Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490

Gestart door Spoortje maandag 18 mei 2009, 12:13:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: wijbe op woensdag 09 februari 2011, 13:07:22

Verdere verwijzingen dat Marklin slecht product neer zet, hoort niet in de wiki.


Zou niet weten waarom niet. De Wiki beoogt mensen te informeren. En de 74490 is een slecht product, daar is geen twijfel over. Het behoedt wellicht iemand die dingen aan te schaffen.

Baaidewee: Marklin heeft inmiddels een nieuwe aandrijving op de markt gezet de 74491. Dus klagen in die richting heeft geen zin denk ik, wellicht is deze verbeterd t.o.v. 74490.

Gr, Ben.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Spoorman op woensdag 09 februari 2011, 13:17:05
Citaat van: wijbe op woensdag 09 februari 2011, 13:07:22

Verdere verwijzingen dat Marklin slecht product neer zet, hoort niet in de wiki.


Zou niet weten waarom niet. De Wiki beoogt mensen te informeren. En de 74490 is een slecht product, daar is geen twijfel over. Het behoedt wellicht iemand die dingen aan te schaffen.

Baaidewee: Marklin heeft inmiddels een nieuwe aandrijving op de markt gezet de 74491. Dus klagen in die richting heeft geen zin denk ik, wellicht is deze verbeterd t.o.v. 74490.

Gr, Ben.

Weet iemand al wat het verschil is tussen 74490 en 74991 dan?
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: EgMaf op woensdag 09 februari 2011, 13:22:02

Weet iemand al wat het verschil is tussen 74490 en 74991 dan?


Dat laat zich raden. Van M* zul je het niet horen. Daarmee geven zij toe dat de 74490 een slecht product is. En dat is een slechte reclame.

De tijd zal het leren of de problemen met de 74491 opgelost zijn.

Gr, Ben.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
als iemand ze beiden heeft kan hij gewoon vergelijken.Heb ik met de K-rail aandrijvingen ook gedaan.De nieuwe versie was iets beter gemaakt aan de spoelenbevestiging.Ben uiteindelijk overgestapt naar hoffman aandrijvingen ,vooral voor de verborgen aandrijvingen in de volledige wisselstraten en de kruiswissels. Voor de overige heb ik er overal de schakelaars uit gehaald en nagenoeg geen problemen meer.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik heb ook problemen nog en gehad met de aandrijving voor C wissels, het zal ongeveer eind vorige eeuw geweest zijn toen ik in Neurenberg op de beurs iemand van M* erover aansprak en hem ook nog zeidelings verteld heb over de slechte gangbaarheid van de kruiswissels.
Geloof het of niet , ik kreeg zijn kaartje en hij vroeg mij om de betreffende kruiswissels op te sturen naar Stuttgart en ik kreeg van de 4 stuks 2 nieuwe en 2 gerepareerde cq gemodificeerde? terug.
Geen verklaring of id erbij , In mijn beleving was er wel een verbetering.
Aandrijvingen zelf gaf hij en M* geen antwoordt op.

Gr, Jan
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Spoorman op woensdag 09 februari 2011, 13:26:59
Citaat van: EgMaf op woensdag 09 februari 2011, 13:22:02

Weet iemand al wat het verschil is tussen 74490 en 74991 dan?


Dat laat zich raden. Van M* zul je het niet horen. Daarmee geven zij toe dat de 74490 een slecht product is. En dat is een slechte reclame.

De tijd zal het leren of de problemen met de 74491 opgelost zijn.

Gr, Ben.

Sinds wanneer bestaan de 74491,

over de wiki. Er mag inderdaad instaan wat verkeerd/kapot gaat. Maar het horen feiten te zijn, geen meningen.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
vind dat er voor die marklin ondingen al meer dan bewijzen genoeg zijn dat ze niet deugen.Dus zo dat subtiel mogen (moeten) vermeld worden.Bespaard een hele boel nutteloze kosten en frustraties.Dat was toch deels de bedoeling van de WIKI.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Oftewel van de mening een feit maken dat ze na een tijd stuk gaan?
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: wijbe op woensdag 09 februari 2011, 16:19:52
Citaat van: Spoorman op woensdag 09 februari 2011, 13:26:59
Citaat van: EgMaf op woensdag 09 februari 2011, 13:22:02

Weet iemand al wat het verschil is tussen 74490 en 74991 dan?


Dat laat zich raden. Van M* zul je het niet horen. Daarmee geven zij toe dat de 74490 een slecht product is. En dat is een slechte reclame.

De tijd zal het leren of de problemen met de 74491 opgelost zijn.

Gr, Ben.

Sinds wanneer bestaan de 74491,

over de wiki. Er mag inderdaad instaan wat verkeerd/kapot gaat. Maar het horen feiten te zijn, geen meningen.


Hoi, ff een tussendoortje,

Beide aandrijvingen 74490/91 staan in de Mä product database onder programma 2011

bij de 77491 staat "Ombouwset voor C-rails-wissels in verbeterde uitvoering"

(dat streepje onder "verbeterde"heb ik er onder gezet. ;)

Beiden kosten E. 15,95 /stuk. Ook de 74490 is per vandaag nog te koop bij de vakhandel  8o

Wat mij opvalt is dat het fotootje bij de 74491 de aandrijving laat zien met daarop het productnummer 74490 :O

Ben toch benieuwd naar de "verbetering" . Bij TV reklame voor een bestaand wasmiddel vermelden ze zelfs "Nieuw" met verbeterde waskracht door toevoeging van , uhhhh, plastic bolletje :D Moet bij Ma toch óók kunnen :important:

Vind het toch jammer voor die mensen die tot voor kort misschien nog 74490 hebben gekocht echter deze hebben dan nog wel garantie, gaan die nu reklameren ondanks dat die aandrijvingen het misschien goed doen??

