Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ottbergen en Bad Driburg

Gestart door Maarten Marklin vrijdag 15 mei 2009, 20:27:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ottbergen en Bad Driburg
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Ottbergen en Bad Driburg
Vorige week toerden we met de auto door het Teutoburgerwoud. We reden door een dorpje en dat heette Ottbergen. Heee dacht ik, dat klinkt bekend. Ik had immers de Watertoren van Kibri waar Ottbergen op stond en ik wist dat Kibri ook de halfronde locloods van Ottbergen in het sortiment heeft zitten. Direkt "Bahnhoff" in de TomTom ingevoerd (wat een handig ding toch). Het Bahnhof lag op een talud, je moest over een smal weggetje onder een viaduct door en dan lag boven op het talud het stationnetje. Er liep een enkelbaans spoor overheen zonder bovenleiding. Ik zag een modern Dieseltreinstel net uit het zicht verdwijnen. Niet echt een plek waar een groot emplacement met veel bedrijvigheid, draaischijf, locloods enzovoorts te vinden zou zijn of het idee dat dat hier ooit geweest zou kunnen zijn. Gedesillusioneerd stapte ik weer in de auto en reed weg. Het zal wel een ander Ottbergen geweest zijn dacht ik. We reden parallel aan het spoor op de lager gelegen weg en lieten het Bahnhof achter ons. Na een paar minuten zag ik rechts van mij achter het struikgewas een oud gebouw opdoemen . Het leek verdacht veel op de achterkant van een locomotiefloods. Dus toch......Mijn hart ging sneller kloppen, We reden ietsje door tot onder een viaduct en ik besloot meteen rechtsaf te gaan. Er stond een bord dat het een DB anlage was en "gefahr" enzo. Maar er stond niet dat het verboden was. Na een paar honderd meter stapte ik uit de auto en liep door het wilde gras wat welig tierde. Ik zag een wit seinhuis staan midden in de verwilderde natuur. Er lagen nog hele stukken roestige rails. Aan de overkant van de enkelsporiige hoofdbaan zag ik de vervallen locloods van Ottbergen staan. Precies zo als de Kibri loods alleen was deze echte helemaal verlaten en vervallen. Ik stapte dwars door de bramenstruiken heen om een goede foto te kunnen maken. Dat de struiken mij prikten deerde mij niet want ik zag een mooi stuk historie voor mij staan. Ongelooflijk dat op deze plek vroeger zo'n bedrijvigheid is geweest.


Door de bramenstruiken heen...







In de verte in de verwilderde natuur een verlaten wit seinhuis...









Een stadje verder op: Bad Driburg. Een prachtig seinhuis.






Re:Ottbergen
Joost B.
gast

Re:Ottbergen
Mooie foto's!

Ja het Traject Altbekken - Ottbergen ooit 1 van de mooiste DB trajecten waar heel veel bedrijvigheid te vinden was. Zoals te zien aan de locloods en seinhuis. Nu 1 van de 100'en andere vergeten stukjes spoorweg geschiedenis. Het doet pijn in mn hart om zoeen bijzonder stukje spoorlijk zo verwaarloosd te zien.

Toch bedankt voor de foto's ooit een hele mooie spoorlijn, nu slechts een schim van wat het ooit was.

Gr Joost
Re:Ottbergen
ATSF2
gast

Re:Ottbergen
Hoi Maarten

Helaas ik zie geen foto's

De plek ken ik ook. Het is altijd lruk om er even rond te lopen en te denken aan hoe het ook al weer was
Re:Ottbergen
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ottbergen
Ik zie de foto's wel. Misschien moet je even geduld hebben. Soms heb ik dat ook dat ik niks zie staan en dan ga ik er later nog eens kijken en dan zijn ze wel zichtbaar.
Re:Ottbergen
kiezel
gast

Re:Ottbergen
Prachtige foto's!
Een mooi stukje geschiedenis.
Ook al is het vervallen en niet meer in gebruik, ik vind het erg mooie plaatjes met al dat groen erbij.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Ottbergen en Bad Driburg
prachtig!

