Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

welke merken zijn geschikt voor 3 rail

Gestart door stoom donderdag 07 mei 2009, 18:25:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke merken zijn geschikt voor 3 rail
Hallo allemaal ik ben nieuw hier en nieuw in de wereld van 3 rail (Märklin digitaal HO)
Misschien stel ik wel een stomme vraag maar mijn vraag is de volgende;
Welke merken zijn er te koop die direct te koop zijn voor 3rail HO (MÄRKLIN)
Of heeft iemand een lijst wat je moet doen bij welk merk
Welk merk redelijk goedkoop is om te bouwen en welk merk erg duur is om dit te doen
B.v. alleen sleper plaatsen en wat soldeerwerk
Of dat je ook de wielen ,motor e.d moet verwisselen van de treinen
(want zit er spoorbreedte verschil in?) heb iets gelezen van ontsporen e.d
Het zou handig zijn als je b.v.weet dat je een kleine aan passing moet doen bij merk x t.o.v. merk y waar je veel kosten aan zou hebben
Want ik ben van plan nog wat nieuwe (van de laatste periode) treinen weg te doen en zo veel mogelijk de stoomtreinen en andere oude treinen te houden en bij te kopen
Als ik dit van andere merken kan kopen en verbouwen is de keus veel groter
Nieuw vind ik dit alles wat duur vandaar dat ik dus op de tweede hans markt zoeken wil 
Het meeste wat "betaalbaar"aangeboden wordt is analoog en moet dan digitaal worden
Het werk wat ik er eventueel aan heb vind ik niet erg (leuk zelfs )de kosten natuurlijk weer heel wat minder 
Wat raden jullie mij aan ? Want het digitaal van märklin is vaak erg duur t.o.v analoog die je om gaat bouwen! (zelfs na de ombouw)   

Het zou voor iedereen wat duidelijker zijn als je weet wat het ongeveer kost
b.v een  trein analoog naar digitaal van merk x gaat kosten t.o.v. merk y waar je veel meer moet aan doen
Dus welk merk X , Y ,....is beter om aan te kopen om om te bouwen

   

Ik heb een 40 tal treinen Marklin waarvan en 15 tal nog analoog zijn
Er zit ook een andere trein tussen van een ander merk welke ook 3 rail is (origineel)
Zijn er meer merken die 3 tail ho (Marklin) klaar zijn


Re:welke merken zijn geschikt voor 3 rail
Hallo,

Nou, om te beginnen maken veel merken tegenwoordig ook loks voor Märklin systeem, dus dat is mooi meegenomen. Roco, Fleischmann, Liliput en nog een paar. Deze loks zijn standaard geschikt voor analoog en digitaal bedrijf.
Als je een bepaald model gaat ombouwen is het aanpassen van de wielen wel raadzaam. Omwisselen of op de juiste breedte zetten is belangrijk om ontsporingen te voorkomen. Welk merk nou makkelijker is om te bouwen kan ik je niet zeggen. Is meer afhankelijk van het model, dat je wilt ombouwen. Dat ombouwen kun je natuurlijk net zo duur maken als je zelf wilt. Sommigen houden het alleen bij de sleper aanbrengen en lampjes behouden. Anderen gaan er steevast LED's inbouwen en/of andere functies. Een beetje soldeerkunst is wel aan te bevelen.
Tevens kun je in diverse draadjes op dit forum lezen over omgebouwde modellen, al dan niet zelfbouw. Lees deze eens op je gemak door.

ik geef je hier een korte reactie. Ik zal wel iets vergeten zijn, maar anderen kunnen dat wel aanvullen.

Oh, welkom op dit forum.

Groetjes

Harry
Re:welke merken zijn geschikt voor 3 rail
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re:welke merken zijn geschikt voor 3 rail
Mehano
Piko
Roco
Fleischmann
die kun je kant en klaar kopen voor 3 rail is geen probleem en te zien aan het golfje ~ op de doos gelijk stroom staat vaak = op
groet en succes robert
Re:welke merken zijn geschikt voor 3 rail
Hallo,

Bij het ombouwen zal ook veel afhangen van de plaats dat er is voorzien voor de decoder. De huidige decoders zijn kleiner dan in het begin van het digitale tijdperk. Loks uit de begin periode zijn soms al moeilijk om te bouwen naar digitaal. Als je dan ook nog gaat ombouwen naar 3-rail wordt het natuurlijk gecompliceerder.

Informeer je eens goed op het internet. Van zeer veel loks is hier en elders wel een ombouw beschrijving te vinden.

Voor wielen kan je vaak bij de fabrikant terecht. Zeker als hetzelfde type lok ook als 3-rail verkrijgbaar is (geweest).

Wel zien dat je ombouw niet duurder wordt dan het origineel.
Re:welke merken zijn geschikt voor 3 rail
De meeste fabrikanten maken modellen die voor wisselstroom geschikt zijn. De meeste zijn ook zeer goed in rijeigenschappen.

Een belangrijke fabrikant is nog niet genoemd en dat is Brawa. Locomotieven van Brawa zou ik zeker proberen. Ook Fleischmann maakt prachtige stoomlocomotieven.

Jos 
Re:welke merken zijn geschikt voor 3 rail
Citaat van: ATSF2 op donderdag 07 mei 2009, 20:23:15
Een belangrijke fabrikant is nog niet genoemd en dat is .....................

Jos 

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Laat ik het maar bescheiden noemen HAG  8) :mrgreen:

Mvg, Johan.
Re:welke merken zijn geschikt voor 3 rail
Alvast bedankt voor de hulp, heb op een paar minuten al weer heel wat bij geleerd
Krijg deze week nog een paar treinen van het merk Tryang ???en Fleischman en nog wat Marklin analoog treinen
Ga wel eens zien wat ik er van kan maken
Ik hoop dat ik de boel goed lopend digitaal kan krijgen