Ook zal de 2e hands handel in 74490 wel toenemen denk ik, trouwens hoe kan je nu zien dat het een 74490 of 74491 is of gaan we zitten wachten met de gedachte zoals hierboven ergens gezegd wordt, "de tijd zal het leren"

gr.
Jos

Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: wijbe op woensdag 09 februari 2011, 16:19:52

over de wiki. Er mag inderdaad instaan wat verkeerd/kapot gaat. Maar het horen feiten te zijn, geen meningen.


De Wiki staat vol met meningen. Kijk maar eens bij de lok besprekingen. Daar is overigens niets mis mee.

Gr, Ben.
Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Hallo, forumleden,

Ik heb veel gelezen over de onbetrouwbaarheid van de microswitches in de standaard C-rail wisselaandrijving van Marklin, en de problemen die zich daarmee voordoen.

Maar wat ik niet kon vinden is een exacte beschrijving van de symptomen. Ja, de wissels doen het niet meer. Maar hoe herken je of het een probleem met de microswitches is, of iets anders?

Nu heb ik na 1.5 jaar gebruik zelf problemen met twee wissels.

Wissel 1:
Na ongeveer 45 minuten rijden reageert deze wissel opeens niet meer op het signaal 'afslaan'. Het signaal 'rechtdoor' blijft werken. Dus de wissel met de hand linksaf zetten, en terugschakelen naar rechtdoor kan dan nog wel met de wisselaandrijving/wisseldecoder. Er is niets te horen: de instructie linksaf geeft geen brom, zoem, of wat voor geluid dan ook. Er gebeurt gewoon niets.

Wissel 2:
Problemen doen zich ook pas voor na een tijdje rijden. Maar het schakelen werkt nog wel een beetje, zij het onbetrouwbaar. Je hoort een grommend geratel als het schakelen niet goed lukt. Het mechaniek loopt soepel, aan de wissel zelf ligt het in ieder geval niet.

Dus de vraag is eigenlijk: zijn dit allebei symptomen van problematische microswitches? Of is Wissel 1 typerend voor dit probleem?

Ik kan uiteraard gewoon preventief de microswitches eruit halen, maar omdat ik met DDX rij loop je toch het risico dat de PC op een verkeerd moment crasht, met doorbranden als gevolg. Bovendien, jong en naief als ik 1.5 jaar geleden nog was op Marklingebied, heb ik de wissels stevig ingeballast dus sloopwerk komt er wel bij kijken.  :?

Groet,

Oscar.
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Beste Oscar,
Denkt er aan dat je twee jaar garantie hebt op de wisselaandrijving, dus ... als dit van toepassing is terug naar M*.
Mvg.
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Hoi,

Is al veel over dit onderwerp geschreven. Onlangs = oude topic weer heropend;
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15975.50

Marklin heeft inmiddels verbeterde uitvoering onder 74491 uitgebracht.

mvrgr
Jos
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Hallo Oscar, ik had een paar jaar geleden ook gelijksoortige problemen met een paar wissels.

Uiteindelijk kreeg ik van Keuterman de tip om meer stroom op mijn baan te zetten dmv boosters.

In de loop van de jaren had ik steeds meer treinen en dus ook meer stroomverbruik.

Nadat ik mijn baan had voorzien van twee extra boosters waren de problemen weg.

Nu, een paar jaar later schakelt alles nog steeds erg goed.

Wat mij opviel na het plaatsen van de boosters was dat de wissels veel sneller schakelden.

Ze maken ook wel een iets harder geluid maar ze gaan telkens weer netjes om.

Kortom ik denk dus dat in de meeste gevallen stroomgebrek de oorzaak is.

Een lapmiddels is idd om de schwitches te verwijderen, maar dan heb je net zoals jij zelf zegt kans dat ze doorbranden.

Groeten,
Gijs
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Jos,

Citaat van: Tummy op maandag 14 februari 2011, 12:42:22
Is al veel over dit onderwerp geschreven. Onlangs = oude topic weer heropend;
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15975.50

Ik heb het allemaal gelezen. Resteerde bij mij de vraag:
welke symptomen wijzen op probleem met de microswitches?

  • Past mijn probleem met Wissel 1 (je hoort niks meer) in het plaatje,
  • of die met Wissel 2 (je hoort geratel)?
  • Of zijn beide problemen met de microswitches als boosdoener verklaarbaar?

Citaat van: Tummy op maandag 14 februari 2011, 12:42:22
Marklin heeft inmiddels verbeterde uitvoering onder 74491 uitgebracht.

Ik wacht eigenlijk op de praktijkervaringen daarmee. Ik vind het niet erg om wat nieuwe aandrijvingen te kopen maar ik zou de '91 eerst wel eens van binnen willen zien om te kijken wat er nou veranderd is. En daarom ook mijn vraag welke symptomen op microswitch-falen wijzen, want dat zal wel het enige zijn dat aangepakt is in de '91.

