Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

raptor digital centrale

Gestart door pinkf zondag 10 mei 2009, 14:47:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2013

offline
Re: raptor digital centrale
Je moet wel heel veel zelfvertrouwen hebben om dit apparaat (wat er als kinderspeelgoed uit begin 2000 uit ziet) voor zoveel geld te verkopen.
Een sluitend verkoop verhaal wat deze prijzen kan rechtvaardigen is mijns inziens onmogelijk!

Ik ben benieuwd wat er voor antwoord gaat komen.

Mvg,
Peter
Re: raptor digital centrale
Het Raptor forum lijkt inmiddels ook verre van actief
www.raptor-forum.nl

Volgens mij zijn de ideeën achter de Raptor echt niet verkeerd. En is het systeem erg uitgebreid en werkt het technisch goed. Maar mist het alle hedendaagse snufjes als gebruiksgemak, touchscreen, helder inzicht, etc. En als de prijs dan ook nog eens verre van concurrerend is dan zal het een product(je) in de marge blijven...

Koen
Re: raptor digital centrale
hoi,

Citaat van: Anne W op dinsdag 30 juli 2019, 20:53:48
Er wordt door de software man van Raptor nagedacht over of een antwoord en zo ja, wat is dan de inhoud.

Zal wel iets worden als dit bericht bij één van de vorige prijsverhogingen:

Citeer
Het einde van de eerste voorraad Raptor onderdelen komt in zicht zodat wij weer een nieuwe inkoopslag moeten gaan maken. Aangezien de prijzen van de onderdelen na 7 jaar niet meer zo "goedkoop" waren als nu het geval is moeten wij voor het eerst sinds 2007 ook de Raptor-produkt prijzen gaan meeverhogen. De nieuwe klantenprijzen miv 1 Feb 2015 zijn hier http://www.raptor-digital.eu/prijslijstnl.html te lezen.

Het is niet gek dat de prijs van een product omhoog gaat. Een biertje of kop koffie kost in het café of op het terras ook geen 1 euro meer in vergelijking met 2001. Alleen het is nu de vraag of met alle opties erbij deze centrale nog wel interessant genoeg is.

Citaat van: Anne W op dinsdag 30 juli 2019, 20:53:48
Eén opmerking mag ik al wel plaatsen:  Ja hoor, zeg maar dat de "early adopters" nu spekkopers zijn.

Dat is ook een manier van er tegenaan kijken.  :)
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: raptor digital centrale
Dat de prijs omhoog is gegaan, is enerzijds logisch. Alleen de stappen zijn wel wat aan de grote kant.
Maar je krijgt nu wel meer ?Raptor? voor je geld. Daarnaast zit er nu ook randapparatuur bij, wat er 10 jaar geleden nog niet was. Het verplichte kopen van alle opties is wat ongelukkig. Zeker als je gaat betalen voor dingen die je niet gebruikt. Maar bij vele andere centrales bestaat die optie niet eens en betaal je er ongemerkt voor.
Voordeel van het verplicht aanschaffen van alle opties, is het vermijden van omslachtige invoeren van allerlei codes om de functies te activeren, en de daarbij behorende boekhouding.
Daarnaast wordt nog steeds gebruik gemaakt van dezelfde (onaantrekkelijke) behuizing als 10 jaar geleden.
Zou Marklin dit ook hebben gedaan, dan hadden we nog steeds een groen scherm... Maar een software update naar de huidige normen is niet meer mogelijk. Bij Raptor heb ik ca 2 jaar geleden een gratis software update gekregen.
Maar van alles is wat te zeggen. Bedieningsgemak is het meest belangrijk in mijn ogen. En alle moderne centrales zijn opgebouwd uit menu?s. En hoe dieper je gaat, hoe onoverzichtelijker het wordt. Daar moet je weer routine in krijgen voordat het een beetje gaat werken.
Voor het lekker direct sturen vind ik de central station (Marklin 6021) nog steeds uitblinken in betrouwbaarheid en eenvoud. Niks menu. Het lastigste apparaat om te doorgronden is de memory.

Ik denk dat van veel centrales voor- en nadelen zijn op te noemen.
Deze zijn te onderscheiden in lay-out, bedieningsgemak, ontbrekende mogelijkheden, betrouwbaarheid en prijsstelling. Ik heb nog geen centrale gezien die overal hoog op scoord. Je blijft concessies doen.

Mvg. Marcel
Re: raptor digital centrale
Citaat van: loc1200 op woensdag 31 juli 2019, 08:01:31
Maar je krijgt nu wel meer ?Raptor? voor je geld. Daarnaast zit er nu ook randapparatuur bij, wat er 10 jaar geleden nog niet was.

Wat zit er nu in de verpakking als "extra's" ten opzichte van tig jaar terug? Is dat allen de doorontwikkelde software of zit er nu een voeding en booster bij? Welke randappartuur heb je dan nog nodig bij een raptor? Het ding is toch bedoeld om zonder scherm / computer te werken?

Citaat van: loc1200 op woensdag 31 juli 2019, 08:01:31
Daarnaast wordt nog steeds gebruik gemaakt van dezelfde (onaantrekkelijke) behuizing als 10 jaar geleden.  Zou Marklin dit ook hebben gedaan, dan hadden we nog steeds een groen scherm... Maar een software update naar de huidige normen is niet meer mogelijk. Bij Raptor heb ik ca 2 jaar geleden een gratis software update gekregen.

