Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

wissels aansturen ?

Gestart door jordi zondag 17 mei 2009, 21:43:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissels aansturen ?
jordi
gast

wissels aansturen ?
ik heb een vraag :

ik was me aan het afvragen of je met een programma ook alleen de wissels kunt aansturen dmv wisseldecoders. Dus niet zoals Koploper dat je er direct ook je treinen mee laat rijden, maar alleen de wissels en de seinen ?

weet iemand dit ?

mvg, jordi
Re:wissels aansturen ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:wissels aansturen ?
er zal wel software moeten draaien die de correcte signalen kan uitsturen, b.v. MRDirect.
en dan moet een booster(tje) aan de computer.

in principe kan je er ook treinen mee laten rijden maar dat hoeft natuurlijk niet, kan je ook gescheiden met alle andere middelen doen (trafo, ms, cs enz. enz.)
Re:wissels aansturen ?
Twentefan
gast

Re:wissels aansturen ?
Hoi Jordi,

Hoezo zou dat niet kunnen met koploper.  Je kunt het met koploper zelf maken hoe jij het wilt, dus ook alleen de wissels en of seinen.
Je hebt verschillende programma's hiervoor alleen deze zijn wat aan de dure kant.
Je hebt bijvoorbeeld:
- Win-digipet (kost best wel veel)
- Win-digital (kost best wel veel)
- Koploper (gratis zelfs)

Als ik jou was zou ik gewoon voor koploper gaan.

Veel succes met de zoek tocht!

Rob
Re:wissels aansturen ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:wissels aansturen ?
met koploper alleen lukt het zelfs niet; er moet nog iets 'tussen' zoals DDW (zie draadje van John)
of MRDirect, waarbij het met alleen MRDirect ook kan.

of koploper stuurt via een externe centrale (CS1 of zo).
Re:wissels aansturen ?
Twentefan
gast

Re:wissels aansturen ?
Citaat van: huub op zondag 17 mei 2009, 21:53:09
met koploper alleen lukt het zelfs niet; er moet nog iets 'tussen' zoals DDW (zie draadje van John)
of MRDirect, waarbij het met alleen MRDirect ook kan.

of koploper stuurt via een externe centrale (CS1 of zo).

Klopt Huub, maar met koploper kun je ook alleen seinen / wissels mee besturen.

Owja Jordi, je kunt ook naar een CS1 kijken, ze worden voor steeds minder aangeboden op het internet.

Rob
Re:wissels aansturen ?
Je kunt ook gebruik maken van de OM32serial van Leon van Perlo i.c.m. Koploper.

Mvg,
Peter
Re:wissels aansturen ?
buckfast_beekeeper
gast

Re:wissels aansturen ?
Citaat van: Twentefan op zondag 17 mei 2009, 21:55:10

Klopt Huub, maar met koploper kun je ook alleen seinen / wissels mee besturen.

Owja Jordi, je kunt ook naar een CS1 kijken, ze worden voor steeds minder aangeboden op het internet.

Rob

In koploper zijn wissels eenvoudig te sturen. Voor seinen is er niet direct een rechtstreekse voorziening. Het kan alleen in het test scherm. Of je moet natuurlijk je sein als wissel definiëren. Denk niet dat het de bedoeling is.

Koploper zal bij automatisch rijden wel de seinen zetten. Echter alleen voor het optische. Staat ook duidelijk in de handleiding.

Verzet je in MRdirect een wissel, neemt koploper deze "nieuwe" stand ook aan. Bij seinen gebeurd dit niet. Koploper vraagt deze gegevens dus niet aan MRdirect (of andere centrale).
Re:wissels aansturen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:wissels aansturen ?
Je hebt altijd iets nodig wat een digitaal signaal maakt (je gebruik het alleen voor de magneetartikelen), je voert de rijwegen in met wisselstraten en seinen, (seinen met stroomonderbreking) en natuurlijk terugmelders en je analoge treinen rijden automatisch.

Wil je ook netjes optrekken en afremmen, dan wordt het wat begrotelijker, omdat je per rijweg optrek en afrem modules nodig hebt.