Groeten, en dank voor je respons,

Oscar.
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
KeyWest,

Citaat van: KeyWest op maandag 14 februari 2011, 12:15:17
Denkt er aan dat je twee jaar garantie hebt op de wisselaandrijving, dus ... als dit van toepassing is terug naar M*.

Jaja... goedkoop is weer eens duurkoop. Ik heb die dingen op eBay gekocht. Wel van een keurige verkoper maar een echte rekening kan ik Marklin niet overleggen.

Groet,

Oscar.
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Gijs,

Citaat van: Gijs op maandag 14 februari 2011, 13:10:54
Hallo Oscar, ik had een paar jaar geleden ook gelijksoortige problemen met een paar wissels.

Had je probleem 1 (wissel is 'eenzijdig lam' en stil) of 2 (geratel als het niet will lukken)?

Citeer
Uiteindelijk kreeg ik van Keuterman de tip om meer stroom op mijn baan te zetten dmv boosters. Nadat ik mijn baan had voorzien van twee extra boosters waren de problemen weg.

Precies, misschien ligt niet alle misere altijd aan microswitches. En ik vermoedde eerst oververhitting van mijn Delta 4f booster. Maar dat lijkt het niet te zijn, hij wordt warm maar niet heet. Voordat ik Marklin (als het ware) lastig val met dozen vol losgetrokken aandrijvingen die ik op eBay heb gekocht wil ik het probleem eerst eens begrijpen. Heb ik ook weer wat te doen :)

Groet,

Oscar.
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Hoi Oscar, beide maar het ratelen minder dan het lam een kant op.

Mijn boosters worden zelden warmer dan 28 graden.

Misschien geeft het warm worden van jou booster aan dat hij aan zn limiet zit.

Het probleem is dat de wissel niet helemaal goed om komt en dan de stroom word afgesloten.

Toen ik meer boosters had kon je ook heel duidelijk horen dat de wissels veel krachtiger schakelden.

Ze hebben echt voldoende spanning nodig.

Ik denk dat het proberen met meer vermogen de moeite waard is, zeker omdat je de baan al hebt voorzien van ballast.

Kan best een hele klus zijn om dan de aandrijvingen uit te bouwen.

Groeten,
Gijs
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Hoi Oscar (en andere belangstellenden ;)

Gijs bespaart me schrijfwerk. (bedankt dus).
Zijn ervaringen passen bij mijn ervaringen zoals ik die heel even had  in het begin van de opzet van mijn C-rail baan waarin toen ca. 20 wissels zaten.

Op advies toen o.m. een goeie ringleiding aangelegd met aftakkingen naar de baan om de meter.  

Citaat van: Gijs op maandag 14 februari 2011, 13:10:54
Hallo Oscar, ik had een paar jaar geleden ook gelijksoortige problemen met een paar wissels.

Uiteindelijk kreeg ik van Keuterman de tip om meer stroom op mijn baan te zetten dmv boosters.

In de loop van de jaren had ik steeds meer treinen en dus ook meer stroomverbruik.

Nadat ik mijn baan had voorzien van twee extra boosters waren de problemen weg.

Nu, een paar jaar later schakelt alles nog steeds erg goed.

Wat mij opviel na het plaatsen van de boosters was dat de wissels veel sneller schakelden.

Ze maken ook wel een iets harder geluid maar ze gaan telkens weer netjes om.

Kortom ik denk dus dat in de meeste gevallen stroomgebrek de oorzaak is.

Een lapmiddels is idd om de schwitches te verwijderen, maar dan heb je net zoals jij zelf zegt kans dat ze doorbranden.

Groeten,
Gijs

Door het opnieuw starten van de Topic over dit onderwerp, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=15975.100
had ik de hoop wat meer onderbouwde ervaringen op papier te krijgen waar we dan iets mee zouden kunnen doen. Inmiddels is er dan het "nieuws"dat Mä een verbeterde aandrijving heeft gelanceerd 8o waar kennelijk dus een reden voor was ;)

Ben benieuwd naar de ervaringen met die "nieuwe" 74491 ?

groetjes
Jos

Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Citaat van: Tummy op maandag 14 februari 2011, 16:17:07

Ben benieuwd naar de ervaringen met die "nieuwe" 74491 ?


Geduld, die dingen zijn nog helemaal niet uitgeleverd. Staat op de planning voor maart.

Gr, Ben.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Dames, Heren,

Voor de microswitches, die de stroom door de spoel onderbreken wanneer de eindpositie is ingenomen, kan ik mededelen dat dit een zelfde effect geeft (als vroeger) in een auto waar de stroom die door de bobine vloeit onderbroken wordt.

In beide systemen is het gelijk; er ontstaat een vonk over de onderbrekende contacten als de elektrische stroom door de spoel onderbroken wordt.
Iedereen vindt het normaal dat die onderbreker in de auto bij iedere grote beurt vervangen wordt want de contactpunten branden gewoon in. Waarom dan niet bij de 74490 ?

De levensduur van de microswitch is dus eindig.
Dat wil echter NIET zeggen dat alle problemen door deze switch veroorzaakt worden !
De kracht van de elektromagneet is niet geweldig te noemen en het geheel zal slechts werken wanneer alles optimaal uit gevoerd is.

De tips van Gijs zijn dus zeer belangrijk:
Goed gemonteerde aandrijvingen, netjes en vlak gelegde wissels, geen keihard aangedraaide schroeven om wissels te monteren op ondergrond, rechte ondergrond gebruiken enz. enz.