Lenz heeft al meer dan 30 jaar dezelfde behuizingen. Dat zegt niets ;) Er zijn meer fabrikanten die een gratis of tegen een kleine vergoeding een update hun (oude) digitale systemen geven. De Roco Multimaus bijvoorbeeld kan je gratis een update geven (een z21 en een computer), dat ding is ook al uit 2006 / 2007 dus nu meer dan 10 jaar oud.). Ook Lenz is daar een voorbeeld van. Een oude LZV100-centrale uit 1997 (meer dan 20 jaar oud!) kan nog de nieuwe software krijgen. Je kan gewoon bij een beurs even aankomen en de boel afgeven. Als je geluk hebt is het dezelfde dag geregeld anders krijg je het ding redelijk vlot weer thuis gestuurd.

Citaat van: loc1200 op woensdag 31 juli 2019, 08:01:31
Maar van alles is wat te zeggen. Bedieningsgemak is het meest belangrijk in mijn ogen. En alle moderne centrales zijn opgebouwd uit menu?s. En hoe dieper je gaat, hoe onoverzichtelijker het wordt. Daar moet je weer routine in krijgen voordat het een beetje gaat werken.
Voor het lekker direct sturen vind ik de central station (Marklin 6021) nog steeds uitblinken in betrouwbaarheid en eenvoud. Niks menu. Het lastigste apparaat om te doorgronden is de memory.

Je geeft precies aan waar de crux met het hele spul zit: Ergens mee te werken, ervaring mee op doen is het belangrijkste om iets te doorgronden en te begrijpen. Dan leer je ook de beperkingen en oplossingen om de beperkingen "werkbaar" te krijgen of te maken. Sommige mensen vinden dat dan al goed, andere gaan dan verder kijken naar andere oplossingen om het werkbaar te krijgen.

Groet Ronald.
Re: raptor digital centrale
Ik ben er tussenuit gepiept, het doet er niet toe.  :)
Re: raptor digital centrale
Citaat van: Spoorman op woensdag 31 juli 2019, 17:34:08
het doet er niet toe.
De woordenwisseling of het er tussenuit piepen? :D
Re: raptor digital centrale
Mijn mening doet er niet toe. :D :D
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Beste Ben,

Je bent er iets te vroeg tussen uit gepiept: ?succesvol vermarkten van een product is heel wat anders als het succesvol ontwerpen/bouwen van een product?

Het heeft Raptor ontbroken aan iemand die het succesvol kon vermarkten.

Beste Ronald,

Raptor heeft geen "verplichte modules" en de standaard besturing is al erg uitgebreid hetgeen na te lezen is in de Raptor-module catalogus (Module "000"). Het klopt dat treinbesturingssystemen erg ingewikkeld zijn en mede DAAROM is het module-systeem gemaakt opdat de Raptor de gebruiker "meeneemt" is het stap-voor-stap laten leren van zijn steeds beter & ingewikkelder geworden systeem. Als men 9,95 duur vindt voor een module die dan verder  onbeperkt te gebruiken is dan neem ik aan dat deze mensen ook nooit twee pilsjes bestellen op een terras...

De verkoop-statistieken leren dat de grootste grootverbruikers niet verder komen dan zo'n 30% van het totale module-aanbod(in willekeurige samenstelling steeds). Al deze mensen hebben geen enkel probleem het  overzicht te bewaren in het systeem-op-maat waar ze stap-voor-stap ingegroeid zijn.

Dit is een rechtstreeks antwoord van de software man van Raptor, mijn commentaar is dat dat aantal modules wel klopt, ik zit op iets van 38 modules, waarbij ik nog bij moet vermelden dat ik een paar nieuwe modules getest heb voor Raptor.

Tot slot van deze bijdrage een foto van een, niet al te kleine baan die in een voormalige fabriekshal staat, ik heb gevraag waar die fabriekshal staat en of hij ?bezoekbaar? is.



Wordt vervolgd denk ik.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
@Ben:

Citaat van: Spoorman op woensdag 31 juli 2019, 17:34:08
Ik ben er tussenuit gepiept, het doet er niet toe.  :)

Ik zie het. Alle berichten in het draadje verwijderd  O:-D Inclusief de prijsontwikkelingen. Die heb ik maar even opnieuw gemaakt



@Anne, Marcel (loc1200) / softwareman Raptor:

Het is net alsof ik aan het werk ben.  O:-D In mijn werk moet ik ook tig keer aan een aannemer vragen of hij de vraag heeft begrepen en een keer antwoord wil geven. Marcel (loc1200) geeft aan:

Citaat van: loc1200 op woensdag 31 juli 2019, 08:01:31
Maar je krijgt nu wel meer ?Raptor? voor je geld. Daarnaast zit er nu ook randapparatuur bij, wat er 10 jaar geleden nog niet was.

Als ik dom kijk naar de totaal prijs van een basis raptor met 100 uitbreidingen (25 aankoop + 75 gratis)  kost dat tot 2015 afgerond 500 euro. in 2019 kost de basis raptor zonder uitbreidingen al 685 euro. De basisversie heeft nog steeds geen 100[/i] extra modules gekregen want die moet je sinds 2017 per stuk (à ? 9,95) bijkopen. Koop je de gemiddelde willekeurige 30 extra modules, die volgens de raptorman aangekocht worden, ben je ongeveer 300 euro kwijt. In 2019 heb je een basiscentrale met 30 modules voor ongeveer 980 euro. Is dat nu meer Raptor voor je geld? Je hebt een minder uitgebreide Raptor (30 in plaats van 100 extra modules) voor meer geld. Waarbij de basisversie van de Raptor al meer dan twee keer (2x) zo duur geworden is.

