Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102

Gestart door Brigitte zaterdag 16 mei 2009, 14:37:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Even een schoon topic om de nieuwe PORTFEEDERS locomotief inhoudelijk te kunnen bespreken. E.e.a. stond wat verspreid  :D



De PF 7102 is een van de nieuwste kleurvarianten in de Marklin G1206 serie. De loc heeft een MFX decoder, front- en sluitverlichting. Nieuw bij deze kleurvariant is dat de sluitverlichting uitgeschakeld kan worden. Een wens van vele modelspoorders, al stoort het mij niet als het standaard brand. Naast de schakelbare sluitverlichting is er nog iets nieuws. Je kunt de frontseinen aan beide zijden van de loc te gelijktijdig laten branden! Wat 'gevarensein' betekent.

Ik heb dit gisteren even heel kort met een Mobile Station uitgetest, was alleen even verward omdat er geen duidelijk lijn in de functies aan/uit zit  :? Je krijgt op je MS 2 extra lamp-icoontjes. Links boven en rechts onder.

Ik moet nog wel even bekijken welke combi nu gevarensein oplevert en welke sluitverlichting uit, dat was me gister in de snelheid niet helemaal duidelijk  :?

Het is een kleurvariant, als je net als ik meerdere van deze locs hebt weet je wat je in handen krijgt  8) Een fijn rijdende loc, netjes in de PF kleur blauw gespoten met witte fronten, zuivere bedrukking van de logo's ed. De handvaten op de cabine deur zijn netjes met zilver aangezet.

Het is een van mijn favoriete modellen, dus ik ben er hartstikke blij mee  :D

P.S. ik wil nog wel een zwarte in MRCE uitvoering hoor met bijv. ERS nr. 1203  :wink:




Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Mooi Lokkie. De kleuren zijn wel appart.

Gr Arnout.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Heb deze laatst in de vitrine zien staan. Toch een heel mooi ding. Is maar goed dat ik Duits en tp III rijdt :lol:

Mathijs
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
mooie loc. jammer dat ie niet in 2-rail verkijgbaar is voor hen, maar voor ons een schitterend model zo te zien. ook leuk van de sluitseinen.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: Lokje op zaterdag 16 mei 2009, 20:38:35
Zag em ook , mooi ding, maar meer dan 600 gulden, never

Ehm, euro 275,- dus ?
This is 2009 dude !

Gr
Arjan
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: Twentefan op zaterdag 16 mei 2009, 21:26:02
mooie loc. jammer dat ie niet in 2-rail verkijgbaar is voor hen, maar voor ons een schitterend model zo te zien. ook leuk van de sluitseinen.
Heej, trix heb toch wel een geel grijze mak 6400?
Als je slim bent verwissel je ff de kap als dit mogelijk is.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Ik vind het model in het echt een stuk beter uitkomen dan in de folder. Ben wel benieuwd of ie net als de ACTS over een tijdje ook 100,-- goedkoper aangeboden wordt. Wacht dus nog even met aanschaffen.
mvg, Corné
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Hallo,

Ik heb hem ook (269 bij Conrad).
Ik heb hem gekruist met een Trix Strukton dus hij is bij mij wel 2rail.
Nu heb ik dus een Marklin Strukton over.
Bij mij zijn alle MaTrix loks met schakelbare verlichting, alleen zijn front en sluit niet gescheiden, met eigen inbouw decoders kun je decoders met meerdere uitgangen kiezen.
Brigitte, hoe kan ik hier een foto uploaden? Kan ik het berichtje wat opfleuren.

Groet, Albert.

Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Hallo,

De ACTS bestaat in het echt niet meer in de ACTS kleurstelling want dat is nu de Portfeeders 7102, daarom verkoopt ie niet meer dus moeten ze nu dumpen.
Maar de Portfeeders zal net als de Railpro6504 straks gewoon op zijn dus ik zou niet wachten op prijsdaling.

