Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

raptor digital centrale

Gestart door pinkf zondag 10 mei 2009, 14:47:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Beste Ronald,

In je opsomming ben je één essentiële module vergeten: 003 Halteplaatsen en wachttijden, anders krijg je: trein komt binnen, meldt zich af waardoor de vervolgrijweg vrijkomt, de trein vertrekt onmiddellijk (in de andere richting)

De grootste verbetering t.o.v. de genoemde banen op tentoonstellingen is het gebruiken van de modules 001, REMmelders naar kruipsnelheid, als je dan de massatraagheid in de decoder afstelt op de afstand tussen begin remmelder en begin aankomst/stopmelder, dan heb je al een veel mooier bedrijf als op de tentoonstellingen vaak te zien is.

Wil je niet "spelen" met de instellingen van je decoder, dan koop je twee modules, 002 Optrek-gewicht/Afrem-gewicht instellingen(ook oude decoders zonder massa) en 012 Gemeten remmen per loc per blok volautomatisch regelen(icm 001 & 002), en Raptor doet het voor je, je moet in de Raptor wel aangeven of de trein een lange remweg (veel gewicht) of een korte remweg (weinig gewicht) heeft.

De meeste andere modules die je opgeeft zijn nuttig of mooi, maar niet essentieel.

Natuurlijk is mijn visueel gehandicapte MSG collega hier ook aan het werk, ik vertelde hem van onze discussie en, het zal je niet verbazen, hij is het helemaal met mij eens, leren hoe de Raptor werkt en wat hij kan en uitbreiden als je tegen wat oploopt wat beter of mooier kan, hij doet al heel wat maanden niets anders, alleen moet voor hem nieuwe software ontwikkeld worden, a.s. zaterdag gaan hij en de softwareontwikkelaar "in de praktijk" weer kijken hoe ver ze zijn en wat voor uitdagingen er zijn.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: raptor digital centrale
beste Anne,

vergeef dat ik het toch vraag, maar oprecht vraag ik me af, hoe is de (visuele) beleving van deze hobby bij een visueel gehandicapte.
ik wil het graag begrijpen.
dank als je hierop wil reageren

mvg,

Ruud
 
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Beste Ruud,

De beleving van deze collega zit helemaal in het bedenken van wat hij wil dat er gebeurt op de baan, voor de data in/uit de Raptor gebruikt hij een braille lezer met een door de software ontwikkelaar speciaal voor hem ontwikkelde interface/software, die het nu al een jaar of drie ongestoord doet.

Als hij wil controleren waar een trein naar toe gaat dan loopt hij naar die plaats en voelt of de trein er is, alleen al weten waar die plaats is, is voor ons ziende mensen al moeilijk voorstelbaar.

Het denkvermogen van de visueel gehandicapte mens is over het algemeen sterker ontwikkeld als bij de ziende mens, net als het gehoor en het voelen, hij hoort welk trein er rijdt en hij voelt dat ik bij hem in de buurt komt.

Hij is op automatiseringsgebied bij ons de deskundige, hij is bij betrokken geweest bij Koploper en Traincontroller, op de huidige 3-poot baan is destijds begonnen met Railware, nu is hij bezig met iTrain en Raptor op de 3-pootbaan, iTrain met een andere collega, want grafisch, Raptor in zijn eentje, want alfa-numeriek.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
Citaat van: henkv op zondag 04 augustus 2019, 10:23:40
Als het Raptorteam (en ook Anne) zich hadden beperkt tot het uitleggen en benadrukken van de pluspunten van Raptor was de hele discussie de afgelopen 12 jaar heel anders gelopen denk ik. Maar nee, te vaak was sprake van geheimzinnigheid, vreemde argumenten (staren naar schermen, cloudproblemen, omvallende bitjes, weet ik veel) bij voorkeur ten koste van andere apparaten en de gebruikers daarvan. Dan lok je scherpe reacties uit.

Hier zit volgens mij  de crux. Het apparaat wordt door 1 of een paar personen openlijk maar ook vaak tussen de regels door gepromoot op een manier die bij mij en waarschijnlijk anderen stekels doen opzetten.
Dat gaat tot en met dit draadje door. Nu wordt heel erg de nadruk gelegd op de gehandicapte modelspoorder:
-Visueel gehandicapt
-100% kleurenblind
-Spastisch
Maar hoeveel modelspoorders in deze categorieën zijn er die ook een centrale nodig hebben??  Eentje?? In ieder geval niet meer dan op 1 hand te tellen (in Nederland) lijkt me. Met alle respect voor deze mensen denk ik dat ongeveer iedereen die tegen deze problemen aanloopt niet meer actief aan de modelspoorhobby meedoet. Alleen al puur vanwege de praktische consequenties.
Dus om dit als "unique sellingpoint" aan te voeren is echt nonsens.
En worden alle kosten die dit met zich meebrengt nu in de aankoopprijs gestopt wat de hoge kosten verklaard?

Ik ben zelf beroepsmatig actief in de software wereld en heb daar soms briljante oplossingen gezien die het toch niet haalden. Heel vaak liep het spaak omdat de techneut geen kaas gegeten had van marketing of gebruikersbeleving.
Ik denk dat dit hier ook speelt...