Mijn vraag is simpel: Wat zit er nu in de verpakking als "extra's" ten opzichte van tig jaar terug? Om het even anders te formuleren: "Wat krijg je nu meer voor je geld dan eerst?" Meer niet. Is het beantwoorden van die vraag zo moeilijk of teveel gevraagd? Of loopt Marcel / loc1200 uit zijn nek te "l*llen"?

Groet Ronald.

edit: Wat extra uitleg gegeven.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Weer twee rechtstreekse reacties van de software man van Raptor (hierna te noemen "meneer R", minder typewerk voor mij en minder leeswerk voor jullie)

Over het "oudbollige" ontwerp. (Grijze plaat) De kleuterkleurstelling is bedoeld voor mensen die 100% kleurenblind zijn maar dan toch nog qua "kleur" duidelijk onderscheid kunnen maken tussen de diverse knopgroepen. Ook de knoppen zijn groot uitgevoerd geschikt voor mannen met "kolenschoppen" als handen. Voor de spastischen onder ons kan je er ook gewoon een kop koffie over uitstorten, Raptor geeft geen krimp, gewoon schoonmaken met een natte doek. Wij hebben namelijk een Raptor voor zoveel mogelijk mensen gemaakt ongeacht gezond of gehandicapt. Het is waar; een goede verkoper zou dat nooit doen want zo'n ontwerp "kost geld" en "levert niets op", "het gaat maar om enkelen mensen in de modelspoorhobby", zeggen dan de marketeers. "Helaas" hebben wij daar als kerngezonde mensen vanaf het begin wel de aandacht voor gehad en zelfs aanpassingen gedaan zodat zelfs blinden een Raptor kunnen bedienen. Alle aanpassingen kosteloos aangeboden, uiteraard. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

De spaaractie is destijds ontstaan vanwege de "maximaal 30% van het module aantal gebruik", immers voorbij deze 30% is vrijwel toch geen omzet te halen want de gebruiker heeft dan al precies wat hij ooit wilde hebben. Dus kon de rest daarna gratis worden aangeboden. Helaas bleek achteraf dat veel mensen dan in 1 keer(hoezo duur?) maar de 25 module bestelde en er dan totaal 100 in 1 keer kregen. Dat haalde het concept "stap-voor-stap" je Raptor opbouwen en leuk begrijpend onderuit. Daarom is de spaaractie uiteindelijk weer gestaakt omdat deze ondermijnend bleek voor het duidelijk gebruik van de Raptor.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
 @citaat / @Anne: Wat het ding kan weten we van alle promotiepraatjes hier op het forum. Maar gewoon antwoorden op een simpele vraag is zeer moeilijk begrijp ik uit het bovenstaande antwoord. Waar zit het probleem om een antwoord te geven op een simpele vraag. Zit er een woord buitenlands bij wat niet begrepen wordt? Wat moet ik / moeten wij nog doen om die simpele vraag beantwoord te krijgen? Of lult Marcel uit zijn nek?

Het gaat om de stelling van Marcel / Loc1200:

Citaat van: loc1200 op woensdag 31 juli 2019, 08:01:31
Maar je krijgt nu wel meer ?Raptor? voor je geld. Daarnaast zit er nu ook randapparatuur bij, wat er 10 jaar geleden nog niet was.

Mijn vraag is heel simpel: "Wat krijg je nu meer voor je geld dan eerst?" Meer niet. Is het beantwoorden van die vraag zo moeilijk of teveel gevraagd? Of loopt Marcel / loc1200 uit zijn nek te "l*llen"?

Groet Ronald.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: raptor digital centrale
Ronald, een beetje respect zou ik wel kunnen waarderen.
Ik werk 40 uur per week naast nog andere bezigheden, dus heb niet altijd de tijd om antwoord te geven.
Ik had begrepen uit eerdere antwoorden dat er extra koppelmogelijkheden zijn met bv een beeldscherm en dat die benodigde apparatuur nu meegeleverd wordt. Voorheen was dat sowieso niet.
Mvg. Marcel
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Een oud collega in de maritieme toeleveringsindustrie gebruikte vaak het gezegde: "als je niks koopt krijg je ook geen korting", daar kan ik er t.a.v. deze discussie nog één aan toevoegen: "als je niks koop geef je geen geld uit en ontdek je geen nieuwe dingen.


Een reactie opgesteld door mij met goedkeuring van meneer R:

de vaker genoemde maximum capaciteit van het DCC systeem van 18 tegelijk rijdende/optrekkende/afremmende treinen is bij de Raptor hoger omdat de automatiserings software en de DCC software in één apparaat zitten en op elkaar afgestemd zijn voor wat betreft herhalingsopdrachten voor de lokdecoders, bij een pc/programma in combinatie met een centrale kan dat niet afgestemd zijn om dat de pc/programma en centrale op dat gebied niet met elkaar communiceren.

Vanwege datzelfde feit kan Raptor in DCC rijdend 60 loks aan, indien die loks elk met een (verschillende) constante snelheid rijden, Raptor stuurt dan maar heel weinig herhalingsopdrachten

Voor de duidelijkheid: ik ben nu alleen maar de spreekbuis van meneer R.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
Hoi,

Citaat van: loc1200 op donderdag 01 augustus 2019, 13:13:29
Ronald, een beetje respect zou ik wel kunnen waarderen. Ik werk 40 uur per week naast nog andere bezigheden, dus heb niet altijd de tijd om antwoord te geven.

Dat respect krijg je wel. Dat dan het woord "lullen" in de zin van "zwammen" / "onzin praten" mogelijk verkeerd valt en mogelijk als "respectloos" ervaren wordt is misschien te betreuren.

