Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verrassing Artitec NS Plan E

Gestart door Brigitte zondag 11 november 2007, 12:19:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Verrassing Artitec NS Plan E
Hoi,

Om 00:00 uur is vandaag de verrassing, zoals in de advertentie in RM en RH staat, officieel bekend gemaakt op BeneluxSpoor.net

Artitec heeft NS Plan E rijtuigen uitgebracht, ze zullen binnen een paar weken in de winkel liggen en vanaf 30 november rijdend te bewonderen zijn bij Railz Miniworld.

Volgens Chris wordt de prijs rond 50 euro per stuk en zijn ze super uitgevoerd met details en interieur.

Meer info en foto's zie hier http://www.artitec.nl/

Nou ik ben erg nieuwsgierig, ga ze in straks in de winkel zeker uitgebreid bekijken. Als ze zo geweldig zijn, zal ik er over denken om ze aan te schaffen. Is natuurlijk prachtig met de NS 1215 ervoor 8)



Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Mooi afgewerkt zover te zien.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Je 1215 komt dan helemaal tot zijn recht :)

Ze zijn prachtig.  :shock:
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Mooie rijtuigen.
idd op Beneluxspoor al een hele lange draad over, al iets van 74 pag's
Zouden er ook voor Märklin geschikte wielstellen voor beschikbaar zijn?
Hoe zit het met de (kort)koppeling
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Citaat van: robkop op zondag 11 november 2007, 14:47:37Hoe zit het met de (kort)koppeling
Ja dat ligt er maar net aan of er NEM schatten in / op zitten.

Als het 1 geheel is, valt er weinig te doen denk ik. Het is niet ommogelijk, maar zo wel minder zijn :(. Maar we wachten rustig af :D.
Voor de rest zullen ze toch ook wel 3rail wielen er voor hebben :?:.

Marcel
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Nem schachten.

Staat ook in het draadje.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Nou dan is dat geen probleem dus :D.

Marcel
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Groot verschil met de marklin wagens , al vindt ik die ook mooi geheel metaal. :D
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Heey,

Wat een gafe rijtuigen zeg!
Zien er erg goed uit!
Ik ga ze zeker even goed bekijken bij Railz als ze er rijden.

Groetjes Antal.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Ze zien er zeker goed uit :-)

Ik denk, aangezien Mehano er ook mee komt, dat we binnenkort een flinke toename van het aanbod Märklin 4048/4049/4117 gaan zien op de tweedehandsmarkt...

Ik heb zelf ook een stam Märklin Plan E maar het is alles vervangen of niets... mixen is geen optie want daarvoor zijn de verschillen te groot :?

Overigens zou ik die van Mehano zeker even afwachten voor een vergelijkend warenonderzoek. Ik vind het trouwens opvallend dat er de laatste tijd verschillende doublures zijn in NS-materieel wat wordt uitgebracht... Drie merken komen tegelijkertijd met een TEE RAm en nu worden we ineens "overspoeld" met rijtuigen Plan E. Kan me voorstellen dat ze bij Artitec er even de balen in hadden toen Mehano met de aankondiging van hun Plan E's kwam, terwijl zij waarschijnlijk al bezig waren met het voorbereiden van hun verrassing...

Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Artitec is er al langer mee bezig dan Mehano.

Het is juist Mehano die zal balen omdat daar het hele traject nog opgestart moet worden.
Dus.....de vraag is.....komen ze nog wel met een plan E ?
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Daar heb je gelijk in ja... Mehano komt wel eerder met de aankondiging, maar Artitec heeft ze eerder in de winkel liggen :-P

Zo blijkt wel dat ze het goed geheim hebben gehouden: Mehano wist kennelijk van niets...
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Dag Martijn/Acido,

Als ik me niet vergis was die doublure er toch ook al met de Hondekop?
Piko was er als eerste bij en Artitec heeft daarna de plannen voor hun Hondekop toch in de ijskast gezet?