Nu heb ik ook M-rail-wissels, die hebben die afschakeling niet en ik heb in jarenlang gebruik van deze wissels NOOIT problemen mee gemaakt !

Beveiliging: wil je dat een wisselspoel NOOIT kan verbranden, dan is de schakelaar niet het ultieme item maar de oplossing kan beter gezocht worden in de weerstand met de elco, zie WIKI.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik ben 1½ jaar geleden met de modelspoorbaanhobby (her-)begonnen. Binnen een jaar waren alle 12 wisselaandrijvingen defect/onbetrouwbaar. Ook een vervangende serie (gemerkt met sticker) vertoont defecten (inmiddels vier dfeect/onbetrouwbaar). Deze laatste 4 wissles heb ik omgebouwd (eindafschakelingen verwijderd). De micorswitches die de eindafschakeling verzorgen zijn eenvoudigweg onbetrouwbaar. Van de habndelaar waarvan ik de wisselaandrijvingen betrek (Spielemax, Kiel) begrepen dat er een vervangend artikelnummer komt. Vooralsnog geen hoge verwachtingen hiervan. Verwijderen eindafschakelingen en het plaatsen van overbruggingen lost het probleem op; met digitale aansturing is de eindafschakeling ook niet nodig. Het is al met al niet elegant (feitelijk belachelijk dat Marklin niet zorgt voor fatsoenlijke microswitches of een alternatief), maar het is een 'work around'.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Robert op dinsdag 15 februari 2011, 00:04:10
Ik ben 1½ jaar geleden met de modelspoorbaanhobby (her-)begonnen. Binnen een jaar waren alle 12 wisselaandrijvingen defect/onbetrouwbaar. Ook een vervangende serie (gemerkt met sticker) vertoont defecten (inmiddels vier dfeect/onbetrouwbaar). Deze laatste 4 wissles heb ik omgebouwd (eindafschakelingen verwijderd). De micorswitches die de eindafschakeling verzorgen zijn eenvoudigweg onbetrouwbaar. Van de habndelaar waarvan ik de wisselaandrijvingen betrek (Spielemax, Kiel) begrepen dat er een vervangend artikelnummer komt. Vooralsnog geen hoge verwachtingen hiervan. Verwijderen eindafschakelingen en het plaatsen van overbruggingen lost het probleem op; met digitale aansturing is de eindafschakeling ook niet nodig. Het is al met al niet elegant (feitelijk belachelijk dat Marklin niet zorgt voor fatsoenlijke microswitches of een alternatief), maar het is een 'work around'.

Deze klaagzang wil ik uiteraard zeer serieus nemen !
Dit is weer een heel ander verhaal als van sommige anderen en ik weet natuurlijk niet wie er nou gelijk heeft, misschien iedereen ?

Ik heb onlangs 10 stuks wisselaandrijvingen gekocht en wil ze nu ongemodificeerd gaan gebruiken.
Meer kan ik er op dit moment ook niet van zeggen, helaas.

grv Huub
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik vind het ook erg jammer dat er zoveel berichten zijn over dat de standaard af fabriek M wisselaandrijvingen minder betrouwbaar zijn. Vandaar dat ik er meteen vanaf het begin van de bouw van mijn baan al rekening mee gehouden heb dat ik Servo´s ga gebruiken voor de K Wissels. Ik hoop dat de C wisselaandrijvingen in m´n schaduwstation het wel goed blijven doen ik heb vrijwel om de meter ringleidingcontacten aangebracht en gebruik 2 boosters voor de baan.

Groeten Jake
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Robert op dinsdag 15 februari 2011, 00:04:10
Ik ben 1½ jaar geleden met de modelspoorbaanhobby (her-)begonnen. Binnen een jaar waren alle 12 wisselaandrijvingen defect/onbetrouwbaar. Ook een vervangende serie (gemerkt met sticker) vertoont defecten (inmiddels vier dfeect/onbetrouwbaar). Deze laatste 4 wissles heb ik omgebouwd (eindafschakelingen verwijderd). De micorswitches die de eindafschakeling verzorgen zijn eenvoudigweg onbetrouwbaar. Van de habndelaar waarvan ik de wisselaandrijvingen betrek (Spielemax, Kiel) begrepen dat er een vervangend artikelnummer komt. Vooralsnog geen hoge verwachtingen hiervan. Verwijderen eindafschakelingen en het plaatsen van overbruggingen lost het probleem op; met digitale aansturing is de eindafschakeling ook niet nodig. Het is al met al niet elegant (feitelijk belachelijk dat Marklin niet zorgt voor fatsoenlijke microswitches of een alternatief), maar het is een 'work around'.

Hallo Robert, heel vervelend voor je dat het niet echt wil lukken met de wissels.
Echter, er moet ook iets anders aan de hand zijn op jou baan met de stroomvoorziening of de wijze van monteren van de aandrijvingen.
Het KAN gewoon niet dat ik nu al jaren schakel met tientallen wissels zonder problemen en dat bij jou de een na de andere kuren vertoont.
Dat kan nooit alleen aan de aandrijving liggen.