Over de 6400 kan ik kort zijn, die kap is niet hetzelfde, je zal een Strukton of RAG uitvoering moeten zoeken.

groet, Albert.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
@albert

ben niet met je eens dat de Acts kleurstelling "gedumpt" moet worden.
kijk bv naar de piko hondekop, die verkoopt ook in meerdere kleurstellingen terwijl er in het echt nog maar 1 rondrijdt.

denk dat ze hem eerder kwijt willen omdat de huidige bedrijfsvoering geen grote voorraden toestaan(gewenst is).

verder vindt ik het een mooi model ontdanks de kleine "foutjes"
en hij komt zeker op mn baan. :D
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
De beide ACTS locs worden gedumpd omdat voorraden weg moeten bij marklin en omdat het model onvoldoende loopt. Wordt gewoon te weinig verkocht en is geen succes!
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
als je de kappen van een strukton omruilt met een 7102 vraag ik me af of de kleur hekken wel hetzelfde is en de bedrukking op het onderstel klopt dan niet.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
 :D Ha twentfan,

Daar heb je helemaal gelijk in, het blauw van de hekjes is net iets anders en de revisiedatum op de tank klopt niet. Maar voorlopig rijdt ie bij mij rond en ik denk niet dat bij veel tweerailers dat het geval is.
Dit was een voorlopige wisseltruc.
Als ik het goed wil doen moet ik de print en de wielstellen wisselen maar dat doe ik pas als ik een koper voor de Strukton heb.
Je weet dat de schone versie van Marklin Strukton nergens meer te koop is.
De vuile wordt wel voor c.a. 150 eu aangeboden maar de schone wordt alleen maar meer waard dus ik heb geduld, er komt wel een keer een koper.

groet, Albert.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: Albert Bas op zaterdag 16 mei 2009, 21:40:02
Brigitte, hoe kan ik hier een foto uploaden? Kan ik het berichtje wat opfleuren.

Hoi Albert, kijk even hier, als je er niet uitkomt hoor ik het wel.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=2251.0
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
En ook de PORTFEEDERS bezit via de Central Station de al eerder besproken extra Rangeergang welke niet aan een functietoets is toegevoegd.
Deze dus maar geactiveerd met het bekende vinkje en onder F2 met een schildpad logo geplakt  8)
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Sory dat ik het zeg, maar ik vind het van een A-merk wel heel erg triest dat ze niet eens de moeite nemen hun locs zo aan hun eigen protocol aan te passen dat alle mogelijke functies automatisch herkend worden.. Dan heeft dat hele MFX toch geen nut??

Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: OmeLaurus op maandag 18 mei 2009, 12:57:09
Sory dat ik het zeg, maar ik vind het van een A-merk wel heel erg triest dat ze niet eens de moeite nemen hun locs zo aan hun eigen protocol aan te passen dat alle mogelijke functies automatisch herkend worden.. Dan heeft dat hele MFX toch geen nut??



tja, wat wil je nou, hij kost 'maar' 270 euri's :?
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
 :D Dan werkt DCC toch wel mooi.
Je moet inderdaad bovenop de 270 eu nog een decoder kopen maar dan ben je wel zelf baas.
Je bepaald zelf welke functies en hoe.
Sluitlichten uitschakelen is ook mogelijk alleen dan moet ik de bedrading nog aanpassen terwijl bij Marklin dat al geintregeerd is op de print.
Op de Trix print zit nog een 8 polige stekker verbinding.
Leuk klusje voor de winteravonden, de decoder kan het al. Kwestie van sluitlichten apart bedraden.

Groet, Albert.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: Robber op maandag 18 mei 2009, 14:29:21
tja, wat wil je nou, hij kost 'maar' 270 euri's :?

My point exactly..

Die zogenaamde 'dump' van de ACTS locs?.. dat zijn in mijn ogen de normale prijzen voor dat soort (begrijp me niet verkeerd) uitgekauwde modellen die al jaren in allerlei kleurvarianten uitgebracht worden.
Als het de eerste is en men nog niet weet of het model gaat lopen mag het best iets duurder, maar elke variant daarop (als de ontwikkeling toch al is terugverdient) zou voor minder over de toonbank moeten..
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Mee eens, het zit er op men hoeft alleen ff de functietoets toe te wijzen  :?

Maar goed de functies op deze loc vind ik zelf iet wat vaag in volgorde, maar dat kan ook aan mij liggen  :shock: Ik heb niet zo veel verstand van de schakeling van AUX uitgangen en hun schakeling.

Ik heb de functie combinatie voor de verschillende seinbeelden die deze loc kan weergeven hieronder beschreven.