Toch geloof ik niet zo in een massale 'uitverkoop' van oudere Marklin plan-E wagons. Opgaaf van reden: kijk maar eens naar de prijskaartjes van eerdere personenwagons van Artitec.
(Ik zal het ff opzoeken. Dan begrijp je ongetwijfeld haarfijn wat ik nu bedoel ;-))

Maar om op dit topic terug te komen: De wagons zien er heel erg mooi uit en ik ben heel erg benieuwd hoe ze er IRL uitzien.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Tom, ze kosten 49,95 per stuk....de Artitec plan E's
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Dag Chris,

Bedankt voor je reactie.

Kennelijk zit jij veel dichter bij het 'Artitec'-vuur dan ik, want ik kon nergens prijzen terug vinden. Ook niet van eerdere wagons die ze uitgebracht hebben :-)
(Een tijdje terug zag ik nog weleens een Artitec-postwagon in een soort lichtblauwe kleur en er was ook nog een andere variant).

Maar ca. 50 Eurootjes lijkt me vooralsnog echt niet duur. Reden te meer om de site van Artitec nauwlettend in de peiling te houden.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Tom

Kun je vinden in de 75 pagina's tellende draad op beneluxspoor  :D Daar staat nog veel meer info.
Ik zou beginnen op pagina 65  :D
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Nu Mehano achter het net blijkt te gaan vissen, is het zaak dat ze in het vervolg de daden die eerst beloofd worden snel in actie zullen brengen.
Concurrentie zit niet stil gelukkig, alhoewel ik bij sommige fabrikanten het allemaal erg lang vind duren.
Voor Mehano valt er toch nog wat te halen, als ze deze rijtuigen uit gaan brengen met lichblauwe banen en ns-logo erop, en de prijs zal wat lager zijn....
Want dat ontbreekt nog bij Artitec, alhoewel het hele mooie wagens zijn...
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Je kunt er zeker van zijn dat Artitec ook alle andere varianten op de markt gaat brengen  :wink: Het is duur om modellen te ontwikkelen, dus wil je er ook het maximale uithalen.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
hopelijk komen ze ook met de ongeval Plan E trein
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Citaat van: chris op zondag 11 november 2007, 12:24:37
Je 1215 komt dan helemaal tot zijn recht :)

Ze zijn prachtig. 

Het is toch wel jammer dat marklin toen die tijd niet deze serie nooit compleet heeft gemaakt.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
De eerste foto's van de plan E inclusief interieur te zien op beneluxspoor.net

Plan E klik hier

Begint op pagina 19, loopt door tot 21 :)
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Sow dat ziet er fantastisch uit zeg. Het interieur is echt waanzinnig gaaf  :D Er wordt al bevestigd dat ze prachtig achter een 1307 staan!

Begreep van MTE dat er Piko wisselstroomwielen onder kunnen, dus voor dat probleempje is ook een oplossing. Afgelopen vrijdagochtend waren ze er nog niet, volgende week maar eens kijken of ze bij MTE ook aangekomen zijn  8)
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
:shock:

Ik ben diep onder de indruk, met name van het interieur!

Mijn Märklin Plan-E's moeten voor hun toekomst gaan vrezen, denk ik... ;-)

Enne... als dit een voorbode is van de kwaliteit van de DE-I die ik besteld heb... *kwijl* :mrgreen:
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Citaat van: Acido op zondag 25 november 2007, 16:59:54

Enne... als dit een voorbode is van de kwaliteit van de DE-I die ik besteld heb... *kwijl* :mrgreen:
En wat vreselijk jammer dat ze niet de Hondekop zelf nog is hebben uitgebracht.  Voor zulk afwerkniveau was er zeker markt geweest  :(,... Maargoed,.. misschien komt het nog,... de voorontwikkeling was immers al vrij ver gevorderd wat ik destijds heb begrepen.

Iniedergeval ga ik kijken als ze uitgegeven worden voor een blauwe met reclamebanen en NS logo  :)

Groeten,
Herman
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Hallo dan,

Heb vandaag zelf ook maar een leuke samensteliing gekocht :D. Om precies te zijn 8 Plan E's :D. Machtig wat een geld weer, maar ze zijn wel erg mooi :D.

