Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe print voor LGB Rijtuigen

Gestart door treinrobert dinsdag 13 augustus 2019, 15:49:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe print voor LGB Rijtuigen
Beste medespoorders,

Ik heb een vraag maar eerst zal ik even melden hoe ik tot die vraag kom.
Ik heb op LGB formaat heel wat rijtuigen waar van origineel nog gloeilampjes in zitten en een kleine print met spanningsregelaar en schakelaar om de verlichting aan of uit te kunnen zetten. Allemaal analoog.

Nu ben ik de verlichting aan het ombouwen naar led en dat gaat helemaal prima en de lichtverdeling door de rijtuigen is ongeveer perfect. Maar nu de aansturing. Ik wil twee mogelijkheden hebben, zowel met als zonder een decoder en de uitgang naar de leds moet altijd 6V zijn. Voor die spanningsregeling heb ik al een schakeling die lijkt te werken maar nu die optie met decoder er nog bij.

Ik heb een schakeling bedacht waar ik graag jullie mening over wil hebben. Mijn bedoeling is dat deze print in alle rijtuigen komt en ik vervolgens zelf kan kiezen om er een functie-decoder op aan te sluiten. In feite schakel je dan tussen beide met de schakelaar en wanneer geen decoder schakel je analoog de verlichting aan/uit met de schakelaar. De diodes heb ik erin bedacht om ervoor te zorgen dat er niet zomaar spanning op de uitgang van de decoder komt te staan wanneer de schakelaar om staat, ik ben er echter niet zeker van of dit nodig is en of ik dat zo goed doe. En daar is mijn vraag dan, of de kenners hier eens naar mijn schema willen kijken.

Re: Nieuwe print voor LGB Rijtuigen
Wat voor type decoder aansluiting zat je aan te denken? Is het niet handiger om anders, net zoals bij de analoge gelijkstroom locs, een brugstekker toe te passen die geplaatst wordt als er geen decoder wordt gebruikt?

Verder zou ik niet voor de spanningsregelaar gaan (geeft veel warme en zou je moeten koelen), maar voor een DC-to-DC converter. En voor LED's zou een constante stroombron misschien zelfs nog wel beter zijn.
Re: Nieuwe print voor LGB Rijtuigen
Een brugstekker zou inderdaad ook kunnen. Wat betreft de spanningsregelaar, die zitten er origineel ook in. Er is daarom een ijzeren plaat aanwezig voor koeling. Ik heb al een aantal rijtuigen omgebouwd met leds incl de plaatsing van weerstanden. Ik ben daarom nu gebonden aan een spanning van 6V.

DC naar DC converter ken ik niet. Zal er eens naar zoeken.
Re: Nieuwe print voor LGB Rijtuigen
Wat betreft de aan/uit schakelaar zou je die dan op de brugstekker kunnen monteren als je alleen bij analoog aan/uit zou willen schakelen. Maar ik zie eerlijk gezegd geen bezwaar om de aan/uit schakelaar op te nemen in de voedingsdraden vanaf de rails. Dan schakel je daarmee de spanning naar de decoder of brugstekker af.
Dan kan het met een met een schakelaar met een stuk minder polen worden aangesloten dan nu in het schema getekend is.

Als de spanningsregelaar er al is kan je die zeker gebruiken en zal ook werken, je zet alleen meer energie om in warmte. Maar kan je later altijd nog aanpassen.
Re: Nieuwe print voor LGB Rijtuigen
Dat is opzich een goede optie. De originele elektronica ga ik sowieso vervangen dus de spanningsregelaar is niet perse nodig als ik een andere oplossing heb om naar 6V te kunnen. Als dat kan met een DC DC converter is dat zeker een optie. Alleen analoog heb je natuurlijk geen vaste input spanning, die is variabel. Kan de input variabel zijn bij een DC DC converter?
Re: Nieuwe print voor LGB Rijtuigen
Ik ben ook bezig met ledverlichting voor LGB. Wel blijf ik (voorlopig) analoog rijden.
Na wat zoeken op internet heb ik iets gevonden door bf256c fet's te gebruiken. Dan schijnt eenvoudig en goed te werken.
Zie onder andere https://www.circuitsonline.net/forum/view/130541

Koen
Re: Nieuwe print voor LGB Rijtuigen
Citaat van: KNed op woensdag 14 augustus 2019, 13:27:49
Ik ben ook bezig met ledverlichting voor LGB. Wel blijf ik (voorlopig) analoog rijden.
Na wat zoeken op internet heb ik iets gevonden door bf256c fet's te gebruiken. Dan schijnt eenvoudig en goed te werken.
Zie onder andere https://www.circuitsonline.net/forum/view/130541

Koen

Zijn dat rijtuigen die origineel ook verlichting hebben?
Re: Nieuwe print voor LGB Rijtuigen
Ik wil dit in twee locs gaan gebruiken voor front/sluit seinen. De ene loc heeft al frontseinen maar nog geen sluitseinen. De ander heeft nog helemaal niets.

Koen