Alleen waar ik niet tegen kan is dat er om de hete brij heen gedraaid wordt. Niemand wil met een onderbouwing van de bewering komen. Zeker als er tussendoor nog reageert wordt door de fabrikant of zijn hulptroepen. Terwijl de vraag heel simpel is dan ben ik wat "fel". Iedereen is "druk" met van alles, ik ook ;)

Citaat van: loc1200 op donderdag 01 augustus 2019, 13:13:29
Ik had begrepen uit eerdere antwoorden dat er extra koppelmogelijkheden zijn met bv een beeldscherm en dat die benodigde apparatuur nu meegeleverd wordt. Voorheen was dat sowieso niet.

Dat zie ik hier nergens uit de antwoorden terug komen. Dus mocht je dat terug kunnen vinden  :thumbup: Op de Webzijde van de Raptor staat in de "basisspecificaties" niets over vermeld. Ook niet bij de prijs.

Denk dat de "Softwareman van Raptor" via Anne W het antwoord op deze simpele vraag wel weet. Alleen de vraag is: Wil hij ook de vraag beantwoorden? Een antwoord van: "Ik kan er anders niets meer op verdienen." is ook goed en eerlijk antwoord. Iedereen moet leven van zijn of haar werk.

@Anne W: Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag. Wat krijg je nu meer voor een Raptor uit 2019 van 685 euro dan bij een raptor van 300 euro uit 2014? Gewoon een opsomming met dit is gewijzigd t.o.v. 2014. Al het andere is onnodige informatie. Zo moeilijk is dat toch niet? Geen wonder dat het "verkopen" zo moeilijk gaat.

Groet Ronald.
Re: raptor digital centrale
AnneW en dat is de meerprijs van ?300,-- zeker niet waard, een stukje software code. Dit komt bij mij hetzelfde over als je s88 filter, die onderscheid kan maken in goede en foute aan/uit commando's.
De Raptor is gewoon veroudert en wordt nu gepromoot door een hoop gebakken lucht.

Groetjes.
Re: raptor digital centrale
Wat een gehakketak over een product wat je niet aanstaat. Dan koop je 't toch gewoon niet. :D
V.g.l.:  "Schandalig, een brood van ? 3,50, terwijl ik 't niet lust."
Re: raptor digital centrale
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: raptor digital centrale
Citaat van: Sprinter op donderdag 01 augustus 2019, 15:39:31
.........
De Raptor is gewoon veroudert en wordt nu gepromoot door een hoop gebakken lucht.

Groetjes.

Er zijn ook nog steeds hobbyisten die een intellibox eerste generatie kopen met of zonder infrarood. En dat ontwerp is veel ouder dan de raptor  ;)
Re: raptor digital centrale
hoi,

Citaat van: nobody op donderdag 01 augustus 2019, 16:14:10
Wat een gehakketak over een product wat je niet aanstaat. Dan koop je 't toch gewoon niet. :D

Nee, geen gehakketak. Het is belangstelling voor het product. Ik ken het ding al een hele tijd. Ook eens in het wild gezien en gesproken met de eigenaar. Toen had ik al zoiets is het ding zijn geld waard? Nu, is het ding nog duurder geworden maar wordt er beweert: "je krijgt ook meer Raptor voor je geld." dus wat is "meer Raptor"? Of is het wat Marcel aangeeft: Gewoon afgegaan op "forumberichten"? Zoals zoals Sprinter (wim) aangeeft: "dus gebakken lucht"? Een aantal andere fabrikanten (o.a. Märklin, Esu en Uhlenbrock) geven aan wat de verschillen zijn met de voorgaande versies van hun centrales. Als je toevallig een goede centrale zoekt kan je dan een overwogen keuze maken. Ik zal voor de gein wel eens uitzoeken voor mijn eigen simpele baantje zou betekenen.

Citaat van: Olav op donderdag 01 augustus 2019, 17:05:46
Er zijn ook nog steeds hobbyisten die een intellibox eerste generatie kopen met of zonder infrarood. En dat ontwerp is veel ouder dan de raptor  ;)

Dat klopt :D  :D Blijkbaar is niets mis met het ontwerp.  ;)  Het ontwerp voor de Roco Multimaus komt ook uit 2007 en worden nog steeds verkocht. Zelfs nieuw bij een Roco z21start. De combinatie bestaand uit de LZV100-centrale met handbediening Lenz LH100 worden ook nog steeds tweedehands verkocht dat ontwerp is van voor 1997. Zijn nog steeds erg gewild. Leeftijd van het ontwerp zegt niet veel of mensen het wel of niet kopen ;) 

Ik heb een IB 650 (de eerste versie) voor 30 euro van iemand overgenomen. Hij verkocht hem onder hem mom: "Ik denk niet dat hij nog werkt en wilde hem niet zelf testen ..." voor dat bedrag kan ik geen buil vallen en durf ik wel de gok te wagen. Thuis getest en een softwareupdate van 29 euro verder werkt het ding nog erg goed. Daarnaast nog voor een zacht prijsje een Märklin Memory en Märklin Keyboard op de kop getikt. Ik kan hem koppelen aan een computer en zo met heel veel softwareoplossingen testen en uitproberen. Voor nog geen 100 euro.  Ik heb nog geen goed werkende tweedehands Raptor voor 30 - 40 euro voorbij zien komen. O:-D Als dat gebeurd dan wil ik hem best uitproberen  O:-D

Maar de simpele vraag blijft staan over de prijsverhoging blijft gewoon staan  :)  O:-D