Overigens het programma denkt dat hij de loks bestuurt, dus je moet ook wel de loks invoeren.

Groet, Anne W
Re:wissels aansturen ?
Blausee-Mitholz
gast

Re:wissels aansturen ?
Citaat van: Anne W op zondag 17 mei 2009, 22:33:53
........ en je analoge treinen rijden automatisch.

Groet, Anne W

Waar wordt gesproken dat zijn treinen analoog rijden  :roll:

Jordi zijn berichten terug lezend heb ik begrepen dat hij een CS1 heeft.
Zijn treinen rijden dus zeer waarschijnlijk digitaal.

@Jordi, uit je vraagstelling begrijp ik dat je rijwegen wilt schakelen met één handeling meerdere wissels en seinen bedienen
Dat is rechtsreeks met je CS1 te realiseren, daar heb je geen PC met software voor nodig.

Mvg, Johan
Re:wissels aansturen ?
Lid sinds: 2008

offline
Re:wissels aansturen ?
Ik zie ook allemaal antwoorden op niet gestelde vragen  :?

Op een van zijn foto's zag ik dezelfde startset als die van mijn zoon (29475).
Er is dus sprake van een MS en daar kan je geen wissels mee bedienen.

Ik denk dat de zaak zo in elkaar zit ?

misschien ?
Re:wissels aansturen ?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:wissels aansturen ?
Citaat van: Twentefan op zondag 17 mei 2009, 21:49:23
Hoi Jordi,

Hoezo zou dat niet kunnen met koploper.  Je kunt het met koploper zelf maken hoe jij het wilt, dus ook alleen de wissels en of seinen.
Je hebt verschillende programma's hiervoor alleen deze zijn wat aan de dure kant.
Je hebt bijvoorbeeld:
- Win-digipet (kost best wel veel)
- Win-digital (kost best wel veel)
- Koploper (gratis zelfs)

Als ik jou was zou ik gewoon voor koploper gaan.

Veel succes met de zoek tocht!

Rob


Hallo "Rob,

laatste versie Windigital was gratis dus freeware, het programma wordt niet verder ontwikkeld en supported, de download is nog wel te vinden.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:wissels aansturen ?
Twentefan
gast

Re:wissels aansturen ?
Citaat van: wissels op zondag 17 mei 2009, 23:56:34

Hallo "Rob,

laatste versie Windigital was gratis dus freeware, het programma wordt niet verder ontwikkeld en supported, de download is nog wel te vinden.

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter,

Mooi, heb je misschien een site waar ik dat kan downloaden??

Rob
Re:wissels aansturen ?
sorry, ik heb waarschijnlijk niet genoeg info doorgegeven :oops: . Ik heb twee MS'en maar wil in de toekomst eigenlijk wel nog een CS1, dit omdat een CS2 voor mij onbetaalbaar is. Ik wil idd graag mijn wisselstraten schakelen dmv van een CS1 of computerbesturing enz. Maar mijn vraag was dus of ik met een programma als Koploper ( + DDW) ook alleen mijn wisselstraten kan besturen zonder dat er daardoor een trein gaat rijden.

mvg, jordi

PS: heeft zoiets ook een terugmelding van de wisselstand ?
Re:wissels aansturen ?
Spoorman
gast

Re:wissels aansturen ?
Citaat van: jordi op maandag 18 mei 2009, 09:00:00Maar mijn vraag was dus of ik met een programma als Koploper ( + DDW) ook alleen mijn wisselstraten kan besturen zonder dat er daardoor een trein gaat rijden.
Ja dat kan. Je kunt je loks handmatig bedienen via het rijwindow in Koploper. Wissels kun je met een muisklik omzetten. Eventueel maak je "handmatige wisselstraten" in Koploper waardoor je meerdere wissels tegelijk met de muis kunt zetten (rijweg). Terugmelding heb je niet nodig. Uiteraard moet je zelf opletten dat loks niet botsen want Koploper weet natuurlijk niet waar de treinen zich bevinden.

Voor het aansturen van je wissels heb je wel wisseldecoders nodig.