Marcel
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 27 november 2007, 19:11:13
Om precies te zijn 8 Plan E's
:shock:



Ben d'r stil van, kom maar op dan met die foto's :wink:
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Hmmmm,

Moet ik even kijken Brigitte hoe ik die 8 rijtuigen der op krijg :shock:. Missschien door filmpie ofzo maar moek ik even kijken wanneer dat ik dat dan ga doen :).

Maar ben toch overslag gegaan toen ik ze zag. Machtig wat zijn die wagons mooi :D.

Marcel
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
ik heb er ook 5   :)
nu nog zien hoe ik ze rijdend krijg op mijn c-rails :(
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Vandaag even bij m'n dealer geweest en daar vliegen ze als warme broodjes de deur uit! Hij had er een paar dagen terug 20 binnengekregen en hij heeft niet eens de kans gehad ze in de winkel te zetten... vandaag lagen er nog maar twee op de toonbank :-P

Mensen zien ze en zeggen 'doe er maar twee' of drie... of vier... Er was zelfs iemand die ze alle tien kocht (er zijn 10 verschillende rijtuigen) :shock:

Ik heb ze even van dichtbij mogen bekijken en jah.... ze zijn ook wel errug mooi...


Re: Verrassing Artitec NS Plan E
en rijdt het op marklin c-rail, k-rail of m-rail?

Groet,

Arkadas
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Niet met de wielen die er nu onderzitten

Ruilen tegen Piko wisselstroom assen. Alleen die passen prima en kun je prima rijden.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
En voor de rest van de mogelijke problemen heeft Artitec op hun eigen website gereageerd. Nu nog wachten op de blauwe banen met NS-logo  :D

Groeten,
Herman
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Inderdaad mooie rijtuigen, maar ik hou het leeker bij mijn blikken Marklinwagens. Noem het nostalgie, lekker gerammel op M-rails....

Veel plezier met de kunststof wagens!

jan-willem
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Ik heb sinds kort de versie met blauwe banen in huis. Schitterende modellen, maar mechanisch heb ik zo mijn twijfels. De assen hebben enorm veel speling in de lagers. Als je de wagen op zijn wielen zet, komen de assen komen zo ver omhoog dat ze niet meer op de goede hoogte in de draaistellen zitten. Daardoor wordt de rolweerstand zeer groot en kunnen zelfs delen gaan aanlopen. Ik heb de originele gelijkstroomassen er nog in zitten, omdat de wisselstroomassen (vermoedelijk Piko) nog niet leverbaar waren.

Ik ging er bij aankoop al vanuit dat ik de wagens als statisch object op de baan zou gaan zetten, bijvoorbeeld op een perronspoor met een mooie 1100 van Roco of 1300 van Electrotren ervoor. Maar als ze zonder problemen op mijn C-rails blijken te rijden, is dat mooi meegenomen. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
CiteerIk heb sinds kort de versie met blauwe banen in huis. Schitterende modellen, maar mechanisch heb ik zo mijn twijfels.

Same here. Stammetje aangeschaft (met reclamebanen) bestaande uit A + 3 B + RD (standaardstam voor o.a. de treinserie 800 en volgens mij ook op de IJssellijn) en het geheel voorzien van wisselstroomassen geleverd door Artitec zelf.

De wielflenzen van deze assen lopen tegen delen van het draaistelframe aan en op de site van Artitec is te zien dat je twee stukjes moet wegsnijden. Het blijkt dat wegsnijden niet te doen is, daarvoor moet je veel te veel kracht op het fragiele spul uitoefenen. Je kunt het beter met een kniptang wegknippen.

Pas wel op dat je het remwerk niet doorknipt, al wordt dat door de tang naar beneden geduwd en gaat dat dus eigenlijk automatisch goed. Wel even opletten. Op de foto van Artitec is nota bene al een remblok gesneuveld (linksonder in het rechter draaistel)...

De draaistellen trek je eenvoudig van de bak af, waarna je er goed bij kunt vanaf de bovenkant.


Foto zoals die op de site van Artitec staat

Ik was bang dat door het verwijderen van deze steuntjes het draaistel erg gammel zou worden, maar dat blijkt mee te vallen. Het behoudt voldoende stevigheid via het hart van het draaistel.

