteden aan je hobby  8)

Citaat van: Brenner op vrijdag 11 december 2009, 10:43:41
Als je de wisselaandrijvingen met een te hoge spanning gaat aansturen, dan zullen de kleine schakelcontactjes
waarschijnlijk worden vast gepuntlast door de hoge tegen EMK die ontstaat bij het afschakelen.

Niet zo zeer gepuntlast kontakje wordt niet vastgelast maar het kontakje brand in waardoor een oxide huidje onstaat wat een isolerende werking heeft. Daardoor wordt het kontakt slechter. Als je dan ook nog een zwakkere schakelaar hebt die geschikt is voor slechts 400 mamp maar je jaagt er 1 amp door dan ligt het inbranden sneller voor de hand.

Ben met Wim op het punt van wisselaandrijving dus eens, kansloos.

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Nou,nou  kansloos..

Volgens mij is de zaak nog niet helemaal verloren.
Ik zou als ik in de schoenen van de Märklin R&D afdeling stond de eindschakelaars eruit halen en vervangen door
een thermische beveiliging bijvoorbeeld zoiets:

http://www.tasseron.nl/tasseron_handel_ned/downloads/DOCTASTB.pdf

en de beide spoelen voorzien door een 25 V surge surpressor  zoals:

http://www.hitachi.co.jp/products/power/pse/images/pdf/diodes/pde-dam1sa-0.pdf

is misschien nog wel goedkoper ook...

En voor de echte liefhebbbers een profi wisselaandrijving met een micromotortje , vertraging en wormwiel.
Dat moet bij de huidige stand der techniek toch kunnen.
Misschien moet ik er maar een brief naar Göppingen aan wagen.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Blausee-Mitholz op donderdag 10 december 2009, 19:26:14
Maar ik heb toch met digitaal ondervonden dat er 3x een overbrugde spoel is doorgebrand. Bij Märklin wordt het afschakel comando niet automatisch gegeven door de centrale. Bij PC sturing moet dat meegegeven worden. Op een één of andere manier kan dat afschakel comando wel eens niet door komen.
En dat kan liggen aan de hardware of software.

Citaat van: dbotop op vrijdag 11 december 2009, 10:15:44
Bij de 6021 en daarvan afgeleide schakelingen zit de pulsduur volgens mij vast in de hardware "ingebakken". Ik dacht zo iets van 250 msec.
Bij de nieuwere centrales kun je dat tegenwoordig instellen. Bij de SwitchPilot van ESU kan de pulstijden van de decoder ingesteld worden, onafhankelijk van de centrale.

CiteerNu is het wel zo, dat de blusdiode zo dicht mogelijk bij de bron moet zitten, dus het zou verbetering kunnen brengen.
En doe je het goed dan gebruik je een diode die snel reageert.

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 11 december 2009, 13:58:34Niet zo zeer gepuntlast kontakje wordt niet vastgelast maar het kontakje brand in waardoor een oxide huidje onstaat wat een isolerende werking heeft. Daardoor wordt het kontakt slechter. Als je dan ook nog een zwakkere schakelaar hebt die geschikt is voor slechts 400 mamp maar je jaagt er 1 amp door dan ligt het inbranden sneller voor de hand.
Dit kan bij alle aandrijvingen met eindafschakeling voor komen.

Bij de K-wissel aandrijvingen overbrug ik de contacten van de eindafschakelaar al voordat ze in gebruik genomen worden. Tot op heden nog geen problemen ondervonden.
In de zichtbare delen gebruik ik servo’s als aandrijving.

Je kunt er voor de statistiek zo veel testen op los laten als je maar wil, vraag is wat wil je er mee bereiken ?.
Probleem is de eindafschakelaar, dat is een probleem voor de fabrikant(en) en die moet(en) het oplossen.

De slimme hobbyist stapt over op iets anders, b.v. servo-aandrijving.


Mvg,
Peter
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Freak op vrijdag 11 december 2009, 17:49:08
De slimme hobbyist stapt over op iets anders, b.v. servo-aandrijving.

