Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Modellen niet in de Märklin collectie?
| | |-+  Hondekop Marklin?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hondekop Marklin?  (gelezen 10753 keer)

Märklinliefhebber jr.

  • Gast
Hondekop Marklin?
« Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 00:16:00 »

bestaat er een hondekop van Marklin? Zou graag zo'n hondekop willen kopen. Had er een gezien van fleischmann analog, aangezien ik me god niet weet hoe zo'n trein om te bouwen, wilde ik vragen of jullie weten of er een hondekop van Marklin is of van een ander merk zolang het maar digi is? :?
Gelogd

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 00:28:10 »

Er is geen Märklin Hondekop. In het verre verleden hebben Trix (Express) en Lima er een uitgebracht, resp. als 2- en als 4-bakstrein en een paar jaar geleden bracht Piko de Hondekop uit: een groene met gele snor, daarna een "bloedneus" en die werd gevolgd door een gele met NS-logo en blauwe reclamebanen. Dat zijn overigens 2-baks treinen.

Citaat
Had er een gezien van fleischmann analog...
Ik vrees dat je een Mat'64 ("Apekop") bedoelt? Dat is dus geen Hondekop maar de opvolger ervan. De Hondekop was Mat'54.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 mei 2009, 22:16:48 door Gerard »
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

Märklinliefhebber jr.

  • Gast
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 00:40:11 »

Jammer dat die er niet is aangezien het een mooie trein is, ik zal omdat u net gezegt heeft over dat piko een hondekop heeft gemaakt, daar eens kijken
Gelogd

Chris

  • Gast
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 00:58:06 »

fotoverslagje van de piko hondekop.


Edit Gerard: link ingekort
« Laatst bewerkt op: dinsdag 12 mei 2009, 15:27:29 door Gerard »
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 02:31:54 »

Wesley,

Samenvattend van wat hier verteld is:

Je bedoelt waarschijnlijk de Fleischmann Plan V.
Die bestaat ook voor Märklin-rails (ik heb er eentje maar was wel vreselijk duur).
Deze treinen rijden in het echt nog steeds en lijken veel op hondekoppen door dezelfde dikke neus !

De echte hondekop is al lang buiten dienst. Er zijn er nog maar een paar over gebleven als museum-exemplaar.
Piko heeft hier een mooi model van, inmiddels in 3 verschillende kleurvariaties:
Groen met gele snor, Groen met rode snor en Geel met grijze snor

De eerste versie heb ik zelf ook, die kostte maar de helft van de Fleischmann Plan V !
Deze Piko-trein heeft wel fratsen: zonder aanleiding gaat ie er plotseling op volle snelheid van door.
Ik heb dit euvel vaker op het forum gelezen en afgelopen weekend zag ik dat die van mij dit ook keer op keer flikte.
Dit gebeurde met de CS (1) als besturing en zonder andere treinen op de rails.

Voor mij niet zo'n probleem, ik zet er t.z.t. een ESU-decoder in, maar als je hem koopt is het zuur als blijkt dat ie niet helemaal deugt.

Ik heb trouwens NOG een Piko (lok). Ook die had problemen: onregelmatig rijden, plotseling kort stoppen of er als een speer vandoor gaan.
Dit probleem heb ik opgelost door er een ESU-decoder in te monteren.

Mijn voorzichtige conclusie is dus dat Piko vermoedelijk slechte decoders inbouwt.
Een Piko hondekop kost 170 Euro (adviesprijs). Zoekt en ge zult goedkopere aanbieders vinden.

Als je precies wil zien hoe de echte treinen er uit zien en heten is er een geweldige site:

http://www.nicospilt.com/index2.html

grv Huub
Gelogd

Twentefan

  • Gast
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 11:26:40 »

Gerard,

De plan V apenkop is geen opvolger van de hondekop. Plan T/V komen uit '64 en gaan rond deze tijd uit dienst. Hondekop stamt uit 1954 en is in 1995 uit dienst gegaan.

De mat 64 kop is wel gebasseerd op de mat 54.