Tip: Als je hier toch mee bezig bent, kijk dan meteen of alle stabilisatoren goed vast zitten. Dat zijn die schokdempers die gemonteerd zijn in een poging de rijtuigen nog een beetje in het gareel te houden bij hogere snelheden. Bij het model zitten ze met een drupje lijm vast, maar bij diverse draaistellen zat dat niet op de juiste plek of had het losgelaten. Kijk maar naar het linker draaistel op de foto. De rechter stabilisator zit goed, de linker zit te ver naar buiten.

Na deze actie loopt het verder prima. De wielen lopen niet aan en de Plan E's rijden goed op C- en K-rails, al wil ik nog wel wat meer testkilometertjes maken.

Feit is wel dat ze in alle mogelijke opzichten enorm verschillen van de oude Märklinrijtuigen :-P

In positief opzicht als het gaat om uitvoering, maatvoering en vooral detaillering, maar als het gaat om degelijkheid en stabiliteit laten ze wel wat te wensen over. Mijn A waggelt een beetje en mijn RD staat hardnekking scheef. Het is erg licht allemaal en daardoor wat onstporingsgevoelig als de baan slecht ligt of er niet zo soepel mee gereden wordt.

Op een zeker moment reed er een Artitec Plan E mee in een stam Märklin Plan E's die per ongeluk van achteren werd aangereden. De blikken bakken van weleer gaven geen krimp, maar de Artitec was zowel ontspoord als overbufferd (of eigenlijk: "overkoppelingd") en moest zorgvuldig uit de stam gepeuterd worden. Geen schade verder, maar hij is wel naar de werkplaats gestuurd voor inspectie... ;-)

Een 1100 (die heus niet van Roco hoeft te zijn!) met Artitec Plan E's is een prachtige, realistische treinsamenstelling.






En als je een 1600 hebt kunnen ze daar ook gewoon achter: :-D



Ik heb de rijtuigen laten zien aan iemand die ze nog erg goed kent uit de praktijk en hij was onder de indruk van de detaillering en de correctheid ervan.

Twee voorbeeldjes:
Alle handgrepen van de deuren staan ietsje scheef. Dat stonden ze in het echt ook, alleen de eerste twee weken na revisie stonden ze echt recht.
De A heeft het 'revisieblok' op de zijwand staan ipv op de kopwand. Hij vertelde dat er een dusdanig klein aantal rijtuigen was wat dat had, dat ze daaraan herkenbaar waren. Kennelijk heeft Artitec bij toeval een foto gebruikt van één van deze rijtuigen!

(Bij de Plan W is ook zo'n leuk detail te zien: het hapje wat uit de regengoot is gehaald om het water weg te kunnen laten lopen. Dat zat er niet af fabriek, dat is er later met een snijbrander uitgesneden. Hij kon zich nog herinneren dat er ineens rijtuigen (en mat '64) op de baan verschenen met dergelijke slordig uitgesneden hapjes en dat hij zich afvroeg wat daar nou toch gebeurd was...)


Samengevat: Het is heeel mooi spul, maar handle with care!

Martijn :-)

Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Martijn,

Die van mij hebben dus nog gewoon hun gelijkstroomassen en toch krankzinnig grote speling in de lagering.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Citaat van: mDDM op zondag 22 februari 2009, 23:10:43
Martijn,

Die van mij hebben dus nog gewoon hun gelijkstroomassen en toch krankzinnig grote speling in de lagering.

Dat is mij ook opgevallen, al lijken de rijtuigen er geen last van te hebben.




Omdat het zonnetje op mijn showspoortje stond, heb ik maar eens wat fotootjes van de rijtuigen genomen. Met de Plan W als bonus :-)




Het eerste klasse rijtuig (A)






Let op het regengootje boven de deur, de klinknagels in de deurlijsten en de ietwat scheef staande deurhendels :-)


A 214 was één van de weinige rijtuigen Plan E met het revisieblok op de zijwand en niet op de kopwand. Je kon de individuele rijtuigen daaraan op een afstandje herkennen. Toevallig (denk ik) heeft Artitec gekozen voor één van die rijtuigen waarbij dit het geval was, naar wat ik begrepen heb waren dat er echt maar een paar.
N.B. De foto is niet 100% scherp, de opschriften op het model zijn dat wel.