Groeten,
Gijs
Re:Zijn dit de symptomen van het bekende Marklin wisselaandrijvingsprobleem?
Citaat van: Tummy op maandag 14 februari 2011, 16:17:07


Gijs bespaart me schrijfwerk. (bedankt dus).

groetjes
Jos



Hallo Jos, graag gedaan,
Gijs
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Als starter van "Klacht richting Keuterman en "M" in Dld" ben ik na 3 jaren worstelen met weigerende wissels nog steeds aan het klagen bij mijn"Märklin handelaar Harlaar in Badhoevedorp" en "Keuterman" Vele ideeën en veranderingen heb ik al toegepast maar de ellende is nog steeds. Ik ben denk ik al aan de 3e ronde verwisselen bezich maar blijf moed houden. Afgelopen maand vanuit Amsterdam naar Borne gereden met een tekening van mijn stroom aanvoer en een aantal defecte wisselaandrijvingen. Mijn stroom toevoer naar de wissels is met twee boosters 6015 met een ringleiding waar hooguit per booster vijf K83 aanhangen die de wissels en seinen schakelen. De verlichting wordt door een andere trafo gevoed. Volgens de Hr. Keuterman is daar niets mis mee maar zij wel dat de ene modelspoorder wel dat probleem heeft en de andere niet. Dat blijkt ook wel uit ons forum. Eind afschakelngen eruit halen vind ik geen optie het is gewoon brand gevaarlijk. Ik blijf erbij "M"moet een goed product leveren. Wederom met nieuwe wisselaandrijvingen blij gemaakt en de melding dat er een nieuwe verbeterde aandrijving eraan komt. Na aankomst thuis bleek intussen de volgende aandrijving alweer overleden.
We houden moed en wachten op de nieuwe wisselaandrijving 74491.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Spoortje op dinsdag 15 februari 2011, 09:38:19
Als starter van "Klacht richting Keuterman en "M" in Dld" ben ik na 3 jaren worstelen met weigerende wissels nog steeds aan het klagen bij mijn"Märklin handelaar Harlaar in Badhoevedorp" en "Keuterman" Vele ideeën en veranderingen heb ik al toegepast maar de ellende is nog steeds. Ik ben denk ik al aan de 3e ronde verwisselen bezich maar blijf moed houden. Afgelopen maand vanuit Amsterdam naar Borne gereden met een tekening van mijn stroom aanvoer en een aantal defecte wisselaandrijvingen. Mijn stroom toevoer naar de wissels is met twee boosters 6015 met een ringleiding waar hooguit per booster vijf K83 aanhangen die de wissels en seinen schakelen. De verlichting wordt door een andere trafo gevoed. Volgens de Hr. Keuterman is daar niets mis mee maar zij wel dat de ene modelspoorder wel dat probleem heeft en de andere niet. Dat blijkt ook wel uit ons forum. Eind afschakelngen eruit halen vind ik geen optie het is gewoon brand gevaarlijk. Ik blijf erbij "M"moet een goed product leveren. Wederom met nieuwe wisselaandrijvingen blij gemaakt en de melding dat er een nieuwe verbeterde aandrijving eraan komt. Na aankomst thuis bleek intussen de volgende aandrijving alweer overleden.
We houden moed en wachten op de nieuwe wisselaandrijving 74491.

Hallo spoortje, toch moet er aan jou kant iets niet goed gaan want hoe kan het nou dat jij louter ellende hebt en anderen met tientallen wissels geen ?

Hoeveel spanning staat er op de wissels?

Groeten,
Gijs
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Als modelspoorder zijnde koop ik spullen in de winkel o.a CS1 met boosters 6015 sluit alles goed aan dan moet het in mijn ogen werken dat is de intentie van de klacht. Ik heb het wel eens gemeten maar dat is digitaal volgens insiders erg moeilijk om het goed te meten maar ik zal nog eens een  keer proberen en dan meldt ik het hier wel even.

Groetjes
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo André, ik ben benieuwd.

Groeten,
Gijs
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Ik wil even reageren op de problemen met de wisselaandrijving 74490 en het artikel op de Wiki:

1. De Wiki gaat over het verwijderen van de eindschakelingen van de wisselaandrijving. Er wordt niet gemeld dat dit type 74490 betreft. In de conclusie wordt wel de 74491 genoemd.

2. In het artikel wordt de schakelaar verwijderd en de kontakten kortgesloten.
- Waarom worden de kontakten niet direct kortgesloten ?
- Vormt de schakelaar een grote mechanische belasting als deze blijft zitten ?

3. Een aantal keer wordt op het forum het belang van een goede electrische voeding genoemd. Deze vind ik in de Wiki nauwelijks terug.
Ik kan me voorstellen dat als de voeding een probleem is dat de wissel onvoldoende schakelt. Het verwijderen van de schakelaar maakt het schakelen mechanisch lichter waardoor de wissel beter schakelt. Echter het probleem is de voeding.

4. Wat is het verschil met de 74491 ?

Ik wil de Wiki schrijvers vragen om het Wiki artikel uit te breiden met de 74490 en 74491.

groetjes
Henk
(ik heb gelukkig nog geen problemen ondervonden met de 74490. Ik schakel analoog met schakelrails)
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Henk,

Een paar opmerkingen in het blauw......


Citaat van: Henk op woensdag 16 februari 2011, 09:55:51
Ik wil even reageren op de problemen met de wisselaandrijving 74490 en het artikel op de Wiki:

1. De Wiki gaat over het verwijderen van de eindschakelingen van de wisselaandrijving. Er wordt niet gemeld dat dit type 74490 betreft. In de conclusie wordt wel de 74491 genoemd.