VOORUIT RIJDEN (lange huif voor)
F0 aan = frontverlichting + sluitverlichting brand

F0 aan + F6 aan = Frontverlichting brand

F0 aan + F6 aan + F8 aan = Gevarensein brand (frontlverlichting brand aan beide zijden)


ACHTERUIT RIJDEN (korte huif voor

F0 aan = frontverlichting + sluitverlichting brand

F0 aan + F8 aan = Frontverlichting brand

F0 aan + F6 aan = Sluitverlichting brand

F0 aan + F6 aan + F8 aan = Gevarensein brand (frontverlichting brand aan beide zijden)




Op F5 zijn ook op AUX 3 nog 2 vinkjes gezet, maar als je daar een functietoets aan toewijst gebeurt er helemaal niets!
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: OmeLaurus op maandag 18 mei 2009, 16:02:08
Die zogenaamde 'dump' van de ACTS locs?.. dat zijn in mijn ogen de normale prijzen voor dat soort (begrijp me niet verkeerd) uitgekauwde modellen die al jaren in allerlei kleurvarianten uitgebracht worden.
Als het gewoon een kleurvariant was, had Brigitte het schakelen van de verlichting niet uit hoeven zoeken. Op de eerste versies kon je die alleen aan of uit zetten.
Dus men heeft toch iets meer veranderd als alleen de kleur.
Of deze verandering het model verbetert ????

Ik zou zelf voor de lage prijs kiezen, en de verlichting "ouderwets" laten.

groetjes
Henk
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Brigitte: al die combinatie's zijn inderdaad wel wat vaag, maar het werkt gelukkig wel.
Als had het volgens mij wel logischer gekund...

Je kan dus ook een duwende loc simuleren met de lange huif voor, grappig. Met de korte huif voor niet dus.

Koen
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Gevarensein is trouwens niet het juiste woord voor 2 x frontsein wit/geel branden. Gevarensein is bovenpit wit/geel en de onderste 2 branden dan rood.

Märklin spreekt van Rangeerlicht dubbel A. Meer info daarover heb ik nog niet kunnen vinden  :?

@ Koen, het is zeker leuk dat het allemaal er op zit en werkt  :D
Als je met de korte huif voor F0 ingeschakeld hebt en F6 in en weer uitschakeld en daarna F8 inschakeld heb je wel een Frontsein zonder sluitverlichting. Heb ik net uitgeprobeerd.





Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Pff, wel ingewikkeld!

Ben benieuwd of het met een beetje slimme instellingen in de decoder niet simpeler kan. Dat zal ook afhangen hoe Märklin het technisch opgelost heeft.
Wie weet als ik ooit deze loc koop kan ik het uitproberen. Voorlopig laat ik deze loc even staan (niet dat die niet mooi is maar je kan niet alles hebben...)

Koen
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Volgens mij: gevarensein NL is 2x rood onder, geel/wit boven.
Frontseinen aan, aan beide zijden van de lok, is in Duitsland het rangeersein. In NL is dat 1 enkel wit/geel sein aan beide zijden van de trein.

Groet,

Patrick
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Dus het gevaren/rangeersein van deze loc is in Nederland onzin.

Blijft natuurlijk wel het uitschakelen van sluitseinen wat leuk is.

Koen
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: KNed op woensdag 20 mei 2009, 12:40:30Dus het gevaren/rangeersein van deze loc is in Nederland onzin.

Nee, al zal het in het grootspoor weinig gebruikt worden :D

Het 3 x wit aan 2 kanten is idd. een duits rangeersein!
In NL mag het als verbetering van de veiligheid ten behoeve van het wegverkeer!

Past dus hartstikke goed bij dit type locomotief  8)
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Birgitte, wil je dat nog even uitleggen?

Wanneer mag dat dan waar gebruikt worden?

Bedankt!
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Tja hoe en waar het in NL gebruikt mag worden is ter beoordeling van de mcn zelf neem ik aan. Er staat niet voor nix dat het gebruikt MAG worden.

Als je het goederenvervoer een beetje volgt zou Amsterdam Houtrakpolder een plek kunnen zijn waar je dit seinbeeld zou kunnen gebruiken om de zichtbaarheid van je loc te vergroten. Van Amsterdam H. is bekend dat er een paar erg onoverzichtelijke onbeveiligde plaatsen zijn waar de rijweg en spoorbaan kruisen. Daar zijn regelmatig bijna aanrijdingen voor in het donker. Uiteraard is dit mijn eigen theorie en gebaseerd op wat ik hier en daar lees  :wink:

Ik zei al waarschijnlijk wordt het zelden of nooit in NL gebruikt, maar dat het volgens de regels KAN is voor mij voldoende  :D
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: Brigitte op woensdag 20 mei 2009, 13:00:50
Het 3 x wit aan 2 kanten is idd. een duits rangeersein!
3x wit aan beide zijden is enkel voor zogenaamde 'Verschubfahrten', dat geldt zowel voor Oostenrijk als voor Duitsland. Tijdens het rangeren mag nooit aan beide zijden een A-frontsein getoond worden, omdat rangeerdelen op de vrije baan kunnen komen, en verwarring met doorgaande treinen ten alle tijde voorkomen dient te worden) . Daarvoor geldt dat de bovenste lamp aan beide zijden uitgeschakeld dient te worden (dus zeg maar een Belgisch/Frans frontsein aan beide zijden).