Kopwand, zonder revisiegegevens dus, maar wel met bijna onwerkelijke details...


Zo is de handgreep voor door de vouwbalg wankelende preizigers apart aangezet, is de kopschuifdeur voorzien van een metaalkleurige handgreep en een zwart raamrubber en -jawel- kan het loopplankje naar beneden worden geklapt!
En oh ja... verende buffers :-P


Een blik op het natuurgetrouw weergegeven eersteklasse interieur.


Zelfs de binnenschuifdeuren zijn netjes bruin gemaakt (al is dat hier lastig te zien)...


Het tweede klasse rijtuig (B)




Met blauw interieur.


Fraaie draaistellen, die inderdaad wel wat ver over de assen heen zakken.


Kopwand met revisie gegevens. Leesbaar?


Jazeker! :-)


Het restauratie/bagagerijtuig (RD)




Het is bijna niet te fotograferen zonder het rijtuig open te maken, maar uiteraard is ook de keuken voorzien van interieur.


Tafeltjes met banken zonder hoofdsteunen in de restauratie.


Aangezette handgrepen op de bagagedeuren. Let ook eens op de detaillering van de schortplaten.


De Plan W

De Plan W van Artitec is ook al zo'n wondertje van detail waar je naar kunt blijven kijken...




Opengewerkte treeplanken, correcte ramen en draaistellen en natuurlijk de beruchte Duitse KLAP-deuren :-P


Over details gesproken: Het hapje wat (net als bij mat '64) naderhand met een snijbrander uit de dakgoot is gehaald om het overtollige hemelwater af te voeren...


Ook hier aangezette handgrepen bij de deuren.


Een blik op het interieur.


De uiterst Duits aandoende kop van het rijtuig met golvend rolluik in plaats van de in Nederland gebruikelijke afsluitbare schuifdeur. Zelfs het rolluik heeft een glasinzet.


Ook hier kan het loopplankje naar beneden en zijn de buffers verend uitgevoerd.


Werkelijk, qua detaillering en werkelijkheidsgetrouwheid krijgt Artitec een dikke 10!

Beide rijtuigtypen zijn bovendien bijzonder goed getroffen. Als je ze in het echt hebt meegemaakt weet je dat ze het helemaal zijn :-)

Petje af :-)

Martijn







Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Prachtige foto's Martijn, van werkelijk ongelofelijk mooie rijtuigen. Je zou er toch zo een stammetje van willen aanschaffen.

Groet,
Ronald
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Ben sprakenloos  :shock:
Heel maar dan ook heel mooi Martijn  8)
Welbedankt voor die mooie foto's.

Mvg,

Henk-Jan.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Martijn,

werkelijk schitterned gedetailleerd, heb het wel eens zien liggen bij m'n dealer, echter geen aandacht aan geschonken.

Hoe schat jij de verhouding m.b.t. detaillering/prijs in t.o.v. M* ?

Mvg Gert
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Citaat van: v200marklin op woensdag 25 februari 2009, 02:51:15
Hoe schat jij de verhouding m.b.t. detaillering/prijs in t.o.v. M* ?

Daar kun je moeilijk een uitspraak over doen, want hoewel prachtig gedetailleerd vind ik ze qua constructie weer vrij matig. Het is heel kwetsbaar, licht en gewoon niet erg degelijk. De RD staat een bovendien beetje scheef (krijg dat er niet uit) en de A had de neiging te waggelen (maar dat lijkt verdwenen te zijn na het wisselen van de assen).

Verder zijn de koppelingen echt niet fijn. Ze koppelen gewoon niet als je de rijtuigen tegen elkaar aan rijdt; je moet er steeds eentje iets optillen. Dat komt omdat de lussen van de koppelingen door veertjes vrij krachtig naar beneden worden gedrukt. Maar, ze zijn voorzien van een NEM schacht, dus je zou ze kunnen wisselen.