Mvg,
Peter

8)

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Daar gaat het allemaal niet om de consument koopt een apparaat t.w. een wisselaandrijving van "M" en dan werkt het niet dat is het verhaal.
Niet alle oplossingen daar gaat het niet om ( je koopt een TV en dan moet er beeld zijn) zo is het ook met de "M"wissels je koopt een wissel met een aandrijving en dan moet 100% werken en geen overbruggingen of servo's (allemaal goed bedoelt maar daar gaat het niet over)
De klacht is het werkt niet naar behoren, de aandrijving werkt niet naar behoren en dat moet opgelost worden.

Groetjes
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Spoortje op vrijdag 11 december 2009, 22:00:48
De klacht is het werkt niet naar behoren, de aandrijving werkt niet naar behoren en dat moet opgelost worden.

Groetjes

Je hebt helemaal gelijk, maar ik ben al een stap verder komen jullie ook nog wel

Tegen de tijd dat je probleem door Märklin is opgelost rijden de modeltreinen zelf al op waterstof  8)

M.a.w. m.i.z. kun je w8en tot je een ons weegt.

Ik wil nu  een probleemloze wisselaandrijving dus servo rules.

Mvg, Johan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Terwijl we ons verliezen in de discussies, wordt vergeten waar het om draait. Een bepaalde categorie gebruikers draait jaren zonder problemen met standaard Märklin wisselaandrijvingen. Als we er achter kunnen komen waaraan dat ligt, hebben we de oplossing voor het probleem te pakken. Een ook daar naar zoeken kan een leuke hobby zijn. Zie het zo: hele volkstammen in den lande zitten de hele dag te puzzelen. Ieder zijn meug, zullen we maar zeggen.

Groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hey,

ik ben overal vanalles aan het lezen over deze wisselaandrijvingen. Heb er ook een stuk of 10 liggen, en ik ben begonnen met mijn baan. Dus nu weet ik niet, wat ik moet doen.

Maar in mijn schaduwstation ga ik de oude wissels gebruiken, met vaste aandrijving. Hoe zit het daarmee? Werkt dat wel betrouwbaar? (analoge besturing)

Roy
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo forum,

ook ik had soms problemen met wisselaandrijvingen, sinds ik het voltage van mijn cs1r voeding op 16,8 volt heb staan werken alle wissels feilloos.
misschien eens proberen?

m vr gr Wilfred
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb voor een forumlid dit weekend 34 aandrijvingen ontdaan van de switches en deze doorverbonden. Hij meldde me deze avond dat het perfect schakelt. Anderen hebben die ervaring ook dus wie de schoen past enz.

Gr, Ben.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: wilwol op dinsdag 12 januari 2010, 18:15:29
Hallo forum,

ook ik had soms problemen met wisselaandrijvingen, sinds ik het voltage van mijn cs1r voeding op 16,8 volt heb staan werken alle wissels feilloos.
misschien eens proberen?

m vr gr Wilfred

In eerdere berichten heb ik al eens mijn vermoeden gemeld, dat een (lichtelijk) te hoge spanning minder kwaad doet, dan een iets te lage spanning. Ik ben daarom benieuwd hoe je ervaringen op de lange duur zijn. Graag dus even t.z.t. weer melden. Bij mij viel overigens een splinternieuwe (en nog niet omgebouwde) aandrijving na enkele dagen stilstand weer uit. Dus ook de conclusie dat stilstand meer kwaad doet dan regelmatig bedrijf lijkt te gaan kloppen
Groeten,
Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo forum,

ook ik had veel problemen met wisselaandrijvingen, sinds ik het voltage van mijn cs1r voeding op een hogere volt heb gezet werken alle wissels feilloos.Tevens een 16 ral wisselaandrijvingen die "stuk" in een doos lagen opnieuw getest en een 10 tal doen het reeds terug.
Bedankt voor jullie informatie kan ik weer rustig verder bouwen.
ik rij met een CS 1R en koploper.
Groeten,

Patrick
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Weer een bevestiging van mijn vermoeden, dat de spanning (mede) een rol speelt. Ben er door andere zaken nog niet aan toe gekomen, dit eens met een duurtest op de werkbank uit te proberen. Maar ..... wat in het vat zit, verzuurt niet!

Douwe
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: dbotop op dinsdag 30 maart 2010, 09:07:34
Weer een bevestiging van mijn vermoeden, dat de spanning (mede) een rol speelt. Ben er door andere zaken nog niet aan toe gekomen, dit eens met een duurtest op de werkbank uit te proberen. Maar ..... wat in het vat zit, verzuurt niet!

