CiteerIk heb sinds kort de versie met blauwe banen in huis. Schitterende modellen, maar mechanisch heb ik zo mijn twijfels.
Same here. Stammetje aangeschaft (met reclamebanen) bestaande uit A + 3 B + RD (standaardstam voor o.a. de treinserie 800 en volgens mij ook op de IJssellijn) en het geheel voorzien van wisselstroomassen geleverd door Artitec zelf.
De wielflenzen van deze assen lopen tegen delen van het draaistelframe aan en op de site van Artitec is te zien dat je twee stukjes moet wegsnijden. Het blijkt dat weg
snijden niet te doen is, daarvoor moet je veel te veel kracht op het fragiele spul uitoefenen. Je kunt het beter met een kniptang weg
knippen.
Pas wel op dat je het remwerk niet doorknipt, al wordt dat door de tang naar beneden geduwd en gaat dat dus eigenlijk automatisch goed. Wel even opletten. Op de foto van Artitec is nota bene al een remblok gesneuveld (linksonder in het rechter draaistel)...
De draaistellen trek je eenvoudig van de bak af, waarna je er goed bij kunt vanaf de bovenkant.
Foto zoals die op de site van Artitec staatIk was bang dat door het verwijderen van deze steuntjes het draaistel erg gammel zou worden, maar dat blijkt mee te vallen. Het behoudt voldoende stevigheid via het hart van het draaistel.
Tip: Als je hier toch mee bezig bent, kijk dan meteen of alle stabilisatoren goed vast zitten. Dat zijn die schokdempers die gemonteerd zijn in een poging de rijtuigen nog een
beetje in het gareel te houden bij hogere snelheden. Bij het model zitten ze met een drupje lijm vast, maar bij diverse draaistellen zat dat niet op de juiste plek of had het losgelaten. Kijk maar naar het linker draaistel op de foto. De rechter stabilisator zit goed, de linker zit te ver naar buiten.
Na deze actie loopt het verder prima. De wielen lopen niet aan en de Plan E's rijden goed op C- en K-rails, al wil ik nog wel wat meer testkilometertjes maken.
Feit is wel dat ze in alle mogelijke opzichten enorm verschillen van de oude Märklinrijtuigen
In positief opzicht als het gaat om uitvoering, maatvoering en vooral detaillering, maar als het gaat om degelijkheid en stabiliteit laten ze wel wat te wensen over. Mijn A waggelt een beetje en mijn RD staat hardnekking scheef. Het is erg licht allemaal en daardoor wat onstporingsgevoelig als de baan slecht ligt of er niet zo soepel mee gereden wordt.
Op een zeker moment reed er een Artitec Plan E mee in een stam Märklin Plan E's die per ongeluk van achteren werd aangereden. De blikken bakken van weleer gaven geen krimp, maar de Artitec was zowel ontspoord als overbufferd (of eigenlijk: "overkoppelingd") en moest zorgvuldig uit de stam gepeuterd worden. Geen schade verder, maar hij is wel naar de werkplaats gestuurd voor inspectie...
Een 1100 (die heus niet van Roco hoeft te zijn!) met Artitec Plan E's is een prachtige, realistische treinsamenstelling.
En als je een 1600 hebt kunnen ze daar ook gewoon achter: :-D
Ik heb de rijtuigen laten zien aan iemand die ze nog erg goed kent uit de praktijk en hij was onder de indruk van de detaillering en de correctheid ervan.
Twee voorbeeldjes:
Alle handgrepen van de deuren staan ietsje scheef. Dat stonden ze in het echt ook, alleen de eerste twee weken na revisie stonden ze echt recht.
De A heeft het 'revisieblok' op de zijwand staan ipv op de kopwand. Hij vertelde dat er een dusdanig klein aantal rijtuigen was wat dat had, dat ze daaraan herkenbaar waren. Kennelijk heeft Artitec bij toeval een foto gebruikt van één van deze rijtuigen!
(Bij de Plan W is ook zo'n leuk detail te zien: het hapje wat uit de regengoot is gehaald om het water weg te kunnen laten lopen. Dat zat er niet af fabriek, dat is er later met een snijbrander uitgesneden. Hij kon zich nog herinneren dat er ineens rijtuigen (en mat '64) op de baan verschenen met dergelijke slordig uitgesneden hapjes en dat hij zich afvroeg wat daar nou toch gebeurd was...)
Samengevat: Het is heeel mooi spul, maar
handle with care!
Martijn