Groet Ronald.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

offline
Re: raptor digital centrale
Het is wel een beetje vragen naar de bekende weg. Nee, de basisuitvoering is vrijwel hetzelfde als in het begin. Je moet er nog steeds een versterker met trafo bijkopen. En automatisering boven basaal niveau moet je module voor module apart betalen. Alle extra?s die sindsdien zijn ontwikkeld, worden echt niet meegeleverd. Is allemaal op te maken uit de informatie op de site van Raptor.
Re: raptor digital centrale
 @citaat / Henk: Helemaal mee-eens. Ik heb die webzijde natuurlijk al lang bekeken en dat ook al aangegeven dat ik daar niets over "meer Raptor" vond. Als degenen die hier dicht bij het vuur zitten zeggen dat je meer krijgt dan voor de prijsverhoging ben ik erg benieuwd waar dat terug te vinden is. Als het niet zo is: Zeg dat gewoon.. Onzin verkopen kan iedereen, dat is niet zo heel moeilijk.

Groet Ronald.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
 @citaat

Heb ik wat gezegd over prijzen, zo ja, dan was dat niet correct......, ik heb in mijn 30 jarige professionele carrière een ontzettende hekel gehad aan "prijsvechten", ik verkocht zeer succesvol op kwaliteit, dat er geen haar op mijn hoofd over denkt om nu een prijsgevecht aan te gaan over iets uit mijn hobby.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
Citaat van: Anne W op donderdag 01 augustus 2019, 22:48:36
@citaat

Heb ik wat gezegd over prijzen, zo ja, dan was dat niet correct......, ik heb in mijn 30 jarige professionele carrière een ontzettende hekel gehad aan "prijsvechten", ik verkocht zeer succesvol op kwaliteit, dat er geen haar op mijn hoofd over denkt om nu een prijsgevecht aan te gaan over iets uit mijn hobby.

Groet, Anne W


Geeft nog steeds geen antwoord op de simpele vraag.
Re: raptor digital centrale
Sjonge, zit er nou eigenlijk iemand te wachten op een antwoord over hoe duur, hoe compleet of hoe achterhaald of hoe actueel dit apparaat is? Er is één super enthousiaste gebruiker op het forum en verder misschien nog een enkeling die er lol in heeft met de Raptor te  klooien. En de rest van de goegemeente snapt er eigenlijk niks van.

Prima toch?
Re: raptor digital centrale
 @citaat eigenlijk niet,ik lees geen vergelijk met andere systemen en er worden een hoop woorden gebruikt maar geen inhoud waar je wat aan hebt :(
Het enigste wat ik lees is dat raptor veel kost maar niet waarom het dat ook waard is?
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2013

offline
Re: raptor digital centrale
 @citaat
Het is jammer dat er continue ontwijkend gereageerd wordt (het begint behoorlijk op politiek te lijken :()

Mvg,
Peter
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Ik ken nu van heel nabij vier enthousiaste gebruikers (waaronder ikzelf natuurlijk), een andere is een speciale, hij heeft gistermiddag weer nieuwe  firmware gehad op weg naar het laten rijden van zijn treinen zoals hij het wil en in zijn hoofd heeft zitten (zonder iets te zien)

Ik geef geen antwoord op de simpele "prijzen" vraag, nooit echt gedaan en doe ik nu ook niet.

Groet, Anne W

Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2013

offline
Re: raptor digital centrale
 @citaat
Citaat van: ronaldk op donderdag 01 augustus 2019, 19:39:28
Als degenen die hier dicht bij het vuur zitten zeggen dat je meer krijgt dan voor de prijsverhoging ben ik erg benieuwd waar dat terug te vinden is. Als het niet zo is: Zeg dat gewoon.. Onzin verkopen kan iedereen, dat is niet zo heel moeilijk.

De vraag was waar je kunt vinden wat je nu meer krijgt voor de prijsverhoging, is het zo moeilijk om daar een antwoord op te geven?
Twee mogelijke antwoorden zouden kunnen zijn:

  • Nee je krijgt voor de prijsverhoging niets extra's.
  • Ja je kunt hier (website verwijzing) vinden wat de extra's zijn.
Mvg,
Peter
Re: raptor digital centrale
Citaat van: Anne W op vrijdag 02 augustus 2019, 23:09:21

Ik geef geen antwoord op de simpele "prijzen" vraag, nooit echt gedaan en doe ik nu ook niet.

Geef dan gewoon antwoord op de vraag. Wat krijg je meer voor je geld.

Als het antwoord daarop NIETS is, dan is het ons allemaal duidelijk.
En ben jij van dit gezeur af.

Groetjes.


Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: raptor digital centrale
Ja , de raptor is duurder, ons huis uit 2015 is inmiddels ook meer als verdubbelt in prijs, en wat krijg je daarvoor extra? een aantal vierkante meters perceeloppervlakte minder. wat een gezever over de r*! alle waar is naar zijn geld, wil je dat niet uitgeven dan houdt het op. Helaas is dit een discussie die met regelmaat terug komt, waarom? Geen idee!  "een ijver, een betere zaak waardig" Zij eens een professor tegen mij toen hij mensen zag en hoorde zeveren over een zaak.

allen een goed weekend gewenst!
een zeer tevreden r* gebruiker
Jan
Re: raptor digital centrale
'Alle waar is naar zijn geld'
Volgens mij is dat precies wat enkele mensen hier heel graag willen weten: welke waar krijg je anno nu voor je geld als je een op het eerste gezicht dure en misschien wel gedateerde Raptor nieuw gaat kopen.
Het malle van dit draadje is, dat niemand van degenen die deze indringende vraag opwerpen er echt interesse in heeft om het apparaat te kopen. Ik vrees ook dat de 99% van de modelspoorders niet meer te verleiden is tot aanschaf... Maar degenen die het ding hebben, zijn er geloof ik allemaal dolblij mee. Hebben hun geld goed besteed, denken ze daarom.