Zulke lijnen zijn veel te vinden in duisland,daar zijn ze gelukkig veel minder opruimerig dan hier!
Wat ook mooi is om te gaan kijken is het oude rangeerterrein duisburg werdau met de oude
watertorens.
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ottbergen en Bad Driburg
De Watertoren in Ottbergen was denk ik al gesloopt want die is er niet meer te vinden. Ik vond even voorbij Bad Bentheim (ik dacht Schuttorf, weet het niet zeker) een watertoren die veel lijkt op het KIBRI model Ottbergen.

Re:Ottbergen en Bad Driburg
Märklinliefhebber jr.
gast

Re:Ottbergen en Bad Driburg
Man hoe kunnen ze dat die locloods aan doen en het seinhuis  :(
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Citaat van: Märklinliefhebber jr. op zaterdag 23 mei 2009, 13:16:08
Man hoe kunnen ze dat die locloods aan doen en het seinhuis  :(
Nou, tegenwoordig denkt met niet van "O, wat een mooie locloods, die gaan we gebruiken" maar is men enkel gefocussed (ok, er zijn uitzonderingen) op winst winst en nog eens winst maken. Het opknappen van deze hele spoorlijn incl. voorzieningen zal waarschijnlijk te veel geld kosten en op termijn niet rendabel.

Jammer, maar zo is het wel! :(
Re:Ottbergen en Bad Driburg
tjoektjoek
gast

Re:Ottbergen en Bad Driburg
he die watertoren staat in Lingen toch :lol:
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Het zou inderdaad Lingen geweest kunnen zijn. Mooie fabrieksgebouwen staan erbij.
Er is nog een watertoren maar die is slanker en hoger. Deze bij de fabriek is denk ik wel degene die op de foto staat. Ik kwam van Bentheim af en reed richting Meppen en ben inderdaad al toerend door Lingen gekomen. Ik was daar gestopt bij een supermarkt en toen even teruggelopen om de foto te maken.
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ottbergen en Bad Driburg
http://www.archistory.eu/

Daar vind je alles over de watertoren en oude lokloodsen in Lingen.
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Vorige week ben ik ook naar Ottbergen en Bad Driburg geweest want ik heb er al eens iets over gelezen.
het is jammer dat de meeste sporen die er ooit lagen opgebroken zijn. vroeger was het veel groter.
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ottbergen en Bad Driburg
In Bad Driburg bij de goederenloods is ook een groete modelbaan te zien. Ze hebben een stuk van de baan Bad Driburg Ottbergen nagebouwd zoalsd het vroeger was. Helaas was het gesloten wegens verbouwing toen ik er was. Zodra het gereed is ga ik er weer eens naar toe.
http://www.mo187.de/
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:Ottbergen en Bad Driburg
prachtige foto's
inderdaad jammer dat het zo verwilderd is
waarom niet een mooi museum van maken ofzo in duitsland zijn zoveel stukjes te vinden dat ze misschien een apart spoor kunnen maken waarmee ze langs deze pracht stukken langsgaan met rondritten grote duitse stomer enzo heerlijk
zo zonde dat al dat spoor er ligt maar dat er niks nuttigs mee wordt gedaan
bedankt voor het plaatsen
groet robert
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Citaat van: Maarten Marklin op zondag 21 juni 2009, 16:11:15
In Bad Driburg bij de goederenloods is ook een groete modelbaan te zien. Ze hebben een stuk van de baan Bad Driburg Ottbergen nagebouwd zoalsd het vroeger was. Helaas was het gesloten wegens verbouwing toen ik er was. Zodra het gereed is ga ik er weer eens naar toe.
http://www.mo187.de/

Hallo,

Volgens mij is de "baan" weer te bekijken. Fantastisch wat daar gebeurt!!!! Ook de site doet het weer!

jan
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Ottbergen en Bad Driburg
Ik heb de site net bekeken. Ik ga zeker nog eens terug naar Bad Driburg! Er zijn een aantal nieuwtjes in het landschap ingebouwd. Ziet er prachtig uit.