Dat is niet slim daar dit nieuwe type nog helemaal niet verkrijgbaar is.


2. In het artikel wordt de schakelaar verwijderd en de kontakten kortgesloten.
- Waarom worden de kontakten niet direct kortgesloten ?
- Vormt de schakelaar een grote mechanische belasting als deze blijft zitten ?

Het kost uiteraard kracht om de nokjes van de schakelaars in te drukken.
Niet veel, maar die spoelen hebben ook niet erg veel kracht. Beter om ze er uit te halen lijkt me.


3. Een aantal keer wordt op het forum het belang van een goede electrische voeding genoemd. Deze vind ik in de Wiki nauwelijks terug.

Dat is wel zeer belangrijk !

4. Wat is het verschil met de 74491 ?

Dat is nog niet bekend ....

Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
K-rail: Gewoon Conrad servo's en het werkt als een trein!
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: jakeman op woensdag 16 februari 2011, 18:14:14
K-rail: Gewoon Conrad servo's en het werkt als een trein!


Volgens mij vind je geen wisselaandrijving 74490 bij K-rails.

Mvg: Alex
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
@huub,

bedankt voor de antwoorden

@wiki schrijvers
is het noemen van de 74491 in de conclusie in de wiki niet voorbarig?

groetjes
Henk
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Henk op woensdag 16 februari 2011, 21:30:52
@wiki schrijvers
is het noemen van de 74491 in de conclusie in de wiki niet voorbarig?

groetjes
Henk

Nee Henk, is niet voorbarig! ;)

Citaat van: Henk op woensdag 16 februari 2011, 09:55:51
Ik wil even reageren op de problemen met de wisselaandrijving 74490 en het artikel op de Wiki:
vraag;
4. Wat is het verschil met de 74491 ?

Ik wil de Wiki schrijvers vragen om het Wiki artikel uit te breiden met de 74490 en 74491.

groetjes
Henk

Welliswaar duurt het nog even voordat deze verbeterde uitvoering in de winkel ligt maar het zou leuk zijn nu al vast iets meer te weten over die verbetering maar dat is des Märklin's

m.vr.gr.
Jos
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Marklin komt met een nieuw serienummer uit. Hopelijk verbetert dat eea. Marklin aanschrijven als collectief is een optie. Als er een voldoende groep 'ondertekenaars is', wil ik wel een brief opstellen

mvrgr

Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo forumleden,

Ik meldde me een paar dagen geleden met twee wisselaandrijvingen die de geest hadden gegeven. Vandaag kwam er nog eentje bij! Is dat toeval?

Ik vind nog steeds dat er in dit draadje maar heel weinig over de exacte symptomen en testjes/onderzoekjes geschreven wordt... dat die microswitches een probleem zijn is mij nu ook wel duidelijk, maar er speelt volgens mij wel wat meer dan slechte schakelaartjes. Want:

  • Ik lees berichten van mensen die uit de problemen kwamen door betere voeding
  • over mensen die het mechaniek vrijmaken/schoonmaken en weer doorkunnen
  • over gevallen waar duidelijk niets helpt
  • over mensen die met dozijnen wissels na jaren nog geen probleem hebben
  • over mensen die keer op keer de aandrijvingen vervangen en ze binnen de kortste keren weer defect zien gaan

Hier is mijn geval:

  • Probleemwissel aansluiten op testrails, als enige verbruiker dus. Dood. Dus goede voeding is mijn probleem in elk geval niet.
  • Aandrijving losmaken van de wissel, testen. Dood. Dus vastgelopen wisselmechaniek is het ook niet.
  • doormeten microswitches: in ruststand is weerstand exact 0 ohm.
  • Eens flink schudden en vooral tikken tegen de wisselaandrijving. Opeens doen ze het weer (twee wissels, allebei hetzelfde effect).
  • Ook opmerkelijk:beide aandrijvingen schakelen nu met een steviger 'klik' dan tevoren.

Nogmaals, ik zou graag meer informatie willen uitwisselen over precieze ervaringen.

Niets mis met de telkens terugkerende opmerking dat servo's beter zijn (had ik maar geluisterd bij aanleg van mijn baan) en ik ben het helemaal eens met de stelling dat het gewoon moet werken, dat mag je voor de prijzen die Marklin rekent gewoon verwachten. Of verwijderen van de microswitches mijn probleem zouden hebben opgelost, kon ik niet testen - want ze doen het weer  :?

Maar ik zou wel in zijn voor het betere speurwerk. Misschien met een aantal serieus geinteresseerden een checklist opstellen? Wie heeft er wel problemen en wie hoegenaamd niet? En dan checken wie er digitaal rijdt, wat voor voeding ieder gebruikt, of er veel of weinig gebruik van de wissels gemaakt wordt, of de meest of minst gebruikte wissels de geest geven? Of de wissels het na een paar dagen weer doen of echt dood zijn?

Ik hoop snel weer problemen te hebben... dan kan ik verder testen.

Nog 1 andere vraag: er zijn problemen met 'dode wissels' (een of twee kanten op doet helemaal niks) en met brommende/ratelende wissels. Als ik het mechaniek zo bekijk heeft dat laatste waarschijnlijk niets met microswitches te maken. Doen die hun werk niet, dan gebeurt er niets meer, zeker geen gebrom. Klopt dat?