Rob
Gelogd

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 22:10:20 »

De Mat'64 is wel degelijk de opvolger van de Mat'54. Al tijdens de bouw van de serie treinen Mat'54 werd er al nagedacht over de opvolger van deze trein. Ook werden de eerste tekeningen al gemaakt.
Dat de Mat'54 en Mat'64 een tijdlang gelijktijdig in dienst waren wil dus niet zeggen dat de Mat'64 niet de opvolger van de Mat'54 kan zijn.
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 22:16:52 »

Wesley,

Piko heeft hier een mooi model van, inmiddels in 3 verschillende kleurvariaties:
Groen met gele snor, Groen met rode snor en Geel met grijze snor

grv Huub

Zijn er inmiddels 4, de eerste gele is met een L-frontsein, er is er nu eentje uitgebracht met A-frontsein. Weet niet uit mijn hoofd welk volgnummer.

Gr. Fred.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

Marklindak

  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 12 mei 2009, 22:19:26 »

Gerard,

De plan V apenkop is geen opvolger van de hondekop. Plan T/V komen uit '64 en gaan rond deze tijd uit dienst. Hondekop stamt uit 1954 en is in 1995 uit dienst gegaan.

De mat 64 kop is wel gebasseerd op de mat 54.

Rob
De Mat'64 is wel degelijk de opvolger van de Mat'54. Al tijdens de bouw van de serie treinen Mat'54 werd er al nagedacht over de opvolger van deze trein. Ook werden de eerste tekeningen al gemaakt.
Dat de Mat'54 en Mat'64 een tijdlang gelijktijdig in dienst waren wil dus niet zeggen dat de Mat'64 niet de opvolger van de Mat'54 kan zijn.

En niet te vergeten: De eerste Apekop (501) kon met een hondekop worden samengesteld!!
Gr. Fred
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





Wanneer komt er nu eens een 766 uit in model?

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 mei 2009, 16:17:47 »

Mat '64 was specifiek bedoeld als snel accelererend (voor die tijd) stoptreinmaterieel. De Hondekop (mat '54) is ook wel eens misbruikt als stoptrein, maar was daar niet voor bedoeld en ook niet erg geschikt voor.
Kortom, materieel met verschillende functies. Mat '64 was dan ook niet bedoeld als opvolger van de Hondekop. Dat werd ICM.
Gelogd

Twentefan

  • Gast
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009, 10:06:26 »

In der loop de tijd is er ook meer materieel op de rails gekomen dankzij het toenemende aantal reizigers. ICM is in 1977 in dienst gekomen terwijl mat 54 pas in 1996 zijn laatste rit reed. VIRM is rond 1995 ingetroomd. Je zou kunnen stellen dat VIRM van mat 54 een opvolger is terijl VIRM de sneltreindiensten zou gaan moeten rijden en mat 54 de ic's deed.

overigens de hondekop wordt gemaakt door piko en is aangekondigd door heljan.
Gelogd

KNed

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • www.nederlof.net
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009, 11:32:33 »

Je zou kunnen stellen dat VIRM van mat 54 een opvolger is

Die stelling gaat wel heel erg ver!
Als mat 54 in 1996 z'n laatste rit reed betekent dat dus de laatste mat 54, toen waren er vast niet veel meer in dienst, en als de VIRM rond 1995 ingestroomd is betekend dat dus de eerste VIRM. Daar reden er ook niet direct 100 van rond.
Dus de VIRM is zeker geen opvolger van mat 54 denk ik.

Koen
Gelogd
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009, 11:47:15 »

overigens de hondekop wordt gemaakt door piko en is aangekondigd door heljan.

Zelfs een Benelux-versie !
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009, 13:44:23 »

In der loop de tijd is er ook meer materieel op de rails gekomen dankzij het toenemende aantal reizigers. ICM is in 1977 in dienst gekomen terwijl mat 54 pas in 1996 zijn laatste rit reed. VIRM is rond 1995 ingetroomd. Je zou kunnen stellen dat VIRM van mat 54 een opvolger is terijl VIRM de sneltreindiensten zou gaan moeten rijden en mat 54 de ic's deed.

Dat gebeurt toch allemaal niet in een enkel jaar? ICM (Koploper) is in de loop van meer dan een decennium ingestroomd en heeft geleidelijk intercitytaken van de Hondekoppen overgenomen.

IRM (interregiomaterieel) was een nieuw concept en in eerste instantie bedoeld voor de wat 'langere' afstanden in de steeds drukker wordende randstad. Door de snelle reizigersgroei is (V)IRM uiteindelijk de ruggegraat van het personenvervoer geworden en rijdt nu ook langere intercityroutes. Aan het matige comfort in vergelijking met ICM, ICR of zelfs de oude Hondekoppen merk je nog steeds dat ze eigenlijk niet voor de langere afstanden binnen Nederland zijn bedoeld.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 mei 2009, 13:47:21 door henkv »
Gelogd

Märklinliefhebber jr.