Zoals ik hierboven al schreef: prima toch?!  De rest van de wereld denkt sowieso al dat wij allemaal hartstikke kierewiet zijn. Wie geeft zijn zuurverdiende centen nou uit aan kleine treintjes? En binnen die wereld van zonderlingen zijn er nog grotere zonderlingen. Ook dat is toch alleen maar leuk!?

De groeten,

Peter

Re: raptor digital centrale
Klopt voor 100% Peter, zal de Raptor nooit kopen/gebruiken. En zeker niet voor deze aanschafprijs.
Weet wel wat ik meer krijg, een groter te kort.

Groetjes.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
 @citaat

Heel goed, als je hem niet wilt kopen (wat jij 11 jaar geleden al niet wilde), waar maak je je dan druk over.....

Laat dat druk maken dan over aan een software specialist en een innig gelukkig mens die, wat hij wel heeft, zijn hersens, nu heel erg kan gebruiken om zijn hobby, modelspoor automatisering, uit te oefenen, dat is hem met een ander, jou erg bekend programma nooit gelukt omdat die deels grafisch is (totaal ongeschikt voor de zicht gehandicapte mens) en met een nog moderner programma lukt dat natuurlijk helemaal niet, want die is helemaal grafisch.

Vandaag zag ik het volgende deel van een bericht langs komen (het gaat om een 4 delig treinstel her en der opsplitsen/samenvoegen en de delen zelfstandig dan wel in 2-,3- of 4- voud gekoppeld laten rijden op een grote baan

"Tjonge, wij komen steeds verder!!! :-) Volgende zaterdag moet hele hele rangeer-proces kunnen werken!"

En Peter, ik ben 10-11 jaar geleden uit de "modelspoorpolitiek" gestapt toen ik ineens een hele "kongsi" (centrale, communicatiesysteem en software) tegenover me vond, toen ik als gebruiker wat gericht wou vertellen hoe het werkte.

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

offline
Re: raptor digital centrale
Het wordt een beetje naar draadje vind ik. Iedereen weet hoe het zit. Het heeft geen zin op hoge toon informatie te vragen die je al kent.

Perssonlijk vind ik Raptor zeker een bijzonder apparaat. Een centrale met ingebouwd het programma Trainbrain; geschikt voor rechtoe-rechtaan automatiseren zonder veel toeters en bellen. En een eenvoudige manier om rijwegen en andere informatie in te leren Er is zeker een doelgroep voor een dergelijke benadering.

Als het Raptorteam (en ook Anne) zich hadden beperkt tot het uitleggen en benadrukken van de pluspunten van Raptor was de hele discussie de afgelopen 12 jaar heel anders gelopen denk ik. Maar nee, te vaak was sprake van geheimzinnigheid, vreemde argumenten (staren naar schermen, cloudproblemen, omvallende bitjes, weet ik veel) bij voorkeur ten koste van andere apparaten en de gebruikers daarvan. Dan lok je scherpe reacties uit.

De huiidge prijsstelling kan ik niet volgen, maar dat hoeft ook niet. Ik behoorde nooit tot de doelgroep.
Re: raptor digital centrale
Citaat van: Anne W op zaterdag 03 augustus 2019, 23:35:12
@citaat

Heel goed, als je hem niet wilt kopen (wat jij 11 jaar geleden al niet wilde), waar maak je je dan druk over.....


Ik maak me nergens druk over. Maar jij vind het nogal moeilijk om een opsomming te geven wat de inhoud van de aankoop is. Dus wat krijg je voor dat geld. Dat is wat men hier wil weten, ben daar inmiddels ook benieuwd naar. Als jij de Raptor wil promoten is dit een uitgelezen gelegenheid. Meer vragen we niet.

Groetjes.
Re: raptor digital centrale
Citeer

de vaker genoemde maximum capaciteit van het DCC systeem van 18 tegelijk rijdende/optrekkende/afremmende treinen is bij de Raptor hoger omdat de automatiserings software en de DCC software in één apparaat zitten en op elkaar afgestemd zijn voor wat betreft herhalingsopdrachten voor de lokdecoders,

Vanwege datzelfde feit kan Raptor in DCC rijdend 60 loks aan, indien die loks elk met een (verschillende) constante snelheid rijden, Raptor stuurt dan maar heel weinig herhalingsopdrachten


Bovenstaand citaat is fake, de redenering klopt niet.

De beperking van het max aantal rijdende loks vindt plaats vanuit de centrale in het railsignaal naar de baan, niet tussen PC en centrale. Bij een moderne centrale is het aantal packet herhalingen instelbaar en kun je dat verlagen en het optimum opzoeken, net zo laag totdat een opdracht naar de lokdecoder verloren gaat.

Gr, Ben.
Re: raptor digital centrale
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: raptor digital centrale
Citaat van: raptorman op maandag 22 juli 2019, 01:33:01
Is het tijd om afscheid te nemen van raptor?

Citaat van: henkv op zondag 04 augustus 2019, 10:23:40
Het wordt een beetje naar draadje vind ik. Iedereen weet hoe het zit. Het heeft geen zin op hoge toon informatie te vragen die je al kent.

Persoonlijk vind ik Raptor zeker een bijzonder apparaat. .........