Citaat van: Brigitte op woensdag 20 mei 2009, 13:50:04
Tja hoe en waar het in NL gebruikt mag worden is ter beoordeling van de mcn zelf neem ik aan. Er staat niet voor nix dat het gebruikt MAG worden.
Lees het Seinenboek nog eens door, met speciale aandacht voor Hoofdstuk 8 "Seinen op kracht- en overige spoorvoertuigen", waarin seinnummer 412 getoond wordt. Daar heeft men zich aan te houden. Niet aan het beoordelings(on)vermogen van de dienstdoende mcn.

Citaat van: Brigitte op woensdag 20 mei 2009, 13:50:04
Als je het goederenvervoer een beetje volgt zou Amsterdam Houtrakpolder een plek kunnen zijn waar je dit seinbeeld zou kunnen gebruiken om de zichtbaarheid van je loc te vergroten. Van Amsterdam H. is bekend dat er een paar erg onoverzichtelijke onbeveiligde plaatsen zijn waar de rijweg en spoorbaan kruisen. Daar zijn regelmatig bijna aanrijdingen voor in het donker. Uiteraard is dit mijn eigen theorie en gebaseerd op wat ik hier en daar lees  :wink:
Mag dus gewoon niet. Het seinenboek zoals dat nu geldt schrijft een duidelijke "aanduiding aan het wegverkeer van een trein" voor. De Inspectie Verkeer & Waterstaat wordt er niet vrolijk van als elke mcn maar een beetje op eigen inzicht gaat bepalen welk seinbeeld hij toont.

Overigens geheel terzijde, het Märklin-model mag Duitsland niet in, want de PZB-ontvangspoel ontbreekt rechtsvoor op het draaistel. En eigenlijk mag 'ie in Nederland ook niet rijden, want de zitten ook geen ATB-opnamespoelen op. :?
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Ik vind hem wel mooi maar ik denk dat ik eerst de gewone ACTS koop,want die is in de aanbieding voor ?179,- en dat is wel de moeite waard!

Groet BMW-Fan
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: BMW-Fan op maandag 15 juni 2009, 15:12:23
Ik vind hem wel mooi maar ik denk dat ik eerst de gewone ACTS koop,want die is in de aanbieding voor ?179,- en dat is wel de moeite waard!

Groet BMW-Fan

Als je een jaartje wacht is de Portfeeder ook te koop voor ?179,-  :)

Groet Robbert (ook BMW-fan)
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
jammer dat mehano er niet mee komt, omdat ze.......jah.....wat doen ze eigenlijk
de mehano is wel op schaal. zonde tante >M<
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Ik zag dat het broertje de 7103 aan het werk was bij de spoorverdubbeling tussen Vleuten een Harmelen (dit geheel terzijde) :)
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Daniel,

Ik heb de Portfeeders naar 2rail aangepast. Ik vind het een prachtige goedrijdende lok.
De lok is in de lengte 4 mm te kort, ik vraag me af of jij dat op het blote oog ziet. Het valt zelfs niet op naast een 6400. Zij hebben als model dezelfde lengte maar de G1206 zou 4 mm langer moeten zijn.
De lok staat nu bij Conrad al voor 249.
Een Mehano ziet er dan wel leuk uit maar de hekjes hangen altijd scheef en als je hem aanraakt breekt er iets af, geef mij dan maar een Marklin kwaliteit met een kleine maatafwijking.
Bovendien; als een Marklin 100 % foutloos zou zijn zou hij 600 euro moeten kosten, ik vraag me af wie hem dan nog aanschaft.
Ik ben blij met de Portfeeders en ik hoop dat Marklin nog lang doorgaat met dit soort modellen.
groet, Albert.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102

Je ziet het ook niet maar toch is het wel erg makkelijk van marklin.
Hij zal echt niet ?600 gaan kosten als de draaistellen en de lengte vanaf het begin van het model correct waren geweest.