Douwe

Hoi Allemaal,

Inmiddels is het onderwerp "Wisselaandrijving" weer aktueel geworden voor de Wiki.

Vanuit de website is een wat ouder artikeltje overgezet naar onze Wiki. In dit artikel staan een paar krasse uitspraken die er op neer komen dat je als potentieele koper van zo'n wisselaandrijving wel eens zou kunnen beslissen om dat maar niet te doen. 8o

Deze Topic, biedt inhoudelijk best goeie informatie over mogelijke oplossingen zoals;

  • terug naar de winkel en je krijgt nieuwe :)
  • zelf gaan "verbouwen  :(

Belangrijkste opmerkingen in deze Topic zijn verder;

  • Ik heb nooit problemen met mijn x-tig wissels
  • Ik barst van de problemen
  • Laten we een gezamelijke brief sturen aan Mä ;)

En als laatste berichtje in dit Topic, "wat in het vat zit verzuurt niet" (anno Maart 2010)

Als 3Rail-forum met zijn ruim 2800 leden worden wij als belangrijke informatiebron gezien voor niet alleen onze eigen leden maar vooral ook voor de dagelijkse bezoekers waaronder ook modelspoor-fabrikanten.

Hoe verder nu:
Ik denk dat we tot een gezamelijke uitspraak moeten komen die we in ons Wiki artikel moeten verwoorden.
Dit moet natuurlijk géén verzameling worden van persoonlijke meningen maar een objectieve uitspraak.
In het Wiki artikel komt straks een gemeenschappelijke conclusie te staan die verdedigbaar moet zijn.

Afhankelijk van de inhoud daarvan zal de 3Rail redactie een brief schrijven aan Märklin waarin hun standpunt in deze gevraagd zal worden.

Tenslotte praten we over een artikel waarvoor een adviesprijs staat van ca 82,50 euro per stuk (kompleet met decoder enz) en waarvan ca 20% de aandrijving 74490 uitmaakt.

Wiki artikel (overlegpagina): http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails:c-rails-wissel

Gaarne julle reacties.
Jos
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Mijn (beknopte) reactie:
Wat in het forum staat is de verantwoordelijkheid van de individuele leden, waarbij het forum-beheer alleen de taak heeft excessen in bedwang te houden.
Maar wat in de WIKI staat is inderdaad wel de verantwoordelijkheid van de beheerders van "3rail.nl". Dus je hebt een goed punt, daar zou inderdaad eens goed over nagedacht moeten worden.

Zelf denk ik dat in de WIKI de bewoording inderdaad wat vorozichtiger gekozen moet worden. Zo staat er nu:
Citeerdit klinkt natuurlijk leuk, ware het niet dat de eindschakelaartjes in de wissels van slechte kwaliteit zijn. gevolgen: - het schakelaartje schakelt de stroom nooit meer in, wissel reageert niet meer - het gaat dermate zwaar dat het wissel niet goed meer om gaat - het schakelt zo snel de stroom af, dat het wissel niet genoeg stroom krijgt om goed om te gaan.

Ik denk dat het beter zou zijn als er iets zou staan als: "Een aanzienlijk aantal modelspoorders heeft problemen met deze schakelaars. Bijvoorbeeld omdat het omleggen zo zwaar gaat dat de wissel niet meer omgelegd kan worden, of dat de stroom te snel wordt afgesloten, vorodat de wissel volledig omgeschakeld is." Of iets dergelijks (liefst ook met hoofdletters waar toepasselijk :)).

Het noemen van alternatieven (terug naar de winkel ofzo) mag ook, maar is niet noodzakelijk: Deze WIKI gaat over hoe je de schadelaartjes kunt verwijderen, niet over hoe je dat kunt voorkomen.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Eindschakelingen gaan vaak kapot, ik vervang ze omdat ik nog de witte drukkastjes erbij gebruik.

Mijn standpunt - Marklin dient een goed product te ontwikkelen, niet wat je zelf moet aanpassen.

Echter mag de oplossing wel in de wiki, maar met benoeming dat dit zelf als oplossing diend, en niet door Marklin word vernomen.

Verdere verwijzingen dat Marklin slecht product neer zet, hoort niet in de wiki.