Kwam alleen maar door de eerste opmerking, en dat van iemand die niets meer laat horen  O:-D
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

offline
Re: raptor digital centrale
Alle Raptordraadjes gaan ongeveer hetzelfde Olav. Dat was echt niet nodig geweest.
Re: raptor digital centrale
Zal wel aan mij liggen, maar alle info over wat je bij de aankoop van een Raptor krijgt, staat toch gewoon op de website van Raptor?
Re: raptor digital centrale
Re: raptor digital centrale
Citaat van: flyerman op zondag 04 augustus 2019, 13:53:52
Zal wel aan mij liggen, maar alle info over wat je bij de aankoop van een Raptor krijgt, staat toch gewoon op de website van Raptor?

Ja, maar er wordt geroepen dat je nu meer voor je geld krijgt. En de vraag is wat krijg je dan meer? En daar komt geen antwoord op.

Waarschijnlijk omdat je alleen een hogere rekening krijgt, en de rest gebakken lucht is.
En op dat antwoord zijn we nu al een tijdje aan het wachten, ben bang dat het nooit komt.

Groetjes.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

offline
Re: raptor digital centrale
Citaat van: Sprinter op zondag 04 augustus 2019, 16:16:03
Citaat van: flyerman op zondag 04 augustus 2019, 13:53:52
Zal wel aan mij liggen, maar alle info over wat je bij de aankoop van een Raptor krijgt, staat toch gewoon op de website van Raptor?

Ja, maar er wordt geroepen dat je nu meer voor je geld krijgt. En de vraag is wat krijg je dan meer? En daar komt geen antwoord op.

De enige die dat heeft geroepen is Marcel en die is daar al lang van teruggekomen.
Re: raptor digital centrale
Citaat van: henkv op zondag 04 augustus 2019, 16:30:54
De enige die dat heeft geroepen is Marcel en die is daar al lang van teruggekomen.

Klopt helemaal:

Citaat van: loc1200 op donderdag 01 augustus 2019, 13:13:29
Ik had begrepen uit eerdere antwoorden dat er extra koppelmogelijkheden zijn met bv een beeldscherm en dat die benodigde apparatuur nu meegeleverd wordt. Voorheen was dat sowieso niet.

Ik heb ook aangegeven dat hij dan even die forumberichten mag opzoeken als hij dat wil. Trouwens als die "koppelmogelijkheden" (volgens de prijslijst totaal ? 323,95) nu meegeleverd wordt is het unieke verkooppunt van deze centrale helemaal weg. Heel veel "raptorianen" melden iedere keer dat ze niet naar een beeldscherm willen kijken maar wat op de modelbaan gebeurd. Dan krijg je als "raptorgebruiker" iets wat je eigenlijk niet wil hebben: Een beeldscherm.

Citaat van: flyerman op zondag 04 augustus 2019, 13:53:52
Zal wel aan mij liggen, maar alle info over wat je bij de aankoop van een Raptor krijgt, staat toch gewoon op de website van Raptor?

Nou .... Op de webzijde staat geen opsomming wat er in de doos zit. Alleen wat het ding kan en wat de software kan. Wat je zelf moet aanschaffen om de boel aan de gang te krijgen, dus een Voeding voor de Raptor, een versterker en booster voor de baanspanning, de benodigde kabeltjes. Volgens als de handleiding mag je voor de prijs van 685 euro zelf een voeding van nog geen 10 euro verkoop aanschaffen.

Ik heb even gekeken naar mijn eigen kleine baantje. Een simpel baantje met wat rails, een (kop)stationnetje niet echt iets bijzonders. Er kunnen maar maximaal 2 of 3 treintjes tegelijk rijden. Buiten dat ik een extra versterker en trafo nodig heb voor de baanspanning vooral gekeken of ik met de "standaard software" uitkom. Maar ik moest meteen de extra software induiken omdat de basisversie geen "pendeltreintjes" ondersteund daar is een aparte module voor "006 Kopstations en Pendeldiensten". Toen maar eens verder gekeken, dat viel mij erg tegen. Zeker als je denkt: Goh, dat lijkt mij ook wel handig. Dan kom ik uit op 32 extra modules. Van de 32 modules moeten 24 betaald (totaal ? 238,80) aangeschaft worden en de rest zijn "gratis". Trouwens een Märklin Central Station 3/3plus (al dan niet met iTrain) zou ook een overkill zijn (of een desinvestering). Zelfde geldt voor een Esu ECoS II. Één van de goedkoopste oplossingen is dan nog steeds een Roco Multimaus met een Rosoft S88XpressNetLi.

Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 03 augustus 2019, 19:52:59
Volgens mij is dat precies wat enkele mensen hier heel graag willen weten: welke waar krijg je anno nu voor je geld als je een op het eerste gezicht dure en misschien wel gedateerde Raptor nieuw gaat kopen. Het malle van dit draadje is, dat niemand van degenen die deze indringende vraag opwerpen er echt interesse in heeft om het apparaat te kopen.

Peter, je hebt gelijk dat ik mogelijk deze centrale niet ga aanschaffen. Maar het is wel zo dat ik ook mensen adviseer over de hobby. Sommige hebben wensen die in de buurt komen van waar de Raptor voor bedoeld was: Eenvoudig automatisch treinbedrijf voor een redelijke prijs (totaal maximaal ongeveer 500 euro exclusief versterker en trafo's). Dat was dan mogelijk te overwegen. Nu begint het bij 700 euro en ben je blijkbaar nog niet klaar. Dan worden andere oplossingen als de centrales van de "grotere merken" interessanter.

