Citaat van: v200marklin op donderdag 10 december 2009, 17:41:19
Lekker positief weer Sprinter We weten nu wel dat je geen M*fan ben
Marklin is wel degelijk kwaliteit, door de bank genomen, en ieder merk heeft wel eens dingen die niet helemaal zo zijn, als ze moeten zijn.
Douwe doet niets anders dan zoveel mogelijk info te verzamelen om te kijken of er iets aan te doen is, daar hebben we veel meer aan dan het in de grond trappen van M*
Mvg Gert
Of Märklin de grond in getrapt wordt zie ik hier even niet. Op het punt van de Märklin wissel aandrijving en de slappe houding in deze van Märklin deel ik de mening van Wim. Ik heb het ooit wel eens op forum gezegd, wil het niet altijd ventileren maar de K-rail wisselaandrijving van Märklin vindt ik speelgoed
en dan druk ik mij nog zacht uit, zowel de wisselspoel als de ondervloer adapter.
Persoonlijke ervaringOm te beginnen die ondervloer adapter is om te janken. Als je dat monteert zie je al dat er veel te veel speling op met mechaniekje ziet. Het is een dus danige broerde constructie dat het niet te verbeteren valt. Zal je vertellen dat de enkele setjes die ik vol verwachting aangeschaft had vrijsnel letterlijk in de kliko lagen.
Met de wisselspoelen ben ik langer aan het etteren geweest. Van de oude spoel had ik vrij snel de eindafschakeling overbrugt. Dat werkt inderdaad goed. Maar ik heb toch met digitaal ondervonden dat er 3x een overbrugde spoel is doorgebrand. Bij Märklin wordt het afschakel comando niet automatisch gegeven door de centrale. Bij PC sturing moet dat meegegeven worden. Op een één of andere manier kan dat afschakel comando wel eens niet door komen. Hoe dat kan weet ik niet maar het het wel 3x ondervonden. Daarom ook zeg ik hier boven ook digitaal is niet 100% safe!
Toen kwam de nieuwe K-rail wisselspoel op de markt met de nieuwe micro schakelaartjes. Mijn reactie eindelijk Märklin luistert naar de klant en ben op de nieuwe overgestapt. Dat werkt eerst goed maar na verloop van tijd kwamen de klachten van weigeren terug. Ik was hevig teleurgesteld heb na eerst nog wat geprutst te hebben alles er zo uitgetrokken en
figuurliijk in de kliko gemikt.
Ik pas ervoor opnieuw de eindafschakeling te overbruggen. Ik heb die nieuwere wisselspoelen aangeschaft juist om dat er een verbeterde eindafschakeling (zou) zitten.
Er zijn veel en veel meer mensen met deze klachten. Dat is bij Märklin zeker bekent.
Ik heb zelf met eigen ogen gezien op de beurs Intermodellbau te Dortmund dat Nederlanders met K-wisselspoelen in de hand in gesprek waren met Märklin mensen op de Märklin stand. Ik heb het tafereel een poosje gade geslagen en ik had sterk de indruk dat de mensen met een kluitje in het riet gestuurd werden.
ConclusieHet probleem is bekent bij Märklin maar ze zijn niet instaat op een goede degelijke betrouwbare wisselaandrijving te maken. Daar ben ik zo langzamerhand al wel achter. Märklin laat hier echt in mijn ogen een steek vallen. Ik ben van mening dat deze negatieve berichten Märklin dus aan zich zelf te danken heeft.
AlternatiefHet is jullie bekent dat ik overgestapt ben op servo wisselaandrijving. Zal hier niet verder over uitweiden, daar staat al genoeg op dit forum.
Ik ben het in deze met Wim eens dat je kunt je energie beter steken in een goed alternatief.
Mvg, Johan