Ik ben het met je eens dat mehano kwaliteit minder is, daarom heb ik toen voor me containertrein een trix 1251 gekocht. 
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Hallo,
Die korte draaistellen komt de rijeigenschappen ten goede, die zijn bij dit type Marklin (de1002, NS6400 en G1206) geweldig.
Maar ik geef ook toe dat het wel een beetje gemakkelijk lijkt van Marklin, maar de waarheid is natuurlijk wel anders gezien de financiele capriolen bij Marklin.
We moeten blij zijn dat Marklin dit soort Nederlandse modellen wil maken, de Nederlandse markt is maar erg klein.
Ik weet nog in de beginjaren van mijn hobby was er bijna geen NL model te vinden.

groet, Albert.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Hmm, dit vind ik wel een flauw excuus.

Ik ga er vanuit dat het gewoon een makkelijke oplossing was omdat ze die draaistellen al hadden.

Het zijn prachtige locs maar de draaistellen vind ik het grooste minpunt en heel jammer dat Märklin zich er daarbij zo gemakkelijk van af gemaakt heeft...

Koen
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Tja kun je van Mehano ook zeggen... jammer dat ze zich niet iets meer met de kwaliteit van het model bezig hebben gehouden  :? Dan hadden ze echt kunnen scoren.

Dus wie maakt het zich nu makkelijk.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
alleen de hekjes toch?
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Ik zeg ook niet dat Mehano zich er niet gemakkelijk van af maakt.
Maar excuses als betere rij-eigenschappen, de financiële situatie bij Märklin of blij zijn met elk NL model hoe-die-er-dan-ook-uit-ziet gaan er bij mij niet in...

Koen
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: Danielrailer op dinsdag 16 juni 2009, 19:24:31
alleen de hekjes toch?

Nee, wat mij betreft juist niet de hekjes. In de afweging tussen stevigheid en natuurgetrouwheid zou ik misschien een andere keuze maken, maar met die gesoldeerde hekjes kun je moeilijk beweren dat Mehano er zich gemakkelijk vanaf heeft gemaakt.
Het is helemaal een slap geval. De bodemplaat bijvoorbeeld is van een of ander slap kunststof. Een keer openmaken en je krijgt de bodemplaar nooit meer echt recht. Ik heb er eentje en daar blijft het bij.

De rijeigenschappen vind ik eigenlijk wel beter dan die van de Märklin.
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Ik ben nog een leek op het Marklin terrein, maar heb me al redelijk ingelezen, maar zit nu met een vraag. Omdat ik hoop dat er in dit topic mensen zijn die van alles uitproberen met hun MaK , hoop ik dat iemand een oplossing weet voor mijn probleem.

In de handleiding van de 37626 staat dat hij ook op Delta zou moeten functioneren. Het standaard adres is echter 65, en ik geloof dat Delta 60 (24, 78 en??) nodig heeft. De loc reageert op het Delta systeem dan ook niet goed. Langzaam achteruit, niet bedienbaar met de trafo.

Is dat probleem bekend? En zo ja, is er een oplossing voor?
Volstaat het met bv. veranderen van het loc-adres via een IB of zoiets?

Groetnis út Fryslân,

Douwe
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Als je het adres aanpast naar een Delta adres zou het gewoon moeten werken. Je moet dit dan inderdaad met een Central Station, IB oid doen.

Maar jij schrijft dat de loc langzaam achteruit rijdt? Dat zou niet moeten want de loc krijgt op het standaard adres geen digitale info?!?

Koen
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
OK, bedankt! Ik heb inmiddels ook een reactie uit Duitsland van de Marklin-site, die hetzelfde als optie geeft. Nu nog even iemand in de buurt met een CS of IB of iets dergelijks? (welke zijn er nog meer?)

Een beetje naief trouwens dat ze het adres op 65 zetten en niet op een Delta adres. Iemand die CS of zoiets gebruikt kan immers 'omprogrammeren' en een Delta rijder niet? (of men wil graag dat je dat ook aanschaft?)

De loc rijdt inderdaad heeeel langzaam achteruit, met brandende achterlampen en is niet bestuurbaar!
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: DKD op dinsdag 28 juli 2009, 09:31:57
OK, bedankt! Ik heb inmiddels ook een reactie uit Duitsland van de Marklin-site, die hetzelfde als optie geeft. Nu nog even iemand in de buurt met een CS of IB of iets dergelijks? (welke zijn er nog meer?)