  • Gast
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009, 14:30:17 »

En wat dachten jullie van de Koploper van Märklin, volgensmij is t wel waar voor je geld :?
Gelogd

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009, 22:35:48 »

En wat dachten jullie van de Koploper van Märklin, volgensmij is t wel waar voor je geld :?

dat is ie zeker !

net nadat ie uit was lag ie op de beurs in Houten voor 279 Euro.

heb er geen spijt van, ondanks dat door het 'motorblok' de helft van de motorwagen donker blijft.
dit kan je NIET in de catalogus te zien ! 'verrassing' achteraf als je het niet weet.

maar toch is ie zijn geld echt wel waard !

grv Huub
Gelogd

Twentefan

  • Gast
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 15 mei 2009, 23:50:16 »

Weet ik henkv. Ik heb me vergist in jaartallen w.b. instroom ICM. De laaste kwamen pas in +-1995 op het spoor. Maar een echte 1:1 opvolger is er tegenwordig ook niet, want het reizgersaantal stijgt gewoon te hard daarvoor.
Gelogd

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 00:01:32 »

Laten we gewoon weer terug gaan naar het eigenlijke onderwerp: de M*-Hondekop (die er dus niet was).
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

H@ns

  • Gast
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 10:17:58 »

Gerard,

Na aanleiding van dit onderwerp wijk ik toch iets af met de vraag;

wat is nou het wezelijke verschil tussen de Hondekop en de Apekop?

Mvg, Hans
Gelogd

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 15:05:36 »

Gerard,

Na aanleiding van dit onderwerp wijk ik toch iets af met de vraag;

wat is nou het wezelijke verschil tussen de Hondekop en de Apekop?

Mvg, Hans
Om te beginnen het ontwerpjaar: een Hondekop is Mat'54, een Apekop is Mat'64. Je ziet dus dat er al 10 jaar verschil in het ontwerp zit.
De Mat'54 was in eerste instantie bedoeld als sneltrein, de Mat'64 als stoptrein. Al werden beide types ook voor de andere diensten ingezet.

De Hondekop was zo zwaar ontworpen en gebouwd dat deze per zitplaats de meeste kilo's woog wat er op dat moment in Europa rondreed, de Apekop daarentegen was extreem licht en bracht per zitplaats de minste kilo's op de weegschaal. Er was veel kunststof en aluminium toegepast bij de Mat'64.

Verder had in die 10 jaar de (electro-)techniek ook niet stilgestaan. Maar dat is iets waar de techneuten en deskundigen onder ons wel iets meer over kunnen zeggen.

Kijk ook eens op deze site: http://www.nicospilt.com/. Daar staan foto's en wat gegevens van beide treintypes vermeld. Via de linkerkolom kun je zoeken.
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 17:45:52 »

De Hondekop was zo zwaar ontworpen en gebouwd dat deze per zitplaats de meeste kilo's woog wat er op dat moment in Europa rondreed, de Apekop daarentegen was extreem licht en bracht per zitplaats de minste kilo's op de weegschaal. Er was veel kunststof en aluminium toegepast bij de Mat'64.


Hé Gerard, zeker toevallig het artikel Treinstel Toekomst in de RM gelezen?
Daar stond een mooie tabel in met de verschillen tussen de Hondekop en de 501 Plan T.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Gerard

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • intentionally left blank
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 16 mei 2009, 19:28:35 »

Hé Gerard, zeker toevallig het artikel Treinstel Toekomst in de RM gelezen?
Daar stond een mooie tabel in met de verschillen tussen de Hondekop en de 501 Plan T.
Dat wist ik al voor het lezen van het artikel.
Gelogd
You ain't much if you ain't Dutch :wink:.
   
Driehoven - CJAG-lid

Erik Baas

  • Gast
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 07 juli 2009, 13:12:42 »

wat is nou het wezelijke verschil tussen de Hondekop en de Apekop?

Toevallig vond ik net een foto waar ze naast elkaar staan:
http://pics-by-j.fotopic.net/p56650974.html
Gelogd

Eric-Paul

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Wiebe-Lok Nr. 4
Re:Hondekop Marklin?
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 07 juli 2009, 13:16:16 »

Mooie foto!

Op de een of andere manier kijkt de 386 je ook met van die trouwe hondenogen aan...
Gelogd




Filmpjes op YouTube     
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.777 seconden met 23 queries.