Gr, Ben.
Re:wissels aansturen ?
pahasoft
gast

Re:wissels aansturen ?
Citaat van: buckfast_beekeeper op zondag 17 mei 2009, 22:16:58
In koploper zijn wissels eenvoudig te sturen. Voor seinen is er niet direct een rechtstreekse voorziening. Het kan alleen in het test scherm. Of je moet natuurlijk je sein als wissel definiëren. Denk niet dat het de bedoeling is.

Koploper zal bij automatisch rijden wel de seinen zetten. Echter alleen voor het optische. Staat ook duidelijk in de handleiding.
Hoi,

Even geen onzin vertellen graag. Als je in Koploper GEEN bezetmelders definiteert ben je ook in staat om gewoon via het scherm de seinen te zetten en niets ingewikkeld via testprogramma.
Re:wissels aansturen ?
ik begin het te snappen denk ik... :lol:

dus ik kan ook treinen laten rijden zonder dat er en S88 of zoiets aan te pas komt, dat is namelijk te prijzig voor me :( .

bedankt voor jullie hulp :!:

mvg, jordi
Re:wissels aansturen ?
Hallo Jordi,

Je hebt nog geen centrale dus je kunt goedkoop beginnen.
Neem een Delta Control als booster en Koploper in combinatie met DDW.
Verder heb je dan nog wissel en schakeldecoders nodig voor het aansturen van de wissels en seinen.
Let wel op welke meerk/type decoders je neemt. Lees ook dit draadje eens door:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg249481#msg249481

Verder kun je ook eens kijken naar is ook de mogelijkheid om gebruik te maken van  de OM32serial van Leon van Perlo i.c.m. Koploper. Laatstgenoemde is alleen door Koploper aan te sturen.
http://www.xs4all.nl/~perlovan/extra/om32intro.htm


Mvg,
Peter
Re:wissels aansturen ?
ik kan natuurlijk ook een centrale kopen, en dan hoef ik alleen die te kopen en dan wisseldecoders op de wisselaandrijvingen aansluiten. Heeft een CS1 terugmelding van de wisselstand ?

mvg, jordi
Re:wissels aansturen ?
Citaat van: jordi op maandag 18 mei 2009, 17:23:22
Heeft een CS1 terugmelding van de wisselstand ?
Nee.

Mvg,
Peter
Re:wissels aansturen ?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:wissels aansturen ?
Citaat van: Twentefan op maandag 18 mei 2009, 07:01:21
Citaat van: wissels op zondag 17 mei 2009, 23:56:34

Hallo "Rob,

laatste versie Windigital was gratis dus freeware, het programma wordt niet verder ontwikkeld en supported, de download is nog wel te vinden.

met vriendelijke groet,

Walter

Hoi Walter,

Mooi, heb je misschien een site waar ik dat kan downloaden??

Rob

Hallo Rob,

je hebt een pm,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:wissels aansturen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:wissels aansturen ?
Beste Jordi,

Wat bedoel je met terugmelding wisselstand, alleen de laatste instructie of ook de echte mechanische stand?

Groet, Anne W
Re:wissels aansturen ?
dat bijv. het CS1 aangeeft in welke stand de wissel staat, afbuigen of rechtdoor ?

mvg, jordi
Re:wissels aansturen ?
Citaat van: jordi op dinsdag 19 mei 2009, 14:40:07
dat bijv. het CS1 aangeeft in welke stand de wissel staat, afbuigen of rechtdoor ?
De CS1 geeft weliswaar aan of dat de wissels van stand veranderd (afbuigen/rechtdoor) maar zodra je de wissel met de hand zou verzetten wordt dat niet aan de centrale door gegeven.

Mvg,
Peter
Re:wissels aansturen ?
dus als je hem verzet dmv de CS1 blijft aangegeven in welke stand de wissel staat.

mvg, jordi
Re:wissels aansturen ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:wissels aansturen ?
Beste Jordi,

Ja, denk ik dat Peter zegt, groetjes, Anne W
Re:wissels aansturen ?
oke, dan had ik het niet goed begrepen sorry :oops:

mvg, jordi