Koen

Re: raptor digital centrale
Citaat van: KNed op dinsdag 06 augustus 2019, 22:54:51

Het apparaat wordt door 1 of een paar personen openlijk maar ook vaak tussen de regels door gepromoot op een manier die bij mij en waarschijnlijk anderen stekels doen opzetten.


Da's precies waar het schuurt. :D

Wat die 1 of een paar personen helpt: jezelf kwetsbaar durven opstellen, ingaan gaan gestelde vragen ook als ze je minder goed uitkomen en vooral afscheid nemen van de altijd aanwezige zelfingenomenheid.

Gr, Ben.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2023

offline
Re: raptor digital centrale
Citaat van: KNed op dinsdag 06 augustus 2019, 22:54:51
Nu wordt heel erg de nadruk gelegd op de gehandicapte modelspoorder
Valt wel mee vind ik. Ik heb niks met Raptor, maar ik vind het wel bewonderenswaardig dat ze dit initiatief steunen en oppakken.
Ik zie dat de grote jongens nog niet doen.

Overigens heb de betreffende visueel gehandicapte man eens gesproken op een gastendag bij MSG en daar neem ik mijn petje voor af.

Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Beste Koen,

Ik reageer even op het door jou geciteerde gedeelte, ik heb nogal wat tijd gestopt in het op ons forum (en een ander forum) uitleggen hoe de Raptor werkt, zie

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=3326.0

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=4952.0

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32934.0

Inderdaad de software ontwikkelaar heeft weinig kaas gegeten van marketing........, een goede techneut is dan ook niets zonder een goede marketeer, overigens is hij het daar niet mee eens, dat mag, Raptor is "van hem", dus hij mag er mee doen wat hij wil.

Verder geen commentaar.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
Citaat van: fonzo999 op woensdag 07 augustus 2019, 13:51:35
Citaat van: KNed op dinsdag 06 augustus 2019, 22:54:51
Nu wordt heel erg de nadruk gelegd op de gehandicapte modelspoorder
Valt wel mee vind ik. Ik heb niks met Raptor, maar ik vind het wel bewonderenswaardig dat ze dit initiatief steunen en oppakken.
Ik zie dat de grote jongens nog niet doen.

Overigens heb de betreffende visueel gehandicapte man eens gesproken op een gastendag bij MSG en daar neem ik mijn petje voor af.

Ik is op zich mooi dat ze iets willen betekenen voor die blinde man, en over hemzelf zeg ik ook niets negatiefs;
maar:

  • Ga dit niet als verkoopargument/pre opvoeren want dit is niet voor de gewone doelgroep van een digitale modelspoorcentrale. Met andere woorden: 99,9% van de doelgroep schiet er niets mee op
  • Commercieel gezien is dit voor een niche-speler als de Raptor levensgevaarlijk. Er wordt wel veel tijd (en dus veel geld) in gestoken. Dat betaald zich nooit terug omdat er geen doelgroep is. Die tijd (en geld) kan beter gestoken worden in het uitbouwen van het product zelf zodat het breder/beter in de markt geaccepteerd wordt.

Koen
Re: raptor digital centrale
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: raptor digital centrale
Heren,

topic is geschoond, en diverse off-topic berichten verwijderd, of het forumteam wel of niet ingrijpt in een draadje is afhankelijk wat er gemeld wordt, discussies over, en uitdagen van het forumteam over verdwenen berichten, horen hier in het draadje niet thuis, hier hebben we de meldknop voor.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Beste Koen,

Je software collega bij Raptor heeft mij gevraag het volgende in dit topic te plaatsen, wat ik dan ook (ongecensureerd) doe

quote:

KNed(Koen) schrijft (reactie #107) "Er wordt wel veel tijd (en dus veel geld) in gestoken. Dat betaald zich nooit terug omdat er geen 
doelgroep is. Die tijd (en geld) kan beter gestoken worden in het uitbouwen van het product zelf zodat het breder/beter in de markt 
geaccepteerd wordt."

Hmmm, OK. Enne...heeft Koen daar wat tips over in welke richting hij dit "uitbouwen" zou willen zien opdat het breder/beter in de markt 
geaccepteerd wordt?

Wij proberen immers alles te kunnen bieden! :-)

unquote


Je kunt gewoon in dit topic antwoorden, een reactie zal op zich laten wachten, je antwoord wordt gelezen, maar ik ben een poosje met de caravan op stap.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
Kijk naar Märklin/ESU/.... Die merken investeren in hun centrales, brengen regelmatig nieuwe versies uit, etc. Als je de Raptop wilt blijven verkopen zul je toch met nieuwe features, etc moeten komen. En dan bedoel ik nieuwe zaken voor het algemene publiek. Of denkt de Raptor maker dat het product af is en tot in lengte van jaren verkocht zal blijven worden in de vorm die het nu heeft?

Koen
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2008

offline
Re: raptor digital centrale
Ik zou adviseren in ieder geval het uiterlijk te veranderen.
Denk dat een moderne uitstraling al beter verkoopt.
Kijk naar de zwarte MS2, ziet er toch ineens veel moderner uit, maar kan hetzelfde als de grijze variant.
Functioneel gezien ben ik onvoldoende thuis in de Raptor, dus daar kan ik niks op adviseren.

Groeten,
Ton.