Een beetje naief trouwens dat ze het adres op 65 zetten en niet op een Delta adres. Iemand die CS of zoiets gebruikt kan immers 'omprogrammeren' en een Delta rijder niet? (of men wil graag dat je dat ook aanschaft?)

De loc rijdt inderdaad heeeel langzaam achteruit, met brandende achterlampen en is niet bestuurbaar!

Hallo Douwe,

Ik heb ooit ook meegemaakt dat een loc met een bepaalde snelheid wegreed, terwijl ik het betreffende adres van de loc niet had ingevoerd. Oorzaak was, dat de loc na het testen in de winkel al rijdende van de baan was geplukt en daarna was opgeborgen. De decoder onthield de rijopdracht, dus bij een eerstvolgend digitaal gebruik bij mij thuis scheurde de loc er direct vandoor (ondanks dat de loc na aanschaf eerst analoog was gebruikt).
In jou geval zou iets dergelijks wellicht ook gebeurd kunnen zijn. De loc krijgt wel spanning, maar geen opdracht via adres 65 (omdat Delta dit adres niet kan verwerken) dus gaat de loc vrolijk verder met zijn laatste opdracht.

Je zou kunnen overwegen jou Delta centrale te vervangen door een MS. Hiermee kun je alle motorola adressen aansturen en kun je tot 10 locs tegelijk in een database bewaren. Bovendien kun je diverse functies van locs aansturen (voor zover aanwezig uiteraard), hetgeen met de Delta zeker niet kan. Tweedehands is een MS voor niet al te veel geld aan te schaffen.

Groet,
Ronald
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
MS staat ook op het verlanglijstje, maar ik wilde eerst deze locomotief, dus eerst weer effe sparen.

Ik heb een oproep op het forum gezet, misschien dat er iemand in de buurt van Dokkum is, die deze loc op adres 60 kan/wil zetten.

Ik heb hem gekocht via Marktplaats bij C-rail, dus 'even' bij de winkel langs (zoals Marklin Duitsland voorstelt) lukt niet.

Maar ik denk dat ik er binnenkort wel uitkom . . . .

Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Citaat van: DKD op dinsdag 28 juli 2009, 09:31:57
Een beetje naief trouwens dat ze het adres op 65 zetten en niet op een Delta adres. Iemand die CS of zoiets gebruikt kan immers 'omprogrammeren' en een Delta rijder niet? (of men wil graag dat je dat ook aanschaft?)

Ja maar op welk Delta adres moeten ze hem zetten? Dat zal altijd net de verkeerde zijn voor jou en met een Delta kan je hem toch niet veranderen.
Ze houden (wel verklaarbaar denk ik) geen rekening meer met Delta rijders. Eigenlijk zijn voor Delta rijders alleen de dipswitch decoders handig...

Een MS heb je voor weinig geld, ik zou als ik jou was snel een MS aanschaffen, dan ben je van de problemen af en je kan veel meer met je locs...

Koen
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
Delta heeft maar 4 adressen. Is het bv. een diesel, dan zetten ze hem op het stanaard adres voor diesel. Dat is met Delta altijd(?) al zo geweest. Met locdecoder en soldeerbrugjes moet je toch al kiezen.
Maar wat ik eigenlijk verwacht had, is, dat als je in de folder zegt dat hij op Delta kan rijden, je er dan in ieder geval één van die adressen in zet, toch? En geen rekening meer houden met Delta . . . OK, maar zet het er dan ook niet in!

Ik heb inmiddels een Moble Station met zo'n kleine standaard trafo erbij in bruikleen. De MaK meldt zich keurig aan, maar je kan hem niet op een dusdanig adres omzetten, dat ook op de Delta-baan herkend wordt. Daar zal je dan wel een CS voor nodig hebben.

Ik kan voorlopig even rondjes rijden, misschien kan ik die MS combinatie t.z.t. wel overnemen.

Alle meedenkers bedankt voor de adviezen en opmerkingen. In twee dagen weer veel bijgeleerd, en dat is nooit weg.

Groetnis út Fryslân,

Douwe
Re:37626 MaK G1206 PORTFEEDERS 7102
hallo Douwe

goed dat je nu met je loc kan rijden , ik zag dat jij hem bij C-rail maikel gekocht had .
volgens mij kom ik regelmatig MS op marktplaats van hem tegen ( ? 39,95 ) voor de 1,9 A versie.
misschien is dat toch eens het overwegen waard.

joop