Groet,

Oscar.


Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
De 74491 staat op het net te koop bij ACJKids voor $ 15,91.

Mvg Gert
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Beschrijving :


This is a kit for converting C Track turnouts to electric and digital operation. It has a double solenoid mechanism with end shut-off contacts. It can be operated from an accessory controller or by means of a digital decoder. A feedback function is possible with the 7271/72710 accessory controllers.

This electric mechanism can be installed and connected on turnouts very easily without special tools. The mechanism sits hidden in the roadbed; below-baseboard mounting is not required. It is encapsulated against dirt and is protected against overloads with the end shut-off contacts. The mechanism can be controlled by means of a normal accessory controller, an accessory controller with a feedback function, or a digital decoder. The hand lever can be left on the turnout for manual control.


Note: The 24624 double slip switch already has a special mechanism built in.


Mvg Gert
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: v200marklin op donderdag 17 februari 2011, 01:25:54
De 74491 staat op het net te koop bij ACJKids voor $ 15,91.

Mvg Gert

Staat overal te koop Gert,maar schijnt nog niet leverbaar te zijn.
Kijk ff via Google , vind je overal het zelfde antwoord (ook in het NL).  :D
Ben benieuwd of straks voor velen de klacht voorbij is.
Betekend wel dat sommige een aardige investering hebben gedaan naar een product waar toch aardig wat problemen mee zijn,en zijn geweest.

Mvg: Alex
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citeercitaat Oscar:Maar ik zou wel in zijn voor het betere speurwerk. Misschien met een aantal serieus geinteresseerden een checklist opstellen? Wie heeft er wel problemen en wie hoegenaamd niet? En dan checken wie er digitaal rijdt, wat voor voeding ieder gebruikt, of er veel of weinig gebruik van de wissels gemaakt wordt, of de meest of minst gebruikte wissels de geest geven? Of de wissels het na een paar dagen weer doen of echt dood zijn?

Ik hoop snel weer problemen te hebben... dan kan ik verder testen.

Hoi Oscar,

Jouw "hele" bericht is een goede samenvatting van wat er tot dusver is geschreven in dit draadje.

Zo'n checklist samenstellen zou natuurlijk prachtig zijn.
Ben zelf inmiddels ook al een paar keer bezig geweest (ondanks dat IK geen problemen heb met wissels). Ik kijk vooral naar het mechanisch deel van de wissel in zijn totaliteit, dus mechanische overbrengingen en zo.

Als voorbeeld test ik nu in een klein proefbaantje een wissel wat ik wat vaster op de onderliggende plaat heb geschroefd waardoor er sprake is van enige deformatie t.o.v. het vereiste vlak liggen van de wissel.
Resultaten hiervan zal ik hier een dezer dagen plaatsen.

Jos
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: oscarv op donderdag 17 februari 2011, 01:21:11
Nog 1 andere vraag: er zijn problemen met 'dode wissels' (een of twee kanten op doet helemaal niks) en met brommende/ratelende wissels. Als ik het mechaniek zo bekijk heeft dat laatste waarschijnlijk niets met microswitches te maken. Doen die hun werk niet, dan gebeurt er niets meer, zeker geen gebrom. Klopt dat?

Dat klopt helemaal, Oscar.
Trouwens gebrom heb je met de ouderwetse aansturing (wisselspanning).

grv Huub
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
CiteerAls voorbeeld test ik nu in een klein proefbaantje een wissel wat ik wat vaster op de onderliggende plaat heb geschroefd waardoor er sprake is van enige deformatie t.o.v. het vereiste vlak liggen van de wissel.
Resultaten hiervan zal ik hier een dezer dagen plaatsen.

Jos

Hoi Belangstellenden,

Inmiddels kompleet wissel mechanisch beproefd onder diverse soorten liggingen op de ondergrond. Géén problemen.
Wissel verwarmd  op de cv-radiator (uitzettingen van materiaal).Geen probleem.
Kapje onder de wissel verwijderd en zie beetje stof (met 2 leesbrillen op :) ) Kennelijk geen probleem wat stof!

Conclusie: mechanisch zover is vast te stellen, nix loos.
Ter info nog: wissel fabrikage datum 2003. (afleesbaar op onderzijde)

Vervolgens alles weer in elkaar gezet en wil als laatste de wisselbesturing  er nog ff  in zetten maar besluit ook de aandrijving 'ns aan de  binnenzijde te bekijken.
Tenslotte nooit zo'n ding open gehad.
Nu wordt het leuk, althans voor mij:

Zie maar één schakelaartje zitten :O

In de Wiki staan er met 2 schakellaartjes. Nooit geweten dat Mä al eerder 74490 heeft gewijzigd. Aan de buitenkant kan je dit niet zien, staat gewoon 74490 (zoals dit ook het geval is op de afbeelding van de nieuw aangekondigde en (weer ?) verbeterde uitvoering)
Was dit bij de meesten van ons bekend?

Onderstaand een fotootje van mijn wisselaandrijving die in een kompleet wissel zit uit een serie die ik op een beurs kocht ergens in 2005.

sorry, deze link net gevonden en nog even toegevoegd;
http://home.arcor.de/dr.koenig/digital/cwant.htm
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Tummy,

De versie met 1 schakelaar is de eerste versie van een paar jaar geleden. Daarna kwam de versie met twee schakelaars, die indertijd (lees ik op Stummi forum tenminste) meer betrouwbaar werd geacht.