Dan is er nog het verschijnsel dat de draaistellen erg ver over de assen heen zakken, m.a.w. dat de assen niet gecentreerd zijn in de aspotten. Bij de Plan W zorgt dat, na het plaatsen van wisselstroomwielen, voor forse problemen in de vorm van flenzen die o.a. tegen de bakranden aan lopen. Ik hoop dat dat opgelost wordt met de speciale Artitec Plan W ophoogringen voor bij het gebruik van wisselstroomwielen, die ik besteld heb (zijn niet gratis overigens!). Ook hoop ik dat het rijtuig, als het iets hoger op zijn poten komt te staan, weer over de C-rails wissellantaarns heen loopt. Op dit moment kan de Plan W niet ingezet worden omdat alles aanloopt of vastloopt zodra hij een bocht, helling of wissellantaarn tegen komt. De Plan E's hebben daar geen last van en doen gewoon dienst.

Kortom: Wat je qua detaillering, optische uitvoering en natuurgetrouwheid extra krijgt, lever je - zeker ten opzichte van Märklin - weer in op het gebied van techniek, degelijkheid en duurzaamheid.

Ze kosten allemaal ?49,95 per stuk, dus je kunt zelf je conclusies trekken...

Ik neem overigens aan dat je doelt op een vergelijking met Märklin in het algemeen, en niet met de 4048/4049/4117 ;-)

Martijn
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Citaat van: Acido op woensdag 25 februari 2009, 13:36:43
Citaat van: v200marklin op woensdag 25 februari 2009, 02:51:15
Hoe schat jij de verhouding m.b.t. detaillering/prijs in t.o.v. M* ?
Ik neem overigens aan dat je doelt op een vergelijking met Märklin in het algemeen, en niet met de 4048/4049/4117 ;-)
Mijn eerste rijtuigen (gekregen in 1975 met een NS1200 erbij) waren enkele M* plan E's. Ik was er wat trots op en nog steeds ben ik er blij mee. Ik heb zelfs vrij recent nog een postrijtuig en een 1e klasse rijtuig erbij aangeschaft, om een complete set te krijgen. Niet zo mooi als de Artitec rijtuigen (het komt zelfs niet in de buurt) maar toch een mooi treintje op die manier.

Groet,
Ronald
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Hoi Ronald,

Ik heb ook een stam van zes Märklin Plan E rijtuigen (1x A, 4x B en een Plan L) en die blijft ook gewoon! Staat mooi achter m'n "museum Eloc", de blauwe 1219 :-)

Maar ja, dat neemt niet weg dat je ze eigenlijk op geen enkel gebied meer kunt vergelijken met de Artitec Plan E's... ;-)

Martijn
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Ik zie het zo:
- Artitec is vooral om naar te kijken; heb niet de illusie dat ik deze zonder problemen kan laten rijden; bovendien vrees ik dat bij de eerste de beste aanrijding de onderdelen om de oren vliegen
- Märklin is vooral om mee te rijden; functioneel en degelijk.
- Roco is om naar te kijken èn te rijden; mooie detaillering, maar ook functioneel en redelijk degelijk.
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Verrassing Artitec NS Plan E
Ik had er oorspronkelijk ook mijn oog op laten vallen. Ze zien er schitterend uit, maar ik vreesde wat ik hier eigenlijk ook al hoor: op M-rails kun je het met deze rijtuigen wel schudden, of heb ik het mis?
Re:Verrassing Artitec NS Plan E
Even een vraagje: waar kun je Artitec-spul een beetje voordelig kopen / bestellen? Of is het bv. ook gunstig op Houten aan te schaffen?
Re:Verrassing Artitec NS Plan E
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:Verrassing Artitec NS Plan E
Artitec is behoorlijk prijsvast (49.00) voor een rijtuig. Ik heb ze nergens goedkoper gezien, zo ja, dan zou ik denken dat er iets niet okay mee is als het verschil fors is  :| .
Michel
Re:Verrassing Artitec NS Plan E
Van prijsdumpen is zeker nog geen sprake. Maar wat niet is kan komen denk ik maar temeer dat de plan E's huizenhoog opgestapeld liggen overal waar je komt.

Ik heb geduld. :wink:

Gr, Ben.
Re:Verrassing Artitec NS Plan E
Ik kom namelijk meestal niet op plaatsen waar dat spul verkocht wordt, vandaar ook de vraag. Maar ik heb ook geduld hoor.