Groet Ronald.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
 @citaat

Graag een opsomming van de door jou "te bestellen" modules

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op zondag 04 augustus 2019, 22:44:43
Graag een opsomming van de door jou "te bestellen" modules

Natuurlijk geen enkel probleem omdat je het zo aardig vraagt. Op die vraag had ik al gerekend:



Dat is dus op basis van wat ik lees in de Uitbreidingen Module Catalogus versie 1.4 van april 2017. De serie 000 modules zijn niet meegerekend omdat deze standaard in iedere basis Raptor moeten zitten. Daarna gewoon het rijtje afgegaan met de gedachte:  "Goh dat heb ik nodig voor mijn baantje". Er zijn een aantal modules die van elkaar afhankelijk zijn. Daar deels rekening meegehouden. Mogelijk zit daar nog iets in waardoor het alleen maar duurder gaat worden. Ik heb daar ook geen overzicht in.

Binnen de gratis uitbreidingsmodules kom ik een aantal zaken tegen die aangeprezen worden bij de "Basis Raptor" op de webzijde. Zoals functies F13 - F24 aansturen. Dus zijn deze al geactiveerd in de basis Raptor? Dat blijkt dus niet uit de handleidingen / Catalogus. Dat wordt bedoeld met "onvolledige informatie". Dan wel over andere zaken praten maar een goede documentatie / overzicht leveren met wat je nu krijgt staat er niet.

Groet Ronald.
Re: raptor digital centrale
Citaat van: henkv op zondag 04 augustus 2019, 16:30:54
Citaat van: Sprinter op zondag 04 augustus 2019, 16:16:03
Citaat van: flyerman op zondag 04 augustus 2019, 13:53:52
Zal wel aan mij liggen, maar alle info over wat je bij de aankoop van een Raptor krijgt, staat toch gewoon op de website van Raptor?

Ja, maar er wordt geroepen dat je nu meer voor je geld krijgt. En de vraag is wat krijg je dan meer? En daar komt geen antwoord op.

De enige die dat heeft geroepen is Marcel en die is daar al lang van teruggekomen.

Oké, dan is het een gewone prijsverhoging. Waarmee de Raptor zich volledig uit de markt prijst.

De goedkoopste oplossing is MRDirect of DDW met Koploper.

Groetjes.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2015

offline
Re: raptor digital centrale
Citaat van: Sprinter op maandag 05 augustus 2019, 13:05:47

De goedkoopste oplossing is MRDirect of DDW met Koploper.


Helemaal mee eens !

M.vr.gr.
Marco
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: raptor digital centrale
quote; "and on that bombshell goodnight"
vind het wel een leuke  :D

bron : topgear.
Re: raptor digital centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: raptor digital centrale
Beste Ronald,

Een hele mooie lijst, maar typisch opgesteld door iemand die "alles wil hebben" en dus tegengesteld aan de filosofie van Raptor, de enige optie zonder welke je niet automatisch op jouw baantje kunt rijden is "006 kopstations en pendeldiensten", verder heb je principieel niets nodig om een simpel geautomatiseerd bedrijf te krijgen op de manier zoals ik nog heel vaak banen op tentoonstellingen zie: de trein komt op een melder voor een sein: sein rood, stopt gelijk, sein groen, rijdt door.

De filosofie van Raptor is er op gebaseerd om te ontdekken wat je niet mooi vind aan het bedrijf, daarvoor de juiste optie zoekt en begrijpt wat die optie betekent (begrijpen wat er gebeurt, levert de minste adviezen "RTFM" en "DWIS" op.

Ik wil best met jou het automatische bedrijf op jouw baan in theorie automatiseren en dan kijken hoeveel opties je eigenlijk nodig hebt, maar dat moet dan wel even wachten tot het najaar, deze pensionado gaat binnenkort een poos weg.....

Groet, Anne W
Re: raptor digital centrale
 @citaat / Anne W:

Bedankt voor je bericht. Ik had zo'n antwoord wel verwacht:

Citaat van: Anne W op maandag 05 augustus 2019, 23:17:22
Een hele mooie lijst, maar typisch opgesteld door iemand die "alles wil hebben" en dus tegengesteld aan de filosofie van Raptor, de enige optie zonder welke je niet automatisch op jouw baantje kunt rijden is "006 kopstations en pendeldiensten", verder heb je principieel niets nodig om een simpel geautomatiseerd bedrijf te krijgen op de manier zoals ik nog heel vaak banen op tentoonstellingen zie: de trein komt op een melder voor een sein: sein rood, stopt gelijk, sein groen, rijdt door.

Dat type automatiseren is voor mensen die snel tevreden zijn. En negen van de tien keer van de bekende grote clubs met de oude zelfde banen jarenlang op de grotere beurzen staan. In die categorie wil ik geen automatisering hebben. Dan kan je net zo goed analoog blijven rijden.

Citaat van: Anne W op maandag 05 augustus 2019, 23:17:22
Ik wil best met jou het automatische bedrijf op jouw baan in theorie automatiseren en dan kijken hoeveel opties je eigenlijk nodig hebt, maar dat moet dan wel even wachten tot het najaar, deze pensionado gaat binnenkort een poos weg.....

Dank je wel voor het aanbod maar ik sla hem af. Voor mij houdt het al op bij het feit dat je extra moet bijkopen voor een simpel pendelbaantje. Nu zal er wel gezegd worden "Dat soort baantjes hebben niet zovele mensen". Dat is ook zo maar veel mensen hebben wel één of twee kopspoortjes in hun baan.

In ieder geval een fijne vakantie. Geniet ervan.

Groet Ronald.