Eric,
Je laat te veel vragen open en er zijn teveel mogelijkheden. Hoe wil je detecteren? Welke rails gebruik je, m of k? Wat voor relais is het? Waarom secties stroomloos zetten als je digitaal bestuurt? Welke kant rijden de teinen op?
Ik heb het zelf ooit analoog gedaan met de oude schakelrails van het M systeem. Hierbij liet ik de schakelrails de wissel naar en het sein van het andere spoor omzetten zodat de trein op het andere spoor gaat rijden wanneer het ene spoor wordt bezet en vice versa. Daarmee voorkwam ik tevens dat de trein op een bezet spoor ging rijden.
Ik gebruikte hiervoor twee schakelrails met twee originele seinen om te schakelen, maar het kan evengoed met één relais met een zogenaamde flip flop schakeling, mits genoeg vrije contacten om het relais zichzelf aan te laten houden. Daarbij blijft het relais ingeschakeld wanneer het via de ene rails wordt aangezet en schakel je deze uit door via de andere rails de spanning te onderbreken.(dat kan alleen niet met de m schakelrails)
Hoop je wat ideeën te hebben gegeven en kan je wellicht verder helpen als je aangeeft welke richting de treinen oprijden(van of naar de wissel), hoe je wilt schakelen en wat voor relais je gebruikt(statisch of dynamisch)
mvg,
Frank