Lange tijd heb ik gedacht dat het idee om de schakelaars te verwijderen alleen relevant was voor deze oude versie.

Groet,

Oscar.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 17 februari 2011, 04:23:46Betekend wel dat sommige een aardige investering hebben gedaan naar een product waar toch aardig wat problemen mee zijn,en zijn geweest.

Voor mij één van de hoofdredenen geweest om deze "aandrijving" definitief vaarwel te zeggen en over te stappen op servo's. Eén dezer dagen komt mijn eerste hopelijk gereed.
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: oscarv op vrijdag 18 februari 2011, 13:53:10
Tummy,

De versie met 1 schakelaar is de eerste versie van een paar jaar geleden. Daarna kwam de versie met twee schakelaars, die indertijd (lees ik op Stummi forum tenminste) meer betrouwbaar werd geacht.

Lange tijd heb ik gedacht dat het idee om de schakelaars te verwijderen alleen relevant was voor deze oude versie.

Groet,

Oscar.

Hoi Oscar,

Artikel is door hem geschreven in 1999 n.a.v. de nieuw verschenen uitvoering met 2 schakelaars,da's dus inmiddels zo'n 12 jaar geleden !
Denk dat indertijd de 24490 met één schakelaar massaal werden gedumpt in het 2e hands circuit welke nog heel lang voor ellende hebben gezorgd (en nog denk ik)
Tenslotte kan je dit aan de buitenkant van zo'n ding niet zien  ;)

Dit staat je opnieuw te wachten met de nieuwe versie (24491) waar aan de buitenkant 24490 op staat B)

Verder onderzoek doen ??? heeft weinig zin denk ik omdat iedereen die serieus onderzoek zou doen min of meer verplicht is die wisselaandrijving open te peuteren en te kijken welke versie het is. Dat laatste zie ik niet zo gebeuren.

Enigste vragen die m.i. open blijven zijn;
- wat doet Mä en zijn verkoopadressen  met de huidige voorraad en hoe herkenbaar is het nieuwe product.
- wat houdt de verbetering in van het nieuwe product wat je als klant toch wel mag weten.

Zal in ons Wiki artikel nog ff een kleine aanvulling doen  m.b.t. de oude versie met één schakelaar.

groeten, Jos



Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Jos,

OK. Dus waarom verzamelen we niet onze namen om onder een brief naar Marklin te zetten.
--> kunnen we dat doen 'namens moderatoren en leden van het Nederlandse 3railforum'?

In die brief vragen we netjes of Marklin van ons soort problemen op de hoogte is, of zij weten welke oorzaak - danwel welke verschillende oorzaken - er voor de problemen zijn en of ze suggesties hebben voor oplossing? Is er iets dat we niet moeten doen met onze wisseltjes?

Tweede vraag: of Marklin kan aangeven wat er nou aan de 74491 verbeterd is en of onze symptomen met die versie uit de wereld zijn.

Ik wil die brief best schrijven, een Duitstalige kennis kan mijn spelvouten er dan wel uithalen. Of als iemand anders het wil doen, wil ik wel vertaler cq. mede-ondertekenaar zijn. Ik zag dat iemand (Douwe?) ook deze suggestie al had dus misschien pakt hij het liever op.

Wat mij betreft zou die brief niet gelijk heftige eisen tot vervanging moeten stellen of grote woorden van ongenoegen. Zelf hou ik daar in elk geval niet van, Marklin is een hele nette firma van nette mensen. En zo makkelijk is hun business niet. Dus gewoon de vraag stellen en een antwoord krijgen is voor mij de juiste weg. En denk ik, ook de 'grootste gemene deler' onder de zeer verschillende stemmen in dit forum.

Na zo'n eerste gezamenlijke stap kan ieder van ons nog eens verder denken en misschien dat sommigen dan nog een vervolg willen geven.

Voorstanders hiervoor? Iemand die de namen wil inzamelen en een ontwerpbrief wil opstellen? Als er meer dan 15 mensen zijn wil ik anders wel vrijwilligeren. Dan stel ik voor dat we email adressen uitwisselen via PBs.

Maar zoals gezegd, ik zelf wil niet meer dan een vriendelijke vraagbrief sturen. Daarvoor is de firma mij te na aan het hart.


Groet,

Oscar.

Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Citaat van: Tummy op vrijdag 18 februari 2011, 15:09:50

Verder onderzoek doen ??? heeft weinig zin denk ik omdat iedereen die serieus onderzoek zou doen min of meer verplicht is die wisselaandrijving open te peuteren en te kijken welke versie het is. Dat laatste zie ik niet zo gebeuren.



Als de nw aandrijving er is ga ik hem toch open maken.
Ik wil wel zien wat men nu heeft bedacht.

Nu eerst nog een stuk of 20 nieuwe 74490 zien te slijten  :?

gr.
Ron
Re:Klacht richting Keuterman en "M" in Dld over wisselaandrijving 74490
Hallo Oscar, ik vind dit een heel goed idee van je. :thumbup:

Vooral de toon naar Marklin toe doet het goed volgens mij.

Ikzelf heb niet de genoemde problemen maar ik ben wel nieuwsgierig naar de antwoorden.

Ik hoop dat je initiatief van de grond komt.

Succes,

Gijs